Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Mensen die ervaring hebben met het aankopen van bouwgrond(en) zonder bouwverplichting?

Heb er zelf geen ervaring mee, wel minder omkijk dan bv studio of appartement kopen en verhuren.

Waardestijging ook geen idee van.

Soit: concreet: mensen die getwijfeld hebben tussen aankoop bouwgrond “om te laten liggen” of een opbrengsteigendom?
Enige wat ik me kan inbeelden is dat uw opbrengsteigendom de eventuele hypothecaire lening zelf terugbetaalt via de huurinkomsten en die grond, ja dat ligt daar gewoon.

Mensen die ervaring hebben met het aankopen van bouwgrond(en) zonder bouwverplichting?

Heb er zelf geen ervaring mee, wel minder omkijk dan bv studio of appartement kopen en verhuren.

Soit: concreet: mensen die getwijfeld hebben tussen aankoop bouwgrond “om te laten liggen” of een opbrengsteigendom?
Enige wat ik me kan inbeelden is dat uw opbrengsteigendom de eventuele hypothecaire lening zelf terugbetaalt via de huurinkomsten en die grond, ja dat ligt daar gewoon.
Veel gemeentes heffen tegenwoordig ook een taks op onbebouwde percelen, ook al is er geen bouwverplichting.

Bv.

Van 100 tot duizenden euro per jaar afhankelijk van gemeente en oppervlakte.

Het vermelden van onvergunde zaken bij de verkoop van een woning behoort tot de informatieplicht van een verkoper van een onroerend goed.

In dergelijke zaken wordt dan vnl gekeken of de verkoper hier reeds weet van had bij het te koop stellen van de woning en hij dus bewust deze informatie heeft achtergehouden, wat uiteraard verzwarend werkt.

Ook de koper heeft een onderzoeksplicht, maar in zaken zoals deze, de mogelijke vergunning voor bijgebouwen en verharding, gaat men doorgaans toch eerder de kant van de koper kiezen, gezien dit stedenbouwkundig niet altijd zomaar snel uit te klaren valt. Zeker, zoals gezegd, wanneer de verkoper hiervan reeds op de hoogte was voor de verkoop tot stand is gekomen.

Dat de koper hier niet sterk zou staan omdat er geen opschortende voorwaarde bij het bod hoorde dat alle gebouwen en verhardingen vergund zouden zijn klopt totaal niet. Dit doet nl niets af aan de informatieplicht hierover van de verkoper.

In zaken waarbij de verkoper kan aantonen dat hij hier niet van op de hoogte was, wat hier best kan, dat de notaris met deze vermelding plots af kwam bij opmaak van de compromis en verder onderzoek van de documenten, ligt het vaak wat moeilijker. Dan gaat men doorgaans gaan kijken of de koper het goed gaat kunnen gebruiken zoals bedoeld, bv al dan niet door regularisatie van bepaalde zaken, en of dit louter feit dus voor de koper een onoverkomelijke zaak wordt mbt het gebruik of de waarde van de woning. Indien dat niet zo is, zal die gehouden zijn aan het bod en de aankoop.
Notaris bevestigde inderdaad meteen dat ik kon afzien van de aankoop omdat me dit niet werd verteld. Zaak was dan ook snel afgehandeld.

Notaris bevestigde inderdaad meteen dat ik kon afzien van de aankoop omdat me dit niet werd verteld. Zaak was dan ook snel afgehandeld.
Heb je het dan uiteindelijk niet gekocht? Ik ging er een beetje van uit, omdat je het omschreef als je droomwoning, worst case wat ontharden niet een grote deal-breaker zou zijn.

Heb je het dan uiteindelijk niet gekocht? Ik ging er een beetje van uit, omdat je het omschreef als je droomwoning, worst case wat ontharden niet een grote deal-breaker zou zijn.
Nee, uiteindelijk toch niet gekocht. Ik denk dat ik misschien wat te paniekerig heb gereageerd eigenlijk. Maar ach, maakt niet meer uit.

Laatst bewerkt:

Weet gewoon dat "bouwgrond" als ding niet bestaat. Grond dat binnen een woonkern ligt, kan je natuurlijk vanuitgaan dat daar gebouwd kan worden, maar je kan pas op grond bouwen als je een bouwvergunning hebt, en die is maar 5? jaar geldig.

Weet gewoon dat "bouwgrond" als ding niet bestaat. Grond dat binnen een woonkern ligt, kan je natuurlijk vanuitgaan dat daar gebouwd kan worden, maar je kan pas op grond bouwen als je een bouwvergunning hebt, en die is maar 5? jaar geldig.
Ik dacht dat de werken ook binnen de 2 jaar na toekenning aangevat diende te worden

Terug
Bovenaan