Hooikoorts

Het is best wel interessant dat een allergie zelfs bestaat.

Langs de ene kant getuigt het van een sterk immuunsysteem dat zelfs op non-pathogenen zoals pollen of pindanoten reageert en deze toch elimineert alsof ze pathogenen waren.

Langs de andere kant verlaagt het het levensgenot net vanwege het "gevoelige" immuunsysteem.

Heb overigens zelf hooikoorts (graspollen).
 
De 'hygiene hypothesis' stelt dat de groei aan allergieën te wijten zou zijn aan de groeiende hygiënische maatschappij en dat zal deels wel kloppen maar er lijkt toch meer aan de gaande dan dat. Misschien zijn diegenen met hooikoorts gewoon "incompatibel" met sommige onderdelen van de natuur.
 
veel niezen, jeukende ogen, verstopte neus, af en toe wat astma-achtig. Gebruik allergodil neusspray en oogdruppels, helpt wel maar niet tegen de verstopte neus. En daar krijg ik dan weer een soort van hyperventilatie van omdat ik niet goed kan ademen.

Daarnaast ook allergisch aan bepaalde noten, appels, peren, perziken, pruimen,...

Zo ooit eens een appel geschild voor mijn zoontje en daarna vergeten mijn handen wassen. Ik wrijf in mijn ogen, 5 min later een bol/uitstulping op de zijkant van mijn oog, dat zag er echt vreemd uit (echt zo een geelachtige uitstulping op het wit van mijn oog :unsure: ). Meteen cortisonespuit gekregen toen bij de dokter.
 
Ik snap het bij mezelf toch ook niet zo goed. Nooit laten testen ofzo, maar enkele jaren geleden achter gekomen dat het vooral door de Els was ik dat symptomen had genre: jeukende ogen en snotteren. Dat zou dus nu moeten zijn, maar voorlopig nog niets van last gehad. Ik fiets nu wel iets minder (anders vooral naar het werk), dat kan mss wel de oorzaak zijn.

Citrizine werkt alvast heel goed bij mij, en ik neem het meestal 's morgens zelfs omdat ik niet zo heel veel last heb van de moeheid, en kheb het gevoel dat dat meer effect heeft alvast.
 
Ik neem levocetrizine.
Met neusspray wissel ik geregeld af om te zien wat er het beste werkt.
Sommige jaren heb ik echt heel veel last, andere jaren bijna niks.
Nu heb ik er voor de eerste keer last van dit jaar.
Vorig jaar heb ik er eigenlijk amper last van gehad.
 
Dat belooft;


Pollenseizoen gestart met ‘tsunami aan stuifmeel’: “Hopelijk blijft het bij deze piek want anders ziet het er niet goed uit voor allergische mensen”

 
Ik merk echt wel dat het dit jaar erger is. Vorig jaar eigenlijk weinig last van gehad, ik dacht er mss bijna vanaf te zijn, je hoort toch mensen die met ouder worden minder en minder symptomen hebben. Dit jaar: dubbel prijs. Loop al 2 weken te snotteren en te niezen, mijn neus de helft van de tijd gewoon potdicht, zwaar kut. :(
 
Ik merk echt wel dat het dit jaar erger is. Vorig jaar eigenlijk weinig last van gehad, ik dacht er mss bijna vanaf te zijn, je hoort toch mensen die met ouder worden minder en minder symptomen hebben. Dit jaar: dubbel prijs. Loop al 2 weken te snotteren en te niezen, mijn neus de helft van de tijd gewoon potdicht, zwaar kut. :(
Het meest irritante aan zo een snotneus is dan nog dat die bij mij zo prikt, waardoor ik dan nog een wateroog krijg.
Als ik zo ne zware aanval krijg, zie ik eruit als ne heroïneverslaafde
Het enige wat dan helpt is een donker kamer, stilte en oogjes dicht
 
Mijn bijwerkingen t.g.v. hooikoorts:

- Als kind: tranende ogen
- Als volwassenen: tranende ogen + loopneus
- Sinds een jaar of 3: jeuk in het gehemelte en keel (en echt alsof iemand jeukpoeder heeft uigestrooid in mijn keelholte of mijn gehemelte). Gelukkig perfect te behandelen met cetirizine.
 
Mijn bijwerkingen t.g.v. hooikoorts:

- Als kind: tranende ogen
- Als volwassenen: tranende ogen + loopneus
- Sinds een jaar of 3: jeuk in het gehemelte en keel (en echt alsof iemand jeukpoeder heeft uigestrooid in mijn keelholte of mijn gehemelte). Gelukkig perfect te behandelen met cetirizine.
Ik heb dat ook. En als ik daar dan met mijn tong over wrijf, niest ik elke keer
 
Ik gebruik Allegratab pillen (fexofenadine ipv Levocetirizine, heb precies iets minder last van bijwerkingen) + Avamys neusspray.
Heb de indruk dat het jaar na jaar erger wordt :/. Vooral niezen, neusloop, geïrriteerde keel, kuchen, vermoeidheid, jeukende ogen. Klote icm lenzen. Gras afrijden is 2 zakdoeken vol snuiten.
 
Is precies het ene jaar bij het andere van mij. Tot nu toe nog geen last. Vorig jaar viel het ook goed mee, maar het jaar ervoor was het verschrikkelijk erg.
Vroeger gelijk klokwerk elk jaar enorm veel last, ik weet nog in het middelbaar dat ik tijdens de Juni examens verschillende zakdoeken nodig had in 1 voormiddag en ik had dan altijd vlot 5-6 weken last.

Laatste 10 jaar ook wisselend, lijkt zich ook echt te beperken tegenwoordig bij mij en komt pas in Juni en/of Juli, denk dat ik eerder allergisch ben aan 1 bepaald gedoe in de lucht rond die tijd.
Nuja wel blij van want weken aan stuk continue naar een zakdoek grijpen en u zot niezen is vervelend, medicatie hielp wel een beetje maar niet 100%
Nu met corona zou ik eigenlijk niet constant van links naar rechts willen niesen :unsure:
 
Vroeger gelijk klokwerk elk jaar enorm veel last, ik weet nog in het middelbaar dat ik tijdens de Juni examens verschillende zakdoeken nodig had in 1 voormiddag en ik had dan altijd vlot 5-6 weken last.

Laatste 10 jaar ook wisselend, lijkt zich ook echt te beperken tegenwoordig bij mij en komt pas in Juni en/of Juli, denk dat ik eerder allergisch ben aan 1 bepaald gedoe in de lucht rond die tijd.
Nuja wel blij van want weken aan stuk continue naar een zakdoek grijpen en u zot niezen is vervelend, medicatie hielp wel een beetje maar niet 100%
Nu met corona zou ik eigenlijk niet constant van links naar rechts willen niesen :unsure:
Ja helemaal vroeger was het met astma erbij van mij.

Niets klotigers dan moeten snakken naar adem. Als ik zo die erge corona gevallen zie dan moet dat de hel zijn.

Wel blij dat ik daar volledig vanaf ben. Is gewoon weg gegaan met ouder worden.
 
Ja helemaal vroeger was het met astma erbij van mij.

Niets klotigers dan moeten snakken naar adem. Als ik zo die erge corona gevallen zie dan moet dat de hel zijn.

Wel blij dat ik daar volledig vanaf ben. Is gewoon weg gegaan met ouder worden.
Ik ben benieuwd dit jaar, 2 jaar terug 0 last, vorig jaar soms eens jeukende ogen en een paar keer snotten maar een simpele allergie neusspray deed toen al veel.
Dit jaar ben ik benieuwd, hopelijk licht want geen zin met een mondmasker op om continue te niezen of mijn neus te moeten snuiten.
 
Jullie vergeten de dodelijke blikken in coronatijden ook nog eens....
Als ik ergens een afspraak heb, begin ik nu standaard met "als ik hoest, snotter of nies, dan wil ik je eerst al gerust stellen. Ik ben op datum X voor het laatst getest en die test was negatief maar ik ben allergiepatient en krijg deze helaas niet goed onder controle".

Er wordt doorgaans heel goed op gereageerd, maar ochere als je op straat of in de winkel durft te hoesten of niezen
.. 👿
 
Bij mij is het nog niet begonnen. Doorgaans zeg ik altijd dat hooikoorts mijn verjaardagscadeautje van de natuur is (eind april), dus we zullen zien wanneer het hier volop begint. Door de periode waar ik er altijd last van heb denk ik dat ik er wel mag van uit gaan dat ik uitsluitend allergisch ben aan graspollen. Ik neem cetirizine doorgaans vanaf half april tot augustus.
 
Jullie vergeten de dodelijke blikken in coronatijden ook nog eens....
Als ik ergens een afspraak heb, begin ik nu standaard met "als ik hoest, snotter of nies, dan wil ik je eerst al gerust stellen. Ik ben op datum X voor het laatst getest en die test was negatief maar ik ben allergiepatient en krijg deze helaas niet goed onder controle".

Er wordt doorgaans heel goed op gereageerd, maar ochere als je op straat of in de winkel durft te hoesten of niezen
.. 👿
Oh ja. De periode van het hoesten is nu bezig.
ik gebruik daar symbicort voor. Helpt wel goed
 
Vraagje voor zij die nu last hebben van hooikoorts en cardioconditie / VO2max (of iets gelijkaardig) kunnen bijhouden met een smartwatch: hebben jullie een daling in VO2max gezien wanneer de eerste symptomen opkwamen?
 
Terug
Bovenaan