Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik snap niet hoe je kan stellen dat mensen die zelfs geen 20% van hun maandloon aan de kant kunnen leggen voor een eigen woonst 'echt wel op hun uitgaves letten'. Dat is toch een tegenspraak op zich?

Hoe noem je dan diegene die 40-60% van hun maandloon aan de kant kunnen leggen?
Ik ga hier nu niet de discussie opentrekken, maar lees uw post nog eens en denk eens na :P
Niet iedereen heeft een gezinsinkomen van 4k en meer en een bedrijfswagen. Daarbij hebben mensen ook gewoon vaste kosten om te wonen, eten en met hun auto te kunnen rijden. En belangrijk mensen doen ook nog wel eens graag iets in hun leven, en daarmee bedoel ik af en toe eens een uitstapje ofzo. 20% van uw jaarinkomen opzij zetten is voor veel mensen geen evidentie, en dat zijn zeker geen verkwisters hoor. Natuurlijk als we weer de 5€/dag voor eten toer opgaan of je bent niet spaarzaam dan kunnen we de boeken beter sluiten.

iemand die 60% van zijn maand of jaarinkomen kan wegzetten die verdient ofwel gewoon ook “veel” of heeft geen vaste kosten omdat hij nog thuiswoont. Of natuurlijk een combinatie van beide. Waar niks mis mee is, maar dat is geen luxe die iedereen heeft.

Ik beschouw eten en benzine niet als vaste kost omdat dat niet elke maand hetzelfde bedrag is, alle andere zaken wél.
Mijn "normale" benzinekosten draaien rond de 90 euro per maand, maar als ik elk weekend een toertje ga doen (dagje kust, dagje naar mijn zus 50km verderop, eens langs de vrienden rijden die 30km verderop wonen,...) dan komt daar vlotjes een tankbeurt bij.
Heb ik een krappe maand, zal ik met 150 euro ook elke dag vers eten op tafel hebben, maar draai standaard rond de 250-300 euro (frietjes inbegrepen 😝). Geen vast bedrag = geen vaste kost in mijn ogen 🤷🏼‍♀️
Dus je geeft het antwoord al zelf :p.

Uw vaste kost is = 1100€ + 90 + 150€.

Al de rest daarnaast zijn variabele kosten die je dan kunt sparen of spenderen aan andere zaken. Waardoor we dan op 1340€ uitkomen als vaste kost.
Daarmee zit je dan aan een spaarpercentage van 21%. Zonder rekening te houden met het vakantiegeld en de eindejaarspremie, kindergeld, maaltijdcheques ... waar je al eens op verlof mee kunt gaan, de wagen eens extra met benzine vullen, dat kleedje kopen,... En belangrijk, dat is wanneer je uw lening nog altijd moet terugbetalen.

iemand die 60% van zijn maand of jaarinkomen kan wegzetten die verdient ofwel gewoon ook “veel” of heeft geen vaste kosten omdat hij nog thuiswoont. Of natuurlijk een combinatie van beide. Waar niks mis mee is, maar dat is geen luxe die iedereen heeft.
Of die heeft een 1 kamerappartement gekocht, of die zit al verder in zijn levensfase waarbij de woning/appartement/... is afbetaald of die heeft zijn vaste kosten verder geoptimaliseerd, of...

Ik zal niet zeggen dat het simpel is, ik zal niet zeggen dat het voor iedereen of de meerderheid mogelijk is, ik zal niet zeggen dat evident is. Maar ik ga ook niet zeggen dat het enkel komt van thuiswonen of veel verdienen. Al geef ik grif toe dat het het dan een pak makkelijker gaat indien je een 2verdiener bent.

Het is echter evident dat wanneer jij vist in de pool van de rijwoningen, de open bebouwingen de luxueuze nieuwbouwappartementen dat je er dan ook zelf voor kiest.

Al zal ik gerust toegeven dat het nu moeilijker is geworden dan 5 jaar geleden. Maar bon, de nettolonen 5 jaar geleden lagen ook gewoon een pak lager... voor een starter.

Laatst bewerkt:
Die 1100 euro is enkel hypotheek, alle verzekeringen (dus ook schuldsaldo bvb) water+gas+elektriciteit, proximus, ziekenfonds, hospitalisatieverzekering en de verrekening van jaarlijkse kosten als afvalverwerking, KI,...
En idd, ik wil ook nog "gewoon" leven zonder elke euro om te moeten draaien. Dat goedkoop frietje valt daar OOK gewoon onder 🤷🏼‍♀️
Als we spreken van 20% loon aan de kant zetten voor aankoop huis dan heb je geen hypotheek lopen he want dan heb je al een huis

dus ja 20% moet voor iedere werkende mens eigenlijk wel lukken. Tenzij je natuurlijk wilt huren aan 800 euro + als alleenstaande

Als we spreken van 20% loon aan de kant zetten voor aankoop huis dan heb je geen hypotheek lopen he want dan heb je al een huis

dus ja 20% moet voor iedere werkende mens eigenlijk wel lukken. Tenzij je natuurlijk wilt huren aan 800 euro + als alleenstaande
Ik betaal 600 euro hypotheek, er zijn veel alleenstaanden met een simpel huurappartement die al meer betalen om simpelweg te mogen wonen, die wel nog "horen" te sparen.

En neen @Renegadexxripxx dan heb ik geen spaarpercentage van 21% want dan heb ik geen kleren, geen dokter gezien, geen medicatie gekocht, geen dierenarts of eten voor de hond,... Er is een verschil tussen leven en overleven en de meeste mensen kiezen toch nog steeds voor "leven", ook die met een klein budget. 🤷🏼‍♀️
Ik spendeert trouwens 250-300 euro aan eten en geen 150, ik zeg dat ik dat zou KUNNEN in een krappe maand waarbij ik dus echt op elke euro zou moeten letten.
En al die extra's waar jij over spreekt dienen hier voor het groot onderhoud voor de auto, de koelkast vervangen, de technieker voor de verwarmingsketel, nieuwe banden,... Daar kan ik alvast weinig definitief van aan de kant zetten 🤷🏼‍♀️
(wel grappig dat je kindergeld als extra rekent, maar ik geen enkele kost extra voor mijn dochter heb ingecalculeerd, je weet toch wel dat een kind meer kost dan het kindergeld voor 1 kind opbrengt? 🤔)
Ik heb trouwens geen maaltijdcheques én geen eindejaarspremie 🤷🏼‍♀️

Laatst bewerkt:
Ik ga hier nu niet de discussie opentrekken, maar lees uw post nog eens en denk eens na :p
Niet iedereen heeft een gezinsinkomen van 4k en meer en een bedrijfswagen. Daarbij hebben mensen ook gewoon vaste kosten om te wonen, eten en met hun auto te kunnen rijden.
Sinds wanneer is een inkomen van 4k per maand met bedrijfswagen nodig om 20% per maand te kunnen sparen?

Het ging hier over 20k op 5 jaar tijd kunnen sparen. Dat is 4k per jaar. Dat wil zeggen dat iemand met een inkomen onder het gemiddelde van pakweg 1700 euro, maandelijks 20% daarvan (333 euro) zou moeten sparen.

'Niet iedereen dit en dat ...' is een boutade die de discussie dood doet. Je kan geen enkele stelling maken die voor iedereen op deze aardkloot geldt. Waar het om gaat is of dit voor de meerderheid van de bevolking haalbaar is of niet.

Mensen met een deftig profiel die van thuis uit spaargewoontes hebben meegekregen.

BG'ers vergeten soms dat niet iedereen hoger onderwijs heeft gevolgd en/of een grootverdiener is.
Je moet echt geen hogere studies gedaan hebben voor een loon van 1700 euro hoor.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sinds wanneer is een inkomen van 4k per maand met bedrijfswagen nodig om 20% per maand te kunnen sparen?

Het ging hier over 20k op 5 jaar tijd kunnen sparen. Dat is 4k per jaar. Dat wil zeggen dat iemand met een inkomen onder het gemiddelde van pakweg 1700 euro, maandelijks 20% daarvan (333 euro) zou moeten sparen.
Logischerwijs is het makkelijker dat hoe meer je verdient, hoe meer je opzij kan zetten. Vaste kosten liggen vrij gelijk voor iemand die 2100€ of 1600€ verdient.

In uw ogen is 333€ maandelijks opzij zetten voor iemand die 1700€ verdient een evidentie. Ik zeg u dat dit niet het geval is, allesbehalve.

Die 1100 euro is enkel hypotheek, alle verzekeringen (dus ook schuldsaldo bvb) water+gas+elektriciteit, proximus, ziekenfonds, hospitalisatieverzekering en de verrekening van jaarlijkse kosten als afvalverwerking, KI,...
En idd, ik wil ook nog "gewoon" leven zonder elke euro om te moeten draaien. Dat goedkoop frietje valt daar OOK gewoon onder 🤷🏼‍♀️
Dat laatste is natuurlijk wel vaak het probleem. Jij als alleenstaande met uw 1700netto vindt dat frieten gaan halen deel moet uitmaken van gewoon leven, ik als iemand die relatief meer verdient vind dat dat een domme uitgave is en doe zo'n zaken dan ook niet. Zo blijf je bezig natuurlijk

edit: en neem dat nu niet als een persoonlijke aanval eh. Er zijn gewoon veel mensen die zeggen niet te kunnen sparen maar ondertussen ook wel vaak 'toch ook wat moeten kunnen leven'

Logischerwijs is het makkelijker dat hoe meer je verdient, hoe meer je opzij kan zetten. Vaste kosten liggen vrij gelijk voor iemand die 2100€ of 1600€ verdient.

In uw ogen is 333€ maandelijks opzij zetten voor iemand die 1700€ verdient een evidentie. Ik zeg u dat dit niet het geval is, allesbehalve.
Niet mee eens.
Je hebt een minimale basiskost om een menswaardig leven te kunnen leiden.
Alles dat daarbovenop komt is schaalbaar en niet vast.
Je gaat mij niet wijsmaken dat die basiskost ergens tussen 1300-1700 euro ligt wat maakt dat je geen 333 euro per maand aan de kant kan leggen. Precies alsof je hier in belgie met een bijna gemiddeld inkomen van 1700 euro met moeite break even draait.

Dat laatste is natuurlijk wel vaak het probleem. Jij als alleenstaande met uw 1700netto vindt dat frieten gaan halen deel moet uitmaken van gewoon leven, ik als iemand die relatief meer verdient vind dat dat een domme uitgave is en doe zo'n zaken dan ook niet. Zo blijf je bezig natuurlijk

edit: en neem dat nu niet als een persoonlijke aanval eh. Er zijn gewoon veel mensen die zeggen niet te kunnen sparen maar ondertussen ook wel vaak 'toch ook wat moeten kunnen leven'

Mocht ik ècht op elke euro die ik uitgeef letten, denk ik dat ik wel 2000 euro per jaar uit kan sparen. Op 10j tijd is dat toch ook 20.000, oftewel de prijs van een gloednieuwe auto.
Wat ik wél jaarlijks eens doe, is al mijn uitgaven bekijken en zien waar ik in kan snoeien. Soms maakt dat een groot verschil, soms neem ik beslissingen die me net meer kosten (zoals mijn uitgebreide verzekeringen) maar me meer rust geven.
En ik merk zeker dat er veel mensen dat totaal niet doen. Dat uitgaven bekijken en verschillende diensten vergelijken, niet als mogelijks kostenbesparend gelden. Daar kunnen er veel ook nog wat "winst" halen.

Maar zoals ik al meermaals duidelijk heb gemaakt, ik voel geen noodzaak om op elke euro te gaan letten én ik klaag ook niet dat ik niet rond kan komen. 😉

En neen @Renegadexxripxx dan heb ik geen spaarpercentage van 21% want dan heb ik geen kleren, geen dokter gezien, geen medicatie gekocht, geen dierenarts of eten voor de hond,... Er is een verschil tussen leven en overleven en de meeste mensen kiezen toch nog steeds voor "leven", ook die met een klein budget. 🤷🏼‍♀️
Ik spendeert trouwens 250-300 euro aan eten en geen 150, ik zeg dat ik dat zou KUNNEN in een krappe maand waarbij ik dus echt op elke euro zou moeten letten.
En al die extra's waar jij over spreekt dienen hier voor het groot onderhoud voor de auto, de koelkast vervangen, de technieker voor de verwarmingsketel, nieuwe banden,... Daar kan ik alvast weinig definitief van aan de kant zetten 🤷🏼‍♀️
(wel grappig dat je kindergeld als extra rekent, maar ik geen enkele kost extra voor mijn dochter heb ingecalculeerd, je weet toch wel dat een kind meer kost dan het kindergeld voor 1 kind opbrengt? 🤔)
Vaste kost == minimum minimorum dat je nodig hebt. Ergo hetgeen je nodig hebt om te overleven. Dat zijn voor mij hetgeen de vaste kosten zijn.

Al de rest zijn keuzes. Keuzes HOE je leeft. Wil jij dieren, awel dat kost geld. Wil jij met de wagen andere zaken doen dan ermee naar uw werk gaan, awel dat kost geld. Wil jij nieuwe kleren ? Awel dat kost geld (en zeg niet dat uw kleerkast niet vol hangt hé...), een nieuwe koelkast, banden voor de wagen, technieker verwarmingsketel dat zijn allemaal kosten, kosten die je niet elk jaar hebt, maar uw eindejaarsgeld + vakantiegeld is geen 200€ hé, dat is al vlot 2000€ of meer. Daar kun je toch al wel een paar van die kosten eens van doen? Niet?

Kies jij om daar niets van uit te geven dan is dat sparen. Kies jij om daar een deel of alles van uit te geven, dan kun je dat niet sparen. MAAR dat is uw keuze. Geen aangename of simpele keuze, maar desondanks een keuze.

Het was niet mijn intentie om te zeggen van dat jij die kosten niet mag doen. Of dat jij minstens 20% zou moeten kunnen sparen. De vermelding was gewoon tongue in cheek, zo van er is een mogelijkheid. Maar hoeveel je spaart bepaal jij uiteindelijk zelf en moet je u zelf goed bij voelen. En neen dat is niet gemakkelijk, maar het is ook niet onmogelijk... indien je een specifiek doel hebt. Daarnaast als je dan 15% elke maand kunt sparen, dan gaat het nog altijd, het duurt dan gewoon een paar jaartjes langer om die buffer te sparen die je nodig hebt.

En op dat uitgavepatroon valt nog te beknibbelen (zie uw discussie met mogdiboemboem). Maar ja die wagen kloot u enorm in uw spaarcapaciteit (maar geeft u ook een mooie extra vrijheid - dus ik begrijp wel dat je die behoudt).

Maar het is gemakkelijk om te zeggen ik kan dat niet, terwijl je gewoon doorleeft op eenzelfde niveau van leven als toen je vb nog een koppel was. En awel neen, dat gaat nu eens niet als je geen opofferingen ergens in brengt of als je niet boven de norm verdient of via een andere route gesteund wordt (vb ouders die u wat geld toestoppen om te helpen).

Over de kost van kinderen daar ging ik gewoon vanuit aangezien de meesten maaltijdcheques hebben en je vermeld had dat uw maximumfactuur 250 - 300€ was. Dus maaltijdcheques + uw huidige minimumkost voor het eten (die 150€) dekten dan de meeste van die kosten. Daarnaast had je dan nog het kindergeld en ik ging er vanuit dat uw ex man ook nog wel bijdroeg voor de kosten van kleren, school,... en dergelijk voor het kind dat je daar dan wel breakeven draait of zou kunnen draaien. Het leek mij in ieder geval geen slechte verstandhouding. Dat was misschien een te grote aanname. Maar voor mij geen onredelijke aanname op basis van mijn ervaring als kind van gescheiden ouders.

PS: ik begrijp wel niet waarom je geld geeft aan een omnium indien uw wagen geen recente wagen is. Ik dacht altijd verstaan te hebben dat je zelfs met een omnium verzekering, dat als de wagen pertotal is, dat jij geen nieuwe wagen krijgt, wel de waarde van dat moment en die is eigenlijk niet anders dan van een gewone verzekering. Het enigste waarvoor omnium in mijn ogen nuttig is, is bij een spliksplinternieuwe wagen tot 5j oud, waar al uw kosten om die op te lappen vergoed worden zolang dit financieel zin heeft. Maar bij auto's die 6j of ouder zijn dacht ik niet dat dit zin had, en is het zelfs beter om het geld te hebben om als die stuk is een andere te kunnen kopen ipv elke maand 80€ meer te geven aan uw verzekering.

Zoals ik daarnet al typte : ik heb geen eindejaarspremie, dat is niet opgenomen in ons CAO.
Zonder auto kan ik niet én gaan werken én mijn dochter op gaan halen van school, tenzij ik daar een uur of 3 per dag voor uittrek, nadeel van niet in een deel van het land te wonen waar het openbaar vervoer goed stevig aanwezig is. Maar ik rijd natuurlijk wel met een klein, goedkoop stadswagentje met lage kosten en geen BMW voor de deur 😆

En zowel mijn ex als ik storten, naast het kindergeld, elk nog 50 euro op de kindrekening om alles omtrent school, medische kosten, opvang, kledij,... Te betalen. Ze kost me dus wel degelijk nog geld buiten het eten, speelgoed,.. 😉

Ik heb ook gemiddeld 100 euro "vaste" medische kosten (dat is dan nog zonder psycholoog gerekend) maar ik ben de uitzondering natuurlijk, daarom dat ik dat niet specifiek vermeld heb, ik denk dat een gezonde persoon met 200 euro per jaar al zijn medische uitgaven prima kan dekken!

En mijn auto is 6j oud. Mijn full omnium kost me ongeveer 500 euro meer per jaar maar als ik morgen mijn auto aan frieten rij, krijg ik nog 3000-4000 euro ervoor. Voorlopig vind ik het de extra kost wel nog waard al loopt dat idd op z'n einde nu, dat het die kost wél nog waard is.
Wordt natuurlijk ook jaarlijks herbekeken 😁

Edit: ik ben het helemaal met je eens dat ik niet op dezelfde manier kan leven dan toen we nog met 2 inkomens waren. Dat is absoluut onmogelijk en de makkelijkste manier om daarin te snoeien, is vrijetijd. Geen cinemake doen, geen week buitenlands verblijf, geen pretpark,...
En absoluut niet te veel geld uitgeven aan woonst en transport (kleine stadswagen met weinig Power = lage kosten). Ik heb aan geen enkele bank gevraagd "hoeveel mag ik afbetalen?" ik heb wél gezegd: "ik betaal nu 600 euro af, dat wil ik zo houden. Hoeveel kan ik dan lenen?".

Laatst bewerkt:
Zoals ik daarnet al typte : ik heb geen eindejaarspremie, dat is niet opgenomen in ons CAO.
Zonder auto kan ik niet én gaan werken én mijn dochter op gaan halen van school, tenzij ik daar een uur of 3 per dag voor uittrek, nadeel van niet in een deel van het land te wonen waar het openbaar vervoer goed stevig aanwezig is. Maar ik rijd natuurlijk wel met een klein, goedkoop stadswagentje met lage kosten en geen BMW voor de deur 😆

En zowel mijn ex als ik storten, naast het kindergeld, elk nog 50 euro op de kindrekening om alles omtrent school, medische kosten, opvang, kledij,... Te betalen. Ze kost me dus wel degelijk nog geld buiten het eten, speelgoed,.. 😉

Ik heb ook gemiddeld 100 euro "vaste" medische kosten (dat is dan nog zonder psycholoog gerekend) maar ik ben de uitzondering natuurlijk, daarom dat ik dat niet specifiek vermeld heb, ik denk dat een gezonde persoon met 200 euro per jaar al zijn medische uitgaven prima kan dekken!

En mijn auto is 6j oud. Mijn full omnium kost me ongeveer 500 euro meer per jaar maar als ik morgen mijn auto aan frieten rij, krijg ik nog 3000-4000 euro ervoor. Voorlopig vind ik het de extra kost wel nog waard al loopt dat idd op z'n einde nu, dat het die kost wél nog waard is.
Wordt natuurlijk ook jaarlijks herbeleven 😁

Ah, sorry dan overheen gekeken dat van die eindejaarspremie en die maaltijdcheques. Dacht dat dit bij de meeste functies ook wel ongeveer standaard was. Dan is het iets minder ja :(. Ik heb ook geen maaltijdcheques, maar maaltijdcheques zijn in veel functies ondertussen wel common place - daarom dat ik het had veralgemeend ;).

Maar je bevestigt dan gewoon wel wat ik dacht, als je maaltijdcheques had gehad.

En ja, voor de gemiddelde vlaming is de medische kost geen probleem. Ik heb vorig jaar ongeveer 10k uitgegeven daaraan, maar heb wegens mijn hospitalisatieverzekering wel 9.7k of zo teruggekregen, dus verwaarloosbaar. Terwijl op andere jaren, in normale omstandigheden, is die medische kost zo goed als 10€ of zo (1 keer in het jaar de niet refundable kost van de tandarts).

En ik begrijp dat perfect hoor dat je opteert voor de wagen, waar ik woon is er wel enorm goed OV, en ik zou een eventuele kleine op nog geen 1km of zo naar de school kunnen doen (zowel kleuter als middelbaar). En hogeschool zijn ze dan perfect zelf capabel om de bus / trein te nemen. Maar sowieso betert dat toch met de leeftijd dat ze zelf al verantwoordelijk genoeg zijn om die afstand te voet of met de fiets af te leggen indien het nu ook geen 30km is hé...).

Ben je zeker dat als je een gewone verzekering neemt dat je dan niet hetzelfde krijgt (dus die 3 - 4k) dan bij een omnium ? Dacht echt dat daar niet zo zeer veel verschil in zat... of heb je dan garantie van een vervangwagen ? Want dat zou die omnium het dan ook wel waard kunnen maken op wat langere termijn. 500€ per jaar geeft u dan wat gemoedsrust om de aanschafprijs dan bijeen te kunnen sparen.

Edit: ik ben het helemaal met je eens dat ik niet op dezelfde manier kan leven dan toen we nog met 2 inkomens waren. Dat is absoluut onmogelijk en de makkelijkste manier om daarin te snoeien, is vrijetijd. Geen cinemake doen, geen week buitenlands verblijf, geen pretpark,...
En absoluut niet te veel geld uitgeven aan woonst en transport (kleine stadswagen met weinig Power = lage kosten). Ik heb aan geen enkele bank gevraagd "hoeveel mag ik afbetalen?" ik heb wél gezegd: "ik betaal nu 600 euro af, dat wil ik zo houden. Hoeveel kan ik dan lenen?".
Hoe zit dat eigenlijk met de toekomst met de milieunormen ? Geen probleem dat als je binnen dit en 5j een tweedehandse koopt dat je niet meer binnen mag in de zone van uw werkplaats of waar uw kleine naar het school gaat ?
Indien dat geen probleem vormt, dan maak u geen zorgen, loopt wel los.

Laatst bewerkt:
Ben je zeker dat als je een gewone verzekering neemt dat je dan niet hetzelfde krijgt (dus die 3 - 4k) dan bij een omnium ? Dacht echt dat daar niet zo zeer veel verschil in zat... of heb je dan garantie van een vervangwagen ? Want dat zou die omnium het dan ook wel waard kunnen maken op wat langere termijn. 500€ per jaar geeft u dan wat gemoedsrust om de aanschafprijs dan bijeen te kunnen sparen.
Als je in fout bent (eigen schade dus), krijg je niets met een gewone verzekering hé :p

Vervangwagen zit in mijn pechverhelping die onder mijn verzekeringen valt 😁
We hebben een jaar of 4 geleden een ongeval gehad, aangereden door de ander, direct politie erbij gehaald en de andere bestuurder gaf een totaal andere versie... Gevolg: geseponeerd bij de rechtbank wegens gebrek aan onafhankelijke getuigen en een kost van meer dan 3000 euro die de full omnium dekte. Kom ik datzelfde vandaag tegen (dus wel degelijk in mijn recht) zonder omnium, moet ik een paar duizend euro op tafel kunnen gooien voor een andere auto. Het systeem is alles behalve feilloos zelfs als je in je recht bent.

Vervangwagen zit in mijn pechverhelping die onder mijn verzekeringen valt 😁
We hebben een jaar of 4 geleden een ongeval gehad, aangereden door de ander, direct politie erbij gehaald en de andere bestuurder gaf een totaal andere versie... Gevolg: geseponeerd bij de rechtbank wegens gebrek aan onafhankelijke getuigen en een kost van meer dan 3000 euro die de full omnium dekte. Kom ik datzelfde vandaag tegen (dus wel degelijk in mijn recht) zonder omnium, moet ik een paar duizend euro op tafel kunnen gooien voor een andere auto. Het systeem is alles behalve feilloos zelfs als je in je recht bent.
Das waar, buiten dat uwen omnium naar boven gaat zeker?

Ik heb 1100 euro puur aan vaste kosten, als je nettoloon als voltijds werkende 1700 euro is, dan kan je geen 20% van je loon aan de kant zetten zelfs al let je op je geld wanneer je geen of nauwelijks extra legale voordelen hebt. Met de 600 "overschot" moet ik namelijk nog eten kopen, benzine tanken, kleren kopen, wil ik ook wel eens een frietje eten op vrijdag,.. En dan reken ik de kosten voor mijn dochter nog niet eens mee.

Hoe ze de mensen noemen die wel +-50% aan de kant kunnen zetten? Tweeverdieners of grootverdieners 🙄
Klopt als een bus

Hier is het zo:

loon: 1780+ MC van 160 euro

lening: 650
syndicus: 110(verleden jaar was dit 140 wegens een installatie van het een of ander)
EG: 80
Water: 42
Internet: 32
GSM: 13
voeding: 250
bankkosten: 7,25
sparen dochter: 100
Benzine: 60/80
pensioensparen: 80
kindrekening: 75(vooral voor school en opvang)

Dit zijn de maandelijkse. De jaarlijkse kosten zijn eigenlijk ook bijna 300 euro/maand.

Jaarlijkse kosten zijn familiale verzekering, zorgkas, Onroerende voorheffing(nieuwbouw dus nog niet gekregen, ik vermoed 1000/jaar), alle autokosten, autoverzekeringen, verkeersbelasting, mutualiteit, hospitalisatieverzekering dochter, boetes, provinciaaal belasting, paardrijkampen(500/jaar), verjaardagsaankopen/Siterklaas. M'n auto alleen al kost zo'n 180 euro/maand met benzine inbegrepen.

ik spaar via eindejaarspremie, vakantiegeld, teruggave belastingen en andere bijverdiensten.

Terug
Bovenaan