Dat jij ofwel zelf onzin verspreidt ofwel onzin gelooft van je collega wel is het probleem van anderen mocht ik (en anderen) hier niet op reageren.Zo bijzonder is dat echt niet hoor. Je laat op voorhand weten hoeveel geld je wilt lenen en 20 jaar terug betalen. In die tijd zaten we nog aan lage rentevoeten van ongeveer 1,5%. Die komen dus al met uitgewerkte voorstellen tot bij u.
Daar zit uiteraard nog onderhandelingsmarge op. De ene bank kan daar tot 0,2% onder gaan, de andere tot 0,3%, nog andere misschien 0,4% als je daar ook uw verzekeringen neemt enz. Op 1 avond weet je dan toch direct welke het goedkoopst is?
Dat jij het niet gelooft is vooral uw probleem en minder het mijn.
Néé, je gaat geen uitgewerkte voorstellen krijgen van bankiers (op jouw maat) op voorhand tenzij je:
- én je plannen van de woning al meestuurt op voorhand
- én je laat weten welke auto's je hebt, hoelang je je rijbewijs hebt, ...
- én je al op voorhand weet (maar opties geeft) hoeveel je je schuldsaldoverzekering wil
Er zijn zoveel variabelen dat een bankier écht geen moeite gaat doen om alles uit te werken én het voor te leggen als er 3 anderen daar zitten mee te luisteren.
Wij hebben zo'n lening zoals jij zei van 250k aangegaan in 2021. We zijn ook gestart aan 1,11% (alles vast) . Na eerste aftoetsen tussen banken kwamen we aan 1,05% . Uiteindelijk zijn we kunnen zakken naar 0,77% maar hebben we 0,80% genomen (wegens betere voorwaarden op schuldsaldoverzekering en gewone verzekeringen). Dat was pas nadat we alle informatie bezorgd hadden én de verschillende opties bekeken hadden (bij Belfius was bvb de schuldsaldo op 60% goedkoper dan op 50%).
Dus zélfs indien je het zou lukken om 4 bankiers tegen elkaar uit te spelen op een fysiek moment, dan ga je nog niet het voordeligste tarief kunnen bekomen in de praktijk.
Ik versta écht niet waarom mensen geen moeite zouden doen om naar banken te gaan. Je kan al veel via videocall of e-mail bereiken en de uiteindelijke afspraken bij de overblijvende concurrerende banken vergt echt geen weken werk. En zeker nu de rentevoeten relatief hoog staan (toch tov 2021), kan je véél geld besparen.

. Maar als je het kredietvoorstel grondig leest, staat daar altijd een opmerking over de kredietwaardigheid die nog nagegaan moet worden. Dat kan een bankier immers zelf niet. Dus dan is het jammer dat pas maanden later het aanbod er was. Ik kreeg het vorige keer 11 dagen na het kredietvoorstel.