Waarop dan vooral te letten?
Ik zou zeggen:
- EPC: is geen exacte wetenschap, maar een EPC van bv. ver boven de 200 voor een open bebouwing geeft aan dat er een stuk meer werk / investering zal nodig zijn om dat energetisch op een beter peil te krijgen.
- De details in de EPC rond isolatie, niveau van beglazing (dubbel, HR, HR+,...) en dergelijke kunnen zeker interessant zijn om een beter idee te krijgen van wat er al op een deftig niveau staat en wat niet
- Verwarming: het ene systeem is al gemakkelijker te vervangen dan het andere. Bv. mazoutketel = te vervangen door warmtepomp, mazouttank laten verwijderen, etc.; elektrische verwarming (de oude soort, ik bedoel hiermee geen warmtepompen) is zeer duur om te verwarmen dus wil je sowieso vermijden
Aanwezigheid van zonnepanelen zou ik minder als een must zien. Mooi als er groene stroomcertificaten aan gekoppeld zijn die verder doorlopen, maar als dat niet het geval is, is zelf zonnepanelen laten leggen voor de meeste huizen geen zeer ingrijpende verandering - en afhankelijk van je toekomstig verwachte energieverbruik ook niet de grootste kost (t.o.v. de prijs van een huis)
Ik heb zelf een huis uit de periode 2000 - 2010, EPC 'B' toen ik het kocht. Met wat aanpassingen zit ik zeker niet op nieuwbouw niveau maar betaal ik ook zeker geen fortuin aan verwarming.
- Gasketel kort na de aankoop vervangen want die was bijna end of life + slimme thermostaten. Voor het EPC maakt dat geen verschil denk ik, maar wel 20-25% lager verbruik
- Zonnepanelen laten leggen: werd voor mij pas interessant met een elektrische auto in het vooruitzicht
- Dakisolatie vervangen door iets beter: zou pas na 30 jaar terug verdiend zijn
- Ramen (zijn HR+ geloof ik) laten vervangen: zou pas na 15 jaar terug verdiend zijn als ik me goed herinner
Die ene architect was nogal kort door de bocht, maar hij heeft wel een punt dat je beter een aantal energetische investeringen meerekent in het kostenplaatje, wat de verkopers natuurlijk zelf niet doen (dat geldt trouwens nog meer voor oudere huizen, als je ziet wat mensen durven vragen voor oudere woningen met EPC E of F waar veel meer werk aan is)