(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Damned if I do, damned if I don't.

At this point wil je géén verbetering en ga je ongeacht maatregelen toch commentaar geven gewoon om... commentaar te kunnen geven.
Zover zijn we ja dat woensdagnamiddag in plaats van de strafstudie gaan we verplicht Nederlandse les volgen, dus eigenlijk een soort van strafstudie maar dan elke week omdat je niet genoeg Nederlands kan. Als jij denkt dat dit op jolijt onthaalt wordt mag jij denken hè maar ik denk dus van niet, dat is mijn commentaar ja.

Laatst bewerkt:
Zover zijn we ja dat woensdagnamiddag in plaats van de strafstudie gaan we verplicht Nederlandse les volgen, dus eigenlijk een soort van strafstudie maar dan elke week omdat je niet genoeg Nederlands kan. Als jij denkt dat dit op jolijt onthaalt wordt mag jij denken hè maar ik denk dus van niet, dat is mijn commentaar ja.
Het artikel geeft een best genuanceerd beeld van de maatregel, maar jij draait hier gewoon rond de pot om opnieuw te zeiken op mensen die (nog) geen deftig Nederlands spreken met een nietszeggend commentaar.

Het idee achter deze maatregel is juist om jongeren extra kansen te geven. Obviously hangt het af van hoe het georganiseerd wordt, maar het lijkt erop dat jij vooral een reden zoekt om te klagen en te "kakken" op de doelgroep.

Van vooroordelen gesproken...

Lijkt mij een goede maatregel, op zich tegen een beperkte kost (ik schat aan 10 lln/leerkracht toch snel € 8 miljoen euro per jaar, misschien meer met de admin. overhead), qua middelen genoeg plaatsen in het onderwijs waar je die kan rapen *kuch* godsdienst- en LO-leerkrachten andere noemers geven *kuch* qua mensen denk ik dat het best wel moeilijker zal zijn, weinigen voelen zich geroepen om net aan die doelgroep te blijven lesgeven, werkt énorm demotiverend als er ook géén echte gevolgen aan verbonden zijn. Wat mij betreft kan deze maatregel dienen als een eerste, nodige interventie, waarbij men hulp aanbiedt, mij rest wél de vraag wat als men er niet op ingaat...
Zeker indien men ervoor zou kiezen om dit op woensdagnamiddag te organiseren, zou het kunnen botsen met andere activiteiten.

Praktisch is het buiten de grootsteden wel ook niet zo evident om zomaar een half uur langer op school te blijven, sommige leerlingen gaan dan véél langer moeten wachten op een eventuele busaansluiting naar huis.
Nu goed voor een stuk is die taalachterstand ook een gevolg van de keuzes die thuis gemaakt werden - geen Nederlandstalige hobby's voor de kinderen bijvoorbeeld - dus dan is het ook niet verkeerd dat een maatregel als deze de praktische organisatie van de thuisomgeving wat moeilijker maakt voor een tijdje.

We hebben heel lage ratio leerlingen/leerkracht
Lerarentekort is vaak: we zoeken een interim
Gewoon omdat er zoveel verlofsystemen zijn, zou gewoon maar zelfde moeten zijn als ambtenaren bij Vlaamse overheid bv

Welke verlofstelsels hebben leerkrachten volgens jou zoveel meer dan Vlaamse ambtenaren? Ik kan er inderdaad een paar benoemen, maar ik zou die niet "zo veel" noemen. Het problematische is gewoon dat een interim niets van rechten opbouwt (anciënniteit telt in mijn ogen niet) doorheen goed verlopen interimopdrachten, voor elders terug met een "voorsprong" te starten.

Ik volg prof. Denecker in grote lijnen. Dat leerlingen niet meer definities uitgedrukt in verzamelingsleer meer zouden begrijpen is echt frappant.
Ik vind dat echt zot. Ik heb dat soort dingen jarenlang aan een stuk gehad in 't lager 😅 En de eerste twee jaar van 't ASO lag er ook heel sterk de nadruk op definities en definities ook in notaties kunnen zetten. Dat was eerste graad moderne wetenschappen, dus echt gek om te zien dat afgestudeerde scholieren in 6 of 8 uur wiskunde dat niet meer kunnen.

In het algemeen is het niveau van Nederlands op dit forum gewoonweg bedroevend. Bijna op elke pagina dt-fout en vaak meer dan één. En dan vind je hier vooral hoogopgeleiden.

In het algemeen is het niveau van Nederlands op dit forum gewoonweg bedroevend. Bijna op elke pagina dt-fout en vaak meer dan één. En dan vind je hier vooral hoogopgeleiden.
Het niveau Nederlands wordt bijlange niet bepaald door de hoeveelheid dt fouten in geschreven tekst op een gaming forum. Als je dat soort problemen al bedroevend vindt dan heb je een triestig leven. Het maakt namelijk echt geen fuck uit of je nu een letter die niemand zelfs kan horen opschrijft of niet. De mensen die verplicht gestuurd gaan worden naar de bijlessen Nederlands, die zitten daar niet wegens dt fouten. Maar natuurlijk een prachtig staaltje whataboutism en wegkijken van de echte problemen.

Het niveau Nederlands wordt bijlange niet bepaald door de hoeveelheid dt fouten in geschreven tekst op een gaming forum. Als je dat soort problemen al bedroevend vindt dan heb je een triestig leven. Het maakt namelijk echt geen fuck uit of je nu een letter die niemand zelfs kan horen opschrijft of niet. De mensen die verplicht gestuurd gaan worden naar de bijlessen Nederlands, die zitten daar niet wegens dt fouten. Maar natuurlijk een prachtig staaltje whataboutism en wegkijken van de echte problemen.
Die bijlessen Nederlands zijn er inderdaad niet voor zij die gewoon moeite hebben met het schrijven van onze taal, maar het is niet alleen door mensen met een grote taalachterstand dat het niveau van ons taalonderwijs er jaar op jaar op achteruit gaat. Het is ook deze bedroevende mentaliteit die je hier beschrijft. Te veel mensen kan het 'geen fuck' schelen of ze foutloos schrijven. Het is maar een forum, het is maar een WhatsApp, ... maar intussen zie je ook steeds meer mensen in het professionele leven schrijf- en taalfouten bij de vleet maken, zie je dat ze geen teksten meer kunnen schrijven (intro, midden, slot, wat is dat?). Logisch, want zoals elke vaardigheid moet je ook je taalvaardigheid onderhouden.

Vroeger had je al veel leerlingen die van geschiedenis, aardrijkskunde en zelfs wiskunde zich afvroegen waarom ze dat allemaal moeten leren, "want ze gaan dat later toch niet nodig hebben". Nu is dat ook voor Nederlands het geval, want online - waar ze steeds meer tijd doorbrengen - vinden we het niet belangrijk om correct te schrijven, en in andere situaties heb je toch gewoon de spellcheck en sinds kort ook ChatGPT e.d. om teksten voor jou te schrijven?

Neen, als je serieus wilt dat ons onderwijsniveau terug naar boven gaat, dan moeten we die mentaliteit toch verbannen hoor. Of dat nu gaat over Nederlands, wiskunde of andere vakken. Uiteraard gaat het wegwerken van de taalachterstand van anderstalige leerlingen een grotere impact hebben op de resultaten, maar we mogen van hen ook verwachten dat ze niet alleen verbaal onze taal meester zijn, maar dat ze zich ook schriftelijk correct kunnen uitdrukken in het Nederlands. En je slaat toch ook maar een mal figuur als je anderstaligen enerzijds wil overtuigen van het belang van onze taal en meesterschap daarvan, als je anderzijds zelf het correct toepassen van die taal niet belangrijk vindt.

Je kan op een forum en in chats uiteraard ook gewoon spreektaal hanteren, en niemand schrijft 100% van de tijd foutloos. We moeten mensen niet aanvallen op een gamingforum wanneer ze eens een taal-of schrijffout maken (tenzij ze 'thans' misgebruiken, dat spreekt), maar ik ben er toch ook wel van overtuigd dat discussies hier beter zouden verlopen moesten sommige leden wat meer moeite steken in hun teksten. En ik vind de ingesteldheid die je hier beschrijft echt wel exemplarisch voor het algemene dalende taalniveau in onze maatschappij, dus dat is zeker geen whataboutisme of wegkijken van de "echte" problemen. Dit maakt absoluut deel uit van het probleem. Als ik kijk naar de hardcoded dt-fouten en andere taalfouten in de backend van onze website, dan moeten die IT'ers dat echt niet gaan steken op de aanwezigheid van anderstaligen in hun klas die het niveau naar beneden haalden. Dat is zuiver door de "je m'en fous"-mentaliteit die jij hier beschrijft. En die sijpelt ook door in het onderwijs, waardoor je een vicieuze cirkel krijgt waarbij het niveau blijft dalen. Tel daarbij de toename van leerlingen die de taal helemaal niet of erg gebrekkig machtig zijn, en je krijgt een dodelijke cocktail voor ons onderwijsniveau.

Laatst bewerkt:
Elke Nederlandstalige is gevoelig aan dt-fouten, net zoals Franstaligen al snel travailler/travaillé door elkaar halen.

Nu, ik ga wel akkoord dat je hier soms schandalige fouten ziet, maar moest de schoolgaande jeugd of de brede bevolking schrijven zoals de meeste posters hier kunnen we denk ik wel van een succes spreken hoor. Gewoon al eens op facebook wat willekeurige reacties lezen bevestigt dat.

Ik ga wel akkoord met @Sir.Killalot dat het allemaal begint met de wil/trots om zo foutloos mogelijk te schrijven, en met dit in te oefenen.

Elke Nederlandstalige is gevoelig aan dt-fouten, net zoals Franstaligen al snel travailler/travaillé door elkaar halen.

Nu, ik ga wel akkoord dat je hier soms schandalige fouten ziet, maar moest de schoolgaande jeugd of de brede bevolking schrijven zoals de meeste posters hier kunnen we denk ik wel van een succes spreken hoor. Gewoon al eens op facebook wat willekeurige reacties lezen bevestigt dat.

Ik ga wel akkoord met @Sir.Killalot dat het allemaal begint met de wil/trots om zo foutloos mogelijk te schrijven, en met dit in te oefenen.
Gewoon al de wil/trots om iets goed te kunnen. Imo zie je in alles van de maatschappij dat gemiddeld meer dan genoeg is voor velen. Kijk eens naar uw aannemer die langs komt, de garagist in de gemeente of de bediende aan een of ander loket. Weinig mensen lijken nog de mentaliteit om hetgeen ze dagdagelijks doen zo goed mogelijk doen te hebben.

Gevoelig aan ze te zien staan ja. Spreek voor jezelf aub.
Volgens mij is iedereen gewoon gevoelig aan fouten maken wanneer zaken hetzelfde klinken in zijn/haar moedertaal hoor. Lees Engelstalige fora of dergelijke en je begrijpt als niet-engelstalige ook niet waarom die nu zoveel fouten maken rond there/their/they're.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het je niet moet aantrekken en zaken niet moet nalezen.

Iedereen maakt al eens taal- of schrijffouten, dat is normaal. Maar we zouden wel allemaal er naar moeten streven om zo veel mogelijk foutloos te schrijven, want van zodra je dat streven opgeeft gaat het niveau onvermijdelijk naar beneden.

Iedereen maakt al eens taal- of schrijffouten, dat is normaal. Maar we zouden wel allemaal er naar moeten streven om zo veel mogelijk foutloos te schrijven, want van zodra je dat streven opgeeft gaat het niveau onvermijdelijk naar beneden.
Spelling is nu wel net één van die zaken waar de vorm boven de inhoud gaat en waar regelneven uitzonderlijk pedantisch over kunnen doen. Ik heb zelf les gegeven en ja je komt de meest idiote spellingsfouten tegen. Maar het feit dat vele leerlingen zich niet schriftelijk konden uitdrukken mét spellingsfouten vond ik veel zorgwekkender. Beide zaken hebben volgens mij ook een gelijkaardige oorzaak, leerlingen lezen gewoon te weinig teksten op niveau. Het gebruik van invulboeken en PowerPoint-schema's helpen op dat vlak niet. De intentie er achter is misschien niet slecht maar leerstof moet af en toe ook niet voorgekauwd zijn.

Spelling is nu wel net één van die zaken waar de vorm boven de inhoud gaat en waar regelneven uitzonderlijk pedantisch over kunnen doen. Ik heb zelf les gegeven en ja je komt de meest idiote spellingsfouten tegen. Maar het feit dat vele leerlingen zich niet schriftelijk konden uitdrukken mét spellingsfouten vond ik veel zorgwekkender. Beide zaken hebben volgens mij ook een gelijkaardige oorzaak, leerlingen lezen gewoon te weinig teksten op niveau. Het gebruik van invulboeken en PowerPoint-schema's helpen op dat vlak niet. De intentie er achter is misschien niet slecht maar leerstof moet af en toe ook niet voorgekauwd zijn.
Ik heb het dan ook ruimer over schrijf- en taalvaardigheid dan louter spelling en grammatica. Maar wie spellingsregels of grammatica niet belangrijk vindt, die zal ook zelden uitblinken in inhoudelijk sterke teksten. Dat hangt voor mij toch echt wel samen hoor. Wie geen moeite wil doen om zijn spelling te verzorgen, die gaat zelden wel moeite steken in een coherente tekst. En op den duur zal die het gewoon niet meer kunnen, als die het ooit al geleerd heeft.

Er wordt te weinig gelezen op niveau, zeker en vast, maar er wordt ook gewoon te weinig belang gehecht aan goed kunnen schrijven. En dat wordt steeds erger, ik zie steeds meer pas afgestudeerden verschijnen die volledig vertrouwen op ChatGPT e.d.; die lopen helemaal vast als ze zonder hulp een tekst moeten schrijven.

Ik heb het dan ook ruimer over schrijf- en taalvaardigheid dan louter spelling en grammatica. Maar wie spellingsregels of grammatica niet belangrijk vindt, die zal ook zelden uitblinken in inhoudelijk sterke teksten. Dat hangt voor mij toch echt wel samen hoor.
Waarschijnlijk heb je daar wel gelijk. Ik had vroeger wat de reflex om spelling een beetje te minachten vanuit een soort inhoud boven vorm attitude. Maar uiteindelijk zijn beide uitersten idioot. Spelling is belangrijk, zolang het functioneel blijft.

Ik ben zeker voorstander om terug meer naar de klassieke manier van lesgeven te gaan voor Nederlands.

Maar ik moet toch opmerken dat d/t fouten hier geen arbiter zijn.
D/t fouten zijn al decennia een probleem. In de jaren 50 had je al "De tragedie der werkwoordsvormen".
Stam + t is een abstract begrip. Abstract denken is niet de gemakkelijkste cognitieve vaardigheid.
Wiskunde is ook abstract maar daar werkt men anders. De tafels van vermenigvuldiging worden gedrilled gedrild en herhaald. Optellen, drillen en herhalen.
Pas daarna komen de algoritmes.
D/t daarentegen zijn een minderheid van homofone werkvoordvormen. Je komt er te weinig mee in aanraking.

Gebelt schrijven daarentegen. Geen d/t en ook geen compassie. Het zal Satan worden en niet Sint-Pieter.

De meeste fouten maak ik zelf door teksten te schrijven op de macbook en op de gsm.
Die 2 wijzigen heel de tijd mijn woorden (in combinatie met het k*t aanraakvlak van de macbook) en ik ben te lui om de woordenboek instellingen te veranderen.

Terug
Bovenaan