Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ik vind het toch frappant hoe mensen hier blind in die verkooppraatjes trappen en als 1e bod hun finaal bod zouden uitbrengen.
Als die woning dat waard is (voor jou), waarom niet?
Het is niet dat je in die prijsklasse keuze te over hebt en concurrentie onbestaande is he.
Ik ga er nu wel van uit dat de woning nog maar enkele dagen of weken op de markt is, indien 2 maanden of langer is dat idd een ander verhaal.

Ik vind het toch frappant hoe mensen hier blind in die verkooppraatjes trappen en als 1e bod hun finaal bod zouden uitbrengen.
Hangt ervanaf hoe graag je de woning wil.

Als dat echt uw droomwoning is dan wil je de grootste kans om zelf de woning aan te kunnen kopen + laat je dat ook best niet schieten voor 5.000€ à 10.000€.

Ik zal op andere (lees: kleinere) budgetten leven dan jullie maar als ik met een telefoontje of mailtje een paar 1000€ minder kan betalen ga ik het tenminste proberen.

“Er zijn nog kandidaten”
“De laatste tickets”
“Het laatste paar in uw maat”
“De laatste hotelkamer”
Right :’)

Dat is uw goed recht.
Ik heb dan weer 2x (met een lager budget dan 300k) bewust geboden wat het mij waard was en niet begonnen met een laag bod om dan wat te lopen pingelen.
1. Dat bieden en opbieden etc kost mij alvast (te) veel stress. En zo zijn er veel.
2. Je koopt er letterlijk goodwill mee als je bijvoorbeeld eerder de sleutel wil of andere gunsten. Toch meer dan wanneer de verkopers je als een gierige pin gaan zien, kan ik me inbeelden.
3. Het is duidelijk. 1 bod. Afgewezen? Klaar en op naar de volgende. Ik moet me nadien, als mijn bod wordt afgewezen en het verkocht wordt aan iemand anders vooraleer ik mijn spelletje heb kunnen uitspelen, niet afvragen hoe het anders had kunnen lopen.

Ik ben wel risico-avers en betaal daar bewust een meerprijs voor. Zowel voor een woning als voor een wagen als voor energiecontracten.
Maar bij mij geldt ook dat ik slechts bied wat het me waard is. Als ik het 300k waard vind en geen 315, ga ik niet hoger gaan dan 300k.

Ik zal op andere (lees: kleinere) budgetten leven dan jullie maar als ik met een telefoontje of mailtje een paar 1000€ minder kan betalen ga ik het tenminste proberen.

“Er zijn nog kandidaten”
“De laatste tickets”
“Het laatste paar in uw maat”
“De laatste hotelkamer”
Right :’)
Ik zeg niet dat jouw manier van denken fout is, maar ik ga even proberen het in (mijn) perspectief te plaatsen.

Wij waren niet op zoek naar een nieuwe woning. Door omstandigheden valt ons oog op een woning die alle hypothetische checkboxen aanvinkt waar we het over hadden in onze gesprekken 'als we ooit verhuizen'. Er waren zelf enkele dingen surplus.

De vraagprijs was stevig, maar na stevig wat rekenwerk was voor ons duidelijk dat:
  • We het maandelijkse bedrag perfect konden betalen, maar dat we op een psychologisch grens botste moest het meer zijn
  • We de woning in verhouding met het maandelijkse bedrag ook waard vonden
Het huis dat we zochten, dat voor ons betaalbaar was. Dus wij hebben de vraagprijs betaald. En tot op de dag van vandaag geen spijt gehad. De woning is uiteindelijk nog hoger geschat door een beëdigd schatter. Ook hou ik regelmatig immoweb in de gaten en heb ik op 2 jaar tijd maar één enkele woning gezien die in de buurt komt van wat wij nu hebben (puur op basis van aantal slaapkamers, parkeerplek, bewoonbare oppervlakte, bouwjaar, epc...). En die was dan nog lichtjes duurder.

Onze eerste woning, daar is wat meer over onderhandeld. Maar die woning was altijd als 'start' bedoeld. Niet met het idee om binnen drie jaar te verhuizen, maar wel een woning waar we nog meerwaarde moesten creëren richting eventuele verkoop. Nu wonen we in een woning die in principe die structurele dingen niet op korte of middellange termijn nodig heeft én waar onze investering puur gericht kunnen zijn op comfort.

Als die woning dat waard is (voor jou), waarom niet?
Het is niet dat je in die prijsklasse keuze te over hebt en concurrentie onbestaande is he.
Ik ga er nu wel van uit dat de woning nog maar enkele dagen of weken op de markt is, indien 2 maanden of langer is dat idd een ander verhaal.
De woning staat al enkele maanden te koop en stond zelfs oorspronkelijk aan €375k.
Maar eigenlijk zijn we eerder op zoek naar een bouwgrond of krot om af te smijten. Dit huis is geen krot maar zouden we wel grondig willen renoveren (=EPC A). Maar aan een prijs van €325k wordt het duurder dan bouwgrond+nieuwbouw. Daarnaast wonen we nu ook in een deftig huis dus we zijn niet gehaast om te verhuizen.

Ik heb familie met een immokantoor en die hebben mij altijd geleerd: "uw eerst bod moet zo laag zijn dat je je schaamt om het te zeggen". Als je uiteindelijk 300 000 euro wilt betalen is uw bod toch geen 300 000 euro? Wat doe jij als je in Turkije in die typische rommelwinkeltjes bent?

Mijn bod zou 275 000 euro zijn.
Wij hebben dat dus gedaan en ik vraag mij tot op dit moment nog steeds af hoe ons dat gelukt is.

Vraagprijs: € 495 000
Ons 1ste bod: € 349 000
Tegenbod verkopers: € 430 000 of iets in die grootorde
Ons tegenbod: € 385 000

En dat tegenbod hebben de verkopers dan aanvaard.

Wel nog even ter verduidelijking: we hadden ook wel telkens onze boden goed geargumenteerd.
Bijkomend we kochten van Nederlanders die toen al een achttal jaar naar Australië waren geëmigreerd.
En dat huis in België, Limburg niet echt meer nodig hadden.

Stel dat wij ons huis nu zouden verkopen en er zou iemand met zo'n bod afkomen ik zou die compleet weglachen.
Maar ik ben er niet rouwig om dat we het zo hebben kunnen kopen;

Het laatste huis waar wij interesse in toonden kregen we mee van de makelaar:
gesloten enveloppe, ten laatste overmorgen, wij hebben er al een 10tal ontvangen.

dan kan je denken: tuurlijk vriend, praatjes!

maar achteraf zijn we al van 4 kennissen te weten gekomen dat ze een bod geplaatst hadden en de uiteindelijke kopers waren met 3 enveloppen boven de vraagprijs gevraagd voor een finaal bod. (daar zaten de 3 andere kennissen al niet bij).

De verkopers hebben uiteindelijk niet het hoogste bod aanvaard (dat weet ik van hun zoon) maar wel een van de 3 finale enveloppen dat een motivatiebrief er bij hadden gestopt hoe graag ze er hun kinderen in wouden laten opgroeien.
(twas dan ook een karakterpand waar de vorige eigenaars duidelijk veel liefde en tijd in hadden gestopt)

er is geen magisch recept om een huis te kopen, de variabelen zijn te groot.

classic beyondgaming want men "heeft geen tijd om lang te onderhandelen" dus meteen maar de volle pot bieden om er vanaf te zijn.

Hier ook 17% onder de vraagprijs geboden om uiteindelijk 10% onder de vraagprijs te kopen.

classic beyondgaming want men "heeft geen tijd om lang te onderhandelen" dus meteen maar de volle pot bieden om er vanaf te zijn.

Hier ook 17% onder de vraagprijs geboden om uiteindelijk 10% onder de vraagprijs te kopen.

Die 'regels' als X% onder de vraagprijs bieden zijn natuurlijk ook bullshit.
Theoretisch: mijn huis is 300K waard. Ik zet het te koop voor 295K. Ga je ook eerst 245K bieden? En wat als ik mijn vraagprijs op 400K zet? Ga je dan 330K bieden?
Kijk gewoon naar het huis, bepaal je maximumbod en doe er eventueel nog wat af omdat sommige verkopers nu eenmaal nooit gaan verkopen omdat ze pas gelukkig zijn 'als ze nog wat extra uit de brand hebben kunnen slepen'.

Kopers en verkopers zijn uiteindelijk gewoon allemaal mensen die dezelfde dertien-in-een-dozijn tactieken toepassen en die zich gedragen volgens hetzelfde introductie tot de psychologie-handboek, hoor.

Die 'regels' als X% onder de vraagprijs bieden zijn natuurlijk ook bullshit.
Theoretisch: mijn huis is 300K waard. Ik zet het te koop voor 295K. Ga je ook eerst 245K bieden? En wat als ik mijn vraagprijs op 400K zet? Ga je dan 330K bieden?
Kijk gewoon naar het huis, bepaal je maximumbod en doe er eventueel nog wat af omdat sommige verkopers nu eenmaal nooit gaan verkopen omdat ze pas gelukkig zijn 'als ze nog wat extra uit de brand hebben kunnen slepen'.

Kopers en verkopers zijn uiteindelijk gewoon allemaal mensen die dezelfde dertien-in-een-dozijn tactieken toepassen en die zich gedragen volgens hetzelfde introductie tot de psychologie-handboek, hoor.
Wie heeft het er over regels? Ik zeg gewoon hoe ik mijn laatste huis gekocht heb. Je biedt gewoon wat het voor u zelf waard is, maar voor mij nogal evident om te starten met bieden aan de onderkant van die vork.

Wie heeft het er over regels? Ik zeg gewoon hoe ik mijn laatste huis gekocht heb. Je biedt gewoon wat het voor u zelf waard is, maar voor mij nogal evident om te starten met bieden aan de onderkant van die vork.

Het huis dat ik gekocht heb, heb ik onmiddelijk de prijs geboden die ik over had, en dat ook maar 24h laten gelden.

De normale biedingen gingen onder gesloten omslag zijn op donderdag en een collega van mijn vrouw ging mee bieden (en die deelde mee hoeveel, lomp). We hebben op dinsdag avond 2k meer geboden, 24h laten gelden met de mededeling te nemen of te laten. Was nog een stuk onder de vraagprijs, maar geen 10% (dat zou 50k+ geweest zijn en dat zat er niet in). Het compromis was al getekend voor de andere boden binnenkwamen en heb ze mogen zien. We hebben geen 'verlies' geleden, andere boden waren hoger. Maar wij konden financieel goede papieren voorleggen en ze wilden het achter de rug hebben.
Zonder die informatie van haar collega had ik daar net onder gezeten met mijn bod.

Het huis dat ik verkocht heb, hebben de kopers onmiddelijk een bod boven de vraagprijs gedaan en omdat ze dachten dat andere hetzelfde gingen geven er nog 250 bovenop gedaan. Maar zelfs andersom had ik aan hun verkocht omwille van andere redenen.

Persoonlijk word ik er niet gelukkig van, lijkt mij benauwd/smal aanvoelen.
Vraag me ook af wat het epc attest allemaal vermeldt of dat die score vooral wordt behaald door de zonnepanelen op het dak.

Zal waarschijnlijk wel prijs -kwaliteit okee zitten, daar niet van. Maar prijs nog maar net gewijzigd en dan vermelden dat dit een vanafprijs is... :unsure:
Belle-etage is ook alles behalve praktisch met kleine kinderen, boodschappen,...

Als er 'knus' staat zal het idd wel klein zijn en aanvoelen... Zeker als je weet dat het op immofotos vaak groter lijkt door de lens.

Wij krijgen de kosten door van de notaris en vinden dit aan de hoge kant:

• Aankoopprijs: € 400.000,00
• Kosten akte pandwissel
o Registratierechten: 75,00 €
o Erelonen: 536,53 €
o Dossierkosten: 745,00 €
o Kosten Kantoor Rechtszekerheid: 580,00 €
o BTW: 269,12 € € 2.205,65
• Aandeel in de onroerende voorheffing: € 43,82
• Kosten akte aankoop: € 22.823,77
o Registratiebelasting: 18.000,00 €
o Erelonen: 2.743,24 €
o Dossierkosten: 1.045,00 €
o Kosten Kantoor Rechtszekerheid: 240,00 €
o BTW: 795,53 €
• Kosten akte kredietopening: € 4.858,67
o Registratierechten: 1.893,00 €
o Erelonen: 1.076,34 €
o Dossierkosten: 740,00 €
o Kosten Kantoor Rechtszekerheid: 767,90 €
o BTW: 381,43 €
• Kosten akte hypothecaire volmacht: € 1.036,15
o Registratierechten: 50,00 €
o Erelonen: 175,00 €
o Dossierkosten: 640,00 €
o BTW: 171,15 €

Totaal te betalen: € 430.968,06

We werken voor mijn partner aan 3% registratierechten en bij mij met meeneembaarheid (6%). Dus de registratierechten zijn €18000.

Maar dan komen daar nog bijna €13000 bij. Is dit normaal? De bank raadde aan om met een volmacht te werken omdat dit goedkoper zou zijn.

Wij krijgen de kosten door van de notaris en vinden dit aan de hoge kant:

• Aankoopprijs: € 400.000,00
• Kosten akte pandwissel
o Registratierechten: 75,00 €
o Erelonen: 536,53 €
o Dossierkosten: 745,00 €
o Kosten Kantoor Rechtszekerheid: 580,00 €
o BTW: 269,12 € € 2.205,65
• Aandeel in de onroerende voorheffing: € 43,82
• Kosten akte aankoop: € 22.823,77
o Registratiebelasting: 18.000,00 €
o Erelonen: 2.743,24 €
o Dossierkosten: 1.045,00 €
o Kosten Kantoor Rechtszekerheid: 240,00 €
o BTW: 795,53 €
• Kosten akte kredietopening: € 4.858,67
o Registratierechten: 1.893,00 €
o Erelonen: 1.076,34 €
o Dossierkosten: 740,00 €
o Kosten Kantoor Rechtszekerheid: 767,90 €
o BTW: 381,43 €
• Kosten akte hypothecaire volmacht: € 1.036,15
o Registratierechten: 50,00 €
o Erelonen: 175,00 €
o Dossierkosten: 640,00 €
o BTW: 171,15 €

Totaal te betalen: € 430.968,06

We werken voor mijn partner aan 3% registratierechten en bij mij met meeneembaarheid (6%). Dus de registratierechten zijn €18000.

Maar dan komen daar nog bijna €13000 bij. Is dit normaal? De bank raadde aan om met een volmacht te werken omdat dit goedkoper zou zijn.

Dat zijn allemaal wettelijk vastgelegde tarieven. Dus ja, dat is redelijk normaal.

De grote kosten die wettelijk vastliggen en overal hetzelfde zullen zijn
- Registratierechten: 18.000 + 2743
- Kredietkosten: 1893 + 1076
- Volmacht: 1036 + 175

Dan zit je al rond de 25.000.

Net mijn eigen verschillende aktes gecheckt. Die dossierkosten zijn heel gelijkaardig. Die BTW is ook niet veel aan te doen aangezien dat altijd 21% is.

Dus ik vermoed dat je redelijk standaard tarieven hebt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan