Bij mij was het omgekeerd. In mijn eerste jeugdjaren (leeftijd <12 jaar) speelde ik met fictieve vriendjes ipv met echte vriendjes. Ik was introvert, ik deed niet mee met den hoop en ik was daar in die tijd niet in geinteresseerd. Ik was nogal ne zonderling, de 'rare' van de klas.
Ik gaf een ongeinteresseerde indruk tijdens de lessen maar ik was ne brave en ik haalde zonder veel te studeren toch goeie punten. Dus men heeft mij dan getest wegens vreemd gedrag en daar kwam dan naar boven dat ik een hoger dan gemiddeld IQ had (alsook dat ik geen autisme heb). Maar wat zegt dat op die leeftijd? Niks ...
Ik heb eigenlijk nooit hard moeten studeren op het middelbaar. Alles ging vanzelf. Tot ik op de unif kwam: ik ben daar dan afgegaan gelijk ne gieter. Ach ja, dat is deel van het leven. Vallen en opstaan.
Herkenbaar.
In het kleuter en de lagere school was ik altijd de stille aan de zijkant. Tijdens de les had de leerkracht bij wijze van spreken niet door dat ik in de klas zat. Ik zat half te luisteren en ondertussen naar buiten te staren en weg te dromen.
Ook nooit iets moeten doen om deftig mee te kunnen. Nooit gestudeerd en altijd goede punten.
Op de speelplaats was ik altijd het 5e wiel. Stond dikwijls gewoon aan de kant rond te kijken. Ik heb nooit echt vrienden gehad, dat interesseerde mij ook niet. Al heel m'n leven eigenlijk. Nooit de 1e om ergens mee naartoe gevraagd te worden, maar als ik er toevallig bij was als er plannen gemaakt werden werd ik altijd mee gevraagd. Ik was altijd wel één van de groep, maar bijna nooit 1 op 1 bevriend met iemand. In de zomervakanties miste ik ook nooit mijn klasgenoten, voor die 2 maand bestonden die bij wijze van spreken niet voor mij. Op 1 september hoorde ik dan van velen dat ze constant afspraken en elkaar zo gemist hadden.
Ik amuseerde mij altijd het beste alleen. Kampen bouwen, fietsen, alleen "muurke shot", Lego,... Ik was ook enorm introvert en ben altijd "de rare" geweest, bvb bij een spreekbeurt kreeg ik altijd een rode kop en de slappe lach, ik moest me omdraaien en met m'n gezicht naar het bord staan om toch iets te kunnen vertellen. In het middelbaar als ik van/naar school fietste en iemand zag die ik kende (ex-klasgenoot, zelfs familie) vertraagde ik en nam dikwijls zelfs een andere weg om toch maar niet samen te moeten fietsen. Want ik vond dat altijd "awkward", want ik voelde dan dat ik die moest entertainen door te babbelen, en ik wist nooit (op voorhand) wat te zeggen. Ik dacht altijd dat als ik niet genoeg babbelde, dat iedereen mij raar en saai zou vinden.
Daarom dat ik, ook nu, soms in een soort "vibe" geraak dat ik begin te ratelen en niet kan stoppen (deze post is een perfect voorbeeld).
Ik heb het nu nog dikwijls dat ik me enorm ongemakkelijk voel als er stiltes vallen in een gesprek. Zelfs als ik met de auto aan het rijden ben met 1 van mijn kinderen, of mijn mama, mijn vrouw,... naast mij. Ik voel altijd dat ik moet babbelen om die te entertainen.
Ik heb ook altijd het probleem gehad dat mijn hersenen sneller werkten dan mijn mond. Dus ik missprak mijn heel vaak, of geraakte niet uit mijn woorden. Omdat mijn hersenen al 7 woorden verder zaten dan de woorden die ik uitsprak. Wat ook een domper is voor het zelfvertrouwen.
Nu ben ik ook nog heel vaak de "raren". Hoe populairder iets is/wordt hoe minder het mij interesseert. En dat is niet uit anti-commercieel, gatekeeping of tegendraads willen doen. Maar mijn interesse gaat gewoon weg. Ik heb ook nooit vrienden/kameraden/.. gehad die dezelfde muzieksmaak als mij hebben. Wel overlappingen, maar ik ken bvb niemand irl die graag Black Metal hoort.
Hoe meer een film of serie bejubeld wordt, hoe groter de kans dat ik dat slecht ga vinden.
Hierdoor ben ik ook nooit mee met hypes. Ik heb bvb nog maar 1 Marvel film (1e Iron Man) gezien, heb nog geen enkele Star Wars film gezien (allez, de 1e voor de helft), ik heb vorig jaar voor het eerst Doctor Who bekeken.
Qua niet moeten studeren en er door te geraken puur op parate kennis, logisch denken en een beetje opletten in de les begon dat in het middelbaar ook zo, maar op het einde van het 4e raadde men mij toch aan om te "zakken" naar TSO. Daar kreeg ik in het 5e terug de leerstof die ik in het 3e al gekregen had, dus moest ik terug niets doen.
Examenperiodes waren zalig, s'middags thuiskomen en gamen, tv, strips lezen, in de tuin voetballen,... Tot m'n ouders thuiskwamen. Dan vlug boeken openleggen en was het toevallig tijd voor pauze die duurde tot na het avondeten. Dan even terug naar boven om "te herhalen" en een half uur later lag ik al terug voor de TV.
Maar eens in de hoge school was dat dus een ramp, want daar moest het wel. Ik had nog nooit echt gestudeerd en wist totaal niet hoe dat moest, welke methodes er waren en welke voor mij zou werken. Ik zat ook direct op kot en had geen zelfdiscipline.
Met als gevolg dat ik mijn 1e jaar 3x opnieuw heb moeten doen. Maar de 3e keer ben ik zelfs niet meer naar de lessen gegaan en ben ik daar als jobstudent in de McDo beginnen werken.
Ondertussen heb ik een paar jaar geleden de diagnose ADD gekregen, en dat heeft veel puzzelstukjes op hun plek doen vallen. Ik weet ook dat als ik als kind, vooral dan de laatste jaren middelbaar en de hogeschool, rilatine (of gelijkaardig) zou genomen hebben, ik veel betere resultaten zou behaald hebben, en allicht ook wel een diploma hogeschool.
Bij dat Traject voor de diagnose heb ik ook een IQ-test moeten doen, en ik scoor ook bovengemiddeld, net niet hoogbegaafd als ik het me nog herinner.
Ik heb me nooit beter of slimmer gevoeld dan anderen, integendeel zelfs. Aangezien ik altijd "de rare" was voelde ik me altijd dommer, zelfs nu nog.
Ik worstel met een heel laag zelfbeeld omdat ik de lat voor mezelf extreem hoog leg, en die voor de mensen rondom mij heel laag.
Ik heb enorm veel interesses en kan/doe veel zelf. Maar ik spiegel mij bij alles aan een professional.
Om het extreem voor te stellen, als ik de zomer/winterbanden (op velg) van mijn auto wissel spiegel ik mij aan de crew van het Red Bull F1 team. En dan vind ik mezelf "zwak" omdat ik dat niet even vlot kan doen als hen.
Maar anderzijds kan (blinde gok) 80% van de chauffeurs niet eens zelf een wiel verwisselen van hun auto.
Zelfde met m'n fiets in de fietserstunnel onlangs, ik voelde me zo een zwakkeling omdat ik zoveel moeite had om via de trappen boven te geraken met mijn 46kg wegende fiets. En dan hoor ik links en rechts dat anderen, die fysiek een pak fitter zijn dan ik, met een gewone fiets of zelfs met een koersfiets ook afzien als ze dat doen.
Mijn psychologe had me als oefening eens aangeraden om enerzijds mezelf te beoordelen hoe ik anderen beoordeel, en anderzijds anderen eens te beoordelen hoe ik mezelf beoordeel.
Mijn conclusie was er snel, de wereld loopt vol met achterlijke idioten.
Dus nu ben ik een arrogante (bijna)hoogbegaafde übermensch met een laag zelfbeeld