Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Racisme (flagrant racistische uitspraken)
Opnieuw, dit is een statige villa en geen pauperopsmukking.

Edit Crew: post opgekuist

Laatst bewerkt door een moderator:
No offense, maar dan kunt ge u dat huis gewoon niet permitteren.
Als ge dat niet ingrijpend renoveert stookt ge u al
arm om dat warm te houden in de winter. Iemand die niet op pensioen is heeft daar ook al een tuinman nodig die dat wat komt op orde houden.
door de ligging is de verzekering en het KI ook niet van de poes.

mijn grootouders hebben op een gelijkaardig terrein gewoond maar dan in Everberg, in een huis dat in +-95 is gebouwd. Die waren al 2000€ de maand kwijt gewoon om den hof te laten onderhouden. Gas & elektriciteit was hun laatste factuur net geen 5000€ (in 2016) per jaar en dat was dan al een “modern” huis want daar zat dubbel glas in, vloerverwarming en zowel dak als muren waren geïsoleerd boven de toen geldende normen.

zo een huis is als een oude Ferrari. Ge kunt misschien weinig betalen bij aankoop, maar als ge er in wilt leven kost het u zonder meer een arm en een been.

No offense, maar dan kunt ge u dat huis gewoon niet permitteren.
Dat lijkt mij redelijk elitair.
Een huis dient om in te wonen. Er is geen enkele reden, behalve degene die je u zelf oplegt, waarom dat je de voorzieningen moet uitvoeren op een niveau die hoger zijn dan als je dat op een andere locatie zou doen.

Ik zie namelijk geen verschil tussen dit aankopen en pauper afwerken zoals jij dat noemt, en een ander huis aankopen en pauper afwerken. Als dit voor u aanvaardbaar is om in te wonen. Wie zijn wij dan om daarover te oordelen ?

Of ga je nu echt zeggen dat de mensen die in die woning tot op heden gewoond hebben, die woning niet kunnen permitteren omdat ze er nog altijd met dezelfde verouderde inrichting in zitten ?
Neen, het is maar hetgeen waarmee jij u tevreden stelt. En als het u echt geen sikkepit uitmaakt of je een tegel van 1000€ of een tegel van 15€ in uw woning hebt zitten, wie ben jij, ik of wij dan om daarover te oordelen ?

Allez neen dat klopt niet, oordelen mag je. Maar ik heb het recht om mij daar geen bal van aan te trekken en er toch te wonen zoals ik dat wil.
En dat is de mentaliteit waarop ik doelde. En dat is uiteindelijk ook de reden waarom men zulke hoge prijzen vraagt. Voor de mensen die dit verkopen is die woning direct intrekbaar. Daar is geen reden om deze op te frissen of er extra geld in te steken. Zij leven er namelijk al jaren in en alles is perfect bruikbaar.
(ja ik begrijp dat het beter is dat dit gerenoveerd wordt op langere termijn, etc... punt is dat moet allemaal niet).

Als ge dat niet ingrijpend renoveert stookt ge u al
arm om dat warm te houden in de winter. Iemand die niet op pensioen is heeft daar ook al een tuinman nodig die dat wat komt op orde houden.
door de ligging is de verzekering en het KI ook niet van de poes.
Meh, dan doe je dat zoals mijn vader doet in zijn woning hé. Die verwarmt enkel de ruimte waar hij in aanwezig is. De rest verwarmt die niet. Moest die zijn volledige woning verwarmen dan kostte hem dat 2keuro. Nu kost hem dat 800€. Hij kan beiden betalen. Maar ziet geen reden om dat te doen. Voor de rest moeten deze bedragen er niet NU liggen. Die gaan gewoon af van het inkomen dat je elk jaar hebt. een meerkost tov als je er 400k in steekt om te renoveren natuurlijk maar aan de andere kant duurt het eventjes voor je die 400k eruit hebt als uw besparing 3000€ is op jaarbasis.

Tuin onderhoud is maar hoe je het zelf wilt hé. Indien dat zo groot is onderhoud je het stuk van de tuin dat je effectief zelf gebruikt, de rest laat je verwilderen. Is nog beter voor de natuur ook :p.

Verzekering en KI neem je erbij. Het is niet alsof die renovatie de verzekering en de KI niet verder omhoog stuwt... dus daar moet je dat dan zeker niet voor doen.

mijn grootouders hebben op een gelijkaardig terrein gewoond maar dan in Everberg, in een huis dat in +-95 is gebouwd. Die waren al 2000€ de maand kwijt gewoon om den hof te laten onderhouden. Gas & elektriciteit was hun laatste factuur net geen 5000€ (in 2016) per jaar en dat was dan al een “modern” huis want daar zat dubbel glas in, vloerverwarming en zowel dak als muren waren geïsoleerd boven de toen geldende normen.

zo een huis is als een oude Ferrari. Ge kunt misschien weinig betalen bij aankoop, maar als ge er in wilt leven kost het u zonder meer een arm en een been.
Zolang je niet rijdt met die ferrari kost het u echt geen arm en een been.

Of anders gezegd zolang je niet de chichi uithangt dan kost het u geen arm en een been. Als je natuurlijk de grote jan wilt uithangen met een villa die volledig gerenoveerd is en hedendaags is dan kost u dat een arm en een been. Of je nu die villa koopt die we hier hebben of een recentere nieuwbouwvilla op een kleiner plot. Of denk jij dat na 10 jaar er bepaalde zaken ook niet gedateerd gaan zijn ? En dat als je op diezelfde manier ernaar kijkt dat je dan veel ervan moet verfraaien/vernieuwen ?
En dat als je het volgens uw redenering dan niet doet, dat je dan aan het pauperwonen bent.

Nonsens hé... dan kan ik enkel zeggen dat veel mensen aan pauperwonen doen. Terwijl die het enkel gebruiken om in te wonen.

desolation, ik vind u aan de redelijk pessimistische kant qua kostprijs.

De tuin: het gaat hier verdorie over 'maar' 19 are. Een deftige kettingzaag en die kromme bomen zijn op 3 dagen gerooid. Tel daar nog 1 dag kliefwerk bij en je kan daar nog 3 winters van stoken in afwachting van dakisolatie. De robotmaaier doet de rest van het onderhoud wel nadat gras gezaaid is.

Dat van ons is ook nog steeds niet geïsoleerd (geen dakisolatie, enkel glas met voorzetglas, epc boven 600), 270 m², en wij verbruiken met gascondensatieketel en boxx thermostaat gas & electriciteit tegenwoordig nog maar 180€/maand. Dat is verre van 5000€/jaar. Om dat te halen moet je al heel de winter de slaapkamerramen laten openstaan.

Het is niet omdat het een 'statige villa' is, dat je bij renovaties het minimaal met bladgoud zou moeten doen.
Dat trekt tegenwoordig ook op geen zak meer:

Laatst bewerkt door een moderator:
'statige villa' :laugh: Gewoon omdat het er wat fancy uitzit aan de buitenkant. Het is kleiner dan mijn huis en het terrein is maar een klein beetje groter. en ik woon zeker niet in een villa, gewoon een ruim huis.

Diene trap kost nochtans stukken van mensen denk ik.

Beetje hetzelfde als de discussie over die andere woning: direct instapklaar toch? Oké, het is “verouderd” naar de normen van vandaag, maar je ziet dat huis met meer dan degelijke materialen is gezet.

Niks mis mee.

Dinsdag een afspraak om een renovatieprojectje te gaan bekijken.
Had er nog eentje op mijn lijst staan maar met veel meer werk dus wou dat mijn pa mee ging gaan kijken, wou eerst eens afstemmen wanneer het lukt voor hem vooraleer ik een afspraak maak.
Toon beide huizen aan mijn ouders, unanieme afkeuring van het ene, unanieme goedkeuring van datgene waarvoor ik al een afspraak heb.
Didn't see that one coming! Ik heb hen zelfs moeten intomen en duidelijk maken dat ik eerst wil gaan kijken of ik het wel iets vind, of het gevoel wel goed zit en als dat goed zit, dan de papa als "technisch deskundige" mee mag gaan voor een tweede bezoek 😅

'statige villa' :laugh: Gewoon omdat het er wat fancy uitzit aan de buitenkant. Het is kleiner dan mijn huis en het terrein is maar een klein beetje groter. en ik woon zeker niet in een villa, gewoon een ruim huis.
Maar gij woont niet in België dus uw mening is niet relevant in de vergelijking.

Als ge zo iets koopt in Keerbergen dan is dat met het oog daar een statige villa van te maken in mijn ogen. Ge moogt dat elitair vinden, maar als dat uw idee is waarom zou ge dan in een van de meest elitaire buurten van Vlaanderen gaan wonen?

20 euro is toch al serieus veel om te beginnen, hier in de regio is het toch nog wat minder
Natuurlijk enorme schaarste aan de kust en enorm veel woon-eenheden (appartementen, huisjes en villa's). We hebben iemand die alles nog moet leren en die is begonnen aan 18 euro bij ons.
Of mss het feit dat de buitenkant op geen hol trekt?
Ik vind dit een ferm kot, moest dat hier staan ik zou vanavond nog naar die mensen rijden met een cash voorschot.

Nu zijt ge toch wel met spek aan het schieten...
- Mijn tuin is groter en ik geef daar 2000 euro per jaar aan uit voor onderhoud. Twee keer haag laten scheren, onderhoud toestellen, verticuteur huren, koeienkorrels, graszaad, gazonmest, perkplanten, benzine...
- Met verbouwen wonen we in een totaal niet geïsoleerde dubbele garage en verwarmen we ook badkamer en slaapkamers elektrisch. Zelfs met het permanent thuiswerk en het koude weer vorige maand waren we 350 euro aan elektriciteit kwijt.

Daar kwam wekelijks 2 man den tuin doen aan 500€ per keer fix. Zat alles in, ook afvoer van afval en wat heraanplant. Dat was echt geen hypercomplexe tuin, zo een groot stuk is gewoon veel en altijd werk in om netjes te houden.

350€ op 1 maand om een garage en 2-3 kamers te verwarmen, geen villa van 250-300m2 waar de warmte gewoon door het dak en ramen naar buiten vliegt zoals hier getoond is.
Dat die mensen daar zo in zijn blijven wonen is omdat dat huis al 30 jaar betaald is. Dan maakt 2-300€ de maand meer aan gas of mazout het verschil niet, als ge den eigendom nog moet afbetalen daarentegen

Is toch ergens iets niet goed als er elke week 2 man voor een tuin moet komen. Dan wordt ge of in het zak gezet of is de tuin toch complex.

Verwarming doelde ik meer op uw post van 5k voor een huis met isolatie, dubbele beglazing etc. Garage en slaapkamers, keuken, badkamer zitten we aan 150m2. Tis niet dat dat 350 euro voor een kruipkot is.

Maar goed, ieder zijn rekening. Bedragen waar ge mee afkomt, kunnen in elk geval stevig naar beneden zonder aan comfort of afwerking in te boeten.

Mijn ouders HOB bouwjaar 1978, dubbel glas eerste generatie, geen spouwisolatie en dak niet geïsoleerd: elk jaar 2500 liter stookolie (huis verwarmen en warm
Water).

@KaZhAn: die tuin was ook effectief onderhouden hé, niet 2 are proper en 16 are verwilderd. Hagen en buxussen altijd proper gesnoeid, gras gemaaid, bomen onderhouden, onkruid getrokken, oprit en paden proper, etc..
Ik ken er in Schriek met bijna 40 are tuin en daar loopt gewoon full time nen tuinman rond, ongeacht dat die daar zelf elke zaterdag nog in werken. Nen tuin onderhouden is nog iets anders dan ene keer per jaar wat snoeien met de kettingzaag.

En waarom zou mijn tuin met beperkt budget niet onderhouden zijn...? Ik volg uw redeneringen totaal niet.
Ge moogt hier gerust het onkruid komen tellen, de pas op de haag komen leggen en het gras kammen... Daar heb ik geen tuinman en geen groot budget voor nodig.

Maar dat is het punt, gij doet dat. Als ge dat moet laten doen dan kost dat behoorlijk wat poen.
Uw gras afrijden moet ge bv al elke week doen, ik heb aan 4 are al een uurtje of 2 werk met opkuis bij. Aan zo een terrein is dat nog andere koek. Als ge dat echt allemaal zelf wilt doen zijt ge bijna slaaf van uw tuin.

Maar dat is het punt, gij doet dat. Als ge dat moet laten doen dan kost dat behoorlijk wat poen.
Uw gras afrijden moet ge bv al elke week doen, ik heb aan 4 are al een uurtje of 2 werk met opkuis bij. Aan zo een terrein is dat nog andere koek. Als ge dat echt allemaal zelf wilt doen zijt ge bijna slaaf van uw tuin.
Daarvoor hebt ge nu maairobotten hé :unsure:

Terug
Bovenaan