Ik zal even de juiste nadrukken leggen want de kern van de zaak ontgaat je duidelijk compleet:
Het EVRM geeft dus hier expliciet de toestemming om in het openbaar en in de prive zijn godsdienst te beleiden, expliciet met vermelding van de praktische toepassing ervan en nog explicieter het onderhouden van de geboden en voorschriften.
Dit is trouwens enkel het eerste puntje in het verdrag wat betreft "de vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst", het vervolg wordt zelfs nog beter:
Voor zover ik weet gelden al die uitzonderingen hoegenaamd niet bij het verbieden van hoofddoeken in openbare functies.
Je kan het verdrag zowaar in het Arabisch raadplegen als je wil, terwijl je een hoofddoek draagt should you be so inclined:
https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=basictexts/convention
Ik ben dan ook geen rechter noch ben ik degelijk juridisch onderlegd, maar lijkt me dat er nog wat wiggle room is om die hoofddoekenverboden nog wat verder aan te vechten vanuit het EVRM, in zoverre die strijd al niet op een of andere manier "definitief" beslecht geweest is.