Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik vind tbh ook dat ge goed gek zijt om in Brussel te gaan werken als ge in Limburg woont en vice versa ma bon :p

Ja dat begrijp ik maar ik ga er wel van uit dat @Mulan niet 1h45 met trein en bus tot aan de financietoren moet voor haar werk.

Als je lokaal tewerkgesteld bent of de facto volledig remote kan worden én dergelijke locatie past in je familie - en gezinsleven is dat toch top. Zeker aangezien ik toch denk dat veel Vlamingen graag blijven wonen waar ze hun roots hebben.

Dat is iets waar wij wel de nadelen van ondervonden hebben. Heel ons leven opgegroeid en schoolgegaan in Leuven en daar sociaal helemaal verankerd. Maar ga dan eens een huis zoeken in dit gebied als jong koppel...

Is wel rotslecht op het gebied van OV om in brussel te geraken... Vlot 1h30 op de trein zonder rechtstreekse. En dan moet je tot aan het station van ronse geraken

Zelfs met de wagen ben je >1h15 onderweg.

Al moet ik eerlijk zijn dat de prijs voor limburg hoger ligt voor dergelijke oppervlaktes :p.

Via de A8 raakte mijn ex op rustige momenten in 50 minuten aan de andere kant van Brussel, in volle ochtendspits wel anderhalf uur, maar iemand die uit Aalst komt doet er dan ook zo lang over in de spits natuurlijk 🤷
Toen ik in Brussel werkte reed ik naar het station van oudenaarde, dan heb je wel een rechtstreekse trein naar Brussel, 2 per uur dacht ik? (10j geleden ondertussen)

Ik werk in deze regio, dochter gaat hier naar school, ouders wonen hier, voor mij is het dus wél logisch om hier te zoeken ipv veel meer te betalen voor die paar keer per jaar ik naar een grote (Gent, Brussel, de kust,...) stad moet.

Ja dat begrijp ik maar ik ga er wel van uit dat @Mulan niet 1h45 met trein en bus tot aan de financietoren moet voor haar werk.

Als je lokaal tewerkgesteld bent of de facto volledig remote kan worden én dergelijke locatie past in je familie - en gezinsleven is dat toch top. Zeker aangezien ik toch denk dat veel Vlamingen graag blijven wonen waar ze hun roots hebben.

Dat is iets waar wij wel de nadelen van ondervonden hebben. Heel ons leven opgegroeid en schoolgegaan in Leuven en daar sociaal helemaal verankerd. Maar ga dan eens een huis zoeken in dit gebied als jong koppel...
Mijn ervaring is toch anders, zeker eens de 20er levensjaren voorbij. Ik heb ondertussen een verspreide vriendengroep over een vrij grote oppervlakte; ongeveer de driehoek Kortrijk-Antwerpen-Genk.
Eens mensen zich beginnen settelen, is dit soms in de streek waar ze opgegroeid zijn maar zeker niet altijd. Zeker als beide delen van het koppel uit een andere streek komen zal dit al 50/50 zijn of zelfs misschien ergens tussenin :)
En eens een bepaalde leeftijd voorbij, trekken veel mensen ook weg uit de studentenstad waar ze blijven plakken zijn (zeker niet allemaal). Ook zie je een verschuiving van stad naar rustiger (groen, met een tuin) na een tijd; zeker als er kinder bijkomen in het plaatje.

Ik werk in deze regio, dochter gaat hier naar school, ouders wonen hier, voor mij is het dus wél logisch om hier te zoeken ipv veel meer te betalen voor die paar keer per jaar ik naar een grote (Gent, Brussel, de kust,...) stad moet.
Ideaal voor u en uw portemonee ;)
Bij mij zou dit niet werken, ik werk in een branche waar er bijna uitsluitend aanbiedingen zijn in Brussel, Antwerpen of zelfs een klein beetje Gent. En zoals hierboven gezegd, mijn vriendenkring zit heel gespreid. Hell, mijn stamcafé is (allez, was pre-corona :cry2:) 55km van mijn deur 😅

Goh, het is ook zo gegroeid he, ik heb jaren tussen de 40 en 60km gependeld, elke dag. En dan ook bewust gekozen om dat niet meer te doen én ook minder te verdienen. Ik heb daar helemaal vrede mee.

Vrienden etc zitten ook meer regio Kortrijk (daar naar school geweest, opgegroeid in Zulte) maar eens je een gezin hebt, werkt, mobiel bent,.. Zie je die toch niet meer wekelijks en dan wip je gewoon in de auto en rij je dat half uur naar ginder als je afspreekt. Als prille twintiger voelde het voor mij ook veel belangrijker om mobiel te zijn en vlak bij alles dan nu ik veel meer gesetteld ben en meer nood heb aan rust. Prioriteiten veranderen nu eenmaal.

Afstand tot de ouders werd bij ons plots een stuk belangrijker met (toen) kinderen in het vooruitzicht. Nu springen we in de auto en vijf minuten later staan we er al. Dat is wel zo handig met peuters.

Al moet ik eerlijk zijn dat de prijs voor limburg hoger ligt voor dergelijke oppervlaktes :p.
Die grond is in Wallonië gelegen, niet meer Vlaanderen.
Alle administratie in het Frans moet je er dan ook wel willen bijnemen...

Wij wonen ook in de regio waar Mulan zoekt en de hinder in reistijd vind ik nog wel ca va.
Momenteel is het 100% thuiswerk voor ons beide, maar daarvoor was dit ook al een paar dagen per week.

Als je 2 dagen per week een uur heen en een uur terug moet rekenen dan komt dit op 8u per week met 2 personen.
Reistijd als je dichter bij het werk woont is meestal ook wel 20 minuten enkele rit om er te geraken. Per week met 2 personen geeft dit bijna 3u.
Verschil van 5u extra reistijd per week voor een koppel.

5u x 46 werkweken = 230 uur per jaar.
Als je uw vrije tijd waardeert aan 10€ per uur (wat ik al veel vind) dan is dit een 'verlies' van 2.300€ per jaar.

Voor een verschil in aankoopprijs voor een woning van +-150.000€ tot 200.000€ vind ik het dan wel de moeite om te pendelen. :p

Wat is jullie mening van deze nieuwbouw? Regio is voor mij perfect en prijs is wel aan de hoge kant, maar als ik vergelijk met oudere huizen in de buurt valt het nog wel mee voor nieuwbouw denk ik (= eerste huis)... Maar ben dan wel 30+ jaar aan het afbetalen...
Bij zo een SOD project doe ik altijd *1,15 *1,21.
15% om kosten te dekken voor extratjes die je wil, en 21% voor de btw (@sommigen jaja blabla ik weet wel dat de btw op grond geen 21%, maar een extra buffer hebben bij SOD is nooit slecht. Dan kom ik dus uit op 405 k€ voor een nieuwbouw van 150m2 op 5,5a ... dat is aan de bovengrens, maar nog binnen de marge van "normaal" voor Lommel imo.

Dus als de ligging en m2 van huis & grond voor u OK is, hebt ge hiermee geen uitgesproken slechte deal imo.

Wat is jullie mening van deze nieuwbouw? Regio is voor mij perfect en prijs is wel aan de hoge kant, maar als ik vergelijk met oudere huizen in de buurt valt het nog wel mee voor nieuwbouw denk ik (= eerste huis)... Maar ben dan wel 30+ jaar aan het afbetalen...
Met vloerverwarming aangevuurd door een warmtepomp waarvan de elektriciteit wordt opgewekt door zonnepanelen
:rofl:

Kijk hier eens op staat heel het project op.

Tis te zien waar je roots zijn. Uit mijn streek ben ik vrij zeker dat de helft van mijn middelbaar groep minstens 50km verder zijn gaan wonen. Niet voor niks dat Gent de de facto hoofdstad is van West-Vlaanderen.

In totaal 3u rondgereden om huizen en gronden te bezoeken en helemaal relaxed thuisgekomen.. Ik kijk er zo naar uit om een stekje te vinden in de streek waar ik zoek! 💪
Helaas - typisch Wallonië - heel wat met een bordje van een notaris. Dan mag je beginnen uitzoeken of het al dan niet nog te koop staat. Vanmorgen ècht een Paradijs ontdekt, rechtstreeks vanuit de boekjes! Dus een mail gestuurd naar de notaris, kreeg ik bericht dat het al 3j geleden is verkocht. De gegevens hangen er nog steeds op en zag er als nieuw uit 🙈

Update: ondertussen van 3 huizen en 2 bouwgronden bericht terug gehad dat ze verkocht zijn.
Conclusie : nóg frequenter gewoon gaan rondcruisen om notarisbordjes te spotten in de hoop eens eentje te zien dat er nog maar recent staat!

Update: ondertussen van 3 huizen en 2 bouwgronden bericht terug gehad dat ze verkocht zijn.
Conclusie : nóg frequenter gewoon gaan rondcruisen om notarisbordjes te spotten in de hoop eens eentje te zien dat er nog maar recent staat!
Toch wel bizarre toestanden hoor.

Toch wel bizarre toestanden hoor.
Vive la wallonie! 😝
Even verduidelijken dat het niet om huizen of gronden gaat die nog maar net te koop staan, maar waarvan gewoon niemand, zelfs jaren later, het bordje weghaald of er "verkocht" op plakt.
Notarissen zetten vaak ook gewoon een bordje zonder het zelfs online te zetten. 🤷

Laatst bewerkt:
Vive la wallonie! 😝
Even verduidelijken dat het niet om huizen of gronden gaat die nog maar net te koop staan, maar waarvan gewoon niemand, zelfs jaren later, het bordje weghaald of er "verkocht" op plakt.
Notarissen zetten vaak ook gewoon een bordje zonder het zelfs online te zetten. 🤷
De notarissen hier in de streek zetten dat meestal enkel online op hun eigen site. Eerder zeldzaam dat ik het tegenkwam op Immoweb of immoscoop.

Vive la wallonie! 😝
Je zou denken dat de kopers dat bordje weg doen, niet dus.

De notarissen zetten hun meeste aanbod idd niet online op sites als immoweb of zo, maar op biddit.be toch wel? Dunno of de Waalse notarissen daar ook hun immo op zetten.

Een pak minder via biddit dan in Vlaanderen!

En eigen website? 😅😅😅😅
Gewoon een bord in de grond en voilà, einde moeite! Sommige verschijnen wél op Immoweb. Maar vaak dus al rondzoekend naar iets op Immoweb dat ik dan de notarisbordjes zie terwijl ik rondrij, foto trekken en mailtje sturen met de vraag of het nog te koop staat en dan een neen krijgen 😁

Ken zo ook een grond die al een jaar te koop staat, wordt nergens geadverteerd.
Bij buren aankloppen is altijd handig om te weten hoe of wat in Wallonië.

Huis dat in mijn straat gebouwd werd, vorig jaar opgeleverd, dit jaar na scheiding reeds te koop gezet, binnen de week verkocht.
Initieel gekocht voor 430k incl btw, doorverkocht 435k plus BTW :oink:

Terug
Bovenaan