Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Op basis van wat je beschrijft heeft ze duidelijk een voorsprong, maar hoogbegaafd lees ik er eigenlijk niet direct in. Veel van haar sterktes zitten vooral in “vroeg kunnen” en dat kan even goed verklaard worden doordat ze de oudste van de klas is en thuis gestimuleerd wordt. Op 4-jarige leeftijd kunnen 6-10 maanden echt wel een gigantisch verschil zijn in taal, redeneren enz.Wij overwegen om ook eens officieel te laten testen (in januari 5). Ze lijkt met alles altijd de eerste in de klas te zijn (ze is ook de oudste) en gesprekken met onze dochter voelen nooit aan als een gesprek met een 4-jarige.
Voorbeeldjes:
haar klasgenoten leren nu hun namen schrijven. Zij kan dat sinds zomer 2024.
ze kon als eerste fietsen
ze kon als eerste zwemmen
op school wordt er bvb gefocust op "ze snapt begrippen als in, op, onder, achter, ...", dat snapte ze al voor ze naar de instapklas ging.
ze telt nu tot 40, maar ze snapt gewoon dat getallen werken met tientallen dus zolang wij het tiental zeggen kan ze tellen tot 100.
ze kan +- de helft van de letters schrijven
ze linkt klanken aan letters
ze heeft een veel beter gevoel van oorzaak/gevolg dan normaal. bvb snappen dat de dino's zijn gestorven door een meteoriet, maar niet door de inslag maar door het stof dat de zon verduisterd waardoor de planten sterven, waardoor de planteneters sterven waardoor de vleeseters geen eten meer hebben.
We wachten nu het oudercontact van januari af, als ze daar weer afkomen met "ze heeft tijdens de observatieweek alles goed gedaan", dan gaan we zelf stappen ondernemen.
Grote autonomie: ze kan veel dingen zelf, maar alleen spelen is lastigOp basis van wat je beschrijft heeft ze duidelijk een voorsprong, maar hoogbegaafd lees ik er eigenlijk niet direct in. Veel van haar sterktes zitten vooral in “vroeg kunnen” en dat kan even goed verklaard worden doordat ze de oudste van de klas is en thuis gestimuleerd wordt. Op 4-jarige leeftijd kunnen 6-10 maanden echt wel een gigantisch verschil zijn in taal, redeneren enz.
Hoogbegaafdheid gaat meestal niet alleen over sneller kunnen, maar over anders denken: heel originele verbanden leggen, grote autonomie, gevoeligheden, intensiteit enz. Komt dat ook sterk bij haar terug?

Mijn vriendin is leerkracht eerste leerjaar. Onlangs hadden we het met mijn beste vriend over zijn zoon, die nu in het tweede leerjaar zit en onlangs Harry Potter begon te lezen. Mijn vriendin vond dat opvallend knap en ze vertelde dat ze in het eerste leerjaar al hadden gemerkt dat hij behoorlijk begaafd is. De leerkracht zou dat verder opvolgen, maar is niet echt gebeurd.Grote autonomie: ze kan veel dingen zelf, maar alleen spelen is lastig
Gevoeligheden/intensiteit: ze kan heel goed haar emoties verwoorden, maar ze kan er ook heel goed mee om gaan. Typisch hebben veel kinderen last met plannen die last-minute veranderen, maar dat is bij ons bvb nooit een probleem. Dingen als "je mag straks voor we naar huis gaan op de paardenmolen" en dan blijkt die paardenmolen dicht, dan krijgen we een "tja, kan gebeuren" ipv een hele driftbui die je daar zou verwachten. Ze relativeert heel veel situaties dus.
Qua verbanden leggen is dat moeilijk in te schalen, ze ziet heel vaak verbanden tussen dingen maar dat zijn "normale" verbanden imo. Een voorbeeldje, we wonen dicht bij school zij fietst of wandelt naar school. Een klasgenootje die vlakbij woont brengen ze met de auto. Ze heeft daar zelf het verband gelegd dat dat klasgenootje een jonger broertje heeft, en dat die niet alleen kan thuis blijven. Dus dat het voor die mama lastiger is om te fietsen/wandelen.
Nu, mijn vrouw is psychologe, waardoor onze vriendenkring nogal overspoeld is door psychologen. Daar hebben al wel meerdere laten vallen dat ze toch wel ver voor lijkt op haar leeftijd. De tests op jonge leeftijd tonen ook niet echt hoogbegaafdheid aan, maar een "ontwikkelingsvoorsprong" natuurlijk. Maar met een ontwikkelingsvoorsprong loop je in het eerste leerjaar evengoed het risico om na 3 weken te kunnen lezen en u de rest van het jaar te vervelen.

Een interessant boek hierrond is Hoogbegaafd van Tessa Kieboom... Denk je dat hier veel zaken in zal herkennenGevoeligheden/intensiteit: ze kan heel goed haar emoties verwoorden, maar ze kan er ook heel goed mee om gaan. Typisch hebben veel kinderen last met plannen die last-minute veranderen, maar dat is bij ons bvb nooit een probleem. Dingen als "je mag straks voor we naar huis gaan op de paardenmolen" en dan blijkt die paardenmolen dicht, dan krijgen we een "tja, kan gebeuren" ipv een hele driftbui die je daar zou verwachten. Ze relativeert heel veel situaties dus.
Qua verbanden leggen is dat moeilijk in te schalen, ze ziet heel vaak verbanden tussen dingen maar dat zijn "normale" verbanden imo. Een voorbeeldje, we wonen dicht bij school zij fietst of wandelt naar school. Een klasgenootje die vlakbij woont brengen ze met de auto. Ze heeft daar zelf het verband gelegd dat dat klasgenootje een jonger broertje heeft, en dat die niet alleen kan thuis blijven. Dus dat het voor die mama lastiger is om te fietsen/wandelen.
Nu, mijn vrouw is psychologe, waardoor onze vriendenkring nogal overspoeld is door psychologen. Daar hebben al wel meerdere laten vallen dat ze toch wel ver voor lijkt op haar leeftijd. De tests op jonge leeftijd tonen ook niet echt hoogbegaafdheid aan, maar een "ontwikkelingsvoorsprong" natuurlijk. Maar met een ontwikkelingsvoorsprong loop je in het eerste leerjaar evengoed het risico om na 3 weken te kunnen lezen en u de rest van het jaar te vervelen.

Ja, onze grote schrik is dat de school in het eerste leerjaar voorstellen om te springen. Want dat jaar is zeer belangrijk omdat ze veel "basis-dingen" leren. Terwijl een kleuterklas overslaan veel minder impact heeft.Mijn vriendin is leerkracht eerste leerjaar. Onlangs hadden we het met mijn beste vriend over zijn zoon, die nu in het tweede leerjaar zit en onlangs Harry Potter begon te lezen. Mijn vriendin vond dat opvallend knap en ze vertelde dat ze in het eerste leerjaar al hadden gemerkt dat hij behoorlijk begaafd is. De leerkracht zou dat verder opvolgen, maar is niet echt gebeurd.
Nu hij in het tweede leerjaar zit, verveelt hij zich echter enorm. Volgens mijn vriendin kan het tweede leerjaar voor sterke leerlingen relatief gemakkelijk overgeslagen worden, omdat het vaak vooral herhaling en uitbreiding van de leerstof uit het eerste leerjaar is. In het eerste leerjaar leren kinderen veel nieuws, en met voldoende differentiatie kunnen snellere leerlingen daar goed worden uitgedaagd. Als leerkrachten in het eerste leerjaar duidelijke signalen zien van begaafdheid, kan het overslaan van tweede en direct naar het derde leerjaar daarom zinvol zijn. (Dat is niet iets wat ze van dag op dag beslissen en uitvoeren. Zit een traject aan vooraf. Die boot heeft mijn vriend nu wel wat gemist want de school/leerkrachten bereiden dat dan wel voor (al eens naar die klas gaan, wat kinderen van daar uitnodigen etc.). Hoop je wat te helpen met deze info.
Iemand ervaring met hoogbegaafdheid bij kleuters of vanaf wanneer dit vastgesteld kan worden?
Bij ons zoontje van 4 werd op 2 jarige leeftijd al een IQ test afgenomen ( vanwege vroeggeboorte en hersenbloeding kort na geboorte ) om hersenschade vast te stellen, maar toen bleek dat hij al redeneerde op niveau 3,5 jaar, neuroloog had nog nooit zo'n hoge score gezien.
Vind het soms wat moeilijk om in te schatten wat nu echt het best is voor hem: gewoon kind laten zijn of proberen extra uitdaging aan te bieden.

Wij overwegen om ook eens officieel te laten testen (in januari 5). Ze lijkt met alles altijd de eerste in de klas te zijn (ze is ook de oudste) en gesprekken met onze dochter voelen nooit aan als een gesprek met een 4-jarige.
Voorbeeldjes:
haar klasgenoten leren nu hun namen schrijven. Zij kan dat sinds zomer 2024.
ze kon als eerste fietsen
ze kon als eerste zwemmen
op school wordt er bvb gefocust op "ze snapt begrippen als in, op, onder, achter, ...", dat snapte ze al voor ze naar de instapklas ging.
ze telt nu tot 40, maar ze snapt gewoon dat getallen werken met tientallen dus zolang wij het tiental zeggen kan ze tellen tot 100.
ze kan +- de helft van de letters schrijven
ze linkt klanken aan letters
ze heeft een veel beter gevoel van oorzaak/gevolg dan normaal. bvb snappen dat de dino's zijn gestorven door een meteoriet, maar niet door de inslag maar door het stof dat de zon verduisterd waardoor de planten sterven, waardoor de planteneters sterven waardoor de vleeseters geen eten meer hebben.
We wachten nu het oudercontact van januari af, als ze daar weer afkomen met "ze heeft tijdens de observatieweek alles goed gedaan", dan gaan we zelf stappen ondernemen.
Ik vind het toch altijd gevaarlijk om op heel jonge leeftijd te testen en conclusies te trekken.
Ik ben wsch ook hoogbegaafd - in elk geval snuggerder dan doorsnee - maar kan mij niet herinneren dat ik ooit getest of zo ben.
Wel, ik ben als kind ook nooit getest. Nu vorig jaar dan laten testen en bleek IQ 125 (wat dus niet hoogbegaafd is). Ik heb dan ook alle "symptomen" meegemaakt in het onderwijs.Maar welke stappen dan en waarom ? Ga je een kind van 4-5y al in een traject duwen van 'presteren presteren presteren' ? Wat is het doel daarvan ? Er is toch genoeg tijd om te excelleren later ? Geef die wat puzzels voor 8jarigen en lego voor 8jarigen. Geef die wat boeken en knutselmateriaal.
Die van ons leren zichzelf nu lezen met en stapel Jommekes boeken.
Ik vind het toch altijd gevaarlijk om op heel jonge leeftijd te testen en conclusies te trekken.
Ik ben wsch ook hoogbegaafd - in elk geval snuggerder dan doorsnee - maar kan mij niet herinneren dat ik ooit getest of zo ben.
Ik kan mij wel herinneren dat ik vanaf het 3e leerjaar de rekenspelletjes met de meester mocht doen ipv met de andere kinderen. En het niveau rekenen op woensdag zat ik vanaf 4e leerjaar in de hoogste groep met 4-5 anderen te schaken met de directeur. En in het 5e en 6e leerjaar mocht ik mee toetsen verbeteren en mocht ik tijdens de wiskunde oefeningen me in stilte bezig houden achteraan de klas met een speciale oefeningenbak.
In het middelbaar was het gemakkelijk. Zelfs aan unif was het nog gemakkelijk. PhD was gemakkelijk. Life op easy mode qua studeren. Ik heb gewoon altijd dingen erbij gedaan om mezelf bezig te houden en te entertainen. En ja, in het middelbaar waren er ook farcen met leraars die zeiden dat ik meer tussenstappen moest opschrijven. Voor mij een mysterie welke tussenstappen dan nodig/voldoende/te veel waren. Beetje zoals 9 + 3 = 12 EXTRA TUSSENSTAPPEN GEVEN, euh, dunno wat je bedoelt. Maar ook dat overleef je. Ik maakte dan gewoon wat extra oefeningen tijdens de les uit verveling. Of zat al de hoofdstukken die kwamen te lezen.
Maar ik heb nooit noemenswaardige problemen of begeleiding nodig gehad. Studeren ging vlot. Ik kan gewoon heel veel heel snel processen.
Ik zie niet in hoe een ander traject veel toegevoegde waarde zou gehad kunnen hebben. Integendeel. Als je op een 8 jarige een label 'snugger' hangt, gaat die dan niet naast zijn schoenen beginnen lopen ?
Zoeken die niet zelf uitdaging ?
Onze tweeling is net 5 geworden in oktober. Die lijken me ook snuggerder dan doorsnee. Kunnen al volzinnen schrijven (zichzelf geleerd). SINTERKLAS, OP AGTRKANT PAPIR STAAT OOK IETS. etc Doen telspelletjes met hun 2. 1 3 5 7 9 10 8 6 4 2 0 -2 -4 -6 -8 -10 -9 -7 tellen elk op zijn beurt. 3 6 9 12 tellen. Kunnen al tellen tot 200. Die kunnen al redeneren van 'we zijn nu dag 19, en we gaan naar daar op 26, dus nog zo veel keer slapen'. En 'als je gisteren morgen zegt is dat vandaag' etc. En slangewoordje spelen met dieren en valsspelen als de beste.
Denk dat die al hun naam konden schrijven als ze eind 3, begin 4 waren. Letters lezen (zo goed als allemaal) konden ze als ze 3 waren.
Ik ben deze zomer toen ze 4 en 3/4 waren op wandeltocht geweest. Die hadden een blaadje met knooppunt nummertjes mee en die vonden zonder problemen de weg na 2x het concept uit te leggen.
Maar puzzelen, doen ze niet graag. Maar als ik dan een puzzel van 2000 stukken maak, komen ze random stukken leggen
Maar welke stappen dan en waarom ? Ga je een kind van 4-5y al in een traject duwen van 'presteren presteren presteren' ? Wat is het doel daarvan ? Er is toch genoeg tijd om te excelleren later ? Geef die wat puzzels voor 8jarigen en lego voor 8jarigen. Geef die wat boeken en knutselmateriaal.
...
Maar ik heb nooit noemenswaardige problemen of begeleiding nodig gehad. Studeren ging vlot. Ik kan gewoon heel veel heel snel processen.
...
Ik zie niet in hoe een ander traject veel toegevoegde waarde zou gehad kunnen hebben. Integendeel. Als je op een 8 jarige een label 'snugger' hangt, gaat die dan niet naast zijn schoenen beginnen lopen ?
Vroeger noemden we dat "dat is de slimsten, dat is een speelvogel, en die is niet te snugger".Ik vind het toch altijd gevaarlijk om op heel jonge leeftijd te testen en conclusies te trekken.
Er zijn inderdaad al verschillende stemmen uit het onderwijs en psychologie die opperen dat de explosie van diagnoses van bv. adhd of leerstoornissen een reflexief gevolg kan hebben.Ik denk dat daar vroeger ook gewoon anders werd mee omgegaan.
...
Persoonlijk denk ik dat al dat testen pas belangrijk is op het moment dat je merkt dat een kind niet goed meer functioneert. Als ik nu kind zou zijn dan zou ik als hoogbegaafd, hoogsensitief kindje behandeld worden. Er zouden allemaal aanpassingen gedaan worden, terwijl ik daar nu best wel voordeel van ondervind dat ik daar gewoon zelf mee moest leren omgaan. Dat ik mij moest aanpassen aan de wereld en de wereld zich niet heeft aangepast aan mij, heeft mij best wel wat manieren opgeleverd om daar, onbewust, mee om te gaan.
Vroeger noemden we dat "dat is de slimsten, dat is een speelvogel, en die is niet te snugger".
Nu is dat een officiële diagnose en een label "die is hoogbegaafd, die heeft adhd, en die dyscalculie met dyslexie".
En start maar het traject met 7 zorgjuffen, het CLB, de psycholoog, en de stresscoach.
Vlaanderen heeft ondertussen 30% meer personeel in het middelbaar dan het EU gemiddelde, maar dat komt door alle niet-onderwijzend personeel dat erbij gekomen is.
En de Pisa onderwijsresultaten? Die wijzen al 15 jaar neerwaarts, maar dat is een detail...
Allemaal leuk dat het voor u en voor uw tweeling zo vlotjes loopt, maar hoogbegaafdheid komt in zeer veel verschillende vormen.Ik vind het toch altijd gevaarlijk om op heel jonge leeftijd te testen en conclusies te trekken.
Ik kan mij wel herinneren dat ik vanaf het 3e leerjaar de rekenspelletjes met de meester mocht doen ipv met de andere kinderen. En het niveau rekenen op woensdag zat ik vanaf 4e leerjaar in de hoogste groep met 4-5 anderen te schaken met de directeur. En in het 5e en 6e leerjaar mocht ik mee toetsen verbeteren en mocht ik tijdens de wiskunde oefeningen me in stilte bezig houden achteraan de klas met een speciale oefeningenbak.
In het middelbaar was het gemakkelijk. Zelfs aan unif was het nog gemakkelijk. PhD was gemakkelijk. Life op easy mode qua studeren. Ik heb gewoon altijd dingen erbij gedaan om mezelf bezig te houden en te entertainen. En ja, in het middelbaar waren er ook farcen met leraars die zeiden dat ik meer tussenstappen moest opschrijven. Voor mij een mysterie welke tussenstappen dan nodig/voldoende/te veel waren. Beetje zoals 9 + 3 = 12 EXTRA TUSSENSTAPPEN GEVEN, euh, dunno wat je bedoelt. Maar ook dat overleef je. Ik maakte dan gewoon wat extra oefeningen tijdens de les uit verveling. Of zat al de hoofdstukken die kwamen te lezen.
Zoeken die niet zelf uitdaging ?
Onze tweeling is net 5 geworden in oktober. Die lijken me ook snuggerder dan doorsnee. Kunnen al volzinnen schrijven (zichzelf geleerd). SINTERKLAS, OP AGTRKANT PAPIR STAAT OOK IETS. etc Doen telspelletjes met hun 2. 1 3 5 7 9 10 8 6 4 2 0 -2 -4 -6 -8 -10 -9 -7 tellen elk op zijn beurt. 3 6 9 12 tellen. Kunnen al tellen tot 200. Die kunnen al redeneren van 'we zijn nu dag 19, en we gaan naar daar op 26, dus nog zo veel keer slapen'. En 'als je gisteren morgen zegt is dat vandaag' etc. En slangewoordje spelen met dieren en valsspelen als de beste.
Denk dat die al hun naam konden schrijven als ze eind 3, begin 4 waren. Letters lezen (zo goed als allemaal) konden ze als ze 3 waren.
Ik ben deze zomer toen ze 4 en 3/4 waren op wandeltocht geweest. Die hadden een blaadje met knooppunt nummertjes mee en die vonden zonder problemen de weg na 2x het concept uit te leggen.
Maar puzzelen, doen ze niet graag. Maar als ik dan een puzzel van 2000 stukken maak, komen ze random stukken leggen
Maar welke stappen dan en waarom ? Ga je een kind van 4-5y al in een traject duwen van 'presteren presteren presteren' ? Wat is het doel daarvan ? Er is toch genoeg tijd om te excelleren later ? Geef die wat puzzels voor 8jarigen en lego voor 8jarigen. Geef die wat boeken en knutselmateriaal.
) en merkt ze dat de dochter al grotendeels de begrippen kent die pas voor een jaar hoger zijn.Als ik 1 ding hoop dat ik niet meegegeven heb aan mijn kinderen, is het mijn hoogbegaafdheid. Ik vermoed wel dat de dochter het misschien is. Ze heeft een fotografisch geheugen, ze pikt heel snel nieuwe dingen op, is leergierig, onderzoekend en nieuwsgierig, heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel, is een plantrekker en past zich razendsnel aan.
Ondanks een beperking van haar gehoor. Ze volgt hierdoor logopedie en als de logopediste een voorsprong kan nemen, doet ze dit ook (voornamelijk omdat dochterlief nog op haar grenzen zal botsen) en merkt ze dat de dochter al grotendeels de begrippen kent die pas voor een jaar hoger zijn.