houtkachel in nieuwbouw?

Die 2 zijn in mijn ogen niet te vergelijken qua gezelligheid. Ik vind een gashaard eerder ongezellig.
M'n schoonouders hebben een houthaard en wij een gashaard. Een open haard is inderdaad heel gezellig, maar al de vuiligheid heb je daar ook van. Een houtcassette is imo hetzelfde of een gashaard.

Bovendien het gemak hé. Afstandsbediening, instellen hoe warm en ge zijt vertrokken. Ik heb geen zin om in de winter naar buiten te tsjolen achter hout en dan de stoof in de gaten houden. Assen die binnen waaien enz.

't Was wel even slikken toen Poetin begon onnozel te doen.

is idd bij een nieuwbouw wel een belangrijk element om rekening mee te houden.
Was hier effectief de reden om geen haard te nemen. Nieuwbouw heeft énkel nog gas nodig voor een haard, dan is dat een nogal idiote kost...
Dat gaat veel te warm worden. Ik denk dat je nieuwbouw isolatie overschat. Doe zoals ik, koop je een vuurkorf en koekeloer er buiten naartoe van onder een afdak :laugh:

Om een idee te geven. Wij hebben Z ramen breedte van huis 2 verdiepen. vanaf april tot okt zet ik elke ochtend schuifraam 1m open en alle slaapkamer ramen. En dan gaat de temp van 23 naar 21 (de chauffage is 0 verbruik in zelfde periode). Deze week was het hier 25 26gr binnen. Zelfs nu na 2-3-4d regen en geen zon is het hier nog altijd 23 of zo.

Misschien dat je het in putje winter met -10 buiten nog OK krijgt, maar een druilerige herst of lente dag met wat regen buiten en 10 gr, dat word feest. na 10 min is het 30gr binnen en mag je een week alles open zetten om het afgekoeld te krijgen.
Ik vermoed dat je onderschat bedoelt (gezien de rest van de uitleg)?
Maar effectief, in putje winter kan het zijn dat het misschien nog ff uit te houden is, maar vanaf het buiten boven vriespunt is, gaat die houtkachel ervoor zorgen dat ge deuren en ramen moet gaan open zetten...

Ik vind het zelf al ambetant als er in de buurt wordt gestookt en die geur het huis binnentrekt door de mechanische ventilatie, dus ik neem aan dat dat je daar nog meer last van zal hebben als je zelf zit te stoken.

Was hier effectief de reden om geen haard te nemen. Nieuwbouw heeft énkel nog gas nodig voor een haard, dan is dat een nogal idiote kost...

Ik vermoed dat je onderschat bedoelt (gezien de rest van de uitleg)?
Maar effectief, in putje winter kan het zijn dat het misschien nog ff uit te houden is, maar vanaf het buiten boven vriespunt is, gaat die houtkachel ervoor zorgen dat ge deuren en ramen moet gaan open zetten...

uiteraard ! ik bedoel onderschat !

Ik begin te vermoeden dat de manier van verwarmen van moderne huizen misschien wel grondig verschilt van die van vroeger. :)

We kennen ook niemand die in zulk een modern huis woont. Zelf wonen we in een slecht geïsoleerde bungalow uit 1970 waar je wel fameus moet stoken om het kot enigszins warm te krijgen.

Merci voor de reacties!

M'n schoonouders hebben een houthaard en wij een gashaard. Een open haard is inderdaad heel gezellig, maar al de vuiligheid heb je daar ook van. Een houtcassette is imo hetzelfde of een gashaard.

Bovendien het gemak hé. Afstandsbediening, instellen hoe warm en ge zijt vertrokken. Ik heb geen zin om in de winter naar buiten te tsjolen achter hout en dan de stoof in de gaten houden. Assen die binnen waaien enz.

't Was wel even slikken toen Poetin begon onnozel te doen.
Tja, een beetje dezelfde discussie zeker als waarom ik nooit een gasBBQ zal nemen, maar enkel houtskool?

Het moet echt aanvoelen voor mij om gezellig te zijn, niet steriel!

Tja, een beetje dezelfde discussie zeker als waarom ik nooit een gasBBQ zal nemen, maar enkel houtskool?

Dit. Wij hebben een houtkachel geplaatst in onze aanbouw net omdat we dat gezellig vinden, zowel qua uitzicht als warmte.

Dat kan ik begrijpen met BBQ, ben het daarmee eens.

Nu goed, elk z'n ding hé. :smile:

Dat gaat veel te warm worden. Ik denk dat je nieuwbouw isolatie overschat. Doe zoals ik, koop je een vuurkorf en koekeloer er buiten naartoe van onder een afdak :laugh:

Om een idee te geven. Wij hebben Z ramen breedte van huis 2 verdiepen. vanaf april tot okt zet ik elke ochtend schuifraam 1m open en alle slaapkamer ramen. En dan gaat de temp van 23 naar 21 (de chauffage is 0 verbruik in zelfde periode). Deze week was het hier 25 26gr binnen. Zelfs nu na 2-3-4d regen en geen zon is het hier nog altijd 23 of zo.

Misschien dat je het in putje winter met -10 buiten nog OK krijgt, maar een druilerige herst of lente dag met wat regen buiten en 10 gr, dat word feest. na 10 min is het 30gr binnen en mag je een week alles open zetten om het afgekoeld te krijgen.

Wij hebben 8m2 glas op het zuiden, gevelbreed glas op het Noorden (waarvan de helft aan het overdekt terras) en dan nog een groot deel op het oosten en hier staat al dagen de venster open om het terug naar 23 te krijgen (beneden 22,5 en boven 23,5 momenteel). Was op een gegeven moment 24 graden omdat we de gordijnen te lang open hadden gelaten.

Wij hebben 8m2 glas op het zuiden, gevelbreed glas op het Noorden (waarvan de helft aan het overdekt terras) en dan nog een groot deel op het oosten en hier staat al dagen de venster open om het terug naar 23 te krijgen (beneden 22,5 en boven 23,5 momenteel). Was op een gegeven moment 24 graden omdat we de gordijnen te lang open hadden gelaten.
ik heb hier uit miserie zelfs een mobiele airco unit in mijn bureau staan en een plank van 1m breed met een gat in.

Plank in raam, slurf door dat gat en gaan met de airco. Ik krijg het 0.5 gr/h kouder in mijn bureau (die achter het Z raam zit) -_-

Thuiswerk in de onderbroek in putje zomer 🥵

En dat is 3 dubbel glas dat zogezegd filtert (mijn hol ja - geen warmte verlies eens de warmte binnen zit)

Kartonnen rietjes! (iedereen ambeteren)
LEZ zones! (lagere inkomens keihard in de sfincter nemen)
Euronorm 315 om een gram minder stikstof uit te stoten, alles elektrisch aan dubbele prijs!
Alle beetjes zijn nodig voor klimaat en milieu, opofferingen zijn nodig!

Maar de ranzigste vuiligheid die er is? Namelijk puur fijnstof, rook en dioxines recht bij de buren binnen stoken?
Waardoor de hele wijk (zeker op windstillere avonden) de luchtkwaliteit krijgt van Ulanbaatar?

Dat gaan we zeker niet veranderen, want dat voelt gezellig voor sommigen :laugh:
/KachelRant

Laatst bewerkt:
Als je in een nieuwe woning uw houtkachel gaat aansteken, heb je het volgens mij na 3 minuten te heet. En dan moet je erna gaan slapen, uw ventilatie zorgt er mooi voor dat de temperatuur mooi verdeeld wordt en is uw slaapkamer veel te warm. Ahja, die ventilatie gaat ook uw rook van uw schouw nog eens terug naar binnen trekken.
De temperatuur van onze slaapkamer vind ik het ergste van onze vernieuwbouw. Die krijg ik zelden op een aangename temperatuur (15C). En dat is enkel met verwarming beneden.

Een houtkachel is gezellig, maar zeker geen goedkope manier van verwarmen. Je vloerverwarming/warmtepomp zullen vele malen zuiniger zijn denk ik.
Als je toch één wil zou ik eerst bouwen zonder en achteraf pas één plaatsen.
Nog een puntje om met rekening te houden is het eventueel wegtrekken van de zuurstof uit huis. Bij een goed geïsoleerde woning zit alles potdicht en kan dit mss wel een probleem geven? Mss dat je al naar een systeem gaat waar je stoof zuurstof neemt van buitenaf?

Nog een puntje om met rekening te houden is het eventueel wegtrekken van de zuurstof uit huis. Bij een goed geïsoleerde woning zit alles potdicht en kan dit mss wel een probleem geven? Mss dat je al naar een systeem gaat waar je stoof zuurstof neemt van buitenaf?
Moet bijna wel of je zal al een raam moeten openzetten om ze aan te steken.

Voor de prijs van een gasaansluiting heb je wel een kachel... Dus in kosten scheelt dat wel.
Mijn vriendin die wou dat ook in ons huis (1j oud momenteel edit: ons huis, niet mijn vriendin)
Ik ging gewoon met een gasfles werken in de berging hoor. Dan is dat totaal niet zo duur.

Maar nu een jaar later zijn we beiden heel tevreden dat die er niet staat. Het is gewoon overal warm. Totaal geen nood aan een stinkende kachel in de woning die ervoor zou zorgen dat je toch altijd met een raam open zou moeten stoken. Het zou alleen maar je comfort in alle vormen naar beneden halen.

Qua temperatuur en luchtverplaatsingen... Zou nogal leuk zijn om 28° of meer te hebben in je woonkamer te hebben die dan traag maar gestaag door je ventilatie in de slaapkamers te duwen 😅.

Darna ineens moet je vloerpakket terug opwarmen en trek je een verbruikspiek omdat die koud is geworden...

Dan heb je het idd nog niet over de luchtdichtheid en afwerking van die buis.

ik heb hier uit miserie zelfs een mobiele airco unit in mijn bureau staan en een plank van 1m breed met een gat in.

Plank in raam, slurf door dat gat en gaan met de airco. Ik krijg het 0.5 gr/h kouder in mijn bureau (die achter het Z raam zit) -_-

Thuiswerk in de onderbroek in putje zomer 🥵

En dat is 3 dubbel glas dat zogezegd filtert (mijn hol ja - geen warmte verlies eens de warmte binnen zit)
Niets van actieve/passieve koeling dan? Wij moeten binnenkort ook kijken wat we gaan doen, maar ik heb ook schrik dat het té warm gaat worden. We voorzien wel een oversteek op de raampartijen op het zuiden, maar een vorm van extra koeling zal sowieso wel nodig zijn.
We neigen naar passieve koeling (geothermische warmtepomp), maar in tussenseizoenen lijkt me dat niet echt ideaal.

Niets van actieve/passieve koeling dan? Wij moeten binnenkort ook kijken wat we gaan doen, maar ik heb ook schrik dat het té warm gaat worden. We voorzien wel een oversteek op de raampartijen op het zuiden, maar een vorm van extra koeling zal sowieso wel nodig zijn.
We neigen naar passieve koeling (geothermische warmtepomp), maar in tussenseizoenen lijkt me dat niet echt ideaal.
Zie dat ge screens zet op alle vensters langs de buitenkant. Dan houdt ge al heel veel buiten van warmte.
Geothermische warmtepomp is gigantisch duur in vergelijking met lucht/water. Dat prijsverschil verdient ge nooit terug.

Maar bon dit is misschien wel wat off-topic aan t gaan.

Screens voorzien? Dat is hier voorlopig toch voldoende voor de tussenseizoenen. Ben curieus naar de (1e) zomer hier. Passieve vloerkoeling voorzien, maar tot op heden nog niet gebruikt.

Ik zou dat niet doen.
1. Serieuze afstraffing op EPB. Onze buren hebben gerenoveerd met triple glas, isolatie langs buiten, ... maar de houtkachel staat er nog. Ze halen nog steeds maar EPB C terwijl ze mikten op B. Moesten ze geen houtkachel hebben en de schouw was dicht, dan hadden ze wel een B.
2. Ge gaat last hebben van overhitting in een moderne BEN woning. Steek die kachel 15min aan en je gaat al beginnen zweten. Tijdens het koken gaat de temperatuur hier al een graad omhoog. Met vloerverwarming en warmtepomp hebben we heel de winter door 21.5°C gehad zoals gevraagd. Doordat de muren en glas goed geisoleerd zijn, straalt daar ook geen kou vanaf dus het is overal lekker warm. Eventjes op 22°C gedraaid aan het begin van de winter, maar das was me te warm naar m'n goesting.

Terug
Bovenaan