Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ja we kunnen discussieren over mooi of. lelijk, maar dat huis in Katelijne is gewoon zo ongelooflijk underpriced imo. Het is dik 350m2 bewoonbaar (kelder van 180 tel. ik niet mee, maar ook handig), even goed +15a, wel slechter epc, maar dan weer VEEL betere locatie. (@Straddle Katelijne is Mechelen. Dat zijn nog geen Leuven prijzen, maar it's getting there).

Dus ik snap de prijszetting echt echt niet, en er moet gewoon iets mis mee zijn voor dat geld... .
Zo snel mogelijk eens gaan kijken in elk geval.

Heh, akkoord, ik ben ook nogal kritisch op binnendeuren. Zo goed als bij elk huis reken ik een budget om deuren te vervangen :tongue:.

Op foto vind ik dat ook, in het echt viel dat reuze mee. Het stuk gras is nog steeds gigantisch, en de verharding laat u royaal toe uwe auto te draaien vanuit de garage
Beide panden zijn zeer goedkoop naar huidige normen.
De huizenmarkt balanceert net zoals aandelen tussen hebzucht en wanhoop, zowel van koper als verkoper. De verkoper wil er alles uitkrijgen, maar als het te lang te koop staat wordt hij wanhopig. Hetzelfde met de kopers, bij een relaxtere huizenmarkt probeer je onder de vraagprijs te bieden, als er veel vraag is zoals nu worden ze wanhopig en bieden ze snel snel meer dan het huis eigenlijk waard is. En het is duidelijk dat sinds corona de kopers met een erg grote wanhoop- en schaarstementaliteit zitten.

Verkoopprijzen van huizen worden voornamelijk begrensd door maandelijkse aflossingen, met daaraan gelinkt de rentevoet. Huizenprijzen kunnen stijgen want door de dalende rentevoet blijft het maandelijks percentage aan aflossingen relatief gelijk. Voor 2008 daalden de rentevoeten al en sinds de crisis van 2008 is er al zeker niets anders meer gebeurd:
kVmuqm5.png

De grafiek gaat tot 2017, maar het is niet dat het sindsdien gestegen is. Weet je nog aan welke rentetarieven onze ouders een lening hebben moeten aangaan? Momenteel staat de rentevoet in 2021 erg laag, praktisch op de bodem. Mensen lenen gemiddeld gezien ook op een langere termijn. Als de rente terug begint te stijgen is de kans heel groot dat de huizenprijzen dalen, gezien het anders niet meer te betalen valt: de koper kijkt naar het totale bedrag, kost huis + kost rente. De begrenzing voor de koper zit bij de totale maandelijkse aflossing. Als de rente stijgt maar de vraagprijs van de huizen dalen niet, zullen potentiële kopers het niet meer kunnen betalen waardoor verkopers hun huizen moeilijker kwijt geraken en de prijzen dus wel moeten dalen. In dat opzicht is een huis kopen aan een lage rentevoet net geen zo'n goed idee, want de kostprijs van het huis is hoog.

Daarnaast is er ook een begrenzing door huurprijzen. Als de verkoopprijzen blijven stijgen, maar de huurprijzen blijven relatief gelijk, waarom zou ik dan een huis kopen als huren mij goedkoper uitkomt? Kopen vs huren is natuurlijk een andere discussie, maar dat speelt ook mee. En in Vlaanderen is er een groot verschil tussen de kost van iets huren vs de kost van iets kopen, net omdat iedereen vastgoed ziet als de perfecte investering - waardoor sommige verhuurders zelfs een negatieve cashflow hebben. Het idee van "huizenprijzen kunnen ook dalen" wordt al snel afgedaan als iets volledig absurd en ondenkbaar, alsof het een natuurwet zou zijn dat er ten eerste bij vastgoed permanent een waardestijging is en ten tweede de waardestijging van huizen ook altijd hoger moet zijn dan de inflatie. Het is niet omdat dat nu al een tijdje zo is, dat het daarom ook moet blijven zo doorgaan. Net zoals het ook geen natuurwet is dat de rentevoet nooit meer zal stijgen.

Over natuurwetten gesproken: hoe zit het met de bevolkingsstijging? Qua sterfgevallen en geboortes blijft Vlaanderen gelijk, er is een zeer beperkte natuurlijke aangroei. De geboortes dalen sinds 2010 elk jaar. Veruit het grootste deel van onze bevolkingsgroei komt door immigranten. En denk je dat die mensen, die vaak in de onderlaag van onze maatschappij leven en zeer weinig middelen hebben, huizen van 300k+ gaan kunnen kopen?

Hoe zit het dan met onze bevolkings"piramide"?

9cU2frN.png

Dat het meer lijkt op een watertoren dan op een piramide zal waarschijnlijk niemand verbazen. Het argument dat de permanente bevolkingsgroei zal zorgen voor een permanente stijging van de huizenprijzen mogen we dus wel van tafel gooien. Het kan ook niet anders, want het andere vaak gehoorde argument is dat wij, de jongere generatie, de pensioenen van de ouderen gaan moeten betalen die met meer zijn dan ons en dat dat niet haalbaar is, vandaar dat iedereen langer moet werken... De demografische realiteit is vergrijzing, niet andersom. Voor de huizenmarkt zijn er ook tegenargumenten: meer kleine gezinnen, meer singles... We zullen zien, niemand heeft een glazen bol. Ik denk dat een eigen huis vooral iets moet zijn dat je echt wil omdat je je eigen huis wilt, los van of het een goede belegging is of niet.
Een niet te onderschatten deel van de bevolking (wat jaarlijks aangroeit)zal nooit deel uitmaken van de arbeidsmarkt, laat staan een woning aankopen. Die blijven dus gewoon levenslang op de (sociale) huurmarkt. Voor hen is dat gewoon een nuloperatie, uitkering waarmee ze een huurprijs betalen die onder de private marktprijs ligt. Door vaak bijkomende foute prioriteiten te stellen zullen deze mensen nooit een woning aankopen. Door pamperbeleid zullen er toch aanzienlijk wat sociale woningen moeten bijkomen, dit legt weer druk op het aantal beschikbare gronden.
Niks zo frustrerend dan sociale woningen zien gebouwd worden, op mooi gelegen bouwgrond.
Hier in mijn wijk een huis die verkocht is voor 500k, HOB ergens van rond 2005 en 400m² ofzo. Wel aan de kust.
Ons huis is van 2007 en ietsje groter en wij hebben dat 3 jaar geleden gekocht voor 285k :laugh: (klein beschrijf dan ook)

Wie wil verkopen moet nu gewoon verkopen want volgens staat er een serieuze crash te wachten. Gekoppeld met de interestvoeten die wel weer zullen stijgen zie ik dat gewoon niet goedkomen.
Verkopen zou al dom zijn, klein beschrijf bestaat al niet meer, sowieso zit je met hogere registratierechten. Ik kocht ook aan 5%. Ik kan nu verkopen aan 200000 meer dan ik kocht in 2015, alleen kan ik hiermee niks anders kopen dat beter is. Het plan is nu om nog 5 jaar zo te wonen en de kraan in het noordboomdak en verdieping opbouwen.

En als je nu verkoopt, dan moet je ook een nieuw huis kopen om in te wonen. En dat nieuw huis is procentueel even veel te duur als uw huis. Maw ge wint juist niks door nu uw (eigen) huis te verkopen.
In tegendeel, mogelijks verlies je nog. Jij hebt namelijk uw huidig huis nog goedkoper gekocht, waardoor je (normaal) een lagere lening hebt dan als je een nieuw huis zou kopen. ALS dan de boel crasht zoals jij indiceert, zit JIJ net met een hogere lening en een huis dat minder waard is.

Dus uw (eigen) huis nu verkoper is zowat de slechtste raad die er is.
Het is anders voor een 2e, 3e, etc ... huis.
De markt is vandaag echt insane. Ken een koppel die vorige week hun woning wegens echtscheiding verkocht hebben. Woning was aangekocht in 2019. Het was op 2 dagen verkocht, 21k boven de vraagprijs en 120k winst op 2 jaar tijd :/.
Nicht heeft ook net iets gekocht. Die hebben in hun zoektocht toestanden gehad waar men tot 40k boven de vraagprijs bood.
Hier in mijn straat was gelijkaardig huis als het mijne binnen de week verkocht.

Dat doet mij zelf ook wel met momenten twijfelen. Ik wil sowieso naar een andere regio verhuizen + meer ruimte voor mijn boekhoudkantoor. Heb al even een bouwproject op het oog dat eigenlijk in maanden niet gestegen is in prijs, in tegendeel, het is intussen met 10k excl btw gezakt. Denk dat het probleem bij die woning is dat ze sowieso al vrij prijzig is voor doorsnee gezinnen, voor mij is ze echter ideaal wegens mooie praktijkruimte op het gelijkvloers met goede zichtbaarheid van mijn kantoor.

zaterdag naar een huis gaan kijken en tot 2x toe de makelaar "wat vind je, is de prijs correct?". Tijdens het praatje achteraf zo wat extra info gevraagd. Toen ik vroeg van ja, hoe gaat het met de biedingen kwam er eigenlijk vrij snel het antwoord van ja, er zijn al boden, zelfs van boven de vraagprijs.
Toen aangegeven dat dat voor ons een showstopper was, toch bedankt (want het was wel een goede rondleiding). op Immoweb wel nog niets zien veranderen van "verkocht op eerste kijkdag" of onder optie ofzo. Dus iets in mij zegt dat hij wat gebluft heeft en dat er nog niets concreet is. Wij hadden nog wel zo iets van mss doen we een bod, maar als ik hoorde van ja, er is al boven de vraagprijs geboden, dan haak ik af.

Vraagprijs was wel vrij correct denk ik, maar nog wel minstens 100k nodig om in orde te maken. O.a. asbestleien + (volgens mij) een onderdak in asbestproducten. De badkamer was volledig gerenoveerd, maar het mini mini veluxke hadden ze laten zitten => wijst op zo'n vodden volgens mij.

The search continues

Zijn hier mensen met een ronde (of ovale) tafel in de eetkamer?
Mijn zus heeft dat en hier zal de volgende tafel ook rond zijn. Vind het echt en is ook wel praktisch in 99% van de gevallen. Maar je eetkamer moet wel breed genoeg zijn ervoor natuurlijk.

op Immoweb wel nog niets zien veranderen van "verkocht op eerste kijkdag" of onder optie ofzo. Dus iets in mij zegt dat hij wat gebluft heeft
Natuurlijk en dat is ook de reden datk de meeste makelaars verafschuw. Alles doen ze eraan om hun commissie al dan niet kunstmatig te boosten.

Het eerste dat een makelaar zei toen die onze woning kwam schatten: " ik heb al mijn panden al met minstens 8000€ boven de verwachting van de verkopers kunnen verkopen".

Verwerpelijke mentaliteit

Mijn zus heeft dat en hier zal de volgende tafel ook rond zijn. Vind het echt en is ook wel praktisch in 99% van de gevallen. Maar je eetkamer moet wel breed genoeg zijn ervoor natuurlijk.
Hebben nu een rechte tafel van 220 op 95, maar de stoelen zijn versleten en zouden ook tv-meubel en commode aan de muur willen (denk dat alles 10j geleden samen 1500 euro was)

Hebben denk ik wel plek om 140 cm of 160cm tafel te zetten, zal ik eens moeten checken. Weet jij hoe groot die van u zus is en hoeveel stoelen?

Zijn hier mensen met een ronde (of ovale) tafel in de eetkamer?
Ja, ronde tafel van 130 cm, daar kan je comfortabel met 6 man aan eten.

Daarnaast hebben we ook een rond MDF blad van diameter 180 cm.

Deze steekt standaard in onze kelder, maar als we eens een groter feestje met 10-11 man willen houden, rol ik deze naar boven om op het bestaande 130cm blad te leggen.

De tafel staat in een ruimte van ongeveer 4 x 4,5 m

Laatst bewerkt door een moderator:
Hebben nu een rechte tafel van 220 op 95, maar de stoelen zijn versleten en zouden ook tv-meubel en commode aan de muur willen (denk dat alles 10j geleden samen 1500 euro was)

Hebben denk ik wel plek om 140 cm of 160cm tafel te zetten, zal ik eens moeten checken. Weet jij hoe groot die van u zus is en hoeveel stoelen?

120-130 heeft ze, er kunnen 5 stoelen rond. Vind dat persoonlijk iets te klein dus ik zou zeker voor groter gaan. 140 zal comfortabel zijn met 6 denk ik. Hangt natuurlijk ook af van uw stoelen…

Tafel voor 6 mensen klinkt als iets voor een keuken. In een living wil je toch zonder teveel prutsen 12+ mensen willen kunnen zetten

zaterdag naar een huis gaan kijken en tot 2x toe de makelaar "wat vind je, is de prijs correct?". Tijdens het praatje achteraf zo wat extra info gevraagd. Toen ik vroeg van ja, hoe gaat het met de biedingen kwam er eigenlijk vrij snel het antwoord van ja, er zijn al boden, zelfs van boven de vraagprijs.
Toen aangegeven dat dat voor ons een showstopper was, toch bedankt (want het was wel een goede rondleiding). op Immoweb wel nog niets zien veranderen van "verkocht op eerste kijkdag" of onder optie ofzo. Dus iets in mij zegt dat hij wat gebluft heeft en dat er nog niets concreet is. Wij hadden nog wel zo iets van mss doen we een bod, maar als ik hoorde van ja, er is al boven de vraagprijs geboden, dan haak ik af.

Vraagprijs was wel vrij correct denk ik, maar nog wel minstens 100k nodig om in orde te maken. O.a. asbestleien + (volgens mij) een onderdak in asbestproducten. De badkamer was volledig gerenoveerd, maar het mini mini veluxke hadden ze laten zitten => wijst op zo'n vodden volgens mij.

The search continues
Ik ben niet 100% zeker, maar ik denk dat verdoken asbest (e.g. uw onderdak) op kosten van de verkoper weggehaald moet worden. Iemand hier bevestiging van?

Tafel voor 6 mensen klinkt als iets voor een keuken. In een living wil je toch zonder teveel prutsen 12+ mensen willen kunnen zetten
Dat neemt toch serieus wat plaats in beslag? Het hangt er natuurlijk vanaf hoe vaak je 12 man feestjes houdt maar alle andere dagen dat je maar met 4 man aanwezig bent staat zo'n tafel in de living imo snel in de weg.

Dat neemt toch serieus wat plaats in beslag? Het hangt er natuurlijk vanaf hoe vaak je 12 man feestjes houdt maar alle andere dagen dat je maar met 4 man aanwezig bent staat zo'n tafel in de living imo snel in de weg

Punt is dat een rechthoekige tafel makkelijk uitgebreid kan worden, ronde tafels iets minder. Onze tafel is een default 8, maar kan makkelijk uitgebreid worden tot 12/14.

Je hebt natuurlijk ook ronde tafels die uitgetrokken kunnen worden.

Vind ik ook, en dat is waarom ik nog altijd niet die ronde tafel gekocht heb. Ik heb een rechthoekige tafel voor 6 nu die 1,6m is denk ik. Maar ik kan die aan 2 kanten uittrekken en zo creeer je makkelijk plaats voor 12. Maar in mijn dagdagelijks neemt die tafel dus niet teveel ruimte in. Zoiets zou ik eigenlijk ook willen voor een rond tafel.

Ik ben niet 100% zeker, maar ik denk dat verdoken asbest (e.g. uw onderdak) op kosten van de verkoper weggehaald moet worden. Iemand hier bevestiging van?
ik gok erop dat dat enkel is als je dat in je compromis laat opnemen, maar ben niet zeker.

De makelaar was alleszinds heel snel van onderwerp aan het veranderen als ik daarover begon te vragen. Ook aan de opbouw kon ik zien dat er iets niet volledig klopte (max 10cm ofzo, net genoeg om een kleine velux erin te steken, verder helemaal niets. Soit, an sich wel iets gewoon om in rekening te brengen als je renoveert. Maar van zodra het asbest is, wordt het snel duurder

Ik denk dat ik op mijn één hand kan tellen van het aantal keer dat er hier 10+ mensen aan de eettafel zaten, in die rare occurrances zal ik dan wel iets anders verzinnen ipv een huge ass tafel neer te zetten die enkel plaats in beslag neemt. zoals die extra tableau zoals hierboven geopperd wordt.

Ik denk dat ik op mijn één hand kan tellen van het aantal keer dat er hier 10+ mensen aan de eettafel zaten, in die rare occurrances zal ik dan wel iets anders verzinnen ipv een huge ass tafel neer te zetten die enkel plaats in beslag neemt. zoals die extra tableau zoals hierboven geopperd wordt.
Wij hebben een tafel voor 6 personen maar ook zo'n opklapbare party tafel voor als er eens een feestje is. Een tafel van 6 in de keuken en genoeg plaats voor 12 man naast uw living te zetten dan spreken we toch ook al over een ruime woning.

Inderdaad zotte toestanden.

Wij hebben in december een huis gekocht. We hebben 550k betaald (de vraagprijs). Nadien hebben we vernomen dat de verkoper het in 2009 had aangekocht voor 340k.
Enerzijds zijn we superblij dat het huis van ons is (het is echt wel ons droomhuis, in't centrum, maar toch een rustige straat en veel ruimte). Anderzijds beseffen we wel dat we veel te veel betaald hebben als je rekening houdt met hetgeen die boomer er destijds voor betaald heeft.

Ik heb wel de indruk dat de prijzengekte niet zo speelt op de appartementsmarkt.
Even 210K cashen voor die dwaze boomers, die doorgaans al genoeg centen hebben en ons nog veel centen gaan kosten.

Terug
Bovenaan