Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Op die crappy afsluiting rond die border ziet dat terrein er toch perfect uit?

Maar ja ik zou dat ook direct kopen moest ik daar iets zoeken, ziet er geweldig uit
Tis vooral wat verwilderd, als ge dat moet laten opkuisen en netjes aanleggen kost dat aardig wat centen voor zo een oppervlakte.

150k is volgens mij vrij bescheiden gerekend, als ge zo een huis koopt doet ge ook geen budgetrenovatie maar wel iets met wat hoogwaardigere materialen en afwerking. Ook rekening mee houden dat ge hier niet de klassieke isolatie+Crepi tegen de gevel kunt smijten want dan verliest ge alle charme

als ge de binnenkant bekijkt is dat sowieso een project met nieuwe elektriciteit, sanitair, verwarming, etc...
Alles aan dat huis is gewoon oud
Maar eenmaal dat gebeurd is: fenomenale woning

Ook aan dat terrein zelf is nog behoorlijk werk om dat terug proper te maken.
afbreken zou ik niet doen omdat de stijl wel zen charme heeft, maar reken dat die woning u zeker 8-900k kost eer ze Up to spec is

die compactheidsziekte en Co-housing zever mag wel is gaan ophouden. Als het aan Dees tempo verder boldert wonen we tegen 2035 op mekaar alsof we naar auschwitz zijn moeten verkassen. Daar was ook alles gemeenschappelijk voor het gepeupel en royaal voor de beslissingsmakers

Co-housen is eigenlijk appartementsleven op steroïden. In een blok kan je je nog terugtrekken in je appartement als het niet vlot met een buur. In een co-housing project staat die vent 's avonds in dezelfde keuken. Tof.

Mijn zus is naar zo een project gaan kijken tegen Kampenhout. De leefruimte/keuken van die huizen was schandalig klein en er was amper private tuin aan, eerder een open koer.
In ruil kreeg ge gemeenschappelijk groen en een groot gemeenschappelijk gebouw met een grote keuken een eettafel, tv hoek, waskot etc..
Ik kreeg daar echt van die Charles Manson vibes van.

En voor zover ik weet, sterft dat meestal een stille dood. Mijn vroeger buurmeisje wilde zoiets mee uit de grond stampen in het vroegere klooster in mijn geboortestad.
Laatste artikel dat ik daarover vind, is ergens van 2015 of zo. https://www.hln.be/tielt/cohousingproject-oud-slotklooster-krijgt-vorm~addf975c/

Ondertussen staat dat klooster al 15 jaar te verkommeren of zo. Wat toen een fantastisch project had kunnen zijn, is nu vooral een doorn in het oog van iedereen daar.

Hangt toch ook af van het type co-housingproject hoor. Ik ben er ook geen fan van, maar dit soort projecten kunnen wel werken denk ik:

Volwaardige huizen/appartementen. 1 gebouw met gemeenschappelijke ruimtes, die keuken en living enzo zou mij niet boeien, maar als die coworking deftig opgezet is, zou dat wel aanspreken. Gemeenschappelijk waskot kan ook werken, als je ziet hoeveel mensen momenteel naar wassalons gaan. Idem met logeerkamer, al is het misschien raar om uw gasten in een ander gebouw te dumpen :p
En had die atelier nu een werkruimte geweest, zou dat ook wel handig zijn. Veel mensen hebben powertools om ze dan maar een paar keer te gebruiken. Koop dat gemeenschappelijk aan en laat u desnoods helpen bij gebruik.
Paviljoen.jpg

Negenhoek was het effectief. Het grote probleem is dat ge veel privacy afgeeft maar dat het niet goedkoper is dan echt alleen te wonen

Negenhoek was het effectief. Het grote probleem is dat ge veel privacy afgeeft maar dat het niet goedkoper is dan echt alleen te wonen

Mijn grootste nachtmerrie en inderdaad schandalig duur nog. In het centrum blijkbaar ook zo een project. What the heck...

https://www.cohousingprojects.com/project/de-kluis/

386k excl btw voor 113m² en dan wat halfbakken gemeenschappelijke ruimtes.
En dan is er al god weet hoeveel van verkocht...

Ja daar bedank ik toch ook voor hoor.
Ook die Coworking. Ofwel werk ik van thuis, ofwel ga ik naar kantoor. Maar ik ga daar niet mijn boel installeren op een gemeenschappelijke tafel tussen mijn buren. Misschien dat dat leuk is voor arty farty profielen ala tekenaars of schilders maar ik ga daar geen conf calls doen van 2-3u met nen hoop volk rond mij

prijs maal 2 lijkt me sterk overdreven. Maar dat hier klauwen vol geld in gaat kruipen, dat is natuurlijk duidelijk.
Hangt van uw wensen af, maar ik zou dat toch voorzichtig op 300k renovatiekosten schatten. Tel dan nog uw notaris en aankoopkosten bij die 475 en prijs x2 is er niet zover vanaf.

want als we een beetje eerlijk met onszelf zijn, in zo een woning steekt ge geen keuken van 15k of ne keramische tegel van 15€.
aan den binnenkant is echt best wat werk aan, zeker als ge de nutsvoorzieningen vernieuwt. Dan is het strippen tot op het karkas. Ik zou dan ook de vloer uitgraven en alle afvoeren ineens vernieuwen dat ge daar geen zever mee hebt + isolatie storten.
Ge kunt daar echt iets prachtig van maken, maar niet voor 150k. Voor 150k hebt ge dat opgefrist binnen en buiten nieuw ramen en dak gestoken.

Mijn kameraden die op hun 18e een stiel zijn beginnen doen beklagen zich dat toch in min of meerdere mate. Niet financieel, maar lichamelijk. Stuk voor stuk sukkelen ze wel ergens mee, de meeste met hun rug. En ze hebben nog een halve carrière te gaan...
Er zullen er zijn die inderdaad klagen, maar ik bedoelde het eerder algemeen, op financieel vlak. Niet elke stiel is fysiek zwaar he.
Kunnen en goed kunnen zijn wel twee verschillende zaken natuurlijk :p
@desolation kan het vooral zeer goed uitleggen dat is al een stiel op zich.
En binnen 30 jaar zijn der bijna geen meer die met hun handen kunnen werken en kunnen degene die nog overblijven zakken geld verdienen.
Hier geven ze u direct 20/uur bruto als loodgieter, ze vinden gewoon geen volk.

Er zullen er zijn die inderdaad klagen, maar ik bedoelde het eerder algemeen, op financieel vlak. Niet elke stiel is fysiek zwaar he.

@desolation kan het vooral zeer goed uitleggen dat is al een stiel op zich.

Hier geven ze u direct 20/uur bruto als loodgieter, ze vinden gewoon geen volk.
20 euro is toch al serieus veel om te beginnen, hier in de regio is het toch nog wat minder

20 euro is toch al serieus veel om te beginnen, hier in de regio is het toch nog wat minder
Voor mij mogen die veel meer verdienen.
Heb meer respect voor technische profielen dan voor de zoveelste consultant. Maar dat is een andere discussie natuurlijk.

Hangt van uw wensen af, maar ik zou dat toch voorzichtig op 300k renovatiekosten schatten. Tel dan nog uw notaris en aankoopkosten bij die 475 en prijs x2 is er niet zover vanaf.

want als we een beetje eerlijk met onszelf zijn, in zo een woning steekt ge geen keuken van 15k of ne keramische tegel van 15€.
aan den binnenkant is echt best wat werk aan, zeker als ge de nutsvoorzieningen vernieuwt. Dan is het strippen tot op het karkas. Ik zou dan ook de vloer uitgraven en alle afvoeren ineens vernieuwen dat ge daar geen zever mee hebt + isolatie storten.
Ge kunt daar echt iets prachtig van maken, maar niet voor 150k. Voor 150k hebt ge dat opgefrist binnen en buiten nieuw ramen en dak gestoken.
Zelfs als je met hoogwaardige afwerking renoveert lijkt 300k mij toch veel.

Wij hebben hier ook offerte laten maken en voor 20 ramen ALU of opnieuw gelakt hout met toeters en bellen, kwam dat dan neer op pakweg 40k. Desnoods laat je slovenen of polen afkomen. Die plaatsen dat zelfs voor 25k.
Nieuw dak: als je opnieuw kiest voor leipannetjes - maar gesmoorde stormpannen lijken mij daar even mooi - reken ik op 90k of met stormpannen max. 45. En anders opnieuw polen of slovenen.
Spouwmuur na-isoleren: kost 2x niets.

Enige onbekende voor mij is de elektriciteit. Dat ziet er al eens gerenoveerd uit rond de jaren '70. Dus ik weet niet of je zo'n huis echt moet gaan beginnen strippen. Die bedrading van de jaren '40 gaat waarschijnlijk al afgekoppeld zijn, net zoals bij ons.

Wij hebben hier ook offerte laten maken en voor 20 ramen ALU of opnieuw gelakt hout met toeters en bellen, kwam dat dan neer op pakweg 40k. Desnoods laat je slovenen of polen afkomen. Die plaatsen dat zelfs voor 25k.
Nieuw dak: als je opnieuw kiest voor leipannetjes - maar gesmoorde stormpannen lijken mij daar even mooi - reken ik op 90k of met stormpannen max. 45. En anders opnieuw polen of slovenen.

Enige onbekende voor mij is de elektriciteit. Dat ziet er al eens gerenoveerd uit rond de jaren '70. Dus ik weet niet of je zo'n huis echt moet gaan beginnen strippen. Die bedrading van de jaren '40 gaat waarschijnlijk al afgekoppeld zijn, net zoals bij ons.
Je moet alles bekijken eh. Dus ook die tuin en omheining.
Een elektrische installatie uit de jaren 70 is anno 2020 hopeloos verouderd. Geloof mij maar.

Je hebt ook nog pleisterwerk, vloeren, keuken, sanitair, badkamer, ...

Terug
Bovenaan