Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Max €200k, minimum 90m² bewoonbaar: 3361 panden gevonden momenteel op immoweb...

Soms zelfs een pak meer, met wat werk aan.
€170k. Dus €32k renovatiebudget (de 2k komt van het verschil in kosten).
Tuintje, 200m² bewoonbaar.
Relatief dicht bij E40 en station Denderleeuw.

De vraag is natuurlijk welke ligging ze willen :p
3361 panden, een momentopname op één van de grootste Belgische immo-sites. Daartegen staan dubbel zoveel woningen te koop voor een prijs vanaf 500.000 en tussen de 201 - 499 range heb je er 19.000 in het aanbod.

De geografische spreiding is ook opvallend: onder de 200 ligt het gros van de panden op de as Luik - Charlerloi en een cluster in de Vlaamse Ardennen die loopt tot pakweg Aalst (zo Ronse, Geraardsbergen, Ninove, Aalst). Dan nog wat eenzame stipjes rond steden. Tussen Antwerpen - Brussel - Leuven, in grote delen van WVL, en zelfs in Limburg (:)) blijft het leeg. Neem je de klasse vanaf 500K dan is die spreiding net het omgekeerde.

In de <200.000 klasse staan zeker degelijke woningen te koop, enkele echte pareltjes zelf (een herenhuis in Ronse). Ik heb ook niet gezegd dat het onmogelijk is maar zeldzaam om in die prijsklasse iets degelijks te vinden. Blijf dat gevoel hebben.

Starters moeten ook de tering naar de nering zetten. Dat is zo voor elke generatie. Mijn eerste woning, een appartement, had een bewoonbare oppervlakte van 60 vierkante meter, ik verwachtte toen ook niet een villa te kunnen kopen.

Het blijft moeilijk om in de huidige markt waar voor je geld te vinden maar uiteraard niet onmogelijk.

Ik heb er zelf een huizenjacht opzitten in 2020 en wens iedereen het beste: een uitstekend kot voor een bereikbare prijs :)

Wie na 5 jaar werken niet zelf kan kopen moet eens naar zijn uitgaves kijken of de verwachtingen bijschroeven. Je vindt echt nog wel huizen en appartementen rond 200k die toch betaalbaar moeten zijn als je op 5 jaar tijd 20k kan sparen voor de kosten.
Of hoe fout een redenering kan zijn natuurlijk.
Ten eerste is uw spaarbedrag dat je voor ogen hebt van 20k niet voor iedereen haalbaar, ook voor mensen die echt wel letten op hun uitgaves.
En voor 20k spaargeld ga je weinig hypotheek + beschrijf kunnen betalen.

Gemiddelde leeftijd eerste huis kopen is 42 jaar oO
Ik heb echt enorme moeite om die statistiek te geloven. Dit kan gewoon niet kloppen.

In mijn omgeving zit de gemiddelde leeftijd voor een woning* te kopen echt maar rond de 27 jaar. Oké, dat is geen juiste steekproef. Maar al die mensen zitten dus 15 jaar onder die gemiddelde leeftijd. Er moeten dan dus evenveel mensen zijn die hun eerste woning pas op hun 42+15e= 57e kopen, lijkt me niet mogelijk.

* woning = huis of appartement. Ik vermoed dat het artikel daar geen onderscheid in maakt.

...

De geografische spreiding is ook opvallend: onder de 200 ligt het gros van de panden op de as Luik - Charlerloi en een cluster in de Vlaamse Ardennen die loopt tot pakweg Aalst (zo Ronse, Geraardsbergen, Ninove, Aalst). Dan nog wat eenzame stipjes rond steden. Tussen Antwerpen - Brussel - Leuven, in grote delen van WVL, en zelfs in Limburg :))) blijft het leeg. Neem je de klasse vanaf 500K dan is die spreiding net het omgekeerde.
...

Ik vind het altijd grappig hoe de meesten hier precies denken dat iedereen in de grote steden werkt.
Je zou IMO dom zijn om in de buurt van een grootstad te wonen als bvb winkelbediende.
Loon zal in een boerengat niet veel schelen en je woont er voor een appel en een ei.

Of hoe fout een redenering kan zijn natuurlijk.
Ten eerste is uw spaarbedrag dat je voor ogen hebt van 20k niet voor iedereen haalbaar, ook voor mensen die echt wel letten op hun uitgaves.
En voor 20k spaargeld ga je weinig hypotheek + beschrijf kunnen betalen.
Ik snap niet hoe je kan stellen dat mensen die zelfs geen 20% van hun maandloon aan de kant kunnen leggen voor een eigen woonst 'echt wel op hun uitgaves letten'. Dat is toch een tegenspraak op zich?

Hoe noem je dan diegene die 40-60% van hun maandloon aan de kant kunnen leggen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen met een deftig profiel die van thuis uit spaargewoontes hebben meegekregen.

BG'ers vergeten soms dat niet iedereen hoger onderwijs heeft gevolgd en/of een grootverdiener is.

Ik snap niet hoe je kan stellen dat mensen die zelfs geen 20% van hun maandloon aan de kant kunnen leggen voor een eigen woonst 'echt wel op hun uitgaves letten'. Dat is toch een tegenspraak op zich?

Hoe noem je dan diegene die 40-60% van hun maandloon aan de kant kunnen leggen?

Ik heb 1100 euro puur aan vaste kosten, als je nettoloon als voltijds werkende 1700 euro is, dan kan je geen 20% van je loon aan de kant zetten zelfs al let je op je geld wanneer je geen of nauwelijks extra legale voordelen hebt. Met de 600 "overschot" moet ik namelijk nog eten kopen, benzine tanken, kleren kopen, wil ik ook wel eens een frietje eten op vrijdag,.. En dan reken ik de kosten voor mijn dochter nog niet eens mee.

Hoe ze de mensen noemen die wel +-50% aan de kant kunnen zetten? Tweeverdieners of grootverdieners 🙄

Ik heb 1100 euro puur aan vaste kosten, als je nettoloon als voltijds werkende 1700 euro is, dan kan je geen 20% van je loon aan de kant zetten zelfs al let je op je geld wanneer je geen of nauwelijks extra legale voordelen hebt. Met de 600 "overschot" moet ik namelijk nog eten kopen, benzine tanken, kleren kopen, wil ik ook wel eens een frietje eten op vrijdag,.. En dan reken ik de kosten voor mijn dochter nog niet eens mee.

Hoe ze de mensen noemen die wel +-50% aan de kant kunnen zetten? Tweeverdieners of grootverdieners 🙄
Eh,

als jij 1100€ vaste kosten hebt, dan reken je daar toch ook uw etenskost, benzine, etc bij in ?

Allez zo reken ik mijn vaste kosten toch. En als mijn vaste kosten vb 1500€ zijn, dan ga ik geen frietje eten op vrijdag, behalve als ik ze zelf in de frituurpan gegooid heb. Dan moet ik geen 5 - 10€ uitgeven elke week aan de frituur. Ja dat is niet plezant, ja er kan shit misgaan en ja dat is maar 20 - 40€ op 1700€ van mijn inkomen. Maar dat is dan nu eenmaal keuzes maken. Je kunt ook niet verwachten dat je exact hetzelfde kunt doen zonder opofferingen als tweeverdieners of grootverdieners.

PS: je bent 1 categorie vergeten : gierigaards 😁 (dus ik)

Eh,

als jij 1100€ vaste kosten hebt, dan reken je daar toch ook uw etenskost, benzine, etc bij in ?

Allez zo reken ik mijn vaste kosten toch. En als mijn vaste kosten vb 1500€ zijn, dan ga ik geen frietje eten op vrijdag, behalve als ik ze zelf in de frituurpan gegooid heb. Dan moet ik geen 5 - 10€ uitgeven elke week aan de frituur. Ja dat is niet plezant, ja er kan shit misgaan en ja dat is maar 20 - 40€ op 1700€ van mijn inkomen. Maar dat is dan nu eenmaal keuzes maken. Je kunt ook niet verwachten dat je exact hetzelfde kunt doen zonder opofferingen als tweeverdieners of grootverdieners.

PS: je bent 1 categorie vergeten : gierigaards 😁 (dus ik)

Die 1100 euro is enkel hypotheek, alle verzekeringen (dus ook schuldsaldo bvb) water+gas+elektriciteit, proximus, ziekenfonds, hospitalisatieverzekering en de verrekening van jaarlijkse kosten als afvalverwerking, KI,...
En idd, ik wil ook nog "gewoon" leven zonder elke euro om te moeten draaien. Dat goedkoop frietje valt daar OOK gewoon onder 🤷🏼‍♀️

3361 panden, een momentopname op één van de grootste Belgische immo-sites. Daartegen staan dubbel zoveel woningen te koop voor een prijs vanaf 500.000 en tussen de 201 - 499 range heb je er 19.000 in het aanbod.

De geografische spreiding is ook opvallend: onder de 200 ligt het gros van de panden op de as Luik - Charlerloi en een cluster in de Vlaamse Ardennen die loopt tot pakweg Aalst (zo Ronse, Geraardsbergen, Ninove, Aalst). Dan nog wat eenzame stipjes rond steden. Tussen Antwerpen - Brussel - Leuven, in grote delen van WVL, en zelfs in Limburg :))) blijft het leeg. Neem je de klasse vanaf 500K dan is die spreiding net het omgekeerde.

In de <200.000 klasse staan zeker degelijke woningen te koop, enkele echte pareltjes zelf (een herenhuis in Ronse). Ik heb ook niet gezegd dat het onmogelijk is maar zeldzaam om in die prijsklasse iets degelijks te vinden. Blijf dat gevoel hebben.

Starters moeten ook de tering naar de nering zetten. Dat is zo voor elke generatie. Mijn eerste woning, een appartement, had een bewoonbare oppervlakte van 60 vierkante meter, ik verwachtte toen ook niet een villa te kunnen kopen.

Het blijft moeilijk om in de huidige markt waar voor je geld te vinden maar uiteraard niet onmogelijk.

Ik heb er zelf een huizenjacht opzitten in 2020 en wens iedereen het beste: een uitstekend kot voor een bereikbare prijs :)
Heel lange uitleg, maar is totaal geen antwoord (zeker niet gezien het vette stuk) op mijn post sinds ik hierop antwoordde:
Je zal ze zelden tegenkomen voor maximum 200K.

Verder is de discussie begonnen dat jongeren geen woning meer konden kopen, in tegenstelling tot vroeger. En nu kom je opeens af met "Starters moeten ook de tering naar de nering zetten. Dat is zo voor elke generatie."

Kijkt hé, het is simpel, als je met een beperkt budget vist in de poel waar zoveel anderen ook in aan het vissen zijn, dan komt het hierop neer. Kies 1 of maximum 2 van de volgende criteria:
  • Het is binnen budget.
  • Het is op een (voor de koper) toplocatie.
  • Het is compleet gebouwd/gerenoveerd met moderne technieken en compleet afgewerkt.
  • Je hebt de tijd om rustig alles af te wachten en op't gemak een beslissing te nemen.
Maar alle 4 is nu, maar was ook vroeger zo, enkel van toepassing als je veel geluk en geduld hebt.

Je moet toch al niet zot doen om aan 1000 euro vaste kosten te zitten? Ik ben ook alleen en ik zit daar ook boven.
Overzichtje:
Afbetaling zonnepanelen
85,16​
Lening
694,23​
Netflix
6​
Water
14,59​
Elektriciteit
15​
Brandverzekering+familiale
38,21​
Verkeersbelasting
13,06​
Autoverzekering
34,25​
Bijdrage CM
8,25​
TV + Telefonie
70​
Hospitalisatieverzekering
1,07​
Verwarming
14,07​
Kadastraal inkomen
52,57​
Totaal
1051,46​

Mijn lening voor de zonnepanelen neemt hier natuurlijk ook een groot stuk in (en valt binnen een jaar weg). En de enige echte 'luxe' lijkt me netflix te zijn.

En dan heb ik nog niet gegeten en mijn auto nog niet volgetankt.

Wauw, ik zit aan 70 elektriciteit en 50 gas. Wel voor een volledige woning, ik denk dat het bij jou eerder een appartement is?
Ik zit ook eerder tegen de 150 euro per maand aan verzekeringen, maar bewuste keuze om me heel goed tegen van alles te verzekeren. (full omnium voor de auto, extra uitgebreide "familiale" met dekking voor burenruzies, werkgeversconflicten, geen eigen opleg bij hospitalisatie, levensverzekering met de dochter als begunstigde, schuldsaldoverzekering,...)

Nee, geen appartement. Ik woon in een rijhuis.

Elektriciteit ligt zo laag door de zonnepanelen. Ik heb hiervoor een deel direct zelf betaald en voor de rest heb ik een lening genomen. De echte elektriciteitskost ligt dus wel iets hoger dan die 15 euro die ik maandelijks betaal. Ik heb ook geen kinderen dus dat zal ook wel schelen.

Als hoofdverwarming in de living gebruik ik een pelletkachel. Dus als verwarmingskost heb ik gewoon een pallet pellets gedeeld door 12 gedaan (ik verbruik er minder). Ik heb ook centrale verwarming met een oudere mazoutketel en die gebruik ik eigenlijk nooit. Mijn badkamer is niet zo groot en daar gebruik ik gewoon een elektrisch vuurtje (zonnepanelen wekken toch genoeg op) en het is daar ook binnen 5 minuten warm genoeg.

Ik heb geen omnium op mijn wagen. Mijn auto is 10 jaar oud en is voor mij gewoon een gebruiksvoorwerp. Een bluts of een kras boeit mij eigenlijk niet zo heel erg zo lang hij technisch maar in orde is. Voor de rest heb ik hier wel extra bestuurdersverzekering en rechtsbijstand.

Mijn woning is ook best uitgebreid verzekerd.

Als ik je een tip mag geven: kijk eens al je verzekeringen na en kijk of je die nergens anders goedkoper kan krijgen. Ik was vroeger een trouwe klant die gewoon al mijn verzekeringen bij dezelfde bank had. Gaandeweg heb ik alles veranderd en ik heb mijn vaste kosten hier echt wel een stuk mee kunnen drukken! Ik heb nu zelf mijn hypotheek overgezet wat me nog eens 20 euro per maand zal schelen.

Edit: Mijn boiler is ook elektrisch.

Laatst bewerkt:
Heel lange uitleg, maar is totaal geen antwoord (zeker niet gezien het vette stuk) op mijn post sinds ik hierop antwoordde:

Verder is de discussie begonnen dat jongeren geen woning meer konden kopen, in tegenstelling tot vroeger. En nu kom je opeens af met "Starters moeten ook de tering naar de nering zetten. Dat is zo voor elke generatie."

Kijkt hé, het is simpel, als je met een beperkt budget vist in de poel waar zoveel anderen ook in aan het vissen zijn, dan komt het hierop neer. Kies 1 of maximum 2 van de volgende criteria:
  • Het is binnen budget.
  • Het is op een (voor de koper) toplocatie.
  • Het is compleet gebouwd/gerenoveerd met moderne technieken en compleet afgewerkt.
  • Je hebt de tijd om rustig alles af te wachten en op't gemak een beslissing te nemen.
Maar alle 4 is nu, maar was ook vroeger zo, enkel van toepassing als je veel geluk en geduld hebt.
Geen antwoord op je vraag... Had je dan een vraag gesteld?

In elk geval, het wordt steeds moeilijker om een betaalbare kwalitatieve woning te vinden. Dat lees ik, dat hoor ik, dat heb ik ervaren.. is ook maar mijn mening en die is niet meer waard als die van jou, ook niet minder.

Als jij de huizenzoektocht a walk in the park vindt is dat helemaal ok he. Ik ga ook stoppen om daarover met jou te discussiëren en dat forum hier heeft ook geen boodschap aan onze tegengestelde meningen.

Wauw, ik zit aan 70 elektriciteit en 50 gas. Wel voor een volledige woning, ik denk dat het bij jou eerder een appartement is?
Ik zit ook eerder tegen de 150 euro per maand aan verzekeringen, maar bewuste keuze om me heel goed tegen van alles te verzekeren. (full omnium voor de auto, extra uitgebreide "familiale" met dekking voor burenruzies, werkgeversconflicten, geen eigen opleg bij hospitalisatie,...)
Hij heeft zonnepanelen, dat zal al wel helpen ;) Zeker als dit gecombineerd is met een deel elektrische verwarming of kachel of goede isolatie.
Ik zit aan ~€30/maand voor gas. Dit voor verwarming + warm water. Dit ook voor een volledig huis.
Electriciteit (ook door zonnepanelen) komt op ~€25, wat puur prosumententarief is.

€150/maand incl. full omnium lijkt mij vrij normaal.

En €1000 vaste kosten indien geen bedrijfswagen is geen al te zotte kost. Lijkt mij voor velen zelfs aan de lage kant. Maar allemaal afhankelijk hoe je het bekijkt natuurlijk.
Als je dingen zoals afschrijven wagen, boodschappen, ... niet meerekent als vaste kost, zal dat inderdaad veel lijken ;)

Je moet toch al niet zot doen om aan 1000 euro vaste kosten te zitten? Ik ben ook alleen en ik zit daar ook boven.

Mijn lening voor de zonnepanelen neemt hier natuurlijk ook een groot stuk in (en valt binnen een jaar weg). En de enige echte 'luxe' lijkt me netflix te zijn.

En dan heb ik nog niet gegeten en mijn auto nog niet volgetankt.

Neen, je moet daar niet zot voor doen. Dat was mijn punt dan ook niet. Mijn punt was, dat eten, drinken en de benzine (of busabonnement, of fietsonderhoudskost, wandelschoenen) voor op mijn werk te geraken ook een vaste kost was. En dat je die dan ook als vaste kost moest boeken. Want je moet nu eenmaal op uw werk geraken, je moet nu eenmaal eten, etc... Niet zeggen van kijk mijn vaste kost is x en dan afkomen en zeggen van maar ik heb ook nog die kosten. Allez zo heb ik het altijd bekeken.

Maar het is niet raar dat als jij dan wilt "gewoon leven" dat het dan moeilijker is om in competitie te gaan met een tweeverdiener die in dezelfde put zit te vissen als U voor de aankoop van diezelfde woning. Je kunt elke euro maar 1 keer uitgeven. (Wij zijn niet de overheid :p)

Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat je zomaar eenzelfde levensstandaard kunt hebben als een tweeverdiener. Maar als tweeverdiener zijn is ook een "keuze". Die met zijn eigen voor- en nadelen komen.

Geen antwoord op je vraag... Had je dan een vraag gesteld?
Beter leren lezen, dit stond er:

In elk geval, het wordt steeds moeilijker om een betaalbare kwalitatieve woning te vinden. Dat lees ik, dat hoor ik, dat heb ik ervaren.. is ook maar mijn mening niet meer waard als die van jou en ook niet minder.

Als jij de huizenzoektocht a walk in the park vindt is dat helemaal ok he. Ik ga ook stoppen om daarover met jou te discussiëren en dat forum hier heeft ook geen boodschap aan onze tegengestelde meningen.
Ik zeg nergens dat het makkelijk is of a walk in the park. Maar dat was het 15~20jaar geleden ook niet. En eerder heb je dit gezegd:
Ik ben ervan overtuigd dat het moeilijker is geworden voor twintigers en dertigers... Ben zelf een veertiger en denk dat mijn generatie degene is die het makkelijker had om te kunnen kopen 15 - 20 jaar geleden.

Mijn antwoorden zijn gebaseerd op wat jij zegt hé...

Ik wil nog eventjes benadrukken dat ik mezelf alles behalve arm vind, en hoewel dit niet is wat ik zoek, kan ik probleemloos een 2 slaapkamerappartement kopen in mijn regio met mijn budget, zoals dit bvb.

Neen, je moet daar niet zot voor doen. Dat was mijn punt dan ook niet. Mijn punt was, dat eten, drinken en de benzine (of busabonnement, of fietsonderhoudskost, wandelschoenen) voor op mijn werk te geraken ook een vaste kost was. En dat je die dan ook als vaste kost moest boeken. Want je moet nu eenmaal op uw werk geraken, je moet nu eenmaal eten, etc... Niet zeggen van kijk mijn vaste kost is x en dan afkomen en zeggen van maar ik heb ook nog die kosten. Allez zo heb ik het altijd bekeken.

Maar het is niet raar dat als jij dan wilt "gewoon leven" dat het dan moeilijker is om in competitie te gaan met een tweeverdiener die in dezelfde put zit te vissen als U voor de aankoop van diezelfde woning. Je kunt elke euro maar 1 keer uitgeven. (Wij zijn niet de overheid :p)

Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat je zomaar eenzelfde levensstandaard kunt hebben als een tweeverdiener. Maar als tweeverdiener zijn is ook een "keuze". Die met zijn eigen voor- en nadelen komen.

Ik beschouw eten en benzine niet als vaste kost omdat dat niet elke maand hetzelfde bedrag is, alle andere zaken wél.
Mijn "normale" benzinekosten draaien rond de 90 euro per maand, maar als ik elk weekend een toertje ga doen (dagje kust, dagje naar mijn zus 50km verderop, eens langs de vrienden rijden die 30km verderop wonen,...) dan komt daar vlotjes een tankbeurt bij.
Heb ik een krappe maand, zal ik met 150 euro ook elke dag vers eten op tafel hebben, maar draai standaard rond de 250-300 euro (frietjes inbegrepen 😝). Geen vast bedrag = geen vaste kost in mijn ogen 🤷🏼‍♀️

Terug
Bovenaan