Hallo,
Ik lees hier af en toe eens mee, maar zit zelf met wat vragen rond huizen kopen en/of renoveren, dus dacht ik om zelf even te posten

De situatie is als volgt:
Begin 2020 (net na afschaffen woonbonus ....) kocht ik mijn eerste woning in regio Roeselare: een rijhuis met een goede ligging. Wel wat verouderd, maar perfect leefbaar. Kort nadat ik dit huis had gekocht, leerde ik mijn vriendin kennen. Sinds oktober 2020 is ze bij mij komen intrekken. We zijn al 1000x veranderd van gedacht over wat we nu precies best doen in de toekomst:
- Voor lange tijd in huidige woning blijven en compleet renoveren (ook indeling aanpassen, want nu zit de badkamer bv. beneden wat niet zo ideaal is). Is op zich een optie, omdat we beide niet per se supergroot wensen te wonen, we hier wel goed zitten en het huis op zich wel potentieel heeft. Echter: 't is een beetje zonde om het volledig te strippen gezien het zeker nog in redelijke staat is, waardoor ik het dan zogezegd veel te duur gekocht heb. En stel dat we hier dan toch niet voor langere tijd blijven (omdat het toch te klein blijkt te zijn, mochten er bv. kinderen komen binnen x aantal jaar), is dit dan een erg stomme beslissing geweest. Ook vind ik het toch wel een groter gemis dan initieel gedacht dat ik geen garage of zij-ingang heb (voor fietsen bv.)
- Voor kortere tijd in dit huis blijven wonen (< 10j) en een beetje opsmukwerken (nieuwe keuken, nieuw plafond ...) doen. Maar het geld dat we in opsmukwerken steken zullen we er denk ik nooit kunnen uithalen.
- Huidig huis trachten te verhuren en samen iets anders kopen.
- Huidig huis verkopen en samen iets anders kopen.
We denken nu vooral over die laatste 2 opties. Zeker het verhuren en samen iets kopen lijkt interessant te zijn. De woningprijzen swingen echter de pan uit. Voor een halfopen krot met een tuintje vraagt men tegenwoordig al 200.000 EUR... + alles is in 1,2,3 verkocht. We willen een huis met 3-4 kamers, garage of zij-ingang, en tuintje (zeker geen immens grote tuin, want das alleen maar werk

). Meer eisen zijn er eigenlijk niet echt.
Onze financiële situatie: de lening van mijn huis nu loopt nog 8,5 jaar. Ik zit nu ook zeker nog niet op mijn limiet met wat ik afbetaal en heb nog zo'n 40.000 EUR geld staan waar ik ook direct ook kan. Mijn vriendin heeft ook ongeveer zo'n bedrag aan de kant staan. Beide universitair diploma en bijgevolg ook wel ça va loon. Dus we geraken er uiteindelijk wel uit, maar ik zie soms door de bomen het bos niet meer.
Iemand die in een gelijkaardige situatie zit/zat en ons raad kan geven?