Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
De urban planners komen dan met dit soort onzinnige concepten af: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/kessel-lo/3010/9296462?searchId=6092df79358e7

Voorbeeld van een modale woning voor een modaal gezin? Dat is dan 500K euro beste verpleegkundige/onderwijzer...

Dat is de realiteit!
:puke:

Ik kom daar wekelijks langs gewandeld, eerste keer dat ik zie hoe ze er vanbinnen uitzien.
Dan nog liever in de verste uithoek van België een alleenstaand huis met dat geld, dan dit concept. Je hebt er toch nihil privacy? Voor een appartement kan ik daar nog inkomen, maar voor een huis van die prijsklasse.
En dat lapje tuin erbij ok, maar het hele ding van een tuin is toch dat je er rustig kan zitten zonder dat iedereen op je staat te kijken? Het lijkt daar net op een stukje dierentuin met al die appartementen er omheen.

Ik dacht dat dit een grap was?

een smalle keuken met een nog smallere tafel in, een salon en woonkamer van 6 meter lengte (?!)
Dit alles in een kazerne-achtige structuur.
Bij mij is het kleiner hoor. Keuken + salon + living is 9,5 * 5.5. Keukengedeelte is 4.5 *5.5. Waarbij het eiland zelf 3.4m is of zo. Vond het te belangrijk om langs 2 kanten in de keuken te wandelen (en aan beide kanten van het fornuis iets kunnen leggen vond ik te belangrijk - eerste versie was namelijk maar 2.4m zodanig dat de living dan wat groter was...).

Als je een bureau, berging en natte cel wenst op het gelijkvloers dan moet je ergens in knippen hé... En dan is een gevel van 6m breed voor in het stad al redelijk deftig. Ben er ook tegengekomen waar de volledige breedte 3m is of 5m...

Laatst bewerkt:
Wel ja! Waarom, in godsnaam, zou een modaal gezin een alleenstaand huis met tuin verwachten..? Het soort waarin ze zijn opgegroeid. Waarom zou een koppel met jobs als pakweg onderwijzer en verpleegkundige ook maar durven dromen van een deftige woning? De standaard middenklasse woning waarin de gemiddelde millennial is opgegroeid blijkt ineens onbereikbaar als ze op de arbeidsmarkt terecht komen. Feit is dat een 'modaal' gezin steeds meer moet sparen om een kwalitatief slechtere woning te kunnen verwerven...

De urban planners komen dan met dit soort onzinnige concepten af: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/kessel-lo/3010/9296462?searchId=6092df79358e7

Voorbeeld van een modale woning voor een modaal gezin? Dat is dan 500K euro beste verpleegkundige/onderwijzer...

Dat is de realiteit!
Niet iedereen is opgegroeid in een villa...
Dat ziet er mij een normale rijwoning uit, zoals die al ~100j bestaan en er ettelijke duizenden in België staan. Mijn moeder is in zo'n huis opgegroeid, mijn vader ook, mijn neef en nicht ook en ik ken genoeg mensen die in zo'n soort huis dezer dagen wonen.

Misschien ook eens de realiteit naast je droombeeld zetten.

Los van dat betoog, is die prijs wel belachelijk voor wat het is ;)

Dat is de realiteit!
'Moderne woning'

Nee ... dat zijn gewoon favella's met kunstgras . Geen wonder dat het na 8 jaar al terug te koop staat. Je relatie heeft nog meer overlevingskans door bij je schoonmoeder in te trekken dan je partner en jezelf daar met een kind op te hokken. En als je op je werk geen burnout krijgt, krijg je dat daar wel als dat de 'thuis' is naar waar je 's avonds naar moet terugkeren.
Tof voor gezinnen zo graag leven, maar voor mij is dat toch een dikke failure at life.

Mensen moeten maar slim genoeg zijn om met hun portefeuille te stemmen. Je hebt woningen voor de helft van de prijs waar ik liever de rest van mijn leven zou willen slijten. Ja, dan moet je wat verder pendelen. Maar zo"n groot verschil is er nu ook weer niet met in je auto aanschuiven in de file of in zo'n claustrofobisch kot kruipen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Elke regio is anders natuurlijk, maar er komt wel steeds meer kritiek op oudere woningen die indertijd met echte kwaliteitsmaterialen zijn gezet, op ruime percelen, met deftige ruimtes.
Maar dan lees je hier: “om in orde te zetten 400k nodig”
Of “volledig strippen”.
Terwijl dat echt wel (imo) value for money is.

Echter, als je dan dit “huis” ziet in Kessel-Lo?
Slaapkamers kinderen 4,10m op 2,8m. Oeps.

Laatst bewerkt:
Mensen moeten maar slim genoeg zijn om met hun portefeuille te stemmen. Je hebt woningen voor de helft van de prijs waar ik liever de rest van mijn leven zou willen slijten. Ja, dan moet je wat verder pendelen. Maar zo"n groot verschil is er nu ook weer niet met in je auto aanschuiven in de file of in zo'n claustrofobisch kot kruipen.
Dat vind ik ook, en zoveel verder pendelen is al echt niet nodig (je kan evengoed naar Tienen of Landen gaan en je krijgt al pakken meer voor je geld dan in Leuven). Vanuit beide plaatsen heb je rechtstreekse treinverbindingen en de afstand via de snelweg is ook beperkt.

Ik snap bijv. dat mensen in Frankrijk vanuit het Z-Frankrijk dat geld gaan neerleggen om in de rand van Parijs te gaan wonen, maar hier zijn die afstanden toch wel echt beperkter. Ik vraag me af in welke mate steden dat voordeel gaan behouden naarmate jobs en studies veel meer digitaal gaan verlopen in de toekomst.

Ben jij van Leuven?
Voor hoeveel zou je een 2 slpk nieuwbouwapp van 92m2 + terras op 300m vd Grote Markt kunnen verhuren?
Dat hangt van het appartement af (de precieze locatie, de staat van het appartement, de inrichting, ...). Huurprijzen kunnen redelijk sterk schommelen o.b.v. de onderline verschillen. Ik vind 1.300€ (wat je hierboven eerder vermeldde) al aan de hoge kant voor een appartement van die grootte.

Ben jij van Leuven?
Voor hoeveel zou je een 2 slpk nieuwbouwapp van 92m2 + terras op 300m vd Grote Markt kunnen verhuren?
Als je niet wilt dat je huurder zijn biezen pakt bij het eerste het beste beter aanbod: 950 euro
En dat is dan met geen al te zotte extra gemeenschapskosten.

Je hebt mensen die nu eenmaal graag in een stad wonen.
Besides elke dag een uur vroeger opstaan is voor sommige veel erger dan wat minder ver van de zetel naar de frigo te moeten stappen
Elke regio is anders natuurlijk, maar er komt wel steeds meer kritiek op oudere woningen die indertijd met echte kwaliteitsmaterialen zijn gezet, op ruime percelen, met deftige ruimtes.
Maar dan lees je hier: “om in orde te zetten 400k nodig”
Of “volledig strippen”.
Terwijl dat echt wel (imo) value for money is.

Echter, als je dan dit “huis” ziet in Kessel-Lo?
Slaapkamers kinderen 4,10m op 2,8m. Oeps.
Onze slaapkamers zijn kleiner (we hebben geen kinderen), mijn pa is met 4 kinderen opgegroeid op slaapkamers van die grootorde en die hadden er ook maar 2 dus sliepen daar met 2!

En het is eenvoudig om alles af te kraken als je eerst 5j gehuurd hebt in een app van de (schoon)ouders aan 200 euro / maand en daarna gekocht/gebouwd met 200k van diezelfde mensen + die nog een hoop werk daar in hebben gedaan

Je hebt mensen die nu eenmaal graag in een stad wonen.
Besides elke dag een uur vroeger opstaan is voor sommige veel erger dan wat minder ver van de zetel naar de frigo te moeten stappen
Het zijn niet de charmes van in 't stad wonen die ter discussie staan. Wel de formule die hier aangeboden wordt. Dit combineert het slechtste van beide werelden. Je hebt enerzijds de premiumprijs van een dure locatie, anderzijds wooncomfort van een Braziliaanse sloppenwijk.
Ik ken Leuvense appartementen van 100m² die meer wooncomfort aanbieden als dit en bovendien 150k goedkoper zijn.

Een woonst met 3 slaapkamers in 140 m² stompen + een plastic gras koer lijkt een intentioneel design van de architect om de draak te steken met de Vlaamse wooncrisis. Die bekaert afspanning rond de tuin is de kers op de taart die het ophokgevoel compleet maakt. Vervang dat dan tenminste door een taxushaagje van niet meer dan 70 cm hoog he.

Wat hier voor deze prijs ontbreekt is een extra verdieping. Dan zou je tenminste nog een poging tot een aantrekkelijk 'modern herenhuis' hebben. Herenhuizen van 220 m² geraken voor amper 200-300k meer (700-800k) verkocht en dan heb je tenminste een historisch pand op een locatie die nog beter is.

Nu heb je als enige pluspunt de locatie die enkel mensen met een laag energiepeil fetisj (of zelfbeeld) zal aanspreken om een leven door te brengen in de stadshut van sneeuwwitje en haar 7 dwergen.

Huurprijzen in Leuven zijn dezelfde als in Brugge dan?
Je dient rekening te houden met rendementsverlies omdat je wooneenheid als opbrengstwoning suboptimaal is. Een 50-60 m² appartement met 1 slaapkamer krijg je gemakkelijk verhuurd aan 750-800€/maand.
Voor een groter appartement met een extra slaapkamer ga je nooit dubbel zoveel huur kunnen vragen, maar slechts 200-300 euro extra. 950-990€ is aantrekkelijk voor huurders omdat de prijs onder de psychologische grens van 1.000€ blijft.

Het zijn niet de charmes van in 't stad wonen die ter discussie staan. Wel de formule die hier aangeboden wordt. Dit combineert het slechtste van beide werelden. Je hebt enerzijds de premiumprijs van een dure locatie, anderzijds wooncomfort van een Braziliaanse sloppenwijk.
Ik ken Leuvense appartementen van 100m² die meer wooncomfort aanbieden als dit en bovendien 150k goedkoper zijn.

Een woonst met 3 slaapkamers in 140 m² stompen + een plastic gras koer lijkt een intentioneel design van de architect om de draak te steken met de Vlaamse wooncrisis. Die bekaert afspanning rond de tuin is de kers op de taart die het ophokgevoel compleet maakt. Vervang dat dan tenminste door een taxushaagje van niet meer dan 70 cm hoog he.

Wat hier voor deze prijs ontbreekt is een extra verdieping. Dan zou je tenminste nog een poging tot een aantrekkelijk 'modern herenhuis' hebben. Herenhuizen van 220 m² geraken voor amper 200-300k meer (700-800k) verkocht en dan heb je tenminste een historisch pand op een locatie die nog beter is.

Nu heb je als enige pluspunt de locatie die enkel mensen met een laag energiepeil fetisj (of zelfbeeld) zal aanspreken om een leven door te brengen in de stadshut van sneeuwwitje en haar 7 dwergen.

Je dient rekening te houden met rendementsverlies omdat je wooneenheid als opbrengstwoning suboptimaal is. Een 50-60 m² appartement met 1 slaapkamer krijg je gemakkelijk verhuurd aan 750-800€/maand.
Voor een groter appartement met een extra slaapkamer ga je nooit dubbel zoveel huur kunnen vragen, maar slechts 200-300 euro extra. 950-990€ is aantrekkelijk voor huurders omdat de prijs onder de psychologische grens van 1.000€ blijft.
Ons huis is niet groter, toch zou ik dit niet willen inruilen voor een slopenwijk in Brazilie of ons oud huurappartement van 100m2

Dat van die draad tja wij zitten daar door ons buren die dat allebei wouden mee opgescheept

Al dat fetish gedoe over ruimte dat je niet nodig hebt en 'karakter' terwijl nen hoop bakstenen gewoon nen hoop bakstenen blijft snap ik dan ook weer niet

Zo'n huurprijzen doen me duizelen. Ik huur een modern appartement van 80 m² aan €580/maand (locatie: niet Leuven). Moest ik voor iets van 60 m² €800/maand moeten betalen zou ik gaan wonen in een stacaravan op camping De Strop

Ons huis is niet groter, toch zou ik dit niet willen inruilen voor een slopenwijk in Brazilie of ons oud huurappartement van 100m2

Dat van die draad tja wij zitten daar door ons buren die dat allebei wouden mee opgescheept

Al dat fetish gedoe over ruimte dat je niet nodig hebt en 'karakter' terwijl nen hoop bakstenen gewoon nen hoop bakstenen blijft snap ik dan ook weer niet
Je kan het ook omdraaien he. Juist omdat nen hoop bakstenen nen hoop bakstenen blijft is het onbegrijpelijk dat men hier 500k vraagt voor een 6 meter gevel rijhuisje, terwijl je daar elders 2x tot 3x zoveel bakstenen kan kopen.

De locatie alleen rechtvaardigt dat prijsverschil niet, gezien de miezerige grondoppervlakte van 1,2 are.

Teveel ruimte was jaren '70 - '80 inderdaad ook een fetisj, maar als je keuken eetplaats zoals in die geval niet groter kan zijn een bartafel met cafekrukken, dan schort er iets aan de inrichting. Twee eetplaatsen maken op een woonruimte van 140m² is zo van 'wel willen maar niet kunnen'.
Trek dan naar de buiten he.

Zo'n huurprijzen doen me duizelen. Ik huur een modern appartement van 80 m² aan €580/maand (locatie: niet Leuven). Moest ik voor iets van 60 m² €800/maand moeten betalen zou ik gaan wonen in een stacaravan op camping De Strop
Wat mij even hard doet duizelen is het aantal kandidaat huurders dat daarvoor staat te springen. Vorig jaar 50m² app te huur gezet voor 750€ -> na ene halve dag immoweb stormloop van 13 kandidaten die willen komen kijken.

Terug
Bovenaan