Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Jamaar, nu sturen alle franstaligen hun kinderen naar Vlaanderen en is het ook niet goedEn dan is men verbaasd...![]()
Leesniveau Vlaamse tienjarigen bereikt dramatisch dieptepunt: zes conclusies uit nieuw rapport
Vlaamse tienjarigen hebben voor lezen op vijf jaar tijd een achterstand van vier maanden opgelopen. Het internationale PIRLS-onderzoek naar begrijpend lezen is een nieuwe klap voor ons onderwijs. Zes ongemakkelijke conclusies.www.nieuwsblad.be
. 
Nadruk op het woordje "altijd". Ik vraag me af wat het percentage zou zijn bij "zelden"52%, what the hell?
Slechts 27% van de ouders leest voor, zingt liedjes, ... aan hun kinderen. Dat is absurd weinig.5 - We stimuleren onze kinderen te weinig om te lezen
Wat ook samenhangt met slechtere prestaties op de PIRLS-toets: de thuis waar kinderen opgroeien. Zo blijkt dat Vlaamse ouders veel minder dan in andere Europese landen hun kinderen van jongs af aan in contact brengen met lezen. In Vlaanderen doet slechts 27 procent van de ouders aan die ‘vroege geletterdheidsactiviteiten’, het laagste percentage van de EU-landen. “Denk aan samen boekjes lezen, liedjes zingen of verhalen vertellen”, zegt Denies.
Bovendien hebben Vlaamse ouders weinig boeken in huis. In één op vijf huishoudens staan hooguit tien boeken. We hebben met 27 procent ook het grootste aandeel ouders dat zelf niet graag leest. 17 procent leest nooit voor het plezier.
Bijna de helft van de tienjarigen in dit land gaat met honger naar school?? Dat kan ik bijna niet geloven eigenlijk.6 - 43 procent van kinderen start met honger in de klas
Een cijfer zo hoog dat het bijna niet te geloven is: liefst 43 procent van de tienjarigen zegt (bijna) elke dag met honger aan school te beginnen. Enkel in Italië ligt dat cijfer hoger. De voorbije jaren zijn al verschillende verontrustende signalen gekomen over lege brooddozen op school, maar dit percentage ligt een stuk hoger dan de kinderarmoede in Vlaanderen. “Dat betekent toch dat een groep ouders zich niet bewust is van het belang van een goed ontbijt”, zegt Denies. “Uit PIRLS blijkt dat kinderen die honger hebben beduidend minder goed scoren op de leestest.”
Ik vind dat ook extreem veel. Anderzijds, mijn dochter wordt tweetalig opgevoed dus die valt daar ook onder, terwijl daar de kennis van het Nederlands wel aanwezig zal zijn. Wordt ook wel genuanceerd:52%, what the hell?
Ik moet zeggen dat ik 64% in Nederland, waar ze niet zitten met het fenomeen van Franstaligen die naar Vlaamse scholen gaan, ook wel niet hoog vind.Opvallend resultaat: nergens in Europa spreken kinderen thuis zo weinig de onderwijstaal als in Vlaanderen. Slechts 52 procent van de tienjarigen gaf in een gekoppelde bevraging aan altijd Nederlands te spreken thuis. In Portugal spreekt 77 procent de onderwijstaal en in Nederland 64 procent. Net de leerlingen die soms of nooit Nederlands spreken thuis, doen het stukken minder goed op de toets.
Al moeten we opletten om zomaar een oorzakelijk verband te leggen tussen die thuistaal en de prestaties. “Bij de groep sterke presteerders zit ook een grote groep kinderen die meertalig is”, zegt professor Hilde Van Keer (UGent), één van de onderzoeksleiders. “Het is dus niet alleen de taal die slechte prestaties veroorzaakt. Het is een complex samengaan van verschillende elementen: armoede, leraren die zich niet altijd bekwaam voelen om goed leesonderwijs te geven, het lerarentekort, enzovoort.”
ik ben vooral in shock van dit te lezen. Echt moeilijk te geloven, da's toch echt een "standaard" iets...Slechts 27% van de ouders leest voor, zingt liedjes, ... aan hun kinderen. Dat is absurd weinig.
Efkes advocaat van de duivel spelen:ik ben vooral in shock van dit te lezen. Echt moeilijk te geloven, da's toch echt een "standaard" iets...
Naar school gaan met honger =\= geen eten krijgen. Mijn dochter ontbijt ook nauwelijks wegens geen honger om 7u. Maar ik ben er vrij zeker dat die tegen 9u wel een rammelend maagje zal hebben!Bijna de helft van de tienjarigen in dit land gaat met honger naar school?? Dat kan ik bijna niet geloven eigenlijk.
OKAN bedoel je wss. is enkel voor vluchtelingen en gelijkgestelden, denk ik.Kan er dan niet meer taalbegeleiding voorzien worden buiten de lesuren zelf? Bijvoorbeeld een systeem waarbij je als kind dat de taal onvoldoende beheerst een jaar moet blijven zitten, en tijdens dat jaar in een klasje zit waar je op de taal kan oefenen? Ik weet dat zoiets te duur is en we daarvoor te weinig manschappen hebben, maar dat lijkt me toch wel nuttig in zo'n gevallen. Heb ooit op school gezeten met een jongen die vluchteling was, en die is toen ook 1 jaar lang naar een soort van taalschool geweest.
Ik vind het nog steeds een schrijnend cijfer hoor. Het staat er misschien maar losjes mee in verband, maar onlangs was hier op BG een discussie over een stijgend aantal ouders die alles (hobby's, voltijds werk en daar de ladder beklimmen, vrienden, ...) willen blijven doen en ook bepaalde educatieve taken enkel en alleen aan de school overlaten, en da's toch wel een cijfer dat daarbij past.Efkes advocaat van de duivel spelen:
Wanneer mama en papa hun kind om 18u -18u30 afhalen, nog eten moeten geven, huiswerk maken met de oudste, in bad steken,... Dan is het net ietsje makkelijker om ze gewoon in bed te zwieren en zelf in de zetel uitgeput neer te ploffen...
Niemand zegt dat toch?Ahja natuurlijk.
Het zijn de Franstaligen die naar een Nederlandse school gaan in de rand die het probleem zijn dat we achterop bengelen in heel Europa en dat dit cijfer al jarenlang toeneemt (werd zonet vermeld op VTM Nieuws).
Iedereen die een beetje voeling heeft met het onderwijs zal u weten te zeggen dat er enorm veel allochtone kinderen zijn die met een veel te beperkte kennis van het Nederlands aan hun school beginnen en dat daar voornamelijk het probleem ligt.
Maar hey, Franstaligen ook enzo se. Het is daar dat de meeste maatschappelijke problemen en leerachterstand van komt.
Oh! Ik had geen flauw idee dat daar een naam voor was, dank je wel.OKAN bedoel je wss. is enkel voor vluchtelingen en gelijkgestelden, denk ik.
Slechts 27% van de ouders leest voor, zingt liedjes, ... aan hun kinderen. Dat is absurd weinig.
ik ben vooral in shock van dit te lezen. Echt moeilijk te geloven, da's toch echt een "standaard" iets...

Het is natuurlijk puur anekdotisch hé maar mijn schoonvader is leerkracht in het middelbaar en de toestanden dat hij soms meemaakt/ziet... Ik kan de keren niet meer bijhouden dat ie lunch meepakt/heeft gekocht voor leerling(en).Qua honger: als dat is omdat ze 's ochtends niet willen ontbijten, OK, ergens wel begrijpelijk. Maar dan geeft ge die toch een extra boterham of koek mee om tijdens de voormiddagpauze op te eten?
Helemaal mee eens! Ik ben dan ook blij dat nog steeds veel scholen de kinderen bewust kennis laten maken met de bibliotheek. Op de dochter haar school starten ze daar bvb al mee in de 2de kleuterklas! Hierdoor kunnen de kinderen ook de ouders er meer in betrekken als het meer van "niet weten" is dan van "niet willen".Ik moet toch ook zeggen dat ik er een beetje van schrik. Dat is toch een van de 'basisdingen' bij het opvoeden van kinderen zou ik zo denken.
Naar school gaan met honger =\= geen eten krijgen. Mijn dochter ontbijt ook nauwelijks wegens geen honger om 7u. Maar ik ben er vrij zeker dat die tegen 9u wel een rammelend maagje zal hebben!
27 procent doet dit "vaak", 71 procent "soms". Toch een belangrijke nuance.Deze twee zaken staan er ook in hé, dat is al even schokkend:
Slechts 27% van de ouders leest voor, zingt liedjes, ... aan hun kinderen. Dat is absurd weinig