(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Gelieve de richtlijnen rond linkdropping te volgen

Het kan dus nog altijd slechter met ons onderwijs.
Fijn, ze zijn nog maar aan het snuffelen aan de macht en een van de eerste voorstellen is een gedachtepolitie instellen.
 
Van leerkrachten (en zij zeggen dat de directie van dezelfde mening is) hoor ik toch ook enkel maar negatieve zaken over Weyts zijn beleid.

Allemaal leuk en wel dat het hoogste niveau tevreden is met dat beleid (voor zover dat klopt en het geen vriendjespolitiek is), maar een van de belangrijkste taken lijkt mij toch het niveau van het onderwijs terug omhoog halen en dat doe je vooral door de lesgevers weer blij te maken.

Ik weet niet in hoeverre het toegelaten is om xtc-pillen te verplichten op de werkvloer, verder zie ik geen enkele andere optie om het doel te bereiken.
 
Lerarentekorten, achteruitgang van de testscores…allemaal objectieve parameters die de laatste jaren een duidelijke achteruitgang tonen.
Maar kritiek op Weyts is weinig relevant want valt te herleiden naar ‘hij is van de verkeerde strekking’ en een expert die het beleid, dat hij zelf mee bepaalt, als positief gaat evalueren is ‘hij weet waarover hij het heeft’?
Nog nooit zoveel mensen tewerkgesteld in onderwijs als nu
Scores dalen al veel langer dan de laatste 4j

Maar ga na waar de grootste tekorten zijn en dan weet je ook waarom ze er zijn
Van leerkrachten (en zij zeggen dat de directie van dezelfde mening is) hoor ik toch ook enkel maar negatieve zaken over Weyts zijn beleid.

Allemaal leuk en wel dat het hoogste niveau tevreden is met dat beleid (voor zover dat klopt en het geen vriendjespolitiek is), maar een van de belangrijkste taken lijkt mij toch het niveau van het onderwijs terug omhoog halen en dat doe je vooral door de lesgevers weer blij te maken.
Leerkrachten kennen vaak niet eens hun eigen statuut en van waar wat komt

Grootste klachten dat ik hoor van mensen die les geven is gewoon mentaliteit van leerlingen/ouders EN directies
 
Grootste klachten dat ik hoor van mensen die les geven is gewoon mentaliteit van leerlingen/ouders EN directies

En wat met het niveau van de leraren zelf? Ik denk dat daar alles mee start.

Onderwijs is (lager en kleuter) geen eerste optie meer voor studenten, veelal een “twee keuze” en het trekt verre van de sterkste studenten aan.
Diverse voorbeelden ook hier reeds op forum gelezen waaruit bleek dat leraren vaak de -dt regels niet meer meester zijn of alleen het letterlijke antwoord uit het bijgeleverde verbeterboekje als correct aanvaarden terwijl er nog andere antwoorden ook correct zijn.

Ondanks het vele verlof en de correcte verloning trekt het onderwijs te zwakke kandidaten aan.
 
En wat met het niveau van de leraren zelf? Ik denk dat daar alles mee start.

Onderwijs is (lager en kleuter) geen eerste optie meer voor studenten, veelal een “twee keuze” en het trekt verre van de sterkste studenten aan.
Diverse voorbeelden ook hier reeds op forum gelezen waaruit bleek dat leraren vaak de -dt regels niet meer meester zijn of alleen het letterlijke antwoord uit het bijgeleverde verbeterboekje als correct aanvaarden terwijl er nog andere antwoorden ook correct zijn.

Ondanks het vele verlof en de correcte verloning trekt het onderwijs te zwakke kandidaten aan.
Dat is zeker ook probleem maar aan de lerarenopleiding wordt gesleuteld dacht ik
Maar dan zit je nog met mensen zonder 'juiste' diploma's (omdat ze familie zijn van)
Maar heb al mails aan onze minister gezien van leerkrachten die idd gewoon om te huilen zijn qua schrijfwijze en inhoud (maar evengoed van parlementsleden)

Maar heb familie dat uit onderwijs is gegaan die ingenieursdiploma hebben dus daar zal de kennis wel goed genoeg geweest zijn :p
 
Maar heb familie dat uit onderwijs is gegaan die ingenieursdiploma hebben dus daar zal de kennis wel goed genoeg geweest zijn :p

Daar zou je u lelijk aan kunnen mispakken.

Een diploma halen is één ding. Een goede onderwijzer zijn is twee. En dan die kennis onderhouden en gebruiken om te onderwijzen is drie.
Velen onderschatten dat zwaar.
 
Daar zou je u lelijk aan kunnen mispakken.

Een diploma halen is één ding. Een goede onderwijzer zijn is twee. En dan die kennis onderhouden en gebruiken om te onderwijzen is drie.
Velen onderschatten dat zwaar.
Niks van, het tekort aan leerkrachten is enkel te wijten aan: slecht loon, teveel werkuren, te veel stress, toxisch management, moeilijke ouders, slechte leerlingen, slechte infrastructuur, te veel administratie, te weinig vrijheden, te weinig extra legale voordelen, slechte ministers …. Maar in geen, ik herhaal in geen, maar dan echt in geen enkel geval aan het individu zelf.

Dat is zowat het beeld dat geschetst wordt, terwijl het verschil tussen leerkracht A en B soms gigantisch is. Op dezelfde school, met dezelfde leerlingen.
 
Niks van, het tekort aan leerkrachten is enkel te wijten aan: slecht loon, teveel werkuren, te veel stress, toxisch management, moeilijke ouders, slechte leerlingen, slechte infrastructuur, te veel administratie, te weinig vrijheden, te weinig extra legale voordelen, slechte ministers …. Maar in geen, ik herhaal in geen, maar dan echt in geen enkel geval aan het individu zelf.

Dat is zowat het beeld dat geschetst wordt, terwijl het verschil tussen leerkracht A en B soms gigantisch is. Op dezelfde school, met dezelfde leerlingen.
Het dalende niveau van de lerarenopleiding en alles daarrond is nu toch al vaak in de media geweest? Oneerlijk te doen alsof daar niets over wordt gezegd hoor.

Verder zullen al die factoren wel meespelen en elkaar versterken. Een STEM-master zou vroeger misschien wel loon ingeleverd hebben uit idealisme en in het onderwijs gestart zijn, daar hing een zeker prestige rond. Nu mag die ook gewoon de pispaal van de maatschappij spelen. Zie gewoon al de laatste posts hier.
 
Niks van, het tekort aan leerkrachten is enkel te wijten aan: slecht loon, teveel werkuren, te veel stress, toxisch management, moeilijke ouders, slechte leerlingen, slechte infrastructuur, te veel administratie, te weinig vrijheden, te weinig extra legale voordelen, slechte ministers …. Maar in geen, ik herhaal in geen, maar dan echt in geen enkel geval aan het individu zelf.

Dat is zowat het beeld dat geschetst wordt, terwijl het verschil tussen leerkracht A en B soms gigantisch is. Op dezelfde school, met dezelfde leerlingen.
Dat is verre van het beeld dat geschetst wordt, dat is het beeld dat JIJ wil dat zogezegd geschetst wordt door mensen die het niet eens zijn met jou.

Tuurlijk is het probleem ook deels sommige leerkrachten. Net zoals in elke andere sector je gigantische verschillen hebt tussen bvb de ene boekhouder en de andere. Wij hebben op onze school zeker ook leerkrachten die een stuk minder presteren dan anderen. Maar zelfs al zouden we ze willen ontslaan (wat niet zo is), dan moet je nog altijd zeker weten dat je andere leerkrachten kan vinden.


En het is niet dat je zomaar even kan zeggen: pech leerlingen, we hebben geen klas meer voor je tot we iemand gaan vinden. Kom dan maar eens terug.
 
Dat is verre van het beeld dat geschetst wordt, dat is het beeld dat JIJ wil dat zogezegd geschetst wordt door mensen die het niet eens zijn met jou.

Tuurlijk is het probleem ook deels sommige leerkrachten. Net zoals in elke andere sector je gigantische verschillen hebt tussen bvb de ene boekhouder en de andere. Wij hebben op onze school zeker ook leerkrachten die een stuk minder presteren dan anderen. Maar zelfs al zouden we ze willen ontslaan (wat niet zo is), dan moet je nog altijd zeker weten dat je andere leerkrachten kan vinden.


En het is niet dat je zomaar even kan zeggen: pech leerlingen, we hebben geen klas meer voor je tot we iemand gaan vinden. Kom dan maar eens terug.
Selecteer 'vaste job' en 'voltijds' en je hebt er nog 72 over

Bij mijn werkgever zijn er meer vacatures
 

Het kan dus nog altijd slechter met ons onderwijs.

Ik heb geen standaard abbo, dus kan alleen de krantenkop lezen.

Kan iemand er context rond geven? Want ik denk dat de krantenkop beetje kort door de bocht is, of ik hoop het toch.
 

Ik heb geen standaard abbo, dus kan alleen de krantenkop lezen.

Kan iemand er context rond geven? Want ik denk dat de krantenkop beetje kort door de bocht is, of ik hoop het toch.

Geen clickbait, niet kort door de bocht, het vat prima samen wat er gebeurd is.

In dit geval, de context van het artikel:
  • Lieven de Cauter, filosoof RITCS & KUL
  • Spreekt in een klas over woke over een antiracistische, antikoloniale film "I am not your negro" en verwijst daarbij naar een eerder incident waarbij een collega de intro doet, en daarbij twee citaten aanhaalt uit de film waarin het woord "negro" voorkomt. Dat laatste triggerde en triggert opnieuw commotie omdat het woord "negro" gebruikt wordt en dat mag niet, zelfs niet als antiracistische intro op een antiracistische film die het zelfs in de titel draagt (en even los van het gegeven dat "negro" niet hetzelfde als "nigger" is)
  • Gevolg: klachten, studenten die zich uitschrijven, uitbranders en een volledige ban op welk verder type contact dan ook (zelfs niet als verzoeningsgesprek), geen recht op wederwoord, geen rehct op verdediging
  • Daar stopte het zelfs niet bij, het ging zelfs naar een lastercampagne op Insta, en een push voor onstalg bij de onderwijsinstelling waar hij actief is, inclusief insinuaties van misogynie, racisme en erger.

Met daarbij de bedenking dat het heel ironisch is dat hij als één van de vurigste tegenstanders van VB net slachtoffer is van wat VB claimt te willen gaan bestrijden.
 
Geen clickbait, niet kort door de bocht, het vat prima samen wat er gebeurd is.

In dit geval, de context van het artikel:
  • Lieven de Cauter, filosoof RITCS & KUL
  • Spreekt in een klas over woke over een antiracistische, antikoloniale film "I am not your negro" en verwijst daarbij naar een eerder incident waarbij een collega de intro doet, en daarbij twee citaten aanhaalt uit de film waarin het woord "negro" voorkomt. Dat laatste triggerde en triggert opnieuw commotie omdat het woord "negro" gebruikt wordt en dat mag niet, zelfs niet als antiracistische intro op een antiracistische film die het zelfs in de titel draagt (en even los van het gegeven dat "negro" niet hetzelfde als "nigger" is)
  • Gevolg: klachten, studenten die zich uitschrijven, uitbranders en een volledige ban op welk verder type contact dan ook (zelfs niet als verzoeningsgesprek), geen recht op wederwoord, geen rehct op verdediging
  • Daar stopte het zelfs niet bij, het ging zelfs naar een lastercampagne op Insta, en een push voor onstalg bij de onderwijsinstelling waar hij actief is, inclusief insinuaties van misogynie, racisme en erger.

Met daarbij de bedenking dat het heel ironisch is dat hij als één van de vurigste tegenstanders van VB net slachtoffer is van wat VB claimt te willen gaan bestrijden.
Ik had gehoopt dat we het in Europa beter zouden doen, maar blijkbaar waait echt alles van USA met een kleine vertraging van enkele jaren tot bij ons.
Ook hier is de klepel goed aan het doorslagen en nuance of gezond verstand zijn bij momenten compleet zoek. Zolang het maar Links of Rechts kan gecategoriseerd worden, en o wee dat je nog maar probeert open te staan voor de argumenten van de andere kant.

Ik begin mij stilaan zorgen te maken over waar we naartoe gaan als maatschappij en hoe deze jongeren zogezegd onze toekomst moeten zijn. Een en al kuddebeesten met geen enkel individuele gedachte.
 
Ik had gehoopt dat we het in Europa beter zouden doen, maar blijkbaar waait echt alles van USA met een kleine vertraging van enkele jaren tot bij ons.
Ook hier is de klepel goed aan het doorslagen en nuance of gezond verstand zijn bij momenten compleet zoek. Zolang het maar Links of Rechts kan gecategoriseerd worden, en o wee dat je nog maar probeert open te staan voor de argumenten van de andere kant.

Ik begin mij stilaan zorgen te maken over waar we naartoe gaan als maatschappij en hoe deze jongeren zogezegd onze toekomst moeten zijn. Een en al kuddebeesten met geen enkel individuele gedachte.
Het gaat niet enkel over de jongeren, dat er groepen jongeren bestaan die vrij radicaal en ongenuanceerd zijn is van alle tijden maar als klopt wat er hier staat (en we hebben hier nu nog enkel het woord van het slachtoffer, maar anderzijds, als je zijn profiel bekijkt, lijkt het niet echt op iemand die hierover zou liegen) werd de intimidatie door het bestuur van de universiteit niet alleen gedoogd maar werd er actief aan meegewerkt.
 
Het gaat niet enkel over de jongeren, dat er groepen jongeren bestaan die vrij radicaal en ongenuanceerd zijn is van alle tijden maar als klopt wat er hier staat (en we hebben hier nu nog enkel het woord van het slachtoffer, maar anderzijds, als je zijn profiel bekijkt, lijkt het niet echt op iemand die hierover zou liegen) werd de intimidatie door het bestuur van de universiteit niet alleen gedoogd maar werd er actief aan meegewerkt.
Voila

Ik ben ervan overtuigd dat het percentage van die mensen altijd hetzelfde is geweest, het is alleen nu dat we hun mening als wet en regel aanvaarden. Of het nu links of rechts is, maakt niet uit.

De meeste mensen kijken dit met lede-ogen aan. "was da nu echt nodig?"
 
Terug
Bovenaan