(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Toch even deze nuance meegeven over thuistaal:

Is dit omdat er zoveel anderstaligen bij kwamen?​

“Slechts 52 procent van de deelnemende tienjarigen in Vlaanderen spreekt thuis dezelfde taal als op school. In geen enkel ander land is deze groep zo klein geworden. De overige leerlingen - die dus niet altijd Nederlands spreken thuis - doen het gemiddeld minder goed. Maar het is niet omdat we veel anderstalige kinderen tellen in onze klassen, dat ze allemaal slecht scoren. Een derde van de sterkste groep is van thuis uit niet Nederlandstalig. In de zwakste groep is 69 procent anderstalig, maar deze groep bestaat dus niet énkel uit kinderen met een andere origine. Bij 66 procent zijn er thuis geen boeken te vinden, bij 13 procent hebben de ouders geen secundair diploma en er zitten meer jongens bij. Thuistaal is dus niet de enige noemenswaardige voorspeller.”

uit: https://www.hln.be/binnenland/vlaan...ter-doet-in-west-europa-is-wallonie~a2bb3835/

Toch even deze nuance meegeven over thuistaal:

Is dit omdat er zoveel anderstaligen bij kwamen?​

“Slechts 52 procent van de deelnemende tienjarigen in Vlaanderen spreekt thuis dezelfde taal als op school. In geen enkel ander land is deze groep zo klein geworden. De overige leerlingen - die dus niet altijd Nederlands spreken thuis - doen het gemiddeld minder goed. Maar het is niet omdat we veel anderstalige kinderen tellen in onze klassen, dat ze allemaal slecht scoren. Een derde van de sterkste groep is van thuis uit niet Nederlandstalig. In de zwakste groep is 69 procent anderstalig, maar deze groep bestaat dus niet énkel uit kinderen met een andere origine. Bij 66 procent zijn er thuis geen boeken te vinden, bij 13 procent hebben de ouders geen secundair diploma en er zitten meer jongens bij. Thuistaal is dus niet de enige noemenswaardige voorspeller.”

uit: https://www.hln.be/binnenland/vlaan...ter-doet-in-west-europa-is-wallonie~a2bb3835/

Dat is ook allemaal te nuanceren hé. Franstalige Brusselaars die hun kind naar Sint-Jan-Berchmansinstituut sturen versus een gezin Afghanen in Aalst dat na vijf jaar thuis nog geen woord Nederlands spreekt.

Dat is ook allemaal te nuanceren hé. Franstalige Brusselaars die hun kind naar Sint-Jan-Berchmansinstituut sturen versus een gezin Afghanen in Aalst dat na vijf jaar thuis nog geen woord Nederlands spreekt.
En de Afghaan blijkt intelligenter dan de verwende Franstalige kwast? :unsure:

Niemand zegt dat toch?

Maar het gaat wel een rol spelen in een land zoals België, dat kan je niet ontkennen. Wij hebben drie officiële talen en gaan dus altijd slechter scoren dan een Nederland. Overigens, veel "allochtone kinderen" spreken gewoon Frans onderling, dus die cijfers zijn gemengd, allochtoons is geen taal.
Niemand zegt dat toch?
Waar heb ik gezegd dat allochtoons een taal is?

Naar school gaan met honger =\= geen eten krijgen. Mijn dochter ontbijt ook nauwelijks wegens geen honger om 7u. Maar ik ben er vrij zeker dat die tegen 9u wel een rammelend maagje zal hebben!

Ook is er in heel veel huishoudens een cultuur waarbij de ouders zelf niet ontbijten. Rap een koffie naar binnen gieten en druk-druk-druk. Dat zet zich over naar een kind ook natuurlijk. Waarom ontbijten als dat blijkbaar niet "moet" of niet op een rustige of gezellige manier kan gebeuren?
Ik hoorde daarnet in het journaal een tiener zeggen dat hij moeilijk kan ontbijten omdat het aan de ontbijttafel altijd een gestress is en zijn ouders hem opjagen om snel te eten omdat ze door moeten. Wat doe je daar aan als je op tijd op je werk moet zijn?

Ik hoorde daarnet in het journaal een tiener zeggen dat hij moeilijk kan ontbijten omdat het aan de ontbijttafel altijd een gestress is en zijn ouders hem opjagen om snel te eten omdat ze door moeten. Wat doe je daar aan als je op tijd op je werk moet zijn?
Mijn zus haar kinderen kregen vaak een boterham in de auto te eten omdat er anders "geen tijd" was toen ze nog klein waren.
En als het om een tiener gaat die dat zelf ècht vervelend vindt: de tiener een kwartiertje vroeger zijn wekker laten zetten?
Als tiener was er zelden iemand om mij op te jagen, wij stonden alleen op: mama had een vaste vroege shift en mijn pa was 3 dagen per week ook om 7u al weg. 🤷‍♀️

Da's hier ook echt een probleem. Op mijn thuiswerkdag en 4/5de dag laat ik de kinderen relatief op't gemak eten, maar dan zijn wij echt consequent ofwel maar nét op tijd op school of gewoon te laat. Als mijn vrouw ze naar school moet brengen, dan moeten ze bijna drie kwartier vroeger vertrekken ...

De combinatie van een goede opvoeding geven en met beiden fulltime werken, 't is allemaal gene kattepis. Zeker wanneer je op't werk met een prikklok zit.

Vroeger opstaan.

Uiteraard ook niet evident met een tiener :p

Anekdotisch: heb een leerling waarvan ik leerlingbegeleiding ben. Deze leerling haalt in het eerste secundair A gemiddeld 25%.

Hij heeft verschillende leerstoornissen waarvan zijn grootste DCD is (leesbaar schrijven, orde houden, afwijkingen in hoeken meten en tekenen van 5° graden toegestaan en dergelijke).

Ik heb de mama al enkele keren dit schooljaar op school uitgenodigd voor een gesprek. Het meest recente gesprek ging erover om haar warm te maken om hem in een school met basisoptie 2B in te schrijven volgend schooljaar. Ik had een school gevonden in de buurt van waar ze wonen (rechtstreekse tram, slechts 10 minuutjes langer onderweg, basisopties en hun inhouden die die school aanbiedt mooi overlopen). Reactie: nee, hij dubbelt hier. De mama duidelijk gemaakt dat de kans zéér groot is dat hij volgend jaar weer niet een A-attest behaalt. Mama blijft helaas overtuigd. Ik wil niet beweren dat wij als school en ik als leerlingbegeleider de waarheid in pacht heb, maar soms is het echt roepen in de woestijn helaas.

PS: in de lagere school is er vaak per klas een halftijdse ondersteuning die leerlingen met zorgnoden kan helpen. Ik krijg 5 uur voor 3 klassen (wat al veel is en waar ik voor alle duidelijkheid zeer blij mee ben). Daarnaast krijgt hij 1 uur ondersteuning per week van hun ondersteuningsnetwerk.

Ik heb contact opgenomen met zijn vorige school waaruit blijkt dat hij mits enorme ondersteuning en mits enorme toegestane afwijkingen (zie voorbeeld wiskunde), net 50% haalde op zijn vakken waardoor hij een school met 1A moest kiezen. Zo een leerlingen zijn helaas een vogel voor de kat.

Gisteren nog een gesprekje met hem gehad. Het sijpelt bij hem écht niet binnen dat dit jaar geen A-attest op hem staat te wachten. "Maar als ik nu op mijn toetsen een 8/10 haal, kan het dan nog?". Met zo'n leerlingen heb ik zo veel medeleven dat zij door dit verrot systeem moeten spartelen en verdrinken.

Het ging nu over een tiener die getuigde in het journaal, maar ik denk dat kleuters en jonge kinderen uit de lagere school toch ook vaak opgejaagd moeten worden aan de ontbijttafel omdat het vooruit moet gaan? Wij hadden indertijd het geluk dat mijn ouders op wandelafstand van ons huis werkten en dus niet om 7u al op het perron moesten staan voor de trein naar Brussel.

's Avonds hoogstwaarschijnlijk zelf liedje. Ik merk dat nu bij mijn zus, die is altijd pas zo laat van haar werk dat ze de kinderen net voor het sluiten van de opvang (17u45) kan gaan oppikken op school. En dan moet er thuis nog gekookt worden. Als je dan nog aandacht moet geven aan de kinderen én ze op tijd in bed zien te krijgen omdat ze er 's ochtends vroeg uitmoeten.

Héél dat model komt toch zwaar onder druk te staan imho.

Wat zou de invloed zijn van de "onnozelefilmpjescultuur" waar we nu toch al een dikke 10 jaar in zitten? Smartphones, steeds op jongere leeftijd, miljoenen fimpjes van zeer laag niveau, die massaal gedeeld en bekeken worden.

Tiktok is van de Chinezen, hier in het westen krijgen we enkel troep te zien, in China educatieve filmpjes. Je zou bijna denken dat de Chinezen geslaagd zijn in het dommer maken van onze bevolking.

Anekdotisch: heb een leerling waarvan ik leerlingbegeleiding ben. Deze leerling haalt in het eerste secundair A gemiddeld 25%.

Hij heeft verschillende leerstoornissen waarvan zijn grootste DCD is (leesbaar schrijven, orde houden, afwijkingen in hoeken meten en tekenen van 5° graden toegestaan en dergelijke).

Ik heb de mama al enkele keren dit schooljaar op school uitgenodigd voor een gesprek. Het meest recente gesprek ging erover om haar warm te maken om hem in een school met basisoptie 2B in te schrijven volgend schooljaar. Ik had een school gevonden in de buurt van waar ze wonen (rechtstreekse tram, slechts 10 minuutjes langer onderweg, basisopties en hun inhouden die die school aanbiedt mooi overlopen). Reactie: nee, hij dubbelt hier. De mama duidelijk gemaakt dat de kans zéér groot is dat hij volgend jaar weer niet een A-attest behaalt. Mama blijft helaas overtuigd. Ik wil niet beweren dat wij als school en ik als leerlingbegeleider de waarheid in pacht heb, maar soms is het echt roepen in de woestijn helaas.

PS: in de lagere school is er vaak per klas een halftijdse ondersteuning die leerlingen met zorgnoden kan helpen. Ik krijg 5 uur voor 3 klassen (wat al veel is en waar ik voor alle duidelijkheid zeer blij mee ben). Daarnaast krijgt hij 1 uur ondersteuning per week van hun ondersteuningsnetwerk.

Ik heb contact opgenomen met zijn vorige school waaruit blijkt dat hij mits enorme ondersteuning en mits enorme toegestane afwijkingen (zie voorbeeld wiskunde), net 50% haalde op zijn vakken waardoor hij een school met 1A moest kiezen. Zo een leerlingen zijn helaas een vogel voor de kat.

Gisteren nog een gesprekje met hem gehad. Het sijpelt bij hem écht niet binnen dat dit jaar geen A-attest op hem staat te wachten. "Maar als ik nu op mijn toetsen een 8/10 haal, kan het dan nog?". Met zo'n leerlingen heb ik zo veel medeleven dat zij door dit verrot systeem moeten spartelen en verdrinken.
En een direct gevolg is dat de "goede" studenten véél minder aandacht krijgen waardoor hun capaciteiten op jonge leeftijden niet benut worden. Met alle gevolgen van dien.

Maar we zijn verplicht om iedereen aan boord te houden. No matter what.

Wat zou de invloed zijn van de "onnozelefilmpjescultuur" waar we nu toch al een dikke 10 jaar in zitten? Smartphones, steeds op jongere leeftijd, miljoenen fimpjes van zeer laag niveau, die massaal gedeeld en bekeken worden.

Tiktok is van de Chinezen, hier in het westen krijgen we enkel troep te zien, in China educatieve filmpjes. Je zou bijna denken dat de Chinezen geslaagd zijn in het dommer maken van onze bevolking.
Ik ben er bijna zeker van.

En een direct gevolg is dat de "goede" studenten véél minder aandacht krijgen waardoor hun capaciteiten op jonge leeftijden niet benut worden. Met alle gevolgen van dien.

Maar we zijn verplicht om iedereen aan boord te houden. No matter what.
Momenteel is het probleem met een dalend niveau in lager en secundair dat ze moeilijker gaan meekunnen in hoger onderwijs. Maar als ook daar het niveau begint te dalen en we met onze hoogopgeleiden op internationaal niveau ook beginnen dalen, pas dan zitten we echt met een groot probleem want onze kenniseconomie is het enige wat we nog hebben.

52%, what the hell?
Gemixte koppels waarbij 1 iemand een andere moedertaal spreekt, word er ook meestal niet 'altijd' Nederlands gesproken (waar ik nu onder val met mijn gezin en toen ik opgroeide ook). Niets mis mee ook.

Zoek is in statbel op welk percentage kinderen (-18j) geen beide ouders heeft die als eerste nationaliteit de Belgische hebben. In Vlaanderen is dat 50%, in Brussel zelfs 90%(!).

25% in de totale bevolking van Vlaanderen valt daar onder, maar bij kinderen is dat nog veel meer (aangezien immigranten meer kinderen hebben en 50+ gemiddeld veel minder deze situatie hebben aangezien het relatief nieuw is).

52% die niet altijd Nederlands spreekt thuis klinkt dan heel logisch.

Meest extreme gemeente is Sint Joost ten node in Brussel, waar slechts 3% van de kinderen beide ouders Belg hebben als eerste nationaliteit. In de grootsteden als Antwerpen zijn de cijfers ook <30%

Jij ook niet dus.
Enfin je fietst er handig langs heen door dingen te vermelden of in mijn mond te leggen die nooit gezegd zijn.
Maar nice try.
Twee mensen vermelden terloops dat er hier ook Franstaligen zijn die naar Nederlandstalige scholen gaan, wat je ook gaat terugvinden in cijfers die peilen naar de thuistaal. Niemand zoekt daar de hoofdreden, of gebruikt dat om de problemen rond "allochtonen" in het onderwijs onder de mat te vegen.

Jouw reactie:

Ahja natuurlijk.
Het zijn de Franstaligen die naar een Nederlandse school gaan in de rand die het probleem zijn dat we achterop bengelen in heel Europa en dat dit cijfer al jarenlang toeneemt (werd zonet vermeld op VTM Nieuws).

Iedereen die een beetje voeling heeft met het onderwijs zal u weten te zeggen dat er enorm veel allochtone kinderen zijn die met een veel te beperkte kennis van het Nederlands aan hun school beginnen en dat daar voornamelijk het probleem ligt.

Maar hey, Franstaligen ook enzo se. Het is daar dat de meeste maatschappelijke problemen en leerachterstand van komt.
Dit slaat dus gewoon op niets, wat dwaas sarcasme om eens cassant uit de hoek te komen in een discussie die je ofwel niet leest of niet
begrijpt. Een post die eigenlijk het niveau van een shitpost niet overstijgt. En als er dan nog iemand op reageert, ga je gewoon de kinderachtige toer op.

Edit crew: ongepast stuk verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
het gebekvecht mag langs beide kanten stoppen
Twee mensen vermelden terloops dat er hier ook Franstaligen zijn die naar Nederlandstalige scholen gaan, wat je ook gaat terugvinden in cijfers die peilen naar de thuistaal. Niemand zoekt daar de hoofdreden, of gebruikt dat om de problemen rond "allochtonen" in het onderwijs onder de mat te vegen.

Jouw reactie:

Dit slaat dus gewoon op niets, wat dwaas sarcasme om eens cassant uit de hoek te komen in een discussie die je ofwel niet leest of niet
begrijpt. Een post die eigenlijk het niveau van een shitpost niet overstijgt. En als er dan nog iemand op reageert, ga je gewoon de kinderachtige toer op.

Ik begrijp dat het je frustreert dat je niet altijd gelijk kreeg op dit forum, maar een beetje de trol uithangen is niet nodig hoor.

Lijkt me vooral uit jouw reacties die me een gebrek aan verstand of begrijpend lezen verwijten (oh ironie) en woorden in de mond leggen (iemand verwijten "allochtoons" als taal te hebben bestempeld is nu ook niet echt het voorbeeld van volwassenheid als je het dan toch over kinderachtigheid wil hebben) dat jij degene bent met het probleem.
Verder maak ik er ook geen woorden meer aan vuil.

ontkrachte argumenten niet blijven hergebruiken
Zowel de verhalen uit het onderwijs (ex-collega's) als uit de kant van hulpdiensten/ordediensten (spoed/politie) die me de laatste tijd ten oren zijn gekomen: taal, taal en nog eens taal. Kinderen in de klas krijgen die onvoldoende Nederlands spreken, mensen die op spoed aankomen en géén Nederlands/Engels spreken, mensen in verkeersongevallen die al jaren in dit land wonen maar niet eens Nederlands/Frans/Engels spreken (kreeg een déjà vu gevoel, zelf in 2018 aangereden door zo'n vrouw).

Dit vermelden is het impliciet ook als reden/excuus geven, terwijl dit nergens op slaat in een discussie rond een dalend niveau, want België was 30 of 60 jaar geleden ook reeds een tweetalig land, waar ouders hun kinderen al eens naar de andere kant van de taalgrens stuurden, zeker in Brussel.
Als ik dan bovendien kijk naar de groei van het leerlingenaantal in Brussel, zie je een even grote groei in het Franstalig als in het Nederlandstalig onderwijs, dus daar zit die verklaring niet. Thuis Franstalig zijn en wél nog Franse boeken lezen is overigens nog altijd een heel verschil met thuis géén landstaal spreken en niets meer lezen.

Zoals gebruikelijk wordt hier in discussies waar een belangrijk deel (maar heus niet alles) van de verklaring zit bij een te grote massamigratie, gefaalde integratie (decennia aan de huwelijkspartner toch nog terug gaan zoeken in het land van oorsprong, waardoor vaak de moeder alsnog zelf geen Nederlands sprak) en laks beleid op meerdere niveaus (inclusief onderwijs), alles gedaan om die component te minimaliseren. Ja, de zwakste groep bestaat niet exclusief uit anderstaligen, ja, er zijn andere verklaringen (o.a. zesjescultuur) die bijdragen aan deze gevaarlijke cocktail die stilaan dodelijk dreigt te worden voor onze kenniseconomie... maar dit neigt wat mij betreft wél naar onder de mat vegen, als er géén hardere aanpak aan gekoppeld wordt.

Ik zou nog net niet zo ver gaan als Ben Weyts die ouders wil straffen als hun kinderen onvoldoende Nederlands spreken, maar ik zou wél "flinks" durven ingrijpen op kindergeld: te vaak een lege brooddoos? Kind haalt taalniveaus niet? Jammer, wij als samenleving nemen een aantal van de ondersteuningsmaatregelen die we geven: i.e. kindergeld rechtstreeks naar schoolmaaltijd of naar buitenschoolse hobby's waar Nederlands de voertaal is. Ouders die thuiszitten met een uitkering? Verplicht Nederlands leren.
De middelen zijn er, ze worden echter duidelijk niet goed geïnvesteerd.

Terug
Bovenaan