(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Groepswerk, overal en altijd, zijn geweldig áls je je eigen team mag samenstellen.

En open miserie in alle andere gevallen.

Ik heb nooit begrepen waarom je in de ingenieurs jaren niet per definitie "open boek" (tegenwoordig "open laptop"?) examens kreeg.

"Toegepaste" wetenschappen, what's in a name...
Ik snap eigenlijk niet waarom toegepast zou impliceren dat alles open boek is of waarom je dan geen theorie zou moeten kennen.

De kennis/theorie kan je ten allen tijde nalezen in het boek.
Die theorie van buiten moeten leren, is enkel nuttig om door het hoepeltje genaamd examen te springen.

Daarom dus, want voor de rest vh leven: nutteloos.

Die theorie van buiten moeten leren, is enkel nuttig om door het hoepeltje genaamd examen te springen.

Dat is geen antwoord op mijn vraag, maar gewoon een soort algemene "theorie is kaka". Waarom zou dit voor een natuurkundig ingenieur zou zijn, maar voor een natuurkundige niet?

Ik ga overigens niet akkoord hoor, maar veel hangt natuurlijk af van de opzet: wat formules memoriseren is niet echt nuttig zonder een idee van de verbanden, en daarvoor is de afleiding vaak nodig. Je kan het ook als een hoepel zien om wat te selecteren natuurlijk, dat lijkt het soms ook wel te zijn.

Maar ik vind het wel interessant hoe het idee achter deze thread is dat er een algemene malaise heerst in het (hoger) onderwijs, en het dus vroeger beter was, terwijl vroeger theorie memoriseren een pak meer werd benadrukt.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe het nu is.

Men wist bij ons dat 98% van de mensen die in het tweede jaar geraakten, uiteindelijk zouden afstuderen.
Dan kon je ook je best doen om die 98% een (nuttige) opleiding te geven ipv al die moeite te steken in ca. de helft jaarlijks te buizen.

Totally pointless.

Nu, ik weet wel waarom ze weinig open boek deden: dat zou die 98% gevoelig hebben doen dalen.

De grote fans van open boek wil dan wel van die "grote inzicht" vragen die ze gewoon moeten overschrijven uit het boek.

Ik heb veel open boek examens gehad. En hoeveel keer doe je dan je boek open ? Meestal 0x. Een beetje verstandige prof stelt standaard vragen die wel wat verder gaan dan "schrijf de tabel van pg 19 op"... De grote inzichten zeg maar. En guess what, die komen niet uit het boek.

En voor oefeningen waar er debiele formules waren, waren die bij gesloten boek examens vaak als formule addendum toegevoegd.

Mijn ervaring is toch dat de "ik studeer niks uit mijn hoofd" figuren pokke irritant zijn om mee samen te werken. Die denken aan het niveau van een slak. 0,0 parate kennis. Zit daar eens in een meeting mee te sparren met een man of 5. Er komt niks parate kennis uit.

Ja, er zijn debiele proffen die tabelletjes vragen als examen vragen, maar die zijn toch 1 hand te tellen. Ik heb ook alle chemische structuren van A C T G uit mijn hoofd moeten leren en alles amino zuren. Ik heb dat toch altijd met een half oog gedaan. Rap in, rap uit. Maar je moet wel iets van weten, anders zijn de discussies nogal zinloos later.

In de praktijk moet je die kennis ook wel wat in je hoofd hebben om er vlot mee te kunnen werken. Vergelijk het met de tafels van vermenigvuldiging te leren, je zou dat ook als onzin kunnen zien want een kind dat snapt hoe vermenigvuldigen werkt kan dat allemaal wel zelf uitrekenen (of een rekenmachine gebruiken), je leert die tafels echter uit het hoofd omdat je anders enorm traag zal zijn bij zelfs simpele wiskunde als je dat iedere keer echt moet uitrekenen.

Laatst bewerkt:
Maar ik vind het wel interessant hoe het idee achter deze thread is dat er een algemene malaise heerst in het (hoger) onderwijs, en het dus vroeger beter was, terwijl vroeger theorie memoriseren een pak meer werd benadrukt.
Absolute antwoord heb ik niet.
Beter voorbereiding uit het secundair?
Misschien gingen vroeger vooral de top leerlingen verder studeren, nu heb je een diploma inflatie: iedereen moet perse een diploma hebben.
Er is geen selectie en iemand uit 7de BSO kan bv: voor fysica gaan op unief.
Sommige studenten proberen 2 of meerdere richtingen vooraleer ze zeggen ik heb mijn ding gevonden. Daar waar je vroeger iets meer had van het is mijn ding niet ik ga gaan werken of je studeerde af in de richting die je niet graag had door druk van de ouders?

In mijn geval was dit vooral:
Grote kloof tussen secundair en hoger onderwijs.
Ik heb een semester universiteit geprobeerd, vond het weinig stimulerend: lessen van 9h tot 17h. Heel abstract en theorie en daarnaast nog lessen zoals bv filosofie die me weinig boeide.

We moeten ook niet blindstaren op die PISA rankings. Daar waar Aziatische landen hun ‘beste’ scholen voor kiezen.

In de praktijk moet je die kennis ook wel wat in je hoofd hebben om er vlot mee te kunnen werken. Vergelijk het met de tafels van vermenigvuldiging te leren, je zou dat ook als onzin kunnen zien want een kind dat snapt hoe vermenigvuldigen werkt kan dat allemaal wel zelf uitrekenen (of een rekenmachine gebruiken), je leert die tafels echter uit het hoofd omdat je anders enorm traag zal zijn bij zelfs simpele wiskunde als je dat iedere keer echt moet uitrekenen.
Ik volg je redenering, maar die tafels zal ik dan niet ‘blokken’ maar gewoon onthouden door repetitief werk en dus veel oefeningen te maken. Daarom dat praktijk/oefeningen voor mij veel logischer werkt dan theorie concepten leren.

Ik weet niet hoe het nu is.
Er zijn nochtans heel wat tweedejaars ir-studenten die falen. Er zijn er zelfs enkele die in de ir-jaren falen.
Men wist bij ons dat 98% van de mensen die in het tweede jaar geraakten, uiteindelijk zouden afstuderen.
Dan kon je ook je best doen om die 98% een (nuttige) opleiding te geven ipv al die moeite te steken in ca. de helft jaarlijks te buizen.

Totally pointless.

Nu, ik weet wel waarom ze weinig open boek deden: dat zou die 98% gevoelig hebben doen dalen.
Volgens jou pointless, volgens mij niet. De verplichting om een aantal vakken de theorie volledig te beheersen, was ook de drijfveer om ze perfect te beheersen (warmteleer, sterkteleer,....).
Volgens mij moet je de theorie perfect beheersen om dat in de praktijk ook toe te passen.

De verplichting om een aantal vakken de theorie volledig te beheersen, was ook de drijfveer om ze perfect te beheersen (warmteleer, sterkteleer,....).
Volgens mij moet je de theorie perfect beheersen om dat in de praktijk ook toe te passen.
De zaken die je 'overleerde' (overlearned) in het onderwijs, dat zijn de zaken die je nu nog zonder aarzelen beheerst. Spellen, grammatica, rekentafels,... Ik veronderstel voor mensen in het beroepsonderwijs, dat dit ook geldt voor allerlei praktische vaardigheden.
Overleren is: iets oefenen lang nadat je gestopt bent met verbeteren. Zie ook hoe muzikanten oefenen.

Veel wat je moet kennen voor een examen, ben je vergeten. Bijvoorbeeld, ik heb zes jaar Latijn gedaan. Voor de examens kende ik m'n grammatica goed. Maar in de lessen en nu? Niet goed genoeg om het te toe te passen, vrees ik. Iets over deponente werkwoorden, conjuctief, nevenschikkingen, stijlfiguren,... Het is ook nuttig om voor jezelf een 'standaard' te hebben van: "Ja, ik herken uit ervaring de aanwijzingen, waardoor ik weet dat ik iets beheers". (Metacognitie)
Maar als bijv. warmteleer of sterkteleer perfect beheerst, 'overleert', dan wordt dat zoals die andere vaardigheden die je hebt overleerd.

Laatst bewerkt:
De zaken die je 'overleerde' (overlearned) in het onderwijs, dat zijn de zaken die je nu nog zonder aarzelen beheerst. Spellen, grammatica, rekentafels,... Ik veronderstel voor mensen in het beroepsonderwijs, dat dit ook geldt voor allerlei praktische vaardigheden.
Overleren is: iets oefenen lang nadat je gestopt bent met verbeteren. Zie ook hoe muzikanten oefenen.

Veel wat je moet kennen voor een examen, ben je vergeten. Bijvoorbeeld, ik heb zes jaar Latijn gedaan. Voor de examens kende ik m'n grammatica goed. Maar in de lessen en nu? Niet goed genoeg om het te toe te passen, vrees ik. Iets over deponente werkwoorden, conjuctief, nevenschikkingen, stijlfiguren,... Het is ook nuttig om voor jezelf een 'standaard' te hebben van: "Ja, ik herken uit ervaring de aanwijzingen, waardoor ik weet dat ik iets beheers". (Metacognitie)
Maar als bijv. warmteleer of sterkteleer perfect beheerst, 'overleert', dan wordt dat zoals die andere vaardigheden die je hebt overleerd.
Ik zou daar toch de opmerking bij maken dat "overleren" misschien langer beschermt tegen vergeten, maar dat zonder regelmatig gebruik/herhalen je uiteindelijk toch die richting uitgaat.

Mijn nichtje zit in 1e leerjaar. Die krijgt elke maand een MAP met rapporten. Bladzijden evaluatie en toetsen. Voor een 7 jarige. Dat kind is primus in alles. Maar toch staat er bladzijden lang bij evaluatiecriteria, OK en 2 zinnen geschreven.

Bladzijden lang. Sorry, maar als ouder lees je dat toch niet? Waarom is dat er nu?
als je een kind wil doen laten zitten, is IETS in die aard nodig. Kennis van m'n vrouw heeft 8 vergaderingen met verschillende externen én de ouders gehad over 1 kind. Besluit van school staat al lang vast, ouders willen nu alle verslagen van die 8 vergaderingen, mogelijks omdat er juridische stappen kunnen volgen als besluit van school (zittenblijven) gevolgd wordt.
cege zei:
Moeten zijn/willen zijn. Ik kan ook 24h emails beantwoorden als ik wil. De realiteit is, tussen 18 en 20h kunnen ze de boom in (ik ben er niet). Na 20h (zoals vandaag) probeer ik 1h emails bij te werken als ik giga veel achter zit. Als ik niet aan je email geraakt ben, very sorry, stuur maar een nieuwe. Is je email blablaba, very sorry, die gaat de vuilbak in of wordt doorgestuurd en hopelijk braadt je haring daar.

Ik vraag me dan altijd af welke email MOET verwerkt worden door een leerkracht. en al zeker waarom die niet tijdens een speeltijd of zo kan verwerkt worden. Je moet de andere kant ook wat trainen. Als je altijd binnen de 5 min antwoordt, dan worden mensen dat gewoon. Als je nooit antwoordt, gaan ze ergens anders op zoek. Jammer voor de andere, maar je bent er van af.
omdat je tijdens een speeltijd ofwel toezicht aan het geven bent, naar het toilet wil gaan of de klas klaarzetten voor de volgende activiteit? Dat moet bij mijn vriendin gewoon na de uren, behalve een rappe "ok" en dergelijke heb ik nog nooit van haar mails gekregen.
cege zei:
Je moet ook niet altijd alles onmiddellijk willen oplossen.
als je wil vermijden dat ouders ondertussen al 10 andere stappen genomen hebben en er ruzie tussen ouders wegens foute aannames gebeuren: best wel.
cege zei:
Ik heb in een lang verleden ook nog op unif lesgegeven. Mijn mailbox zat ook elke dag vol met "moeten we dat kennen", "ik kan niet naar de les komen, blabablablabla". Dat was gewoon, delete, delete, delete, delete. Daar heeft nooit iemand iets over gezegd.
momenteel zou dat gebruikt kunnen worden tegen jou om een slecht cijfer te betwisten. Je hebt immers geen begeleiding gegeven.
cege zei:
1 facebook groep, 1 school. Hoeveel leerkrachten/personeel is dat ? Kan me niet inbeelden welke content daarop zou moeten komen. Maar goed, zoveel werk zal dat wel niet zijn denk ik dan ? Elke vrijdag of elke dinsdag en donderdag de 6 foto's van de week. Beurtrol.
per klas de afspraken van wat niet vergeten mag worden voor volgende week (zwemzak, materiaal, ...) of welke taken afgewerkt moeten worden / welke uitstappen etc er zijn.

.een vraagje: ik ben geboren in 1982 en kan me niet herinneren ooit 1 e-mail naar een leerkracht gestuurd te hebben, ben ik daarmee een buitenbeentje of was dat gangbaar in die tijd.

Laatst bewerkt:
.een vraagje: ik ben geboren in 1982 en kan me niet herinneren ooit 1 e-mail naar een leerkracht gestuurd te hebben, ben ik daarmee een buitenbeentje of was dat gangbaar in die tijd.
Dat lijkt me logisch gezien je van school was voor email of een internetverbinding wijdverspreid waren.

Ik ben geboren in 1992 en de enige mail die ik stuurde in het middelbaar naar een leerkracht, was in het derde, toen ik vroeg in welk lettertype het werkstuk moest zijn.

Ik ben 5 jaar jonger en ook in mijn tijd gebeurde dat niet.
Het was dan ook vooral een grap. Lijkt me niet echt een geheim dat mensen algemeen mondiger worden en minder schroom(of respect) hebben om iemand met autoriteit te contacteren. Ik weet nog hoe ik in 2009 mijn eerste keer oefeningen gaf aan studenten en een mail kreeg genre: "Yo S., ik kan er sebiet niet zijn want kheb mij overslape."

(Al ben ik 4 jaar jonger en denk ik niet dat ik tijdens mijn middelbaar veel mails heb gestuurd.)

En het gaat verder bergaf. De zesjescultuur is algemeen ingeburgerd, "yes is ben er door" of "onze zoon heeft goed gewerkt, hij is voor alle vakken geslaagd", "goed gedaan, geen buizen".

Ik zit nu al met een aantal graduaatsstudenten die op taal slechter scoren dan de leerlingen bij mijn vrouw in de lagere school. (Korte ei, lange ij, voltooid deelwoorden met dt schrijven)
Op technisch vlak zijn het ook al geen hoogvliegers en kunnen ze nog thermostaat en een buitenvoeler op de juiste klemmen aansluiten, geen elektrobuis recht op de muur hangen, geen wisselschakelaar aansluiten.

Resultaat: een generatie studenten dat niet kan schrijven, beperkt inzicht heeft en op de koop toe ook nog onhandig is.

* Organiseer voor elke richting in het hoger onderwijs instaptesten op niveau 6e middelbaar en laat enkel de sterkere verder studeren.
* Stop met zwakke vdab studenten te droppen op hogescholen en betaald te laten studeren, veelal zijn die mensen te zwak, zowel voor taal als wetenschap
* Dwing mensen in uitvoerende jobs met opleiding op de werkvloer, in plaats van een betaalde studententijd met uitkering.

Mijn nichtje zit in 1e leerjaar. Die krijgt elke maand een MAP met rapporten. Bladzijden evaluatie en toetsen. Voor een 7 jarige. Dat kind is primus in alles. Maar toch staat er bladzijden lang bij evaluatiecriteria, OK en 2 zinnen geschreven.

Kind kan driehoek tekenen. "OK, vierkanten en cirkel kent ze ook al blablabla"
Kind kan letters benoemen. "OK, maar aandacht is nodig voor a b c blabla"

Bladzijden lang. Sorry, maar als ouder lees je dat toch niet? Waarom is dat er nu?

Voor kinderen van 7 jaar.
Mijn zoon zit in het 1e leerjaar en dat is hier toch totaal niet, gelukkig. Er zijn 2 oudercontacten doorheen het jaar en 4 rapporten. That's it. Eventueel een 3e oudercontact op het einde van het schooljaar als er problemen zijn. Juffen en directie zijn natuurlijk toegankelijk en kinderen met extra zorg krijgen natuurlijk meer aandacht.

Ik ben blij dat ik niet in een centrum stad woon. Ik ken er die les Nederlands geven in 1 en 2e middelbaar. 3 witte in een klas van 20. De helft van de klas zit continue in begeleiding, begeleiding in de klas, ... Voor Nederlands is dat nog OK, want je moet NEderlands geven. Maar je moet eens proberen Aardrijkskunde proberen te geven als je de helft van de tijd moet uitleggen wat een "breedtegraad" of "poolcirkel" is...
Kennis van mij is kleuterleidster in Borgerhout. Had vorig jaar in haar klas 2 kinderen die Nederlands verstonden van de 20. Begin er maar aan, dat is godbetert 90%. Oudercontacten zijn ook heel tof met die families. Begrijpen er toch niets van en dan moet vaak een ouder zus/broertje komen vertalen.

Laatst bewerkt:

Opvallend resultaat: nergens in Europa spreken kinderen thuis zo weinig de onderwijstaal als in Vlaanderen. Slechts 52 procent van de tienjarigen gaf in een gekoppelde bevraging aan altijd Nederlands te spreken thuis.

En dan is men verbaasd...

Terug
Bovenaan