Nee, dat is net mijn punt...
Dat leerkrachten met een hoofddoek ook niet plots random mensen gaat overhalen om moslim te worden ...
Heeft iemand dat beweerd dan?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Nee, dat is net mijn punt...
Dat leerkrachten met een hoofddoek ook niet plots random mensen gaat overhalen om moslim te worden ...
Ja:Heeft iemand dat beweerd dan?
Als het gemeenschapsonderwijs hoofddoeken gaat toelaten waar kunnen ouders hun kinderen dan nog naartoe sturen zonder dat hun hersenen vervuild worden door religie?
Het recht en de kans om kinderen te laten opgroeien zonder religie is toch belangrijker dan 1 of ander vrouw hoofddoek op wil.
Men heeft zolang moeten strijden op het katholicisme buiten te krijgen en godsdienstvrij onderwijs aan te bieden en nu gaan we dat zomaar allemaal de vuilbak in gooien.
Verzuiling heeft nu eenmaal een reden. Alles en iedereen heeft zijn plaats.
Dat ze les gaan geven in Islamitische scholen.
Het is niet gewoon een stukje stof hé, het is een religieus symbool , die ze ook evengoed gewoon kunnen af doen .Ik begrijp de heisa niet omwille van een stukje stof op het hoofd. Als de meisjes in kwestie bijdragen aan de maatschappij zoals het hoort (wat ik in veel gevallen wel degelijk zie gebeuren) dan maakt het toch niks uit wat ze dragen?
Ik citeer even:Het is niet gewoon een stukje stof hé, het is een religieus symbool , die ze ook evengoed gewoon kunnen af doen .
Je kan toch begrijpen dat niet iedereen staat te springen om les te krijgen van iemand die het belangrijk vindt om haar religie te uiten.
Een baard bij een Moslim man is een even grote uiting. Desondanks gaan we daar licht over in alle situaties. Dat is maar lichaamsbeharing. En dat terwijl beide dingen vanuit dezelfde geloofsovertuiging komen.Om direct te zijn: het scheren van de baard is h’araam (verboden), omdat de sterke ah’aadieth(overleveringen) dit helder vaststellen en om de algemene toepassing van de teksten die het verbieden om op de koeffaar (ongelovigen) te lijken.
Ik ben dit even gaan opzoeken omdat dit feit me intrigeerde. Hierzo het eerste arrest:Het Europees Hof heeft zich al uitgesproken over een gelijkaardige zaak in Turkije, die ging over het niet mogen dragen van hoofddoeken in universiteiten. Daar heeft het hof gezegd dat zo'n wetgeving toegelaten is en onder die uitzonderingen valt.
Omdat jij jezelf er gewoon bij neerlegt dat dat oké is. Maar als de uitvoering van de job 1/1 gelijk is met de gevraagde standaard, wat maakt dat paars haar dan uit?Als ik paars haar had, en ik merkte dat ik daardoor niet gemakkelijk een job vindt, zou ik mijn haar niet meer kleuren als dat zorgt dat ik wel aan de slag geraak. Als ik blijf volharden in mijn paars haar, ben ik een koppigaard en aanvaard ik ook dat dit gevolgen heeft.
Das geen antwoord hé. Das heel Nobel dat je zo denkt. Maar waarom zou paars haar uitmaken als de uitvoering van de job de standaard haalt?Ik vind het gemakkelijker, socialer en eerlijker om mijn eigen gedrag aan te passen, dan te verwachten dat de ganse wereld zich aan mij aanpast.
Als iemand zich vlot aanpast aan de vereisten van een job, vind ik dat die beter geschikt is dan iemand die zijn/haar eigen voorkeuren boven alles plaatst.
Je kan hierover blijven dissucieren, het gaat nooit opgelost geraken, het hangt af vanaf welke kant je start.
Sommigen zien het als een debat over islam en hoofddoek, ik zie het eerder als "aanvaarden dat elke keuze een impact heeft".
Goh, ik vind vooral veel van de argumenten hier nogal scheef of weinig logisch. Maar ik weet ook dat mijn vrouw bv. compleet tegen dat soort zaken is, gewoon omdat in haar land de scheiding tussen kerk en staat absoluut is (en er op een staatsschool dus echt geen symbolen, laat staan een godsdienstles toegelaten zijn).Ik vind het toch altijd ironisch dat mensen (eigenlijk vooral witte mannen, die vaak dan ook nog weinig affiniteit vertonen met feministische thema's in mijn ervaring) in naam van de Verlichtingswaarden in de bres willen springen om het 'ultieme symbool van onderdrukking van de vrouw' te willen oplossen door ... repressieve maatregelen die het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen inperken.
Als ge wilt dat vrouwelijke moslima's meer deel uit maken van de gemeenschap moet ge er geen hoge ideologische hekken rond heen gaan bouwen.
Ik raak opnieuw een gevoelig onderwerp aan: een leerkracht of leerling die door ziekte haarverlies heeft mag dit niet verbergen met een sjaal? Want ‘No hoofddeksels toegelaten’.Heb de 10 pagina's niet gelezen en ben er misschien wat te kort door de bocht mee maar voor mij is het simpel. Staat er in het schoolreglement dat hoofddeksels tijdens de lesuren niet toegelaten zijn (waar bvb. petten/mutsen/hoofddoeken onder vallen), dan vind ik niet dat een hoofddoek moet toegelaten zijn. Tijdens de speeltijd hoofddeksels toegelaten => Prima, hoofddoek dus toegelaten.
Meer dan dat zie ik er niet in eigenlijk. Het religieuze kan allemaal wel zijn maar doet er volgens mij niet toe. Ben je pastafarist en heb je vanwege religieuze overtuigingen een vergiet op je hoofd, prima, idem regeling, tijdens de speeltijd.
Nu heb je het over een prothese want dat is een sjaal/muts/hoofddoek/pruik bij haarverlies door een medische aandoening wel degelijk...Ik raak opnieuw een gevoelig onderwerp aan: een leerkracht of leerling die door ziekte haarverlies heeft mag dit niet verbergen met een sjaal? Want ‘No hoofddeksels toegelaten’.
Nee, dat gaan we niet weigeren toch?
Vanuit jouw standpunt wel, maar als je naar de essentie gaat niet. Er is geen enkel medische verklaring om een sjaal toe te laten, buiten het verlichten van emotionele last (schaamte, …)Nu heb je het over een prothese want dat is een sjaal/muts/hoofddoek/pruik bij haarverlies door een medische aandoening wel degelijk...
Dus neen, helemaal niet gevoelig want iets totaal anders.
Is "de essentie" niet enkel "jouw standpunt"? Een prothese is geen emotionele verlichting maar een vervanging van een lichaamsdeel.Vanuit jouw standpunt wel, maar als je naar de essentie gaat niet. Er is geen enkel medische verklaring om een sjaal toe te laten, buiten het verlichten van emotionele last (schaamte, …)
Dus in de ene situatie gaan we wel kijken naar het emotionele, bij het andere niet.
En enkel en alleen (niet op jou persoonlijk bedoeld) omdat we ons zo hard focussen dat we geen uiterlijk kenmerk willen van een andere religie waar we makkelijk negativiteit gedachten bij kunnen hebben. Ik vind dat tenenkrommend.
Wat maakt het uit dat ik graag in mijn blote rondloop? Wat maakt het uit dat ik mij graag zwart schmink? Wat maakt het uit dat ik mij graag weken niet was?Omdat jij jezelf er gewoon bij neerlegt dat dat oké is. Maar als de uitvoering van de job 1/1 gelijk is met de gevraagde standaard, wat maakt dat paars haar dan uit?