houtkachel in nieuwbouw?

Ik snap echt niet dat ze dit nog toelaten bij nieuwbouw. Hebben zelf een houtkachel thuis nu en is gezellig maar ik weet ook dat het niet goed is voor het milieu, dus waarom toelaten bij een nieuwbouw waar altijd een alternatief voor handen is...

Is dat trouwens ook zo slecht voor uw epb als het puur als bijverwaming dient?
 
paar kennissen hebben een gashaard in een nieuwbouw. Zelf op de laagste stand moet die af na vijf minuten omdat het te warm wordt. Ik zou het dus absoluut niet doen.
 
Ik snap echt niet dat ze dit nog toelaten bij nieuwbouw. Hebben zelf een houtkachel thuis nu en is gezellig maar ik weet ook dat het niet goed is voor het milieu, dus waarom toelaten bij een nieuwbouw waar altijd een alternatief voor handen is...

Is dat trouwens ook zo slecht voor uw epb als het puur als bijverwaming dient?
Uw luchtdichtheid zal zich niet herstellen op de momenten dat ge die kachel niet gebruikt :p
+ naar uitstoot toe telt het ook door. EPB gaat niet berekenen hoevaak jij mogelijks die kachel in gang gaat steken. Het is er of het is er niet.
 
Uw luchtdichtheid zal zich niet herstellen op de momenten dat ge die kachel niet gebruikt :p
+ naar uitstoot toe telt het ook door. EPB gaat niet berekenen hoevaak jij mogelijks die kachel in gang gaat steken. Het is er of het is er niet.
EPB doet ook helemaal niets met uitstoot?
Dat wordt misschien vermeld/geschat, maar daar hangt echt letterlijk niets aan vast, toch?
 
EPB doet ook helemaal niets met uitstoot?
Dat wordt misschien vermeld/geschat, maar daar hangt echt letterlijk niets aan vast, toch?
Uitstoot is misschien het verkeerde woord, maar men kijkt hoe milieuvriendelijk jouw verwarmingssysteem is.
 
Uitstoot is misschien het verkeerde woord, maar men kijkt hoe milieuvriendelijk jouw verwarmingssysteem is.
Nee, men kijkt hoeveel energie je verwarmingssysteem gebruikt en hoeveel je woning nodig heeft volgens een hele hoop (internationaal) gestandardiseerde formules.

Onrechtstreeks vertaalt zich dat naar milieuvriendelijkheid (...doorgaans). Maar dat kijkt naar cijfers van energy in -> energy out, niets maar ook niets (waar effectief iets aan vasthangt qua regels of wetten) gaat over milieufactoren.
 
gasaansluiting bij onze nieuwbouw was maar 200 euro.. (Fluvius)
Dat is zeer goedkoop, ik heb in 2014 daar veelvouden van betaald. Indicatieve prijs voor nieuwbouw in 2024 staat trouwens op 1700 euro...
Dat is wel al wat voor iets wat onnodig is.
 
Uw luchtdichtheid zal zich niet herstellen op de momenten dat ge die kachel niet gebruikt :p
+ naar uitstoot toe telt het ook door. EPB gaat niet berekenen hoevaak jij mogelijks die kachel in gang gaat steken. Het is er of het is er niet.

En voor het EPC?

We zijn namelijk aan het bouwen en gaan deze woning op termijn moeten verkopen. Alles is redelijk geïsoleerd dus hoopte op EPC B ten minste. Hebben centrale verwarming met een gasketel en dan gewoon een houtkachel als bijverwarming.
 
En voor het EPC?

We zijn namelijk aan het bouwen en gaan deze woning op termijn moeten verkopen. Alles is redelijk geïsoleerd dus hoopte op EPC B ten minste. Hebben centrale verwarming met een gasketel en dan gewoon een houtkachel als bijverwarming.
Zelfde voor EPC
 
En als ge nu eens eerst de epc score laat vastleggen en ge zet dan een houtkachel ….
Je kan alles laten installeren kwestie van schouw , laat hem afsluiten en maak daar een sierhaard van (zogezegd niet functioneel)
Nadat die mannen uw score hebben vastgelegd kunt ge de schouw open maken en gebruiken ….als je de woning dan verkoopt kan je eventueel de kachel weghalen en de schouw terug dichtmaken en terug een sierschouw ….

Denk niet dat er nadien nog enige controle is van uwe epc .
 
Nog een puntje om met rekening te houden is het eventueel wegtrekken van de zuurstof uit huis. Bij een goed geïsoleerde woning zit alles potdicht en kan dit mss wel een probleem geven? Mss dat je al naar een systeem gaat waar je stoof zuurstof neemt van buitenaf?
Dat zijn tegenwoordig gesloten systemen die lucht binnen trekken via een apart kanaal naar buiten. Ik heb een houtcasette in een nieuwbouw en een EPB van 5.
 
Terug
Bovenaan