Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Je kan het ook omdraaien he. Juist omdat nen hoop bakstenen nen hoop bakstenen blijft is het onbegrijpelijk dat men hier 500k vraagt voor een 6 meter gevel rijhuisje, terwijl je daar elders 2x tot 3x zoveel bakstenen kan kopen.

De locatie alleen rechtvaardigt dat prijsverschil niet, gezien de miezerige grondoppervlakte van 1,2 are.

Teveel ruimte was jaren '70 - '80 inderdaad ook een fetisj, maar als je keuken eetplaats zoals in die geval niet groter kan zijn een bartafel met cafekrukken, dan schort er iets aan de inrichting. Twee eetplaatsen maken op een woonruimte van 140m² is zo van 'wel willen maar niet kunnen'.
Trek dan naar de buiten he.
En dan ben je 4u te voet onderweg naar de supermarkt (bij wijze van spreken)
Niet iedereen wil bv een auto bezitten

Eigenlijk zou dergelijke huizen veel lager KI inkomen moeten krijgen dan van die grote kastelen op hectares

Laatst bewerkt:
Heb je zelf iets van vastgoed in Brugge? Ik woon zelf in Sint-Andries en overweeg investering in de binnenstad :)
Ja, maar voor studenten.
Maar mijn huur bedraagt al 920€ voor 80m2 net buiten het centrum van Brugge, dus vond het vreemd dat een groter app. in Leuven met betere ligging voor slechts 30€ extra verhuurd zou kunnen geraken. Nuja, immoweb toont aan dat 1.300€/m niet zeldzaam is daar.

Heb je iets op het oog in Brugge?

Je kan het ook omdraaien he. Juist omdat nen hoop bakstenen nen hoop bakstenen blijft is het onbegrijpelijk dat men hier 500k vraagt voor een 6 meter gevel rijhuisje, terwijl je daar elders 2x tot 3x zoveel bakstenen kan kopen.
In Hasselt vraagt men 400 - 500k daarvoor. 6-8 jaar geleden lag dat tussen 300 - 400k. In deze staat hé. In de staat van waar de keuken wel eens vernieuwd was, maar waar het nog altijd de mazoutkachel is van 30 jaar geleden, het dak of zolder niet geïsoleerd, geen enkele isolatie in de schil, oude ramen, maar 3 grote deftige kamers met een aftandse badkamer zonder regenput etc MAAR in bouwkundige goede staat (dus met mogelijkheden). Maar waar de keuken een aparte ruimte was van 2.5 op 5 en de woonkamer en salon 4 op 10 zat je tegen de 215 - 240k€ in Hasselt. Nu vraagt men daar 300k+ voor...

Dat 2 tot 3 is dan dan redelijk relatief. Zelfs in een afgelegen locatie betaal je daarvoor geen 3 keer minder. Of je moet in principe een bouwval hebben waarvan je eigenlijk zegt, gooi het volledig plat. Alles wat iets of wat ok is van structuur zat dan aan diezelfde 200 - 250k. Het enige verschil met vb Hasselt was dan dat je in plaats van 2 - 3 are grond. Aan 8 - 10 are zit.

Maar bon, dat is niet even belangrijk voor iedereen.

De locatie alleen rechtvaardigt dat prijsverschil niet, gezien de miezerige grondoppervlakte van 1,2 are.
Hangt er vanaf hé. Als je kijkt naar de woning van @HUSKE, dan heeft die afgerond hé 350k betaald voor zijn nieuwbouwwoning. Nu zou die daar 400 - 450k voor kunnen krijgen, gok ik. Zijn ligging is super rustig, maar op het gebied om van daar naar brussel te gaan. Ik zal eerlijk zijn hé, met het openbaar vervoer doe je dat liever niet. En met de wagen naar Brussel is ook geen cadeau.

Ik heb ooit in de geburen van lommel/hechtel gewoond, en had het geluk van een snelbus te hebben. Ik was smorgens 2.5 uur onderweg naar het werk en savonds had ik soms met het openbaar vervoer dagen dat ik 3.5 uur onderweg was. Omdat savonds die bus nog maar 1 keer op het uur reed en ik de bus zag vertrekken terwijl ik de trappen van het station omhoog kwam.

Op dat moment is het u wel waard om van 2.5 uur naar 30 minuten over te gaan indien je in Brussel dagdagelijks moet zijn. Indien je er maar 1 keer in de week moet zijn... dan verschuift die weegschaal weer.

Al geef ik grif toe dat ik dan ook eerder richting landen of tienen zou gaan. Maar bon, in die omgeving zijn de prijzen ook stijgend... dus op termijn gaat het daar ook die richting uit. Uiteindelijk wanneer werkgelegenheid gecentraliseerd wordt ipv gedecentraliseerd, dan krijg je dergelijke fratsen.

Wat mij even hard doet duizelen is het aantal kandidaat huurders dat daarvoor staat te springen. Vorig jaar 50m² app te huur gezet voor 750€ -> na ene halve dag immoweb stormloop van 13 kandidaten die willen komen kijken.
Hasselt was de huurprijs van de woning die je in leuven zag rond de 950 - 1050€ per maand. Meer moet je niet verwachten. Een appartement van 80 m2 zat daar tegen de 750 - 800€.
Een appartement van 50 - 60m2 500 - 550€.

Uiteindelijk wordt die prijs bepaald gedeeltelijk ook door wie uw klanten zijn. En je moet eerlijk zijn hé, de personen die 1300€ kunnen leggen, die betalen hun eigen kot af. Dus zit je meestal te vissen in de richting van de minderbedeelden of de mediaanverdienenden.

:puke:

Ik kom daar wekelijks langs gewandeld, eerste keer dat ik zie hoe ze er vanbinnen uitzien.
Dan nog liever in de verste uithoek van België een alleenstaand huis met dat geld, dan dit concept. Je hebt er toch nihil privacy? Voor een appartement kan ik daar nog inkomen, maar voor een huis van die prijsklasse.
En dat lapje tuin erbij ok, maar het hele ding van een tuin is toch dat je er rustig kan zitten zonder dat iedereen op je staat te kijken? Het lijkt daar net op een stukje dierentuin met al die appartementen er omheen.

maar is vlak naast Hal 5, hotspot voor de bakfietsmensen :unsure:

Ja, maar voor studenten.
Maar mijn huur bedraagt al 920€ voor 80m2 net buiten het centrum van Brugge, dus vond het vreemd dat een groter app. in Leuven met betere ligging voor slechts 30€ extra verhuurd zou kunnen geraken. Nuja, immoweb toont aan dat 1.300€/m niet zeldzaam is daar.

Mooi rendement denk ik dan!

Wel, ik vermoed dat covid in de binnenstad niet echt prijzen omhoog geduwd heeft, integendeel. Momenteel staan er al wat vakantiewoningen te koop en ik denk dat er nog wel zullen bijkomen. Door de regelgeving staat hier ook simpelweg een stop op het aantal. Ken echter in heel dichte omgeving iemand die er nu zelf ook net mee stopt: quasi 0 omzet in 2020, vandaar had hij eens beter beginnen kijken naar de cijfers en besefte dat het nauwelijks nog iets opbracht. Verbruik was echt gigantisch (2k+ per maand) en het gebeurde regelmatig dat iemand zei dat "de oven niet werkte", waarop hij een dure stielman zond, terwijl ze gwn op de verkeerde knop duwden :p

Mooi rendement denk ik dan!

Wel, ik vermoed dat covid in de binnenstad niet echt prijzen omhoog geduwd heeft, integendeel. Momenteel staan er al wat vakantiewoningen te koop en ik denk dat er nog wel zullen bijkomen. Door de regelgeving staat hier ook simpelweg een stop op het aantal. Ken echter in heel dichte omgeving iemand die er nu zelf ook net mee stopt: quasi 0 omzet in 2020, vandaar had hij eens beter beginnen kijken naar de cijfers en besefte dat het nauwelijks nog iets opbracht. Verbruik was echt gigantisch (2k+ per maand) en het gebeurde regelmatig dat iemand zei dat "de oven niet werkte", waarop hij een dure stielman zond, terwijl ze gwn op de verkeerde knop duwden :p
Ja zot he!
Ook al veel van die net gerenoveerde B&B’s zien passeren. Ook nog zitten twijfelen om eentje te kopen, mja door die onzekerheid wegens corona en het feit dat ze toch allemaal redelijk duur geprijsd staan, is het beter om nog even te wachten.

Woningprijzen stijgen veel rapper op zo’n locaties, huurrendement is dan minder belangrijk als je toch maar 10j een pand aanhoudt.
Ik vind uw businessmodel een vreemd verhaal.

Pand kopen en verhuren, na 10 jaar verkopen. Met de meerwaarde vb 2 panden kopen en verhuren, om dan weer 10 jaar te wachten....en dan zogezegd "repeat". Op een bepaald moment krijg je toch cashflowproblemen? Van waar komt de geldinjectie? Ouders of zo?

En heb je geen zin om dan te stoppen en gewoon de huurinkomsten te incasseren, want als je met de meerwaarde van verkoop van 2 panden 3 a 4 panden zou kopen, zit je terug met een cashflowprobleem. Je bezit meer, maar echt profiteren van uw geld doe je toch niet? Tenzij dat je op pensioen gaat of zo.

En als het toch om residentieel vastgoed gaat, wrm dit niet doen als particulier? Je verkoopt toch na 10 jaar, dus op de meerwaarde wordt je dan ook niet belast.

maar is vlak naast Hal 5, hotspot voor de bakfietsmensen :unsure:
Ja langs de gezellige Diestsesteenweg en de bijhorende files. Volgens mij zitten die appartementen daar quasi fulltime in een smoggordijn.
Ik woon op 2 km daarvandaan, maar wel op een veel groenere locatie en zou in dat appartment aan hal 5 nog niet willen zitten.

Ik vind uw businessmodel een vreemd verhaal.

Pand kopen en verhuren, na 10 jaar verkopen. Met de meerwaarde vb 2 panden kopen en verhuren, om dan weer 10 jaar te wachten....en dan zogezegd "repeat". Op een bepaald moment krijg je toch cashflowproblemen? Van waar komt de geldinjectie? Ouders of zo?

En heb je geen zin om dan te stoppen en gewoon de huurinkomsten te incasseren, want als je met de meerwaarde van verkoop van 2 panden 3 a 4 panden zou kopen, zit je terug met een cashflowprobleem. Je bezit meer, maar echt profiteren van uw geld doe je toch niet? Tenzij dat je op pensioen gaat of zo.

En als het toch om residentieel vastgoed gaat, wrm dit niet doen als particulier? Je verkoopt toch na 10 jaar, dus op de meerwaarde wordt je dan ook niet belast.

dat zijn toch een hoop veronderstellingen dat je uit je mouw schudt…
Cashflowproblemen? Daarvoor dient te bank toch, of koop jij uw vastgoed zonder lening?

Ja, maar voor studenten.

Dat in Leuven is niet voor iedereen een gunstige liggen. Waar ga je uw (bedrijfs)wagen zetten?
Mogelijkheid op elke avond van de week geluidsoverlast van studenten, in de dag misschien last van de bussen,...

Voor elk is een ideale locatie anders.

Dat in Leuven is niet voor iedereen een gunstige liggen. Waar ga je uw (bedrijfs)wagen zetten?
Mogelijkheid op elke avond van de week geluidsoverlast van studenten, in de dag misschien last van de bussen,...

Voor elk is een ideale locatie anders.
Thx voor de info!

dat zijn toch een hoop veronderstellingen dat je uit je mouw schudt…
Cashflowproblemen? Daarvoor dient te bank toch, of koop jij uw vastgoed zonder lening?
Aangezien het gaat om een investering vraagt de bank 15/20% zelf te betalen. De maandelijkse huurprijs zou toch de mensualiteit moeten dekken.
Je gebruikt dus de meerwaarde voor 2 zaken:
-notariskosten
-voorschot

Mss moet ik vnvd eens een berekening maken in m'n excel.

Aangezien het gaat om een investering vraagt de bank 15/20% zelf te betalen. De maandelijkse huurprijs zou toch de mensualiteit moeten dekken.
Je gebruikt dus de meerwaarde voor 2 zaken:
-notariskosten
-voorschot

Mss moet ik vnvd eens een berekening maken in m'n excel.
Dit is totaal geen issue bij de bank. Vanaf het moment dat het gaat om een tweede woonst, en zeker een opbrengstwoonst (waarvan je 80% van de huuropbrengsten als maandelijks inkomen laat meerekenen), wordt dat in dezelfde pot gesmeten als je bestaande hypothecaire aflossing waarvan al een gedeelte afbetaald is. Dat afbetaald gedeelte telt daarin ook mee. Zo zit je altijd ook aan een mooie rente.

Hangt er vanaf hé. Als je kijkt naar de woning van @HUSKE, dan heeft die afgerond hé 350k betaald voor zijn nieuwbouwwoning. Nu zou die daar 400 - 450k voor kunnen krijgen, gok ik. Zijn ligging is super rustig, maar op het gebied om van daar naar brussel te gaan. Ik zal eerlijk zijn hé, met het openbaar vervoer doe je dat liever niet. En met de wagen naar Brussel is ook geen cadeau.

Ik woon daar wel nietmeer, maar de bedragen kloppen wel. Mijn nieuwbouwwoning is momenteel verhuurd aan mijn beste maat die het wou huren voor een jaar of 5. Daarna ga ik het wss verkopen met het doel er wat van over te houden, openstaande hypotheek is nog 150k nu.
Het is dan wel Koersel (centrum, doodlopende straat), maar ook hier zijn de prijzen fors gestegen.

Ik woon nu nog steeds in de buurt, iets minder rustig maar nog altijd heel rustig, een huis van nette bewoonbare oppervlakte 330m2, excl kelder, nog een 2de garage in de tuin op 1800m2 grond. Beetje ouder wel en geen vloerverwarming en ventilatie-unit, dat zijn wel de dingen die ik mis. De rest is mee te leven.

Ik woon daar wel nietmeer, maar de bedragen kloppen wel. Mijn nieuwbouwwoning is momenteel verhuurd aan mijn beste maat die het wou huren voor een jaar of 5. Daarna ga ik het wss verkopen met het doel er wat van over te houden, openstaande hypotheek is nog 150k nu.
Het is dan wel Koersel (centrum, doodlopende straat), maar ook hier zijn de prijzen fors gestegen.

Ik woon nu nog steeds in de buurt, iets minder rustig maar nog altijd heel rustig, een huis van nette bewoonbare oppervlakte 330m2, excl kelder, nog een 2de garage in de tuin op 1800m2 grond. Beetje ouder wel en geen vloerverwarming en ventilatie-unit, dat zijn wel de dingen die ik mis. De rest is mee te leven.
Verhuren aan een maat? vind ik wel risky.

Hallo,

Ik lees hier af en toe eens mee, maar zit zelf met wat vragen rond huizen kopen en/of renoveren, dus dacht ik om zelf even te posten :) De situatie is als volgt:

Begin 2020 (net na afschaffen woonbonus ....) kocht ik mijn eerste woning in regio Roeselare: een rijhuis met een goede ligging. Wel wat verouderd, maar perfect leefbaar. Kort nadat ik dit huis had gekocht, leerde ik mijn vriendin kennen. Sinds oktober 2020 is ze bij mij komen intrekken. We zijn al 1000x veranderd van gedacht over wat we nu precies best doen in de toekomst:
  • Voor lange tijd in huidige woning blijven en compleet renoveren (ook indeling aanpassen, want nu zit de badkamer bv. beneden wat niet zo ideaal is). Is op zich een optie, omdat we beide niet per se supergroot wensen te wonen, we hier wel goed zitten en het huis op zich wel potentieel heeft. Echter: 't is een beetje zonde om het volledig te strippen gezien het zeker nog in redelijke staat is, waardoor ik het dan zogezegd veel te duur gekocht heb. En stel dat we hier dan toch niet voor langere tijd blijven (omdat het toch te klein blijkt te zijn, mochten er bv. kinderen komen binnen x aantal jaar), is dit dan een erg stomme beslissing geweest. Ook vind ik het toch wel een groter gemis dan initieel gedacht dat ik geen garage of zij-ingang heb (voor fietsen bv.)
  • Voor kortere tijd in dit huis blijven wonen (< 10j) en een beetje opsmukwerken (nieuwe keuken, nieuw plafond ...) doen. Maar het geld dat we in opsmukwerken steken zullen we er denk ik nooit kunnen uithalen.
  • Huidig huis trachten te verhuren en samen iets anders kopen.
  • Huidig huis verkopen en samen iets anders kopen.
We denken nu vooral over die laatste 2 opties. Zeker het verhuren en samen iets kopen lijkt interessant te zijn. De woningprijzen swingen echter de pan uit. Voor een halfopen krot met een tuintje vraagt men tegenwoordig al 200.000 EUR... + alles is in 1,2,3 verkocht. We willen een huis met 3-4 kamers, garage of zij-ingang, en tuintje (zeker geen immens grote tuin, want das alleen maar werk :p). Meer eisen zijn er eigenlijk niet echt.

Onze financiële situatie: de lening van mijn huis nu loopt nog 8,5 jaar. Ik zit nu ook zeker nog niet op mijn limiet met wat ik afbetaal en heb nog zo'n 40.000 EUR geld staan waar ik ook direct ook kan. Mijn vriendin heeft ook ongeveer zo'n bedrag aan de kant staan. Beide universitair diploma en bijgevolg ook wel ça va loon. Dus we geraken er uiteindelijk wel uit, maar ik zie soms door de bomen het bos niet meer.

Iemand die in een gelijkaardige situatie zit/zat en ons raad kan geven? :)

Hallo,

Ik lees hier af en toe eens mee, maar zit zelf met wat vragen rond huizen kopen en/of renoveren, dus dacht ik om zelf even te posten :) De situatie is als volgt:

Begin 2020 (net na afschaffen woonbonus ....) kocht ik mijn eerste woning in regio Roeselare: een rijhuis met een goede ligging. Wel wat verouderd, maar perfect leefbaar. Kort nadat ik dit huis had gekocht, leerde ik mijn vriendin kennen. Sinds oktober 2020 is ze bij mij komen intrekken. We zijn al 1000x veranderd van gedacht over wat we nu precies best doen in de toekomst:
  • Voor lange tijd in huidige woning blijven en compleet renoveren (ook indeling aanpassen, want nu zit de badkamer bv. beneden wat niet zo ideaal is). Is op zich een optie, omdat we beide niet per se supergroot wensen te wonen, we hier wel goed zitten en het huis op zich wel potentieel heeft. Echter: 't is een beetje zonde om het volledig te strippen gezien het zeker nog in redelijke staat is, waardoor ik het dan zogezegd veel te duur gekocht heb. En stel dat we hier dan toch niet voor langere tijd blijven (omdat het toch te klein blijkt te zijn, mochten er bv. kinderen komen binnen x aantal jaar), is dit dan een erg stomme beslissing geweest. Ook vind ik het toch wel een groter gemis dan initieel gedacht dat ik geen garage of zij-ingang heb (voor fietsen bv.)
  • Voor kortere tijd in dit huis blijven wonen (< 10j) en een beetje opsmukwerken (nieuwe keuken, nieuw plafond ...) doen. Maar het geld dat we in opsmukwerken steken zullen we er denk ik nooit kunnen uithalen.
  • Huidig huis trachten te verhuren en samen iets anders kopen.
  • Huidig huis verkopen en samen iets anders kopen.
We denken nu vooral over die laatste 2 opties. Zeker het verhuren en samen iets kopen lijkt interessant te zijn. De woningprijzen swingen echter de pan uit. Voor een halfopen krot met een tuintje vraagt men tegenwoordig al 200.000 EUR... + alles is in 1,2,3 verkocht. We willen een huis met 3-4 kamers, garage of zij-ingang, en tuintje (zeker geen immens grote tuin, want das alleen maar werk :p). Meer eisen zijn er eigenlijk niet echt.

Onze financiële situatie: de lening van mijn huis nu loopt nog 8,5 jaar. Ik zit nu ook zeker nog niet op mijn limiet met wat ik afbetaal en heb nog zo'n 40.000 EUR geld staan waar ik ook direct ook kan. Mijn vriendin heeft ook ongeveer zo'n bedrag aan de kant staan. Beide universitair diploma en bijgevolg ook wel ça va loon. Dus we geraken er uiteindelijk wel uit, maar ik zie soms door de bomen het bos niet meer.

Iemand die in een gelijkaardige situatie zit/zat en ons raad kan geven? :)
Goh, ik denk dat het moeilijk is om echt raad te geven. Heb wel in dezelfde situatie gezeten. Toen ik mijn (ondertussen ex) vrouw ontmoette had woonde ik op een appartement in Brussel waarvoor de lening nog zo'n 15 jaar ging lopen. Na een tijdje LAT-relatie werd beslist samen te wonen en dat was om allerhande praktische redenen niet mogelijk op mijn appartement. Ik heb toen mijn appartement verhuurd en we hebben eerst paar jaar samen iets anders gehuurd terwijl we uitkeken naar een huis om te kopen.

Dan samen een huis gekocht waarbij ik ook het appartement bleef behouden. De huur dekte de aflossing, bank deed daar absoluut niet moeilijk over. We hebben dat huis helemaal verbouwd, kinderen gekregen en een hele tijd later volgde de echtscheiding. Bij de financiële afhandeling van de scheiding was ik heel blij dat ik dat appartement nog had. De verkoop ervan heeft toen mijn zoektocht naar een nieuw huis veel makkelijker gemaakt door de stevige financiële injectie.

Ieder moet het voor zich uitmaken maar met mijn ervaring ben ik blij dat ik een eigen woning heb gehad (en ondertussen terug heb). Het is immers moeilijk te voorspellen hoe relaties zullen lopen. Afhankelijk van de staat van de woning die je nu hebt zou ik voor optie 3 gaan. Optie 4 kan ook maar zorg voor zeer duidelijke afspraken over de verdeling.

Optie 5: verhuur je huis en ga samen eerst iets anders huren terwijl je rustig uitkijkt naar de juiste woning. Dan kan je nog altijd later beslissen wat de finale regeling zal zijn.

240k op 25j zou toch moeten lukken?

je kan je ook laten opschrijven voor een nieuwbouw sociale woning, met 2000 netto kom je nog in aanmerking.

https://www.klehetvolk.be/ik-wil-kopen/inschrijvingsvoorwaarden => om aan te tonen dat ze nog ruime inkomensgrenzen nemen.

Hier in de buurt reeds zulke woningen gezien en de tijd dat je je zou moeten schamen voor de bouwstijl is precies toch voorbij.
Zouden die prijzen waar aan je sociaal koopt meevallen of stijgen die ook mee zoals in de privé? Hier zelf ook single en ik sta ook op zo'n lijst. Ik hoop in 2023 of 2024 één te krijgen... Maar dan is het ook nog afwachten of ik dat kan betalen. Want die prijzen zijn ook niet zo sociaal meer als ik dat zo hoor. Dus als die ook mee stijgen...

Ter info: huizenprijzen in België 2020 (bron: statbel)
Code:
Regio               Appartement Rij/Half open Alleenstaand
BELGIE                  204.000    216.500    315.000
BRUSSELS GEWEST         228.000    435.000    960.000
VLAAMS GEWEST           210.000    249.000    349.000
WAALS GEWEST            155.000    155.000    254.000
Prov.  VLAAMS-BRABANT   228.000    290.000    385.000
Prov.  WAALS-BRABANT    220.000    285.000    400.000
Prov.  ANTWERPEN        206.000    270.000    369.000
Prov.  OOST-VLAANDEREN  220.000    240.000    366.000
Prov.  WEST-VLAANDEREN  200.000    220.000    349.000
Prov.  LIMBURG          193.500    200.000    262.500