Stigmatiserende post: Land van herkomst, terwijl mensen hier geboren zijn? Er moet meer nuance en betere argumentatie zijn in dit soort post, want dit begint dicht tegen racisme te leunen.
  • je past je aan aan het land waar je te gast bent en een beter leven hebt dan het land van afkomst.
  • je wil dit niet en wil je geloof zo puur mogelijk beleven? Dan past het gastland zich niet aan aan uw geloof en ben jij vrij om het land te verlaten en je geloof zo puur als mogelijk te gaan beleven in bijv Saoedi-Arabië, Iran niemand zal je tegenhouden.
  • Is al een paar jaar geleden dat er reclameborden met reclame voor lingerie in Antwerpen in wijken dicht bij het station centraal beschadigd of volgeklad werden...idem dito niemand zal u tegenhouden als je weg gaat.
  • Ik vind dat we maar eens moeten stoppen met het pamperen en aangeven waar de lijn in het zand staat.

Nee, dat is een hellend vlak.
Een vergiet op het hoofd is geen erkende godsdienst, christendom, hindoeïsme, boeddhisme en islam zijn dat wel.
Ik moet je teleurstellen:
Belangrijke oosterse levensbeschouwingen als het boeddhisme en het hindoeïsme zijn in ons land niet erkend als eredienst, al is het boeddhisme wel op weg naar een erkenning.
Dusja, die erkenning van godsdiensten vind ik nu ook niet de beste kapstok om dingen aan op te hangen.

Een leerkracht is juist een voorbeeldfiguur voor de kinderen, waarom zouden zij juist met een kruisteken mogen lopen en de kinderen niet?
Die zin snap ik niet? Kinderen mogen toch gewoon met een kruisteken lopen?
Als het gaat over "kinderen mogen ook geen hoofddeksel dragen", zie hiervoor, dat is ook een absurde regel. En er zijn wel meer dingen die leerkrachten mogen en leerlingen niet.

• je past je aan aan het land waar je te gast bent en een beter leven hebt dan het land van afkomst.
  • je wil dit niet en wil je geloof zo puur mogelijk beleven? Dan past het gastland zich niet aan aan uw geloof en ben jij vrij om het land te verlaten en je geloof zo puur als mogelijk te gaan beleven in bijv Saoedi-Arabië, Iran niemand zal je tegenhouden.
  • Is al een paar jaar geleden dat er reclameborden met reclame voor lingerie in Antwerpen in wijken dicht bij het station centraal beschadigd of volgeklad werden...idem dito niemand zal u tegenhouden als je weg gaat.
  • Ik vind dat we maar eens moeten stoppen met het pamperen en aangeven waar de lijn in het zand staat.
En we zijn hier weer... "het land van afkomst"... zoals... België? De meeste mensen met een hoofddoek op zijn hier gewoon geboren hoor.

Die zin snap ik niet? Kinderen mogen toch gewoon met een kruisteken lopen?
Als het gaat over "kinderen mogen ook geen hoofddeksel dragen", zie hiervoor, dat is ook een absurde regel. En er zijn wel meer dingen die leerkrachten mogen en leerlingen niet.
Als we religieuze symbolen zoals hoofddoeken verbieden in scholen, dan geldt dat ook voor kruistekens.
Als we hoofddeksels verbieden op scholen, zoals een pet/muts in de klas, dan moeten we dezelfde logica hanteren voor hoofddoeken, vind ik.

Een leerkracht is juist een voorbeeldfiguur voor de kinderen, waarom zouden zij juist met een kruisteken mogen lopen en de kinderen niet?
Een voorbeeldfiguur is in jouw ogen dus iemand gestript van alle individualiteit, die helemaal geen waarachtige voorstelling is van de leden van de maatschappij?

Het wordt hier beter en beter.

Een leerkracht is een voorbeeldfiguur door gedrag, niet uitzicht.
Ik kan me persoonlijk geen betere maatregel ter bestrijding van racisme bedenken dan effectief mensen zoals ze zijn te (laten) integreren in de maatschappij.
Let wel: vandalisme en andere vormen van criminaliteit zijn natuurlijk wel verboden voor iedereen. Maar de handhaving van een hoofddoekenverbod op school is blijkbaar belangrijker.

Als we hoofddoeken wel toelaten, dan moeten we petten en mutsen in de klas ook toelaten, idem voor kruistekens, anders is het een regel die geen steek houdt.

Er schiet me nog iets te binnen dat me altijd opvalt in dit soort discussies, desondanks dat ik het niet zeker kan weten en misschien zelfs hierin helemaal fout ben.

Maar de betrokken partij neemt hier niet eens deel aan het debat.

Ik moet je teleurstellen:

Dusja, die erkenning van godsdiensten vind ik nu ook niet de beste kapstok om dingen aan op te hangen.
Hm, heel terechte opmerking. Maar dus is de kans van het vergiet nog veel kleiner, natuurlijk. En nog een veel sterker hellend vlak.

Dit is gewoon racistische praat. Als ik me morgen bekeer tot de islam, is dit dan plots mijn gastland? En wordt Saoedi-Arabië mijn thuisland dan? Is iedereen met hoofddoeken tegen reclameborden voor lingerie? Gaan die leerkrachten dat doen, of scheer je hier iedereen gewoon over dezelfde kam, vanuit jouw vooroordelen?

Ik vind de normen en waarden die jij lijkt te verdedigen, niet de normen en waarden die ik aan leerlingen wil doorgeven. Mag ik nu vragen dat iedereen kenbaar maakt dat hij ook zo denkt, zodat die geen leerkracht mag worden?

Als we hoofddoeken wel toelaten, dan moeten we petten en mutsen in de klas ook toelaten, idem voor kruistekens, anders is het een regel die geen steek houdt.
Ja... zoals hier al gezegd. Als dat over gewone hoofddeksels gaat
(lees: niet dit:
artworks-000148595527-93jk39-t500x500.jpg
)
dan is er ook geen deftige reden waarom dat niet mag.

Edit: en heel eerlijk, ik zou het een enorme verrijking vinden moest er in klaslokalen een gedebateerd kunnen worden over religie met verschillende betrokken partijen.

De vraag is ook niet of die link er soms is. De vraag is of die link er hier in België zo nadrukkelijk is, en of hoofddoeken verbieden voor leerkrachten de gepaste manier is om dat tegen te gaan. Want anders is het gewoon een reden om je achter te verschuilen, toch?
Waar moet wie zich achter verschuilen?

Het is ook gewoon geen goed signaal naar andere sectoren toe , moet een sector zich aanpassen aan het individu ?

Moeten er industriele machines gemaakt worden die zo extreem veilig zijn dat je er met een hoofddoek kan werken(hoeveel zal dat niet kosten.) Of moeten we mensen toch alert maken dat in de werkomgeving symboliek gewoon niet past .

Als je bedoelt dat de plaats van de vrouw in de moslimcultuur vaak problematisch dan is dat zeker juist, en dat de hoofddoek of andere verplichtingen ontstaan zijn vanuit hun minderwaardige positie zal ook wel waar zijn maar je kan je ook afvragen in hoeverre Belgische moslima's eigenlijk liever hun hoofddoek zouden wegdoen maar druk ervaren om die aan te houden. Ook dat zal zeker wel gebeuren maar dat is nog iets anders dan dat het de norm is. Het is niet omdat vrouwen in de moslimcultuur vaak als niet evenwaardig behandelt worden dat het dragen van de hoofddoek daarom één van de symbolen daarvan hoeft te zijn.
Mijn inziens wel. En als je onder de kerktoren uitkomt zoals iemand hier eerder al aanhaalde, dan ontegensprekelijk wel.

Nee, dat is een hellend vlak.
Een vergiet op het hoofd is geen erkende godsdienst, christendom, hindoeïsme, boeddhisme en islam zijn dat wel.

Dan erken je duidelijk dat een hoofddoek een religieus symbool is.

Verder religieuze symbolen in gemeenschapsonderwijs meer rechten geven dan niet religieuze symbolen dat hoort gewoon niet.

Religie mag nooit iemand meer rechten geven.

Een religieus persoon mag zijn symbolen dragen, een niet religieus persoon niet, dat kan je niet verkocht krijgen.

Het is ook gewoon geen goed signaal naar andere sectoren toe , moet een sector zich aanpassen aan het individu ?

Moeten er industriele machines gemaakt worden die zo extreem veilig zijn dat je er met een hoofddoek kan werken(hoeveel zal dat niet kosten.) Of moeten we mensen toch alert maken dat in de werkomgeving onveilige situaties gewoon niet passen.
FTFY. Er is geen discussie over andere sectoren waar veiligheid een rol speelt.

Om een voorbeeld te geven, blijkbaar mogen hoofddeksels in scholen nog altijd niet... Wedden dat een werkman zijn helm mag dragen in een school?

Goed, ik vind ook dat dat mag, hè. Petten en mutsen buiten, hoofddeksels af binnen. Er is een verschil tussen een gewoon hoofddeksel en een hoofddoek, als je dat niet inziet, ben je met gewoon met opzet star om een punt te maken. Uit beleefdheid doe je een hoofddeksel af, uit beleefdheid eis je niet dat iemand een hoofddoek afdoet.

Maar los daarvan: Wat dan nog als het dan geen regel is die steek houdt? Wat dan nog als er inconsistencies in zijn? Dat maakt toch niks uit :D

Dan erken je duidelijk dat een hoofddoek een religieus symbool is.

Verder religieuze symbolen in gemeenschapsonderwijs meer rechten geven dan niet religieuze symbolen dat hoort gewoon niet.

Religie mag nooit iemand meer rechten geven.

Dan heb ik slecht nieuws voor je. Religie geeft iedereen meer rechten, door het EVRM.

Waar moet wie zich achter verschuilen?
Je zei dat die link tussen "het sociale" (onderdrukking, positie van de vrouw) en hoofddoeken er absoluut is, maar dat "sommigen dat niet willen horen". Waarop ik dus zei: Die link is er zeker, maar de vraag is er of die in België er sterk genoeg is om iets aan te doen en of je dat best aanpakt door leerkrachten te verbieden een hoofddoek te dragen.

Als die link er in België niet zo sterk is, OF er zijn betere manieren om dat aan te pakken en het verbieden van hoofddoeken op scholen kan zelfs contraproductief werken daarin (zoals ik al heb aangehaald, ik denk dat dat ook voordelen heeft dat je iemand met een hoofddoek voor je hebt, qua normalisatie voor mensen die het net gewend zijn en qua educatie voor meisjes die misschien merken dat ze er zélf voor kunnen kiezen, of het zelf kunnen laten), dan is dat sociale geen echte reden om hoofddoeken in scholen te verbieden, maar een drogreden om je achter te verschuilen.

FTFY. Er is geen discussie over andere sectoren waar veiligheid een rol speelt.
Die fix is maar onzin natuurlijk. Je kan nooit alle veiligheidsrisicos uitsluiten . Met een hoofddoek of een sjaal kan je bepaalde jobs gewoon niet doen. Ook al zijn die machines veilig . Het is wel een discussie waard (mss niet in dit topic) dat vele industriejobs ook niet ingevuld geraken , waar een deel vd oplossing gewoon het achterwege laten vd hoofddoek is .

Dan heb ik slecht nieuws voor je. Religie geeft iedereen meer rechten, door het EVRM.

Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen, zowel in het openbaar als privé zijn godsdienst te belijden of overtuiging tot uitdrukking te brengen in erediensten, in onderricht, in practische toepassing ervan en in het onderhouden van geboden en voorschriften.

Bij mijn weten staat er dus nergens in dat de symboliek van "God bestaat" meer recht heeft dan de symboliek van "God bestaat niet"

Die fix is maar onzin natuurlijk. Je kan nooit alle veiligheidsrisicos uitsluiten . Met een hoofddoek of een sjaal kan je bepaalde jobs gewoon niet doen. Ook al zijn die machines veilig . Het is wel een discussie waard (mss niet in dit topic) dat vele industriejobs ook niet ingevuld geraken , waar een deel vd oplossing gewoon het achterwege laten vd hoofddoek is .
1) Dat is niet de grote oplossing, want die sectoren zijn ook gigantisch oververtegenwoordigd door een mannelijk publiek
2) Ik heb letterlijk nog geen enkel verhaal gehoord van een moslima die zo'n job wil gaan doen, maar weigert een hoofddoek af te doen. Het probleem stelt zich gewoon niet.

Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen, zowel in het openbaar als privé zijn godsdienst te belijden of overtuiging tot uitdrukking te brengen in erediensten, in onderricht, in practische toepassing ervan en in het onderhouden van geboden en voorschriften.

Bij mijn weten staat er dus nergens in dat de symboliek van "God bestaat" meer recht heeft dan de symboliek van "God bestaat niet"
Dat heb ik ook niet gezegd? Maar je godsdienst kan je wel meer rechten geven in de praktijk.
Iedereen heeft het recht om te bidden op het werk. Iemand die niet bidt, heeft daar zo veel niet aan.

Het is veel makkelijker om te zeggen dat een politieke pin niet zou mogen voor iemand die aan het loket werkt op de gemeente, dan om te zeggen dat een hoofddoek niet mag. Dat is logisch, en niet echt meer rechten, maar in de praktijk wel.

Terug
Bovenaan