(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Ben Weyts heeft de oplossing! We gaan de schooltoelage van kinderen waar ze thuis geen Nederlands spreken af nemen. Goed bezig Ben! 5 minuten verder nadenken was te veel gevraagd he!
Maak het hen nog extra moeilijk om Nederlands te leren, dat gaat zeker helpen!

Is dat een slecht ding, een stok achter de deur om mensen te aan te moedigen om Nederlands te praten? Door de stok daar te plaatsen op de enige plek waar't hem nog toe doet: de portefeuille.

Ik vraag mij af hoe ze dat eigenlijk gaan controleren. En ook verwacht ik toch dat de raad van state hier nog wel iets over te zeggen zal hebben.

Is dat een slecht ding, een stok achter de deur om mensen te aan te moedigen om Nederlands te praten? Door de stok daar te plaatsen op de enige plek waar't hem nog toe doet: de portefeuille.
Ooit al naar pakweg "ik vertrek" gekeken? Of Kathleen Aerts die in Zuid-Afrika woont?
Of eender welk tv-programma over migreren?

Daar is niémand bij die plots de taal van het land waar ze gaan wonen begint te spreken tegen zijn kinderen.
Maar we gaan dat wel verplichten als mensen naar hier migreren ...

Ooit al naar pakweg "ik vertrek" gekeken? Of Kathleen Aerts die in Zuid-Afrika woont?

Daar is niémand bij die plots de taal van het land waar ze gaan wonen begint te spreken tegen zijn kinderen.

Als Belg in Polen kan ik dat alleen maar beamen.

Ik spreek noors tegen mijn kinderen..

Serieuze vraag: waarom zit iedereen (niet per se hier) zo op de kap van Ben Weyts?
Omdat Ben Weyts een schande is als minister van onderwijs. Eentje die elke vorm van wetenschappelijk onderzoek naast zich neer legt om hervormingen op basis van zijn buikgevoel er door te drukken.
Volgens Ben Weyts is de schuld dat heel het onderwijs slechter wordt, te zoeken bij een paar procent van de 10% migranten dat thuis geen Nederlands spreekt...
Ben Weyts schuift ook altijd de schuld naar de andere, hij werd minister en ging het allemaal oplossen want de sossen hadden het om zeep geholpen. Nu blijkt dat onder zijn bewind het dus nog veel slechter geworden is, en hij interpreteert dat als "zie je wel dat we die hervormingen moeten doen"...

Ik blijf toch van mening dat social media een veel groter probleem zijn dan migratie als het over onderwijs gaat.
Het effect van kinderen die opgroeien met dingen als tiktok en geen aandachtsspanne meer hebben. Gecombineerd met digitalisering, dus zelfs tijdens het leren is er continu afleiding.

Zelfs ik, als millennial, heb gemerkt dat ik bepaalde dingen moet uitschakelen als ik echt iets gedaan wil krijgen (gsm af, outlook dicht, teams dicht). Kinderen die daar nu in opgroeien beseffen dat misschien niet eens (of veel te laat) hoe problematisch die constante afleiding kan zijn.

Serieuze vraag: waarom zit iedereen (niet per se hier) zo op de kap van Ben Weyts?

Omdat die man niet capabel is voor zijn functie?
Of omdat hij te nadrukkelijk in NVA-stijl dingen wil proberen te verklaren? (in de zin van "Vlaams eerst") Er zijn hier op het forum best wel wat mensen die daarin mee gaan (wat hun recht is, uiteraard, iedereen maakt fouten) dus misschien is er hier niet zoveel kritiek.

Ik zie toch niet waar dat kenniscentrum zegt dat het een goed idee is om huiswerk af te schaffen. conclusie : Groot effect tegen zeer lage kosten, op basis van zeer beperkte evidentie.

Huiswerk heeft gemiddeld een positief effect (+5 maanden leerwinst), vooral voor leerlingen in het secundair onderwijs. Huiswerk in het lager onderwijs heeft vooral nut voor automatiseren, om de gewoonte te krijgen om te werken voor school en zodat ouders weten waar hun kinderen mee bezig zijn.

Ik zie toch niet waar dat kenniscentrum zegt dat het een goed idee is om huiswerk af te schaffen. conclusie : Groot effect tegen zeer lage kosten, op basis van zeer beperkte evidentie.

Huiswerk heeft gemiddeld een positief effect (+5 maanden leerwinst), vooral voor leerlingen in het secundair onderwijs. Huiswerk in het lager onderwijs heeft vooral nut voor automatiseren, om de gewoonte te krijgen om te werken voor school en zodat ouders weten waar hun kinderen mee bezig zijn.
Maar, op basis van een onbetrouwbaar onderzoek én al met een aantal voorwaarden voor de risicogroepen.
Uit die lijst komen overduidelijk naar boven dat feedback geven, leren leren, mondelinge taalvaardigheid, peer tutoring, ... Als belangrijke punten moeten bekeken worden. Huiswerk zit daar echt niet onder (en zeker niet in het lager).

Ik vraag me af of hij ook gaat toepassen wat hij daar tweet, namelijk de bewezen dingen effectief ondersteunen. Gezien ouderbetrokkenheid belangrijk is, lijkt me "straffen omdat ze geen Nederlands praten" toch al geen goeie start.

Offtopic, sorry, maar doe je dat omdat je ze nooit geen Nederlands/Vlaams hebt willen leren, of hoe onderhoud je hun Vlaams als ze het nergens horen en spreken?
Ze hebben hun vlaams niet echt nodig. Over een jaar of 2-3 mogen ze (wettelijk) zelf beslissen waar ze wonen en ik ga er eigenlijk vanuit dat ik ze over een paar jaar niet echt veel meer ga zien. Ik ga ze dan nu niet forceren in iets dat ze niet echt graag doen. Maar idd off topic

Ben Weyts heeft de oplossing! We gaan de schooltoelage van kinderen waar ze thuis geen Nederlands spreken af nemen. Goed bezig Ben! 5 minuten verder nadenken was te veel gevraagd he!
Maak het hen nog extra moeilijk om Nederlands te leren, dat gaat zeker helpen!
Dat gaat veel geld besparen: quasi heel west Vlaanderen gaat die toelage verliezen.

Terug
Bovenaan