Hoogbegaafdheid

Er zijn zaken die een hoogbegaafde nu nog kan, maar dezelfde oefening met grotere cijfers, niet meer uit zijn hoofd zal kunnen.

234547-454/19 lukt hem niet uit het hoofd, hé. Pas op, er zijn zeker leerkrachten die dat té ver doortrekken en elke tussenstap blijven vragen, ook al toonje dat je het kan, maar het principe versta ik hier wel.
Daarnaast is er (zeker binnen fysica) een gevaar dat hoogbegaafden iets "aanvoelen", maar dat het wel expliciet moet beschreven staan. Typisch voorbeeldje is "assumptie is dat er geen luchtweerstand is" bij dynamica. Als je die zin niet schrijft omdat je geen tussenstappen schrijft, dan is heel uw berekening fout.

En gaat ze graag?
ja ze gaat graag naar school en heeft veel plezier met haar vriendinnen.
Als ze dat voorstellen, zou ik daar toch zeker eens naar luisteren. Het emotionele is zeker belangrijk en voor ons 2 jaar geleden de reden om niet nog eens onze zoon te laten springen, maar blok het niet zomaar af. op zijn 14e in de klas zitten met kinderen die 16 jaar zijn en al gaan fuiven, da's idd miserie. Nu wil onze zoon ook dingen die oudere kinderen mogen (scheidsrechter worden, vakantiejob doen, halve marathon lopen,...) en die hij wettelijk/omwille van verzekeringen nog niet mag.

Maar als ze nu nog 3 jaar zich zal moeten vervelen in het lager, is de kans, tenzij er écht goeie begeleiding is, dat ze niet goed zal leren leren en dan zal je dat mss in het middelbaar wel voelen.
Ja we gaan eens luisteren. We hebben in november oudercontant en ze stelden voor om dan eens een gesprek met de zorgjug, juf en directrice.We zullen zien. Een groot voordeel is dat ze groot is en dus totaal niet opvalt dat ze jonger is.

Er zijn zaken die een hoogbegaafde nu nog kan, maar dezelfde oefening met grotere cijfers, niet meer uit zijn hoofd zal kunnen.

234547-454/19 lukt hem niet uit het hoofd, hé. Pas op, er zijn zeker leerkrachten die dat té ver doortrekken en elke tussenstap blijven vragen, ook al toonje dat je het kan, maar het principe versta ik hier wel.
In het 5de of 6de middelbaar kreeg ik veel de opmerking van mijn wiskunde leerkracht om veel meer tussenstappen op te schrijven. Haar argument was dat zij nu wel wist dat ik het kon omdat we maar met 16 in de klas zaten, maar in het hoger onderwijs ben je 1 van de honderd.

Het grote probleem was vooral dat ik nooit had leren studeren, zonder problemen altijd overal door (behalve Frans). Een jaar hoger had zeker gemogen

Ik heb vorig jaar en dit jaar enkele bijscholingen gevolgd rond hoogbegaafdheid bij jongeren (meerbepaald pubers) en ik had graag enkele inzichten hier gedeeld. Mijn ogen opengegaan in hoeverre échte hoogbegaafdheid het functioneren van de jongere op een school beperkt. Bedenk hier altijd bij dat niet iedereen hetzelfde is, maar de info die op mij van toepassing was komt wel veruit het vaakst voor. Er zijn vast nog enkele webiners over te vinden als je hier zelf iets over wilt weten.

Allereerst heb je dus een onderscheid te maken tussen de hoogintelligente leerlingen en hoogbegaafde. De meeste mensen denken bij hoogbegaafde leerlingen eerder aan de hoogintelligentie, terwijl dat vaak dus niet is. De hoogintelligente leerling kenmerkt zich vaak door exceptioneel snel begrip van leerstof en de capaciteit om heel snel leerstof te verwerken, nog vaak zonder al te veel moeite. De schoolloopbaan loopt ook heel vaak goed, waarbij het af en toe gebeurt dat de leerling zich niet tot te weinig uitgedaagd voelt en er een lakse of opstandige houding optreedt.

Hoe anders loopt het bij de hoogbegaafde leerlingen. In cijfers uitgedrukt begint dit bij 130, maar zoals zo vaak bij mensen is die grens wat floe. Er zijn mensen met problemen op school met een IQ van 129 of 131 bij wijze van spreken. Maar de cases waar ik over gesproken heb, gaan nog veel hoger. Namelijk rond 140 en meer. De uitval op school bij deze leerlingen is nog hoger. Los van het feit of ze nu diagnose hebben of niet.
Zonder diagnose valt vooral hun slechte scoren op school op, die worden veroorzaakt (ik spreek nog steeds over de meeste gevallen maar niet iedereen) door een complete desinteresse. Dat kan zijn door het tempo van de leerstof of ook omdaat ze de moeite niet doen om zich in te leven in de vraagstelling van de leerkracht.
Met diagnose is het niet vaak beter aangezien de diagnose van hoogintelligentie verwachtingen schept en het rapport blijft bestaan uit een samenraapsel van resultaten in 50 a 60%, zonder echte uitschieters.

Hetgeen nu bij ons nog het meeste effect heeft gehad is een versneld traject aan te reiken, waarbij de leerlingen de leerstof van de ganse derde graad in 1 trimester kreeg per vak. In het zesde jaar volgt op dit moment de leerling een traject dat deels in de hogeschool ligt en deels met aangepaste opdrachten in de derde graad. De reden dat hij niet afstudeerde na zijn eerste jaar zijn de desastreuze resultaten voor enkele vakken. Dispenseren doen we niet, maar wel opnieuw aanbieden. Op dit moment loopt het goed, de leerling heeft nog een stage te gaan die we verlengen. Het helpt dat hij praktisch nut hierin ziet.

Ik besef dat dit niet de meest wetenschappelijke uitleg is, maar enerzijds heb ik voor mezelf onthouden wat ook op mijn eigen praktijk van toepassing is en anderzijds ben ik niet bepaald hoogbegaafd. Maar als ik de problemen beschreven hoor, ben ik daar niet echt rouwig om. Ik heb al genoeg moeite met mijn hoofd af te sluiten van de problemen in de wereld zonder dat ik daar te diep over nadenk.

Laatst bewerkt:
Het grote probleem was vooral dat ik nooit had leren studeren, zonder problemen altijd overal door (behalve Frans). Een jaar hoger had zeker gemogen.

Dat heeft nu precies te maken met executieve functies (organiseren, plannen, beginnen, doorzetten, afmaken, tijdsbesef en meer). Als iets niet makkelijk gaat, krijg je van je ouders te horen hoe je een ingewikkelde som maakt (in stapjes), een lange lijst met woordjes in stukjes leert, een werkstuk opzet. Ze komen als tips langs, tussen neus en lippen, verstopt, zonder expliciet gemaakt te worden. Je leert ze impliciet. En die executieve functies bepalen deels toch wel je succes in het leven. Leer je ze niet, kan je dat als HB-er vaak wel compenseren maar je haalt niet je potentieel, eigenlijk. Als je HB-kind een klas overslaat, stilt dat tijdelijk de honger wel maar op gebied van EF leert het waarschijnlijk weinig tot niets bij. Dus dan zit je HB-er eind lagere, begin vervolg onderwijs een reken of wiskunde toets te maken en doet er langer over dan niet hb kinderen omdat de laatsten wel hun tafels hebben geautomatiseerd maar de HB-er had dat niet nodig (die rekende dat steeds weer opnieuw uit, in het hoofd).

Maar EF is wel te leren, ook thuis, gelukkig. Steeds meer scholen, is mijn indruk, weten wat het is maar het is eigenlijk zo jammer dat EF niet in het rapport terecht komt.

Lieve help, spaar me het feit dat executive functies beoordeeld moeten worden door leerkrachten. Dat ze erover geïnformeerd worden, graag. Maar waarom zou je dat in hemelsnaam willen beoordelen door leerkrachten. Daar zijn er bijzonder weinig voor opgeleid en , als ik uit ga van wat ik bij mijn kinderen gezien heb, gewoon niet competent voor.
Iedereen kan tests voor executieve functies laten uitvoeren bij ergotherapeuten. Die lopen ook rond in het bijzonder onderwijs.

Dus nee, er is geen nood aan het beoordelen van executieve functies bij alle leerlingen in het regulier onderwijs

Laatst bewerkt:
Lieve help, spaar me het feit dat executive functies beoordeeld moeten worden door leerkrachten. Dat ze erover geïnformeerd worden, graag. Maar waarom zou je dat in hemelsnaam willen beoordelen door leerkrachten. Daar zijn er bijzonder weinig voor opgeleid en , als ik uit ga van wat ik bij mijn kinderen gezien heb, gewoon niet competent voor.
Iedereen kan tests voor executieve functies laten uitvoeren bij ergotherapeuten. Die lopen ook rond in het bijzonder onderwijs.

Dus nee, er is geen nood aan het beoordelen van executieve functies bij alle leerlingen in het regulier onderwijs

Waarom zeg je dat? Doe je nou een beetje laagdunkend over leerkrachten? Hoop het niet. En zitten er HB-ers op het bijzonder onderwijs?

Dus, nee, ben ik echt niet met je eens. Mijn kinderen hebben toch echt wel een paar leerkrachten gehad die een groot verschil hebben gemaakt in hun schoolgang. Het klopt dat veel leerkrachten hier (te) weinig kennis van hebben maar dat zou moeten veranderen. Als er namelijk 1 plek waar EF geleerd wordt (en nodig hebt) is het wel school. Daarnaast is het gezin ook een belangrijke bron maar je kan een opvoeding genieten zonder dat ze veel aan bod komen. Er zijn plekken waar EF beoordeeld worden maar als je niets weet van EF, weet je waarschijnlijk ook niet dat ze bestaan en weet je dan ook niet waar je die kennis kan halen. En het is te belangrijk om slechts in kleine kring bekend te zijn.. School en thuis zouden kwa EF hand in hand moeten gaan.

Waarom zeg je dat? Doe je nou een beetje laagdunkend over leerkrachten? Hoop het niet. En zitten er HB-ers op het bijzonder onderwijs?
Tuurlijk zitten er HB-ers in bijzonder onderwijs. Bijzonder onderwijs is er niet enkel voor mensen met een verstandelijke beperking. Iemand met een fysieke beperking of ontwikkelingsstoornis kan perfect hoofbegaafd zijn.

We hebben onze oudste dit jaar laten starten in het middelbaar onderwijs na zijn lagere school in thuisonderwijs gedaan te hebben.

Reden was dat er onvoldoende begeleiding was in de lagere scholen in de omgeving voor HBers.

Middelbare school gevonden met een HB richting, maar bleek echter enkel op papier te zijn. Alle kennis zat bij 1 zorgleerkracht, maar vakleerkrachten wouden hun manier van lesgeven (die ze over alle richtingen heen geven) niet aanpassen aan de noden van een HB er. Ook de samenstelling van de klas was eigenlijk niet afgestemd op HB maar eerder op hoogintelligent, waardoor onze zoon op dat vlak geen aansluiting vond en zich enorm slecht deed voelen.

We hebben besloten hem niet meer naar school te laten gaan en via thuisonderwijs aan de examencommissie te laten deelnemen. Eventueel optie voor Bednet voor sommige vakken en een leerkracht aan huis wordt nog bekeken.

Hoe kwam je dit te weten?
Door de reactie van de klasgenoten op mijn zoon. Opmerkingen wat hij in die klas komt doen als hij een slechte toets had.Maar vooral door andere hb ouders die hun kinderen ook uit die klas hebben gehaald om dezelfde reden.

Door de reactie van de klasgenoten op mijn zoon. Opmerkingen wat hij in die klas komt doen als hij een slechte toets had.
Dat wijst toch niet per se op lager dan verwachte intelligentie van de klas, maar op enkele leerlingen met hautain/pest gedrag?
Maar vooral door andere hb ouders die hun kinderen ook uit die klas hebben gehaald om dezelfde reden.
Hoe groot is die klas?
Als er al meerdere ouders hun hoogbegaafd kind weghalen, dan zaten er toch alleszins al meerdere hoogbegaafden?

Dat wijst toch niet per se op lager dan verwachte intelligentie, maar op hautain/pest gedrag?
kloot, maar ik verwachte wel dat leerkrachten daarmee aan de slag zouden gaan. Wat niet gebeurde.

De focus lag te fel op presteren, kleur indeling van resultaten,... Het is ook eerder een gevoel
Hoe groot is die klas?
Als er al meerdere ouders hun hoogbegaafd kind weghalen, dan zaten er toch alleszins al meerdere hoogbegaafden?
Denk dat de groep toch een 20tal kinderen waren. En er zullen zeker meer hoogbegaafdheden in de klas zitten. Maar zoals andere hebben aangehaald is hoogbegaafdheid ruimer dan alleen intelligentie. Zijn er meerde factoren die afhangen of kinderen goed kunnen presteren op school.

De focus lag te fel op presteren, kleur indeling van resultaten
Is dat niet exact wat men wil bij zo'n klas?
Het probleem in een gewone klas is dat de leerstof te traag gaat, maar als ze dan uitgedaagd worden (presteren?) dan is er teveel focus op?
Het is ook eerder een gevoel
Wel een gevoel met nogal gevolgen, niet? 🙂
6 jaar iemand die moet thuisonderwijs geven, en nog 6 jaar geen klasgenoten... (want ze hadden al 6 jaar thuisonderwijs gekregen?)

Gaat het dan binnen 6 jaar aan de universiteit wél lukken in klasverband, of met het presteren/focus op resultaat?

Niet aanvallend bedoeld, het onderwerp interesseert mij gewoon al lang.

Is dat niet exact wat men wil bij zo'n klas?
Het probleem in een gewone klas is dat de leerstof te traag gaat, maar als ze dan uitgedaagd worden (presteren?) dan is er teveel focus op?
Andere kenmerken van hb zijn perfectionisme, groot rechtvaardigheidsgevoel, hoogsensitief,...

Hij ervaarde te veel druk op het presteren dat hij helemaal dicht klapte.
Wel een gevoel met nogal gevolgen, niet? 🙂

6 jaar iemand die moet thuisonderwijs geven, en nog 6 jaar geen klasgenoten... (want ze hadden al 6 jaar thuisonderwijs gekregen?)
Mijn vrouw geeft thuisonderwijs en de andere 3 kinderen krijgen ook thuisonderwijs.

Geen klasgenoten, maar dat wordt gecompenseerd met een veel hobby's, scouts, musical, skateles, drumles,.... Ze hebben echt wel genoeg contact met leeftijdgenoten
Gaat het dan binnen 6 jaar aan de universiteit wél lukken in klasverband, of met het presteren/focus op resultaat?
We bekijken thuisonderwijs per jaar/ graad. Kan goed zijn dat hij wel terug naar school gaat gaan.

We zijn ook op zoek naar goede ondersteuning (psycholoog/therapeut) om hem hierin te helpen

Universiteit is ook niet alles he, er zijn nog andere opties om later werk te vinden, dat hij leuk zal vinden.
Niet aanvallend bedoeld, het onderwerp interesseert mij gewoon al lang.
Non taken. Geloof me dat we veel liever onze kinderen naar school willen sturen, dan thuisonderwijs.

Hier gisteren ook oudercontact geweest. Beslissing (op voorstel van de klassenraad) om toch extra uitdaging in de lessen te steken, ze hadden ook al gemerkt dat hij zich wat verveelt in de klas. Gelukkig zag hij het al beter zitten hoe ze het gingen aanpakken: hij krijgt een project dat hij zelf mag kiezen en mag uitwerken om het even in vakken waar het te traag gaat voor hem. Hij zag het direct al zitten, wil iets rond tienkamp doen (lijkt ook goed project, je kan daar wat van wiskunde (puntenberekening), taal (engelse/franse sites) en wetenschappen (polsstok/beweging/flexibiliteit) in steken)

Hem kennende denkt hij wss vooral: joepie, dan moet ik niet opletten en is er geen probleem meer als ik aan het dromen ben en de leerkracht me aanwijst voor een vraag.

Iemand ervaring met hoogbegaafdheid bij kleuters of vanaf wanneer dit vastgesteld kan worden?

Bij ons zoontje van 4 werd op 2 jarige leeftijd al een IQ test afgenomen ( vanwege vroeggeboorte en hersenbloeding kort na geboorte ) om hersenschade vast te stellen, maar toen bleek dat hij al redeneerde op niveau 3,5 jaar, neuroloog had nog nooit zo'n hoge score gezien.

Vind het soms wat moeilijk om in te schatten wat nu echt het best is voor hem: gewoon kind laten zijn of proberen extra uitdaging aan te bieden.

Iemand ervaring met hoogbegaafdheid bij kleuters of vanaf wanneer dit vastgesteld kan worden?

Bij ons zoontje van 4 werd op 2 jarige leeftijd al een IQ test afgenomen ( vanwege vroeggeboorte en hersenbloeding kort na geboorte ) om hersenschade vast te stellen, maar toen bleek dat hij al redeneerde op niveau 3,5 jaar, neuroloog had nog nooit zo'n hoge score gezien.

Vind het soms wat moeilijk om in te schatten wat nu echt het best is voor hem: gewoon kind laten zijn of proberen extra uitdaging aan te bieden.
Wij overwegen om ook eens officieel te laten testen (in januari 5). Ze lijkt met alles altijd de eerste in de klas te zijn (ze is ook de oudste) en gesprekken met onze dochter voelen nooit aan als een gesprek met een 4-jarige.
Voorbeeldjes:
haar klasgenoten leren nu hun namen schrijven. Zij kan dat sinds zomer 2024.
ze kon als eerste fietsen
ze kon als eerste zwemmen
op school wordt er bvb gefocust op "ze snapt begrippen als in, op, onder, achter, ...", dat snapte ze al voor ze naar de instapklas ging.
ze telt nu tot 40, maar ze snapt gewoon dat getallen werken met tientallen dus zolang wij het tiental zeggen kan ze tellen tot 100.
ze kan +- de helft van de letters schrijven
ze linkt klanken aan letters
ze heeft een veel beter gevoel van oorzaak/gevolg dan normaal. bvb snappen dat de dino's zijn gestorven door een meteoriet, maar niet door de inslag maar door het stof dat de zon verduisterd waardoor de planten sterven, waardoor de planteneters sterven waardoor de vleeseters geen eten meer hebben.

We wachten nu het oudercontact van januari af, als ze daar weer afkomen met "ze heeft tijdens de observatieweek alles goed gedaan", dan gaan we zelf stappen ondernemen.

Kan beiden toch? Er zijn vast allerlei logicaspelletjes .. Wij hadden iets met blokken, een prinses en een kasteel .. en dan moesten de kinderen de prinses uit het kasteel bevrijden oid.. Ah, gevonden: https://www.smartgames.eu/nl/1-speler-spellen/camelot-jr

Ook goed tweedehands te vinden, trouwens.
je hoeft hem niet te leren lezen oid.. als je dat niet wilt. Zou ik trouwens ook niet doen want dan maak je ongewild gelijk school saai.

Wij overwegen om ook eens officieel te laten testen (in januari 5). Ze lijkt met alles altijd de eerste in de klas te zijn (ze is ook de oudste) en gesprekken met onze dochter voelen nooit aan als een gesprek met een 4-jarige.
Voorbeeldjes:
haar klasgenoten leren nu hun namen schrijven. Zij kan dat sinds zomer 2024.
ze kon als eerste fietsen
ze kon als eerste zwemmen
op school wordt er bvb gefocust op "ze snapt begrippen als in, op, onder, achter, ...", dat snapte ze al voor ze naar de instapklas ging.
ze telt nu tot 40, maar ze snapt gewoon dat getallen werken met tientallen dus zolang wij het tiental zeggen kan ze tellen tot 100.
ze kan +- de helft van de letters schrijven
ze linkt klanken aan letters
ze heeft een veel beter gevoel van oorzaak/gevolg dan normaal. bvb snappen dat de dino's zijn gestorven door een meteoriet, maar niet door de inslag maar door het stof dat de zon verduisterd waardoor de planten sterven, waardoor de planteneters sterven waardoor de vleeseters geen eten meer hebben.

We wachten nu het oudercontact van januari af, als ze daar weer afkomen met "ze heeft tijdens de observatieweek alles goed gedaan", dan gaan we zelf stappen ondernemen.

De onzen wordt sowieso nog eens getest aan 5 jaar, voor hij naar het lager gaat.

Op onze school werd er nu een extra klasje ingericht voor de kleuters die wat extra uitdaging kunnen gebruiken. Z'n klasjuf vond het nog niet gepast om ons zoontje er al naartoe te sturen, hij zou er nog niet klaar voor zijn... Na wat aandringen mocht hij toch eens proberen ( hij is wel de jongste, er zitten nog 4 andere kindjes van het 3de kleuter in )

De juf die het klasje organiseert bevestigde direct dat hij er op z'n plaats was: lette zeer goed op en kon goed mee... Hij toonde meer wat hij kon dan in de gewone klas. Leert er nu over de planeten en schaken bvb...

Swat, denk dat er inderdaad wel ergens een evenwicht moet zijn tussen het sociale en het uitdagende :)

Terug
Bovenaan