Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ik snap gewoon niet waarom ze dat zo uitstellen. Iedereen wist toch lang op voorhand dat dat verplicht is bij verkoop?
Dat is eigenlijk al een mogelijke indicatie,dat ze weten dat het niet goed zal zijn. Zonder krijg je misschien zotten die daar niet aan denken en volle pot bieden, waarna ze eraan hangen wat dat attest ook zegt.

En nu de 1 million dollar question: wie zou een woning kopen voordat het asbestattest beschikbaar is en wie niet? We zijn hard aan het twijfelen dus ik zie alle berichten graag tegemoet komen :)
Nooit doen tenzij je de materie zeer goed beheerst. Iemand die dagelijks met renovatie bezig is zal veel zaken 'op het zicht' kunnen inschatten.
Iemand die op zaterdag is zelf een schapje aan de muur hangt waagt zich beter niet aan zo'n inschattingen.

Onveilige asbest = kanker -> ik wil dat graag weten voor ik een bod doe waar ik enkel nog zeer kostelijk vanaf kan raken.

Nooit doen tenzij je de materie zeer goed beheerst. Iemand die dagelijks met renovatie bezig is zal veel zaken 'op het zicht' kunnen inschatten.
Iemand die op zaterdag is zelf een schapje aan de muur hangt waagt zich beter niet aan zo'n inschattingen.

Onveilige asbest = kanker -> ik wil dat graag weten voor ik een bod doe waar ik enkel nog zeer kostelijk vanaf kan raken.
Het gaat om een huis van 1992. 😉

Als je het huis je voor de rest aanstaat, is het dan niet slimmer om gewoon ‘worst case’ te denken. Er vanuit gaan dat het dak asbestvrij moet worden gemaakt en die kost gewoon in te calculeren in de onderhandeling, of misschien is zelfs die kost op het totale bedrag niet hoog genoeg om een het huis te laten schieten.

En nu de 1 million dollar question: wie zou een woning kopen voordat het asbestattest beschikbaar is en wie niet? We zijn hard aan het twijfelen dus ik zie alle berichten graag tegemoet komen :)
Als ik door het juiste antwoord te geven een miljoen dollar krijg, wil ik best een huisje kopen waarbij er nog geen attest beschikbaar is. :p

Maar alle gekheid op een stokje. Zoalng je niet hoeft te renoveren/isoleren zou ik me hier niet direct zorgen over maken. Als het dak bijvoorbeeld al in erbarmelijke staat is en/of je wilt dakkapellen steken, dan zou ik niet direct een bod doen.

Ik zou in dit geval wel een bod ondervoorwaarde van geen asbest in het dak doen.
Op andere plaatsen is de kans al erg klein.

Op andere plaatsen is de kans al erg klein.

Asbest kan in veel zitten. Je kan dit tegenkomen in de vloer, in de ketel, rond de HVAC buizen, brandwerende compartimenten, in het dak. Maar evengoed in het pleisterwerk.

Vroeger maakte dat niet uit, want iedereen en zijn kat, ook al kon dat kanker opleveren, haalde dat gewoon zelf weg zonder voorzorgmaatregelen en dumpte dat zonder boeh of bah in het containerpark.
Die laksheid is er weg, zeker als er firma's zijn die de verbouwingswerken gaan doen. En zelfs zonder firma's, gaat men al sneller verwachten dat je het correcter aanlevert, dus in zakken en dergelijke meer.

In ieder geval, je gaat niet lachen van de kostprijs als een firma dit voor u moet gaan komen weghalen. Of als je een renovatie wil doen en dit vb binnen dit en 20 jaar gaat willen weghalen.

Is het uw intentie om zoals vroeger er gewoonweg rondom te fietsen, dan maakt dat allemaal niet zoveel uit. Anders toch rekening mee houden dat als je nu iets koopt dit u in de toekomst wel eens voor een kostelijke verrassing gaat komen te staan.

Ik snap gewoon niet waarom ze dat zo uitstellen. Iedereen wist toch lang op voorhand dat dat verplicht is bij verkoop?

Tsjah, hier een huis waar het wegens overlijden wat vooruit moest gaan. Asbestattest heeft 700 euro gekost, kerel is naar het schijnt een uur binnengeweest en heeft geen asbest gevonden. Terwijl ik er vrij zeker van ben dat er in het dak wel asbest zit. Om de waarde van zo’n asbestattest maar eens te kaderen.
Heeft die keurder trouwens aansprakelijkheid of is dat gewoon een gigantische jackpot voor wie zo’n certificaat behaald?

Binnenkort nog eens zo’n attest betalen voor een ander huis dat waarschijnlijk toch gewoon gesloopt zal worden.

Hier zowat het omgekeerde, ik kon op voorhand ook wel met zekerheid zeggen dat er geen asbest ging zitten maar dan toch nog verplicht om geld neer te leggen om dat weer bevestigd te zien. Toch wel frustrerend dan.
Maar goed, het staat dan op papier en dan kunnen potentiële kopers daar al niet over zeuren zeker.

Over aansprakelijkheid geen idee. Indien niet aansprakelijk, misschien ook maar eens een carriereswitch overwegen want veel heeft die mens niet uitgestoken (voor 550 euro hier, had liggen zoeken naar een "goedkope")

Tsjah, hier een huis waar het wegens overlijden wat vooruit moest gaan. Asbestattest heeft 700 euro gekost, kerel is naar het schijnt een uur binnengeweest en heeft geen asbest gevonden. Terwijl ik er vrij zeker van ben dat er in het dak wel asbest zit. Om de waarde van zo’n asbestattest maar eens te kaderen.
Heeft die keurder trouwens aansprakelijkheid of is dat gewoon een gigantische jackpot voor wie zo’n certificaat behaald?

Binnenkort nog eens zo’n attest betalen voor een ander huis dat waarschijnlijk toch gewoon gesloopt zal worden.
Is dat niet hetzelfde als met die EPC attesten ?

In het begin was dat duur. 5 jaar later slaan ze er u voor 150€ mee om het hoofd.

Merci maar het is regio Mechelen!
Intussen is de eerste bezoeker geweest en die koopt het heel waarschijnlijk dus ik kan de boel al bijna offline halen :woohoo:
Als je nog bezoeken gepland hebt staan zou ik die allemaal nog laten doorgaan en zeggen tegen de huidige bezoeker dat je in geval van meerdere boden beslist 3d na laatste geplande bezoek.
Wel liefst dan geen extra bezoeken meer inplannen, je wil die eerste bezoeker ook niet te lang aan het lijntje houden. Maar als je na een eerste bezoek direct een bevredigend bod krijgt is de kans groot dat er wel meer in zit dan je nu vraagt.

Als je nog bezoeken gepland hebt staan zou ik die allemaal nog laten doorgaan en zeggen tegen de huidige bezoeker dat je in geval van meerdere boden beslist 3d na laatste geplande bezoek.
Wel liefst dan geen extra bezoeken meer inplannen, je wil die eerste bezoeker ook niet te lang aan het lijntje houden. Maar als je na een eerste bezoek direct een bevredigend bod krijgt is de kans groot dat er wel meer in zit dan je nu vraagt.
We hebben lang gepraat over de prijszetting en ik vond dat we die eerder hoog gezet hebben. Ik heb dan ook gezegd dat de eerste die de vraagprijs biedt, het huis mag kopen. We moeten daar nog tot eind juni in wonen dus ik heb er ook echt voor gekozen om een transparante en betrouwbare verkoop te doen. De persoon die nu zo meteen geboden heeft wil gewoon nog iets nakijken met de gemeente over de grond rond ons huis en heeft tot vanavond tijd om te bevestigen dat ze koopt. We gaan er van uit dat de gemeente aan haar bevestigt wat wij haar ook verteld hebben. Die heeft ook persoonlijke redenen (scheiding etc) om voor ons huis te gaan dus ik weet niet of iedereen zomaar er op gaat vliegen. Maar ik zal het u eens mailen via PM en dan mag je me eerlijk zeggen of ik effectief te laag geprijsd heb (we doen alles zonder immo dus who knows).

Bedankt allemaal voor de hints. Ik heb dan een nieuw en lager bod gedaan, zonder asbestattest.
Zonet een acceptatie gekregen met ook een melding dat de controle vandaag is gebeurd en er mondeling gezegd is dat de kans op asbest zo goed als nihil is.

Nu ons appartement te koop zetten en een lening aanvragen. Voor het tweede gaan we dus werken met een pandwissel en zover ik weet moeten we dan bij dezelfde bank blijven. Dat geeft ze wel wat slagkracht. Hopelijk geven ze een redelijke rente.

Nu ons appartement te koop zetten en een lening aanvragen. Voor het tweede gaan we dus werken met een pandwissel en zover ik weet moeten we dan bij dezelfde bank blijven. Dat geeft ze wel wat slagkracht. Hopelijk geven ze een redelijke rente.

Dat hoeft niet. Maar als je een pandwissel doet EN je oude goedkope lening kan meenemen (als dat nog een substantieel stuk is), dan is bij dezelfde bank blijven vaak stukken goedkoper. Bij ons scheelt het 55k+ euro op het einde van de rit.

De bank deed eigenlijk geen moeite bij ons, we hebben 3,45% gekregen op de nieuwe hypotheek terwijl een concurrende bank 3,2% gaf. Maar dat was dan op de volledige hypotheek.
Maar doordat bijna de helft aan een lage intrest is, was dat nog steeds ver weg het goedkoopst aangezien je ook geen hypotheekinschrijving meer moet doen. Wat niet wil zeggen dat een pandwissel niks kost, ook dat kost wat, maar veel minder.

Hoe zit dat nu eigenlijk net met zo'n pandwissel, want ondanks alles wat ik hier al heb gelezen kan ik er nog steeds niet goed aan uit...
Dus je hebt reeds een woning, en vind een nieuwe. Je koopt dan die nieuwe woning via pandwissel, wat wil zeggen dat je geen registratierechten moet betalen(?).
Als intussen je eigen woning nog niet verkocht is kan je dan een overbruggingskrediet nemen, die dan eigenlijk een nieuwe hypotheek op de oude woning is, want de vorige heb je meegenomen naar je nieuwe huis?
En hoe lang mag er dan tussen aankoop en verkoop zitten?

Je moet nog steeds een voorschot kunnen neerleggen wsl?

Hoe zit dat nu eigenlijk net met zo'n pandwissel, want ondanks alles wat ik hier al heb gelezen kan ik er nog steeds niet goed aan uit...
Dus je hebt reeds een woning, en vind een nieuwe. Je koopt dan die nieuwe woning via pandwissel, wat wil zeggen dat je geen registratierechten moet betalen(?).
Als intussen je eigen woning nog niet verkocht is kan je dan een overbruggingskrediet nemen, die dan eigenlijk een nieuwe hypotheek op de oude woning is, want de vorige heb je meegenomen naar je nieuwe huis?
En hoe lang mag er dan tussen aankoop en verkoop zitten?

Je moet nog steeds een voorschot kunnen neerleggen wsl?
Pandwissel slaat enkel en alleen op de lening. Al de rest (notariskosten, voorschotten, ..) staat daar los van.

Een pandwissel staat toe om de hypothecaire lening die loopt op je huidige woning, over te zetten naar de nieuwe woning. Gevolg dat je vaak voordeligere rentevoeten kan behouden of, zeker van toepassing voor een aantal hier op het forum, dat je de woonbonus kan behouden.

Pandwissel slaat enkel en alleen op de lening. Al de rest (notariskosten, voorschotten, ..) staat daar los van.

Een pandwissel staat toe om de hypothecaire lening die loopt op je huidige woning, over te zetten naar de nieuwe woning. Gevolg dat je vaak voordeligere rentevoeten kan behouden of, zeker van toepassing voor een aantal hier op het forum, dat je de woonbonus kan behouden.
Aha! Duidelijk!
Ik dacht dat er dan geen nieuwe registratiekosten waren, maar is wel het geval dus. Zowieso nog steeds interessant idd omwille van de rentevoet dan.
Merci!

Aha! Duidelijk!
Ik dacht dat er dan geen nieuwe registratiekosten waren, maar is wel het geval dus. Zowieso nog steeds interessant idd omwille van de rentevoet dan.
Merci!

En de woonbonus als je die nog hebt, net zoals de schuldsaldoverzekering. Want ssv op een nieuwe lening zal een stuk duurder zijn omdat je weer ouder bent, volledig nieuwe lening etc.

Een vraag ivm met de lening: wanneer moet ik die hebben? Heb ik tijd tot de akte of moet dit, zoals de opschortende voorwaarde zegt: 15 dagen na akkoord?

P.S. mijn opschortende voorwaarde is het bekomen van de lening, 15 dagen na overeenkomst.

Terug
Bovenaan