Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Even informatief.

Stel dat je op heen huis biedt, en je hebt het. Dan is het standaard van 10% vast te zetten (bij immo/notaris). Maar wat als je dat geld nog niet hebt? Als ons huis verkocht gaat zijn, dan hebben we naar alle waarschijnlijkheid een mooie overwaarde dus qua geld gaat het geen issue zijn. Maar op dit moment is ons huis nog niet verkocht natuurlijk.

Hoe hebben anderen dat gedaan? Eens bij de bank geluisterd? Persoonlijk lening? iets anders?

Even informatief.

Stel dat je op heen huis biedt, en je hebt het. Dan is het standaard van 10% vast te zetten (bij immo/notaris). Maar wat als je dat geld nog niet hebt? Als ons huis verkocht gaat zijn, dan hebben we naar alle waarschijnlijkheid een mooie overwaarde dus qua geld gaat het geen issue zijn. Maar op dit moment is ons huis nog niet verkocht natuurlijk.

Hoe hebben anderen dat gedaan? Eens bij de bank geluisterd? Persoonlijk lening? iets anders?
Kan je daar misschien een overbruggingskrediet voor aanvragen?

Even informatief.

Standaard 10% vast zetten?

Dat is helemaal niet standaard. Partijen komen gewoon overeen wat ze overeen komen.

En als je toch een voorschot wil betalen, doe dat dan zéker niet bij het immo kantoor maar wel bij de notaris.

Dat is helemaal niet standaard. Partijen komen gewoon overeen wat ze overeen komen.

En als je toch een voorschot wil betalen, doe dat dan zéker niet bij het immo kantoor maar wel bij de notaris.
Hier zijn we overeengekomen dat dit het bedrag van de notariskosten is. De immomakelaar drong aan om het op hun derden-rekening te plaatse, dit heb ik mooi naast me neergelegd en het meteen bij de notaris geplaatst. Dit was ook geen probleem.

ja, sowieso zet ik het niet bij de immo.
Ik weet ook wel dat het "gebruikelijk" is van die 10% maar niet vaststaand. Het ging me meer over het feit dat het geld geen probleem is in principe (we zijn ook naar goedkopere huizen aan het kijken dan wat we nu hebben), maar dat het nu nog vaststaat zogezegd.

Wat is jullie mening van deze nieuwbouw? Regio is voor mij perfect en prijs is wel aan de hoge kant, maar als ik vergelijk met oudere huizen in de buurt valt het nog wel mee voor nieuwbouw denk ik (= eerste huis)... Maar ben dan wel 30+ jaar aan het afbetalen...

Gespot op Immoweb: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/elzele/7890/9270263

Dit ligt dus enkele kilometer verder, ben ik gaan bezoeken maar helaas ligt de tuin niet aan het huis, wat voor mij wél een must is.
Dit is dan wel weer representatief qua prijs voor die streek
Als je voor de charmes van dat huisje valt, why not. Lijkt mij wel een leuk renovatieprojectje als je dat ziet zitten. Sloop de bijbouwen die je niet nodig acht en dat koertje en je hebt een tuin aan het huis.

Wat is jullie mening van deze nieuwbouw? Regio is voor mij perfect en prijs is wel aan de hoge kant, maar als ik vergelijk met oudere huizen in de buurt valt het nog wel mee voor nieuwbouw denk ik (= eerste huis)... Maar ben dan wel 30+ jaar aan het afbetalen...

best lastenboek eens opvragen, van daaruit dan de meerprijs bepalen.
Btw 21% etc..

Jij had toch reeds een verbouwing gedaan? Dat was ook zwaar vond je. Waarom u terug in een avontuur storten?

Of het nu bouwen wordt of renoveren, het zal zeker via een firma gebeuren.
Bij mijn huidige woning heel veel zelf gedaan én veel te weinig budget om alles in 1x te doen.
Nu staat er een veel beter budget tegenover.

Dus ik heb 2 opties: schone lap grond kopen (700-800 meter) en een klein huisje (90m2) erop laten zetten, wat voldoende is voor mij.

Ofwel koop ik een renovatieproject wat me van 12.5% registratierechten (bouwgrond) naar 6% brengt (klein beschrijf van tel in Wallonië) én de btw op de werken van 21% naar 6% brengt én nog eens premies incasseren. De architect adviseert deze optie en dan de grote structurele werken voor gans het huis doen (dak, schrijnwerk, verwarming en sanitair) en enkel volledig afwerken wat ik nodig heb (dus geen zolder afwerken als er een nieuw dak ligt, niet pleisteren en vloeren in kamers die ik niet gebruik,...) om zo qua budget op hetzelfde uit te komen maar wel meer huis te hebben om later, als er budget voor is, wel verder af te werken.
Beide hebben voor- en nadelen dus ik blijf beide bezoeken en waar ik een goed gevoel bij heb én waar de architect zegt dat het budgettair haalbaar is, doe ik een bod. Tot nu toe al 2x een bod gedaan op bouwgrond. Eerste keer had ik een akkoord mondeling én op mail en hebben ze het alsnog verkocht aan iemand die meer bood. 2de keer mocht er geen enkele opschortende voorwaarde in staan en daar voelde ik me niet goed bij. Als je nog niet eens een stabiliteitsstudie mag uitvoeren of 2 weken kan krijgen om te zien of je een lening krijgt of eender wat, dan zegt mijn gevoel dat er iets niet deugd en dat je beter verder zoekt. Ik heb dus wél een opschortende voorwaarde toegevoegd aan mijn bod (1 waar de notaris zelf over begonnen was dat er dat er zeker in zou zetten!) en daardoor werd het geweigerd.

Als je voor de charmes van dat huisje valt, why not. Lijkt mij wel een leuk renovatieprojectje als je dat ziet zitten. Sloop de bijbouwen die je niet nodig acht en dat koertje en je hebt een tuin aan het huis.
Grootste nadeel is dat er in dat klein weggetje links nog een hoevetje naast het huis staat. Mocht dat er niet zijn, zou het zeker interessanter zijn voor mij! Maar die benemen dus een mooi zicht naar achter (essentieel voor mij!) en als je nog wat pech hebt zitten ze godganse dagen vlak onder uw ramen te kletsen, ik verkies bij voorkeur geen buren zo dichtbij 😉 Maar het is zeker charmant!

Als de mensen zeggen geen opschortende voorwaarden en je zet er toch voorwaarden in ja...

Een stabiliteitstudie laten doen op een perceel als voorwaarde dat lijkt mij ook iets wat niet veel mensen gaan aanvaarden denk ik.

Dat heeft niets met jouw persoon te maken. Die grond geraakt sowieso verkocht. Dan is het als verkoper gewoon veel gemakkelijker als iemand op tafel klopt en zegt ik pak hem tegenover dat ze eerst op jouw studiebureau moeten wachten.

We leven in tijden waar mensen op foto kopen. Dan is uw positie (hoewel terecht) niet fantastisch sterk als je eerst allerhande onderzoeken wil doen.

Dat heeft niets met jouw persoon te maken. Die grond geraakt sowieso verkocht. Dan is het als verkoper gewoon veel gemakkelijker als iemand op tafel klopt en zegt ik pak hem tegenover dat ze eerst op jouw studiebureau moeten wachten.

We leven in tijden waar mensen op foto kopen. Dan is uw positie (hoewel terecht) niet fantastisch sterk als je eerst allerhande onderzoeken wil doen.

Hij is ondertussen al verkocht, maar voor hetzelfde geld stond die over een jaar nog steeds te koop. In deze streek is het niet uitzonderlijk dat gronden rond de 1000 m2 en aan 100.000 na een jaar nog te koop staan.
Zoals deze verkaveling waarbij ongeveer 1/3de nog te koop staat en er nog maar 1 nieuwbouw staat.

Even informatief.

Mijn bank raadde persoonlijke lening aan. En altijd onderhandelen over het bedrag, bij mijn eerste woning had ik zelfs geen 5% en heb ik gewoon gezegd "ik heb maar zoveel, is dat goed als voorschot?" en dat was prima!
Bij de compromis van de verkoop van mijn woning hebben we ook gewoon 5% afgesproken, het is toch niet dat je al aan dat geld kan he... 🤷

Die prijzen zijn wel om van te dromen. Hier is het minstens 300 euro de vierkante meter :(
Soms moet je ook verder kijken dan de prijs alleen ;)

Er is een reden dat de streek Ronse-Oudenaarde-Geraardsbergen tot de goedkoopste van Vlaanderen hoort. Net zoals bepaalde regio's in Limburg.

Als je daar geen probleem mee hebt: goed voor u. Maar voor velen is de bereikbaarheid wel een probleem en heb je dus minder kandidaat-kopers en dit zorgt ervoor dat de prijs lager is.

Die prijzen zijn wel om van te dromen. Hier is het minstens 300 euro de vierkante meter :(
Is wel rotslecht op het gebied van OV om in brussel te geraken... Vlot 1h30 op de trein zonder rechtstreekse. En dan moet je tot aan het station van ronse geraken

Zelfs met de wagen ben je >1h15 onderweg.

Al moet ik eerlijk zijn dat de prijs voor limburg hoger ligt voor dergelijke oppervlaktes :p.

Terug
Bovenaan