Horlogethread

Hoeveel kost jouw horloge?

• 0 - 100 EUR

Stemmen: 33 12,5%
  • 101 - 200 EUR

Stemmen: 47 17,7%
  • 201 - 300 EUR

Stemmen: 31 11,7%
  • 301 - 400 EUR

Stemmen: 28 10,6%
  • 401 - 500 EUR

Stemmen: 26 9,8%
  • 501 - 600 EUR

Stemmen: 10 3,8%
  • 601 - 1000 EUR

Stemmen: 32 12,1%
  • 1000+ EUR

Stemmen: 58 21,9%

• Totaal aantal stemmers
    265
Je kan horloges zien als alternatieve asset klasse en dus potentiële investering maar dan wel eentje die niet de makkelijkste is: hoge lopende kosten, zeer onzekere markt (zie maar de algemene prijsdaling voorbije jaar), beperkte liquiditeit, ...
Ik bekijk het dus niet zo. Ik koop die dingen omdat ik ze graag zie, er van geniet om ze te dragen en het voor mij ook gewoon een hobby is om er mee bezig te zijn.
Dat ze een zekere waardevastheid hebben helpt uiteraard wel. Ik heb hier voor een half jaarloon aan horloges liggen en hoewel ik (i) niet de intentie heb om ze te verkopen en (ii) ik niet uit ga van waardestijgingen, zou het uiteraard wel even vloeken zijn mochten die morgen plots nul waard zijn :laugh:

Het begint inderdaad dus gewoon al met 'draag en koop wat jij wil'.
De Cartier die ik dit weekend deelde is zo ongetwijfeld ook niet ieders smaak. Cartier staat bij het grote publiek niet gekend als horlogemerk. Of die het qua waarde goed zal doen de komende jaren is ook maar zeer de vraag. Met zijn 29mm is het een relatief klein horloge dat vaak wordt afgeschreven als 'vrouwelijk'. Met zijn 40+ jaren op de teller is het ook geen jonkie meer. Etc etc.
Allemaal zinloze argumenten. Ik ben er gek van dus voor mij is het een perfecte aankoop 😁 ik geniet er van en dat is wat telt.

Horloges zijn anno 2024 ook maar gewoon juwelen en die heb je in allerlei vormen, maten en prijzen, en juwelen koop je bijna per definitie alleen maar omdat je ze graag ziet. Emotie dus, het 'nut' van een mechanisch horloge is nog maar ver te zoeken.

4 minuten/week vind ik nu precies wel veel? Zeker dat dat binnen de toegestande marge van het merk valt?

Vergis je niet, Rolex heeft als horlogemerk een enorm boeiende en heel rijke geschiedenis.
Dat het merk op heden zwaar gehyped is en door velen wordt 'misbruikt' als statussymbool hoeft niet af te doen aan het feit dat het een pracht van een merk is dat bovendien heel kwalitatieve horloges maakt.
Voor mij doet dat niets af aan het plezier waarmee ik mijn Sub en DJ draag.
Heel juist!
Nu vind ik zelf ook dat het gehele gedoe waarbij je bij grey dealers een stuk boven de retailprijs moet geven voor bepaalde types van Rolex, terwijl bij dezelfde dealers een nieuwe Navitimer ligt die maar liefst 2600€ goedkoper dan bij de AD ook maar stom. Gelukkig is er sinds enige tijd een kentering inzake die overdreven prijzen aan het komen.

Heel juist!
Nu vind ik zelf ook dat het gehele gedoe waarbij je bij grey dealers een stuk boven de retailprijs moet geven voor bepaalde types van Rolex, terwijl bij dezelfde dealers een nieuwe Navitimer ligt die maar liefst 2600€ goedkoper dan bij de AD ook maar stom. Gelukkig is er sinds enige tijd een kentering inzake die overdreven prijzen aan het komen.
Grey heeft zen voor en nadelen zeker. Hier een GMT zo gekocht, we hadden anders 2-4j ofzo moeten wachten? Die extra tijd dat ik hem nu kan dragen compenseert ook een klein beetje.

Men pa wacht in Hasselt al bijna 2j denk ik op een DJ terwijl ze het jaar ervoor eentje voor men ma gekocht hebben die er toen voor verkoop lag.

Wel goed dat de serieuze meerprijzen wat minderen maar je zal de komende jaren nog steeds extra moeten gaan geven als je gewilde modellen gaat willen. K zie me over pakt 4-5j nog steeds niet binnen lopen bij een AD en 2 maand later met een GMT buiten lopen.

Grey heeft zen voor en nadelen zeker. Hier een GMT zo gekocht, we hadden anders 2-4j ofzo moeten wachten? Die extra tijd dat ik hem nu kan dragen compenseert ook een klein beetje.

Men pa wacht in Hasselt al bijna 2j denk ik op een DJ terwijl ze het jaar ervoor eentje voor men ma gekocht hebben die er toen voor verkoop lag.

Wel goed dat de serieuze meerprijzen wat minderen maar je zal de komende jaren nog steeds extra moeten gaan geven als je gewilde modellen gaat willen. K zie me over pakt 4-5j nog steeds niet binnen lopen bij een AD en 2 maand later met een GMT buiten lopen.
Net bij de AD buitengestapt. Alle wachtlijsten voor GMT's staan nog volledig dicht. Dus inderdaad, die vraag is de komende jaren nog zeker niet afgewerkt.

Ik denk om volgende week tijdens het verlof toch eens langs te gaan bij de juwelier of shop voor de Omega :) , model 210.32.42.20.01.001

Maar zijn er zaken waar ik op moet letten i.v.m. authenticiteit? Zit daar veel vervalsing of fraude op? Is een markt die ik op dit moment niet ken.
Ik zie toch ook al redelijk prijsverschillen tussen betrouwbare webshop's en lokale juweliers of winkels die het model aanbieden.
Voor zo'n bedragen wil ik mij toch liever niet op glas ijs begeven en op safe spelen maar honderden euro's voor hetzelfde minder betalen begint toch al eens interessant te lijken.

Mijn vorige 2 had ik gewoon op chrono24 aangekocht en dan hier laten nazien, beide legit. Maar dit is toch een andere prijsklasse om zo'n gokje te wagen.

Ik denk om volgende week tijdens het verlof toch eens langs te gaan bij de juwelier of shop voor de Omega :) , model 210.32.42.20.01.001

Maar zijn er zaken waar ik op moet letten i.v.m. authenticiteit? Zit daar veel vervalsing of fraude op? Is een markt die ik op dit moment niet ken.
Ik zie toch ook al redelijk prijsverschillen tussen betrouwbare webshop's en lokale juweliers of winkels die het model aanbieden.
Voor zo'n bedragen wil ik mij toch liever niet op glas ijs begeven en op safe spelen maar honderden euro's voor hetzelfde minder betalen begint toch al eens interessant te lijken.

Mijn vorige 2 had ik gewoon op chrono24 aangekocht en dan hier laten nazien, beide legit. Maar dit is toch een andere prijsklasse om zo'n gokje te wagen.
Er zijn fakes van, en goede. Maar in realiteit ga je het met een goed oog wel kunnen zien aan de see through caseback.

Als je naar de gravering op de rotor kijkt, moet die echt netjes zijn. Bij veel neppe is het toch net niet wat het moet zijn.
Als je in het algemeen wat omega fakes opzoekt kan je dit vrij snel vinden. Dat lijkt me de beste manier.

Ik zou met deze actie:

deze horloge kopen voor slechts €328. Heb het zelf ook een half jaar geleden gedaan, en echt enorm tevreden van.

Ik denk dat je in die pricerange altijd goed zit met Seikos.

De knoop doorgehakt en een 👑 gekocht 🙈🤫

De Tudor moet er dus uit, dus als er geïnteresseerden zijn, laat het me maar weten.

EDSC3tX.jpeg

gm92aMG.jpeg

fa8fJiC.jpeg

Ik heb een weekje terug deze Explorer 1 40mm in ontvangst mogen nemen.
Nu moet ik eerlijk zeggen, ik weet niet als het een miskoop was. Hij geeft me niet het "wow" gevoel wat ik bij sommige andere horloges heb.
Is het omdat ik eigenlijk gewoon een Pepsi wil? Is het door de timing in mijn leven? Is het omdat het 40mm is ipv 36?

Geen idee, maar ik gok dat deze toch snel de verkoop in gaat en/of gebruikt gaat worden als trade naar een vintage pepsi.

Ik heb dat eigenlijk nooit de mooiste Rolex gevonden, elke keer als ik zo’n Explorer zie lijkt die zo kaal, ik mis er iets aan.

Zo’n vintage Explorer met een mooie patina kan ik wel smaken. De nieuwe, en zeker een 40mm, doen mij ook weinig.

Nu moet ik eerlijk zeggen, ik weet niet als het een miskoop was. Hij geeft me niet het "wow" gevoel wat ik bij sommige andere horloges heb.
Is het omdat ik eigenlijk gewoon een Pepsi wil? Is het door de timing in mijn leven? Is het omdat het 40mm is ipv 36?

Geen idee, maar ik gok dat deze toch snel de verkoop in gaat en/of gebruikt gaat worden als trade naar een vintage pepsi.

Ik zou zeggen, geef het even een kans maar als je er niet warm van wordt… verkopen die handel, te duur om niet met volle goesting te dragen.

Een vintage pepsi is zeker ook geen slechte keuze alleszins! Ik heb ook lang getwijfeld om voor een 1675/16750 te gaan ipv de 16610LV die het uiteindelijk geworden is.
Al sluit het ene het andere niet uit :unsure:

Zo’n vintage Explorer met een mooie patina kan ik wel smaken. De nieuwe, en zeker een 40mm, doen mij ook weinig.

Ik zou zeggen, geef het even een kans maar als je er niet warm van wordt… verkopen die handel, te duur om niet met volle goesting te dragen.

Een vintage pepsi is zeker ook geen slechte keuze alleszins! Ik heb ook lang getwijfeld om voor een 1675/16750 te gaan ipv de 16610LV die het uiteindelijk geworden is.
Al sluit het ene het andere niet uit :unsure:
Fair, natuurlijk zit het dilemma er nu in dat als ik hem niet draag, hij veel makkelijker te verkopen is.

Ik ben aan het kijken naar een 16710, al zie je er veel met swapped bezels etc. Dus toch eerst nog eens goed researchen.

Ik kan biased zijn, maar ga je ooit dat wow-effect hebben met een nieuwe Rolex Explorer. Versta me niet verkeerd, ik snap de aantrekkingskracht van het merk Rolex maar heel opwindend of vernieuwend zijn ze niet geweest met de Explorer. Als je een wow-effect wilt hebben op afwerkingsniveau zijn er ook merken - in dezelfde prijsklasse - die een pak beter scoren (Grand Seiko bvb). Het is in mijn ogen gewoon een (te?) braaf horloge.

Laatst bewerkt:
Ik kan biased zijn, maar ga je ooit dat wow-effect hebben met een nieuwe Rolex Explorer. Versta me niet verkeerd, ik snap de aantrekkingskracht van het merk Rolex maar heel opwindend of vernieuwend zijn ze niet geweest met de Explorer. Als je een wow-effect wilt hebben op afwerkingsniveau zijn er ook merken - in dezelfde prijsklasse - die een pak beter scoren (Grand Seiko bvb). Het is in mijn ogen gewoon een (te?) braaf horloge.
Ik heb een Grand Seiko GMT, die geeft me inderdaad een meer wow effect. De manier waarop het licht speelt in die kast is echt gewoon TOP.

Nu, als ik mijn 16570 Explorer 2 draag heb ik wel een beter gevoel. Ik moet wel zeggen dat ik de laatste jaren minder merk biased ben geworden dan vroeger. Als ik vroeger een Rolex OP vast hield was dat al WOW, maar voornamelijk door dat kroontje denk ik. Nu door wat meer in de wereld te zitten heb ik soms Omegas van €50k+ vast en denk ik toch "meh".

Part of the journey zeker?

Terug
Bovenaan