VTM Huis Gemaakt 2023

Heel het programma-format trekt toch op niets:
- random kamerwinnaars selecteren zonder duidelijke criteria
- 3-2-1 verhoudingen toepassen voor opnieuw random percentages die op niets gebaseerd zijn
- De jury die van zichzelf vindt dat ze een grote verantwoordelijkheid hebben, maar tegelijk alles op gelijke stand laten uitdraaien en zelfs in de halve finale geen keuze durven maken
- geld winnen bij kamerwinst, wat gebeurt daar überhaupt mee?
- Is er eigenlijk ergens vermeld dat de stemmen werden geteld, en dus de winnaar, onder het toezicht van een gerechtsdeurwaarder?
- De finale keuze die wordt gemaakt door opnieuw random-bezoekers en een stel omhooggevallen makelaars.

Het derde seizoen was duidelijk het seizoen te veel. Daar er bij het eerste seizoen nog grotendeels ging over de (kwaliteit van de) verbouwingen, was dit laatste seizoen puur emo-gebaseerd en verder een langgerekte reclamespot.
Tenzij er grote wijzigingen (terug meer over verbouwingen, duidelijke quoteringen, budgetbeheer) aan het format worden aangebracht, pas ik ook voor seizoen 4.

Edit: En nog, hoe strak getrokken van de botox stond Dina Tersago? Alle mooie naturel is daar ook weg, zonde.
 
Laatst bewerkt:
Ergens wel Antwerpen verwacht, maar had een voorkeur voor Hasselt.
Verrassend dat het publiek meer stemde op Hasselt, had zeker Antwerpen verwacht gezien Enis een bekend figuur is op FB.
Qua woning zag ik me eerder in Hasselt of Aalst wonen en het leek me ook beter afgewerkt dan Antwerpen.
 
Heel het programma-format trekt toch op niets:
- random kamerwinnaars selecteren zonder duidelijke criteria
- 3-2-1 verhoudingen toepassen voor opnieuw random percentages die op niets gebaseerd zijn
- De jury die van zichzelf vindt dat ze een grote verantwoordelijkheid hebben, maar tegelijk alles op gelijke stand laten uitdraaien en zelfs in de halve finale geen keuze durven maken
- geld winnen bij kamerwinst, wat gebeurt daar überhaupt mee?
- Is er eigenlijk ergens vermeld dat de stemmen werden geteld, en dus de winnaar, onder het toezicht van een gerechtsdeurwaarder?
- De finale keuze die wordt gemaakt door opnieuw random-bezoekers en een stel omhooggevallen makelaars.

Het derde seizoen was duidelijk het seizoen te veel. Daar er bij het eerste seizoen nog grotendeels ging over de (kwaliteit van de) verbouwingen, was dit laatste seizoen puur emo-gebaseerd en verder een langgerekte reclamespot.
Tenzij er grote wijzigingen (terug meer over verbouwingen, duidelijke quoteringen, budgetbeheer) aan het format worden aangebracht, pas ik ook voor seizoen 4.

Edit: En nog, hoe strak getrokken van de botox stond Dina Tersago? Alle mooie naturel is daar ook weg, zonde.

Ik ga grotendeels akkoord. Het concept kan enkel nog gered worden mits enkele grote aanpassingen:

- Het beoordelen moet volledig op de schop en mag niet langer op gevoel zijn. Dus geen popular vote, makeleaars of potentiële kopers meer. Wel een professionele jury die op basis van kwalitatieve criteria punten uitdeelt. Denk aan afwerking, evolutie, gebruikte technieken, zich houden aan plan/maquette, ...
- Stop met die kamerprijzen, laat tussentijdse beoordelingen meetellen in het eindoordeel.
- Zorg voor panden die vergelijkbaar zijn, je kan met dezelfde mankracht maar eenzelfde werk verzetten.
- Stop met de emotionele kaart of zorg dat alle kandidaten een vergelijkbaar emotioneel profiel hebben (hard I know).
- Stop met 6 koppels in het begin, begin met 3 zodat de huizen niet met een kamer zitten die vaak totaal andere stijl is.
 
Ik ga grotendeels akkoord. Het concept kan enkel nog gered worden mits enkele grote aanpassingen:

- Het beoordelen moet volledig op de schop en mag niet langer op gevoel zijn. Dus geen popular vote, makeleaars of potentiële kopers meer. Wel een professionele jury die op basis van kwalitatieve criteria punten uitdeelt. Denk aan afwerking, evolutie, gebruikte technieken, zich houden aan plan/maquette, ...
- Stop met die kamerprijzen, laat tussentijdse beoordelingen meetellen in het eindoordeel.
- Zorg voor panden die vergelijkbaar zijn, je kan met dezelfde mankracht maar eenzelfde werk verzetten.
- Stop met de emotionele kaart of zorg dat alle kandidaten een vergelijkbaar emotioneel profiel hebben (hard I know).
- Stop met 6 koppels in het begin, begin met 3 zodat de huizen niet met een kamer zitten die vaak totaal andere stijl is.
Het concept hoeft helemaal niet gered worden, is één van hun populairste programma's en wordt uitgebreid bekeken. Er is ruimte voor verbetering, maar waarom zouden ze plots een totaalomslag doen als het effectief goed draait?

1) Beoordeling hoe ze momenteel loopt, laat net ruimte om te 'foefelen' en een kunstmatige spanning in te bouwen. Teams die evenveel punten hebben, iedereen die een kamerprijs wint,... Afwerking draait het al langer totaal niet om en is ook niet het concept van het programma. De focus ligt op inrichting en originaliteit, ook de reden dat Bart zo prominent in beeld komt (en gehaald werd bij GoPlay). Het is geen renovatieprogramma he, daarvoor komen de technieken veel te weinig aan bod.

2) Opnieuw: Opbouwen van spanning om kijkers zo lang mogelijk aan boord te houden.

3) Akkoord, maar geen enkel pand is hetzelfde natuurlijk. Ze zoeken naar een variatie, maar had het gevoel dat dat wel ok zat. Enkel die tuin in Hasselt was niet echt eerlijk verdeeld, maar wel gecompenseerd door andere kleine ruimtes

4) Als VTM niet meer op de emo kaart mag inzetten, kan ze beter haar zender opbergen. Heel dat programma draait om gevoelens, opnieuw de verbouwing zelf staat niet centraal.

5) Werd toch opgelost door de laatste kamer opnieuw aan te pakken? Is bovendien ook maar een lik verf en nieuwe meubels in zetten. Enkel vorig seizoen met die houten wand was een echte stijlbreuk, maar dit jaar niet echt van toepassing.

Ik snap uw kritiek, maar als je dat allemaal verwacht denk ik dat je best een nieuw programma zoekt om te gaan volgen. Productioneel hangt het met haken en ogen aan elkaar (achter de schermen de kabouters die zaken oplossen, geen budget, kamerprijs die nergens om draait, alle badkamers lijken hetzelfde wegens pushen van de sponsors, toewijzen van een winnaar,...) maar is wel een kijkcijferkanon. Vorig jaar hier al eens gezegd en ik blijf het herhalen: Dit is geen verbouwprogramma. Eens je dat hebt geaccepteerd dat het vooral gaat om het dagelijkse leven van een koppel in een renovatieperiode en de moeilijkheden die daarbij komen, kijkt het een pak ontspannender.
 
- Stop met 6 koppels in het begin, begin met 3 zodat de huizen niet met een kamer zitten die vaak totaal andere stijl is.
Dat gaan ze nooit doen natuurlijk. Dan krijgen ze nooit van die dankbare situaties zoals in Aalst waar de deelnemers elkaar rauw lusten... zogezegd, want nadien komen ze wel gewoon nog gezellig langs. 2 koppels in 1 huis die alletwee iets anders wil geeft vroeg in het programma al een garantie op de nodige portie drama want uiteindelijk de kern van het hele programma is.

Vorig jaar hier al eens gezegd en ik blijf het herhalen: Dit is geen verbouwprogramma. Eens je dat hebt geaccepteerd dat het vooral gaat om het dagelijkse leven van een koppel in een renovatieperiode en de moeilijkheden die daarbij komen, kijkt het een pak ontspannender.
Je hebt 100% gelijk... als je over seizoen 2 & 3 spreekt. Het programma heeft echter wel de perceptie van een verbouwprogramma te zijn omdat seizoen 1 toch wel veel meer over de verbouwingen ging. Maar de format is inderdaad getuned sindsdien, blijkbaar met succes want het is een absoluut kijkcijferkanon, maar op die manier beland het voor mij wel gewoon in de mand met bv The Masked Singer en het grootste deel van hun andere programma: complete rommel... met andere woorden: VTM maakt zijn reputatie helemaal waar.
 
Ben wel blij met Antwerpen dat gewonnen heeft, maar de finale is toch op veel gebieden zeer discutabel.

-Wat was het doel van die jury nu opt einde, hun score had ook mogen meetellen.
-de % naar punten omzetten
- irritante makelaars, wie doet da nu ook in iemand zn huis de whisky eens proeven of de koekendoos(?) opendoen om te proeven, da doe ge toch nie als ge iemand zn huis gaat bezichtigen

Mogen de verliezende deelnemers eigenlijk nog persoonlijke spullen terug gaan halen? Je zag ze wel allemaal een doos meenemen, maar kan me toch niet voorstellen da bv aalst al zn lego en hun frettenkast daar gaan laten staan.

Die crowdfunding da snap ik nu ook nie da mensen daar hun geld aan geven.
Oke tis zuur he,na 9 maand hard werken aan u droomhuis, om het dan kwijt te raken. Maar dat weet je toch op voorhand als je eraan meedoet da de kans 1 op 3 is.

Zoals hierboven vermeld hoop ik op serieuze veranderingen voor een volgend seizoen, maar de gemiddelde vtm kijker vind dit mss wel weer goede tv.
 
Moeten toch familie of vrienden zijn? Of mensen met geld te veel? Dr zijn dan toch veel betere doelen om te steunen :unsure:
Ik zie op die crowfunding oa ..

Iemand met kanker die de facturen niet meer kan betalen
Iemand die niet vergoede medicatie moet slikken wat enorm veel geld kost
Een jong kind dat dringend een operatie nodig heeft
Steunacties voor onderzoeken tegen ziektes
Door een brand alles kwijt (verzekering is maximaal bedrag + betaalt niet zo snel uit)
Iemand die in kritieke conditie is en dringend geopereerd moet worden (maar het geld er niet voor en geen verzekering ??)

Enzovoorts ..

Allemaal peanuts of gewoon 0€ ...

Ik zeg niet dat je die crownfundings allemaal iets moet geven (je weet nooit of het een scam is of echt op deze manier) maar moeten we nu geld geven aan een gezond koppel dat hun droomwoning niet kan kopen? Je moet blijkbaar gewoon zien dat je in de 'media' komt en je krijgt wat geld bij elkaar.
 
Ze zijn op tv gekomen en dermee denken de kijkers da ze ze kennen. Zoals je zegt een jong koppel da gespeeld heeft, maar jammer genoeg verloren, maar er zijn zoveel jonge koppels die nie op tv komen en ook hun droomhuis niet kunnen kopen. En wat doen die, ze starten met een kleinere woning wat ook niet mis is.

Echter hebben de verliezende koppels wel een pak ervaring opgedaan met het renoveren van een woning, gratis met al da materiaal kunnen bricoleren. Kzou in hun plek zoiets hebben van ja tis spijtig, maar we gaan me deze ervaring iets doen en werken/sparen voor een eigen huis om dan zelf te renoveren.
 
Populariteit is idd duidelijk. Hasselt al 4x meer opgebracht dan Aalst.

Als ze 100k ophalen zou ik als Hasselt zijnde nu wel een ander huisje kopen, want dit gaan ze wrs voor 400k ofzo te koop zetten, wat gewoon dwaas is als starters huis.
 
Bea geeft aan dat de verliezende koppels eerst mogen bieden voor het huis (weliswaar met een marktconforme prijs):
Béa kan nog geen prijzen op de panden kleven, maar ze bevestigt dat die zeker ten noorden van 350.000 euro zullen liggen. Vorig jaar werd het pand in Antwerpen op 400.000 euro geschat. “Als blijkt dat de koppels het financieel niet rond krijgen, dan sta ik met het ERA-team klaar om hen te begeleiden in de zoektocht naar een ander pand. Dat is ook mijn bekommernis”, zegt Vandendael.

“Ik hoor mensen zeggen: ik zou het niet kopen, met al dat geklungel. Maar met deze panden koop je geen kat in een zak. Alles is marktconform, energiezuinig en instapklaar. En we checken de komende weken dus ook dat alles technisch in orde is: elektriciteit, stabiliteit, leidingen,... Mogelijk worden nog enkele kleine investeringen gedaan om de prijzen te optimaliseren. Zo zijn er nog ruimtes die niet aangepakt zijn, of kan bijvoorbeeld de tuin in Aalst aangepakt worden, aangezien die niet zo populair was.”
 
Ze zijn op tv gekomen en dermee denken de kijkers da ze ze kennen. Zoals je zegt een jong koppel da gespeeld heeft, maar jammer genoeg verloren, maar er zijn zoveel jonge koppels die nie op tv komen en ook hun droomhuis niet kunnen kopen. En wat doen die, ze starten met een kleinere woning wat ook niet mis is.

Echter hebben de verliezende koppels wel een pak ervaring opgedaan met het renoveren van een woning, gratis met al da materiaal kunnen bricoleren. Kzou in hun plek zoiets hebben van ja tis spijtig, maar we gaan me deze ervaring iets doen en werken/sparen voor een eigen huis om dan zelf te renoveren.
Inderdaad. De skills die ze in deze korte periode hebben aangeleerd, ik ben er eerlijk gezegd wel wat jaloers op. Ik zou graag in anders huis wat rondpuilen met sanitair, elektriciteit, plakwerken, etc. Dat zijn zaken die je voor de rest van je leven kan gebruiken.
 
Inderdaad. De skills die ze in deze korte periode hebben aangeleerd, ik ben er eerlijk gezegd wel wat jaloers op. Ik zou graag in anders huis wat rondpuilen met sanitair, elektriciteit, plakwerken, etc. Dat zijn zaken die je voor de rest van je leven kan gebruiken.
'kunnen' is één ding, snel en goed werken en er dan ook nog eens de tijd voor hebben is iets anders.
 
'kunnen' is één ding, snel en goed werken en er dan ook nog eens de tijd voor hebben is iets anders.

Je kunt het al 10 keer beter dan de eerste keer vanaf het moment dat je eens geoefend hebt. Ik sluit me dus wel aan bij de commentaren hierboven dat zo'n "oefenhuis" wel goud waard is, ondanks de tijdsinvestering.
Maar bon, die tijdsinvestering zou ik er niet voor over hebben als ik al kinderen zou hebben.

Dus chapeau aan de winnaars. Als vader leg ik mij neer bij de emotionele kant van de zaak om dat koppel te laten winnen. :p

Niet alles kunnen bekijken maar als ik dan toch mijn mening moet ( :unsure: ) geven:
"Hasselt" was eigenlijk een boerengat, maar naar Vlaamse traditie noemt men alles in een straal van 20 km rond een stad nog altijd naar de naam van de stad. Daar kon ik mij aan ergeren. En dan die gast is echt zo'n typisch voetballertje. Veel blabla, snel op zijn paard zitten, veel tatoeages, ... maar uiteindelijk weinig inhoud.

En dat koppel in Aalst. Bij die dame met de kuisziekte kreeg ik heel veel schooljuffrouw-vibes. Die kerel was best wel gezapig maar die moet toch dringend eens wat basisveiligheid krijgen. Niet dat ik zo'n freak ben, maar met een slijpschijf op letterlijk 1 cm van uw blote vingers beginnen slijpen terwijl je uw werkstuk gewoon manueel vasthoudt?! :oink: Die kerel heeft fucking chance gehad. Als dat stuk wegschiet is hij zijn vinger kwijt. Zit er elektriciteit op een kabel? -> Eventjes voelen zegt de Martin. Want, quote: "Er bestaat maar 1 manier om dat te weten te komen hé". :oink: I doubt.

En als VTM zijnde: laat op dat moment toch eens een disclaimer onder uw scherm rollen: "Don't try this at home" of "DIT IS NIET HOE HET MOET". Vanaf dat er in andere programma's iemand durft zeggen dat hij minder gelukkig was dan de dag ervoor, komt de zelfmoordlijn al in beeld. Maar bovenstaand soort onverantwoorde zaken verschijnen dan gewoon in beeld alsof het de normaalste zaak ter wereld is. Bizar.
 
Niet alles kunnen bekijken maar als ik dan toch mijn mening moet ( :unsure: ) geven:
"Hasselt" was eigenlijk een boerengat, maar naar Vlaamse traditie noemt men alles in een straal van 20 km rond een stad nog altijd naar de naam van de stad. Daar kon ik mij aan ergeren.
Erm, dat huis van Hasselt ligt natuurlijk ook nog altijd gewoon in Hasselt. In de deelgemeente sint-lambrechts-herk trouwens. Op ongeveer 5min (alst al zo veel is) van de E313 op/afritten Hasselt-Zuid en ook ongeveer even ver van de grote ring dus.
Wat mij, moest ik hun zijn, meer zou storen is dat dat dus wel de halve provincie door is via een van de slechtste verbindingen mogelijk want nu wonen/waren ze van de kanten van Lommel of Pelt dacht ik.
 
Niet alles kunnen bekijken maar als ik dan toch mijn mening moet ( :unsure: ) geven:
"Hasselt" was eigenlijk een boerengat, maar naar Vlaamse traditie noemt men alles in een straal van 20 km rond een stad nog altijd naar de naam van de stad. Daar kon ik mij aan ergeren. En dan die gast is echt zo'n typisch voetballertje. Veel blabla, snel op zijn paard zitten, veel tatoeages, ... maar uiteindelijk weinig inhoud.
Hoezo veel blabla? Die kerel heeft daar echt een prestatie neergezet met wat die allemaal heeft gedaan zonder enige ervaring. En snel op zijn paard zitten? Die bleef vaak echt nog kalm terwijl zijn madam van haar kloten maakte.
 
Terug
Bovenaan