Horlogethread

Hoeveel kost jouw horloge?

• 0 - 100 EUR

Stemmen: 33 12,5%
  • 101 - 200 EUR

Stemmen: 47 17,7%
  • 201 - 300 EUR

Stemmen: 31 11,7%
  • 301 - 400 EUR

Stemmen: 28 10,6%
  • 401 - 500 EUR

Stemmen: 26 9,8%
  • 501 - 600 EUR

Stemmen: 10 3,8%
  • 601 - 1000 EUR

Stemmen: 32 12,1%
  • 1000+ EUR

Stemmen: 58 21,9%

• Totaal aantal stemmers
    265
Zoals je hier al aangehaald die Omega Speedmaster (owv verhaal naar de maan)
En zelfs die verhalen zijn met een korrel zout te nemen. Als ik goed zit was de speedmaster wel "de eerste op de maan", maar er was ook gewon een ander horloge bij. En de speedmaster zou kapot zijn gegaan als ik goed zit. Dus ja...

Gewoon kopen wat je graag ziet! Zowel extern als intern. Ik heb bv een GS Quartz GMT. "Ew quartz" zeggen ze dan, maar wel de best afgewerkte meest accurate quartz die er is. Top ding, en ik zie het graag.

Je kan horloges zien als alternatieve asset klasse en dus potentiële investering maar dan wel eentje die niet de makkelijkste is: hoge lopende kosten, zeer onzekere markt (zie maar de algemene prijsdaling voorbije jaar), beperkte liquiditeit, ...
Ik bekijk het dus niet zo. Ik koop die dingen omdat ik ze graag zie, er van geniet om ze te dragen en het voor mij ook gewoon een hobby is om er mee bezig te zijn.
Dat ze een zekere waardevastheid hebben helpt uiteraard wel. Ik heb hier voor een half jaarloon aan horloges liggen en hoewel ik (i) niet de intentie heb om ze te verkopen en (ii) ik niet uit ga van waardestijgingen, zou het uiteraard wel even vloeken zijn mochten die morgen plots nul waard zijn :laugh:

Het begint inderdaad dus gewoon al met 'draag en koop wat jij wil'.
De Cartier die ik dit weekend deelde is zo ongetwijfeld ook niet ieders smaak. Cartier staat bij het grote publiek niet gekend als horlogemerk. Of die het qua waarde goed zal doen de komende jaren is ook maar zeer de vraag. Met zijn 29mm is het een relatief klein horloge dat vaak wordt afgeschreven als 'vrouwelijk'. Met zijn 40+ jaren op de teller is het ook geen jonkie meer. Etc etc.
Allemaal zinloze argumenten. Ik ben er gek van dus voor mij is het een perfecte aankoop 😁 ik geniet er van en dat is wat telt.

Horloges zijn anno 2024 ook maar gewoon juwelen en die heb je in allerlei vormen, maten en prijzen, en juwelen koop je bijna per definitie alleen maar omdat je ze graag ziet. Emotie dus, het 'nut' van een mechanisch horloge is nog maar ver te zoeken.

Neeje ik draag de mijne momenteel, en ik zou hem trouwens niet kunnen verkopen, want hier en daar zijn er al wat gebruikers sporen op het zwart metalen bandje, het lederen heb ik ook eens geprobeerd maar met mijn smalle polsen stond dat zo bizar. Ben er wel mega content van, enkele keren moeten binnendoen en nu werkt ie wel ok, buiten dan het feit dat ik 4 tal minuten per week moet terug goed zetten, ik had mij daar toch wat in vergist bij een automaat... Veel zon heeft ie wel nog niet gezien, bij grijs weer valt dat totaal niet op die plaat...
4 minuten/week vind ik nu precies wel veel? Zeker dat dat binnen de toegestande marge van het merk valt?

Ik zie mezelf niet met een Rolex rondlopen net omdat iedereen een Rolex wil. Ik zie dan veel liever een Tudor of Omega of zelfs een ander merk. Iets met een verhaal, een geschiedenis en een bepaalde finesse.
Zoals je hier al aangehaald die Omega Speedmaster (owv verhaal naar de maan), de GS omwille van de zotte afwerking, ...
Vergis je niet, Rolex heeft als horlogemerk een enorm boeiende en heel rijke geschiedenis.
Dat het merk op heden zwaar gehyped is en door velen wordt 'misbruikt' als statussymbool hoeft niet af te doen aan het feit dat het een pracht van een merk is dat bovendien heel kwalitatieve horloges maakt.
Voor mij doet dat niets af aan het plezier waarmee ik mijn Sub en DJ draag.

Ik zeg maar 4 minuten om er iets op te plakken. Ik zou eens moeten neerschrijven hoeveel het precies is in dagen om aan die 4 mins te geraken, wss een pak meer, maar als je een watch als daily draagt heb je eigenlijk minder tijdsbesef... (pun intended ??)

Als ik goed zit was de speedmaster wel "de eerste op de maan", maar er was ook gewon een ander horloge bij. En de speedmaster zou kapot zijn gegaan als ik goed zit.

Ik zeg maar 4 minuten om er iets op te plakken. Ik zou eens moeten neerschrijven hoeveel het precies is in dagen om aan die 4 mins te geraken, wss een pak meer, maar als je een watch als daily draagt heb je eigenlijk minder tijdsbesef... (pun intended ??)
Installeer de Hodinkee app eens op je telefoon. Zet je horloge gelijk met de klok op de app, en kijk dan na een week eens hoe veel verschil er op zit.

Mijn seiko's schommelen van praktisch 100% accuraat tot worst case 2 minuten per week (horloge van 1969 die al weet ik veel hoe lang geen onderhoud heeft gehad).

Een andere oplossing is een 2de kopen, dan wissel je tot de andere weer uit valt en je hem terug moet zetten 😁

De Moonswatch zijn kristal vloog er dus blijkbaar af en ze gingen verder met een Bulova.
Begrijp me niet verkeerd, leuk verhaal. Maar ergens is het allemaal toch maar opgeblazen. Net gelijk de Rolex Explorer backstory.

Als jullie een aankoop doen van een horloge die boven gemiddeld is, bijvoorbeeld een Rolex, Tudor, ... Houden jullie er dan rekening mee dat het type, serienummer, ... allemaal klopt om zoveel mogelijk waardevastheid te behouden? Of is het bij jullie niet zozeer de bedoeling om die ooit te verkopen (lees: het is niet echt een investering).

Hier ook alvast niet in het investeringskamp. Ik zou het zonde vinden die dingen te kopen om er dan absoluut niets mee te doen.

Enkele maanden terug besloten om terug een horloge te dragen, na dat letterlijk zowat 20 jaar niet meer gedaan te hebben, en dat was dan een Longines. Dat dragen bevalt me intussen wel en dragen en erover lezen, doet nog meer goesting krijgen blijkbaar, want intussen staat de een Omega Speedmaster in bestelling, gewoon omdat ik dat qua horloge een prachtig model vind. Verkopen staat niet op de radar; de Longines is eigenlijk al "opgeëist" door de oudste zoon wanneer die groot genoeg is, en de jongste is het daar helemaal mee eens (lees, die wil dat ook wel), dus die stukken gaan naar hen eens ze groot genoeg zijn.

Probleem met dingen kopen die je leuk en mooi vindt, is dat je wel heel snel richting duurdere stukken gaat :biglaugh:. Als ik deze bijvoorbeeld zie, it starts tickling my wishbone, maar die is dan weer dadelijk 50k+ dus daar wacht ik dan nog maar wat mee.

Heeft er iemand ervaring met horloges "importeren" vanuit Zwitserland?
Heb eentje zien staan op Chrono24, maar het is vanuit Zwisterland - particulier.
Ik vroeg me af of er altijd importax en BTW moet betaald worden of enkel al het pakket onderschept wordt door de douane.

Heeft er iemand ervaring met horloges "importeren" vanuit Zwitserland?
Heb eentje zien staan op Chrono24, maar het is vanuit Zwisterland - particulier.
Ik vroeg me af of er altijd importax en BTW moet betaald worden of enkel al het pakket onderschept wordt door de douane.

Import tax zit er niet op voor Zwitserland normaal (tenzij ik me vergis), VAT wel tenzij de verkoper alle juiste registraties heeft en alles voor jou afhandelt (wat voor een particulier wellicht niet het geval is).

Veel kans dus dat je BTW moet opleggen als je het via parcel laat overkomen. Als je het ter plekke ophaalt en zo meeneemt, dan maalt geen mens er om uiteraard.

Een familielid heeft een oude Zwitserse horloge teruggevonden.

Waar kunnen we zoiets volgens de kenners hier best a) laten schatten en b) verkopen, zonder afgezet te worden?
Ik dacht om eens langs te gaan bij een aantal horlogezaken/juweliers en evt. kleinere veilinghuizen, maar misschien is er een beter weg?

Chrono24 herkent het model niet (is ook al 40 jaar oud), dus een eerste schatting via die weg lijkt alvast geen optie.

Welk merk? Eventueel een foto?
Misschien dat de liefhebbers hier je op weg kunnen helpen.
JLC, 1984, Quartz, 18 karaat goud, ref. 140,002..1 (vind hier niets van terug op het internet)
Lijkt nooit gedragen.

Bijlagen

• JLC.png
    JLC.png
    285,7 KB · Weergaven: 15
Mijn dagelijkse horloge eens posten, intussen 3 weken rond de pols.

Ik zocht iets dat niet té opvallend was. Initieel naar de juwelier voor de BB36 blue dial, maar in het echt kon die mij niet bekoren.
De ranger heeft me toen overtuigd door zijn veel subtielere, matte afwerking.

Met wat ik nu weet was ik misschien toch liever voor de explorer 36 gegaan. Ik had toen te veel schrik van het stigma (Rolex), maar eigenlijk is dat nog steeds een heel subtiel horloge, gewoon met een meer verfijnde afwerking.

Desalniettemin blij met de aankoop, loop nu heel zot van een Cartier tank, maar moet dat eerst eens rond m'n pols zien.

PUA23FM.jpeg

Laatst bewerkt:
Mijn dagelijkse horloge eens posten, intussen 3 weken rond de pols.

Ik zocht iets dat niet té opvallend was. Initieel naar de juwelier voor de BB36 blue dial, maar in het echt kon die mij niet bekoren.
De ranger heeft me toen overtuigd door zijn veel subtielere, matte afwerking.

Met wat ik nu weet was ik misschien toch liever voor de explorer 36 gegaan. Ik had toen te veel schrik van het stigma (Rolex), maar eigenlijk is dat nog steeds een heel subtiel horloge, gewoon met een meer verfijnde afwerking.

Desalniettemin blij met de aankoop, loop nu heel zot van een Cartier tank, maar moet dat eerst eens rond m'n pols zien.

PUA23FM.jpeg
Als je nog een daily beater alternatief wil, is een hamilton khaki field nog iets voor je!

Als je nog een daily beater alternatief wil, is een hamilton khaki field nog iets voor je!
Ik heb die al een jaar en voor die prijs moet ik zeggen👌.
Ondertussen is het weer zomer en kijk ik al eens graag naar een nieuw model, dit keer kom ik telkens terug op de Omega Seamaster Diver 300 M (black dial) :drool:
Zou ook mijn eerste Omega zijn dus ik mag geen emotionele beslissingen nemen :D

Ik krijg daarstraks telefoon van een Rolex dealer, ik mag de Explorer 1 40mm gaan halen.
Nu is het de dealer waar ik ooit ben binnen gelopen en nooit meer "the game" heb gespeeld.
De andere dealer waar ik een purchase history heb, regelmatig binnen wandel, en die me al van oktober vorige jaar zeggen "Je staat bij de eerste 5 op de wachtrij", nog steeds niks.

Langs de ene kant, yeey. Langs de andere, kinda pissed. Dus moest iemand een dealtje op een explorer 1 willen, spring even in de dm's. Ik wil gewoon het telefoontje voor de Pepsi.

Merci @Rassing & @Tijdloos voor de antwoorden.

Hetgeen jullie neerpennen is ook hetgeen wat ik er van versta en wil verstaan.
Ik heb niet zozeer de mentaliteit om enkel te kopen om later te verkoop met een bepaalde winst, want ik zit niet in die klasse dat het geld hier op hopen ligt om zoiets te doen.
Wat ik wil zou willen beogen is een horloge kopen met een bepaalde "waardevastheid".
Zo kan je van gelijk welk merk 100 types kopen, waarvan er een kleiner aandeel effectief de moeite waard zijn om te kopen. Dit omwille van afwerking, mechaniek, features, uitgaven, ...

Ik zie mezelf niet met een Rolex rondlopen net omdat iedereen een Rolex wil. Ik zie dan veel liever een Tudor of Omega of zelfs een ander merk. Iets met een verhaal, een geschiedenis en een bepaalde finesse.
Zoals je hier al aangehaald die Omega Speedmaster (owv verhaal naar de maan), de GS omwille van de zotte afwerking, ...
Inderdaad, Rassing en Tijdloos omschrijven het hier heel mooi.

Eigenlijk kan ik je alleen maar aanbevelen om als je graag een Tudor of Omega wil, je die best gewoon koopt.
Vroeger kocht ik wel elk jaar eens een horloge ter gelegenheid van een of andere mijlpaal, wat na 15 jaar als resultaat geeft dat ik een hoop horloges heb die eigenlijk niks meer waard zijn (buiten enkele met onschatbare emotionele waarde natuurlijk) en/of totaal uit de mode zijn.
Mijn interesse ging eigenlijk toen al uit naar types zoals de Navitimer van Breitling, de Submariner van Rolex of de Speed/Seamaster van Omega. Horloges die eigenlijk toen al decennia lang bestonden en die nu zoveel jaar later nog steeds de toppers zijn van hun merk. Maar ik deed het niet omdat die te duur leken in verhouding wat ik toen allemaal kocht.
Ik had achteraf gezien gewoon toen beter enkele jaren niks gekocht en dan meteen één van de voorgenoemde aangeschaft. Ik had er ongetwijfeld meer plezier aan gehad en uiteindelijk minder geld aan uitgegeven.

Uiteindelijk is er na het afvinken van een aantal criteria in 2017 de Submariner gekomen. Nog nooit zo graag een horloge gedragen als deze, ik had het veel eerder moeten doen.

Persoonlijk vind ik wel de reden die je aanhaalt om niet voor Rolex te kiezen wel spijtig om te lezen.

Terug
Bovenaan