Ik vind dat als je een sjaal als prothese gaat zien dat je de definitie enorm hard aan het rekken bent.Is "de essentie" niet enkel "jouw standpunt"? Een prothese is geen emotionele verlichting maar een vervanging van een lichaamsdeel.
Denk dat jouw redenering eerder aan de emotionele kant is en mijn redenering aan de rationele kant?
Maar in jouw denkwijze spreken we dan van een esthetische prothese die geen functioneel nut heeft. Welk nut heeft die? Dan gaat het toch om emoties?
Nu bon. Ik zou als eerste op de banken staan moest zoiets geweerd worden uit scholen. Dus verwijt me dat zeker niet. Ik voel gewoon heel weinig feitelijke redenen waarom een hoofddoek een invloed zou hebben op de kwaliteit van onderwijs. Dat lijken mij allemaal parameters die gecontroleerd kunnen worden.
Dus als iemand de job 100% uitvoert zoals verwacht, wat maakt dat kledingstuk dan uit? En moeten we de baard, wat voor moslims ook een uiting van hun religie is, ook weren uit scholen?
) staat dat we onze taak uitoefenen met de leer van Christus in het achterhoofd en zonder gedrag te stellen dat hiermee in strijd is. Een beetje geparafraseerd, maar nu ook weer niet zo veel als ge zou verwachten. Goed, anno 2023 gaat dat verouderd gedrocht eindelijk uit onze contracten verdwijnen, maar het stond er bij die casus dus wel degelijk in. Dan kan je nog discussiëren of Jezeke zou kunnen lachen met die TikTokvideo's of niet, maar goed. Punt blijft: je maakt deel uit van een organisatie, en een organisatie wil naar de buitenwereld zich nog altijd een bepaald profiel en beeld aanmeten. Als alle religieuze tekenen worden toegelaten of geweigerd, is er geen probleem. Het probleem is als een school gaat zeggen "draag gerust een keppeltje, maar hoofddoeken laten we niet toe". Dan ben je aan het discrimineren, en anders eigenlijk niet. Je kan het niet eens zijn met die regel, maar tegenwoordig zoekt elke school leerkrachten dus als werknemer heb je daar echt wel de macht.