(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Ik zou dat vervangen door:
  • Afschaffen van digitalisering in het onderwijs, geen PC's (behoudens zeer specifieke vakken, vanaf 14 jaar), geen tablets, geen smartphones, geen e-mails -> back to basics: krijt en bord, schrijven godverdomme ... tot uw hand half lam is.
  • Minimum aan administratie - zoals in de jaren 70
  • Al het vrijgekomen geld investeren in het onderwijs en niet in IT
Even mezelf quoten - mss is de studie niet meer relevant aangezien deze al 8 jaar oud is.

Mss niet nodig om alles overboord te gooien, maar een doordachte evaluatie en implementatie lijkt me nuttig.

Werkelijk? Dat wist ik niet eerlijk gezegd. Welke prominente landen hebben dat dan niet?
Voor de rest heb je gelijk: studeren is een vorm van job/werken... [behalve dat je er géén pensioenrechten mee opbouwt].
In west Europa is het systeem van herexamens toch overal. Het verschil is dat deze meestal tijdens het lopende studiejaar plaatsvinden en niet aan het begin van de volgende.
Ik moet eerlijk zijn dat ik het niet heb nagekeken, ik baseer me op wat ik hoor van collega's (die niet hier hebben gestudeerd) en wat ik zelf in de VS heb gezien. Ik bedoel dan ook specifiek ons systeem van alles nog eens in augustus/september te organiseren, een "herexamen" in dezelfde zittijd zal inderdaad wel vaker voorkomen.
Dat is puur subjectief die ‘goede reden’. Wie weet heeft zij maanden gespaard om haar droomreis te kunnen betalen. Dan is dat voor haar een goede reden. Of misschien ligt die studierichting haar gewoon niet en zal ze in oktober iets anders proberen.

Haar prioriteiten liggen gewoon ergens anders. 20 jaar ben je maar een keer, een studiejaar opnieuw doen (ja ten koste van de maatschappij) kan je 3 keer doen. Ik zeg dat ze ergens wel gelijk hebben geniet eerst van uw leven.

Ik zocht net op het internet, fenomeen is ook waarneembaar in Australië en VS, ongeveer 41% van de studenten behaald zijn diploma binnen de verwachte termijn (4 of 5 jaar). Ik denk dat het gewoon ligt aan de generatie.
Soms moet je mensen tegen zichzelf ook wel gewoon beschermen, zie o.a. de reactie van @glashelder. Ik zie niet echt hoe je objectief zoiets een goed idee kan vinden, en "je bent maar één keer 20 jaar" lijkt me nu niet echt een argument. Dat beschermen mag je trouwens breder nemen: zie de discussie waar bv. iemand na BSO houtbewerking voor burgerlijk ingenieur gaat studeren. Ik begrijp dat een universiteit graag studenten heeft (sterker: niet genoeg studenten hebben is een zwaar probleem in sommige richtingen die de levensvatbaarheid impacteert), maar ik vind het persoonlijk eerlijker naar student en maatschappij toe wanneer je bv. met iets zoals ingangsexamens werkt.

Het Australisch systeem ken ik niet, maar in de VS zou zo iemand zichzelf financieel pijn doen, toch als hij zich inschrijft. Waarschijnlijk voor meer dan het bedrag van een reis. Dat mensen algemeen langer over hun studies doen lijkt me in zo'n systeem ook geen cadeau, maar het komt dan natuurlijk minder op de schouders van de maatschappij terecht.

Op zich zijn we hier over een extreme anekdote bezig, waar iemand volgens mij gewoon idioot bezig is, maar als de groep mensen die het systeem misbruiken groot genoeg wordt zullen er wel wat alarmen afgaan. Meestal moet dan iedereen het bekopen.

Classic BG, een tweedehands anekdote doodanalyseren en alle mogelijke projecties over beweegredenen en motieven er op loslaten zodat men zijn eigen verheven moraliteit er boven kan stellen.
Is dat neokapitalisme of net communisme? Alles wat de maatschappij niet genoeg oplevert, is verwerpelijk.
Dit vind ik toch een beetje de zaken op flessen trekken hoor. Ik denk dat je wel vragen mag stellen bij een systeem zoals het onze, dat sinds 2004 denk ik een gigantische flexibiliteit toestaat. Het is te zeggen, er zijn al heel wat verstrengingen doorgevoerd omdat het amper werkbaar was.

Ik zie zelf ook hoe zwakkere studenten maar blijven aanmodderen, met dan een opgave na verschillende jaren. Ik denk niet echt dat iemand daar nu beter van wordt eigenlijk? Dat lijkt me toch nog iets anders dan een soort dogmatisch utilitair denken.

Laatst bewerkt:

Dit is toch hetgeen ik mij het meest zorgen om maak in ons land. Die basiscompetenties moeten toch echt snel aangepakt worden...

Thuis geen Nederlands spreken geeft u meteen zo een gigantische achterstand.

Ook dat de 'top' achteruitgaat kan niet anders dan kwalijk zijn naar de toekomst toe.

Dit is toch hetgeen ik mij het meest zorgen om maak in ons land. Die basiscompetenties moeten toch echt snel aangepakt worden...

Thuis geen Nederlands spreken geeft u meteen zo een gigantische achterstand.

Ook dat de 'top' achteruitgaat kan niet anders dan kwalijk zijn naar de toekomst toe.
Alsof het enkel zo is bij mensen die thuis geen nederlands spreken. De lat mag dringen terug hoger. Als je enkele posts van @Squidward leest weet je eigenlijk meer dan genoeg.

Alsof het enkel zo is bij mensen die thuis geen nederlands spreken. De lat mag dringen terug hoger. Als je enkele posts van @Squidward leest weet je eigenlijk meer dan genoeg.
Zij geeft dacht ik les in BSO, een groep studenten die IMHO sowieso al jaren schandalig snel wordt afgeschreven.

Maar verder volledig akkoord hoor, het niveau moet terug omhoog, en je kan een hele hoop zaken vinden die het niveau negatief beïnvloeden, maar ik vrees dat ons onderwijs ook gewoon nogal inert en ouderwets is, en niet zo goed omkan met een veranderende samenleving.

Zij geeft dacht ik les in BSO, een groep studenten die IMHO sowieso al jaren schandalig snel wordt afgeschreven.

Maar verder volledig akkoord hoor, het niveau moet terug omhoog, en je kan een hele hoop zaken vinden die het niveau negatief beïnvloeden, maar ik vrees dat ons onderwijs ook gewoon nogal inert en ouderwets is, en niet zo goed omkan met een veranderende samenleving.
Niet alleen het onderwijs moet anders maar ook de mentaliteit van de maatschappij moet terug wijzigen. Niet alles moet leuk zijn.

Past hier ook wel.
Gevolg van meerdere factoren lijkt me; (blinde) hervormingsdrang, meer en meer administratieve lasten voor leerkrachten, toenemende invloed van sociale media en smartphones, gezag van de leerkracht dat ondermijnd wordt door ouders, grote aantallen anderstaligen -en bijhorende cultuurverschillen- in sommige klassen, het feit dat alles alleen maar leuk moet zijn,...

Laatst bewerkt:
Geen vermelding m decreet?
Zonder ondersteuning van de leerkracht wordt 98% van de klas langs de kant geschoven om 1 leerling die eigenlijk niet op zijn plaats zit (focus op andere kwaliteiten) proberen erdoor te sleuren.

Op zich niks mis met het idee van inclusie, maar de resources daarvoor zijn ontoereikend (onhaalbaar)

Is het keihard inzetten op nederlands wel de goeie piste?
Waarom niet inzetten op bijles in de thuis gesproken taal? Van het moment dat ze dan einde lagere school, begin middelbaar zitten hebben ze toch al de basis-basis (wiskunde, aarderijkskunde, etc) mee die dan verder kan evolueren in de klassiek in nederlands/frans gegeven lessen (dewelke ze op die leeftijd dan ook meer onder de knie hebben).
De cijfers liegen er niet om
https://www.antwerpen.be/info/604752235dce6e33080bd12e/antwerpse-diversiteit-in-cijfers
14.621 van de 37.633 Antwerpse leerlingen in het Antwerps secundair onderwijs spreken thuis geen Nederlands.
Das bijna 40% dat thuis geen nederlands praat. Die verliezen veel kleine nuances tijdens de les als ze de taal niet machtig zijn en ik denk niet dat je op zeer jonge leeftijd, en zeker als je het thuis niet spreekt, zo snel onder de knie krijgt.

De bevolking is multicultureel, je zal wel genoeg leerkrachten basisonderwijs vinden die in de andere taal les kan geven.
Akkoord je zal niet iedereen kunnen onderwijzen in een thuistaal maar mss toch genoeg om het gemiddelde naar boven te krijgen.

Niet alleen het onderwijs moet anders maar ook de mentaliteit van de maatschappij moet terug wijzigen. Niet alles moet leuk zijn.
Daar kan ik ook enkel maar mee akkoord gaan, en daarbij aansluitend: je mag best vinden dat die bachelor die les geeft aan je kind maar een jonge, domme huppeltrut is, maar je kind moet dat niet merken. Hoe kan een kind nu respect hebben voor een leerkracht als het thuis continue het omgekeerde ziet?
Is het keihard inzetten op nederlands wel de goeie piste?
Waarom niet inzetten op bijles in de thuis gesproken taal? Van het moment dat ze dan einde lagere school, begin middelbaar zitten hebben ze toch al de basis-basis (wiskunde, aarderijkskunde, etc) mee die dan verder kan evolueren in de klassiek in nederlands/frans gegeven lessen (dewelke ze op die leeftijd dan ook meer onder de knie hebben).
De cijfers liegen er niet om
https://www.antwerpen.be/info/604752235dce6e33080bd12e/antwerpse-diversiteit-in-cijfers

Das bijna 40% dat thuis geen nederlands praat. Die verliezen veel kleine nuances tijdens de les als ze de taal niet machtig zijn en ik denk niet dat je op zeer jonge leeftijd, en zeker als je het thuis niet spreekt, zo snel onder de knie krijgt.

De bevolking is multicultureel, je zal wel genoeg leerkrachten basisonderwijs vinden die in de andere taal les kan geven.
Akkoord je zal niet iedereen kunnen onderwijzen in een thuistaal maar mss toch genoeg om het gemiddelde naar boven te krijgen.
Wie van jongsaf een andere taal leert haalt daar volgens mij (mits normale verstandelijke capaciteiten) toch het niveau in van een moedertaal? Het is alleszins geen nieuw fenomeen in België dat Nederlandstaligen naar Franstalig onderwijs worden gestuurd of omgekeerd denk ik. Maar het moet dan vanaf het kleuteronderwijs (of vroeger), niet als de kinderen leren lezen of schrijven.

Als je bijles wil organiseren in eigen taal bots je daar volgens mij op logistieke problemen. Voor een grote taal ga je mensen vinden, maar bij die 40% vind je waarschijnlijk een hoop variatie, inclusief talen die op wereldvlak kleiner zijn dan het Nederlands. Vind zo maar iemand die dan nog wiskunde kan uitleggen.

Wie van jongsaf een andere taal leert haalt daar volgens mij (mits normale verstandelijke capaciteiten) toch het niveau in van een moedertaal? Het is alleszins geen nieuw fenomeen in België dat Nederlandstaligen naar Franstalig onderwijs worden gestuurd of omgekeerd denk ik. Maar het moet dan vanaf het kleuteronderwijs (of vroeger), niet als de kinderen leren lezen of schrijven.

Als je bijles wil organiseren in eigen taal bots je daar volgens mij op logistieke problemen. Voor een grote taal ga je mensen vinden, maar bij die 40% vind je waarschijnlijk een hoop variatie, inclusief talen die op wereldvlak kleiner zijn dan het Nederlands. Vind zo maar iemand die dan nog wiskunde kan uitleggen.
Akkoord maar ik denk dat het traject Nederlands leren en ondertussen andere vakken die in het Nederlands krijgen iets is dat niet simultaan kan verlopen. Daar zit volgens mij een offset in. Dus kan je inderdaad inzetten op vroeger Nederlands leren maar ik vrees dat dit niet zo efficiënt is als de kinderen thuis geen Nederlands praten en onderhouden. Moest een deel van de basisvakken in een thuistaal kunnen onderwezen worden gaan die kinderen daar meer profijt uit halen dan met een beperkte kennis van een taal les gaan volgen in die taal.
Dit natuurlijk wel om finaal naar totaal nederlandse/franse lessen te evolueren maar wel met een theoretische basis (kleuterklas tot pakweg 4e leerjaar) die ze degelijk onder de knie hebben zodat ze vlotter in het middelbaar meekunnen.

Ook akkoord dat het een logistieke ramp is maar ik doel wel enkel op grootstedelijk niveau (antwerpen, brussel, gent) en ook in de bovengenoemde periode van kleuterklas tot halverwege lager onderwijs. De leerstof is niet zo moeilijk om door soort hulpleerkrachten/assistenten gegeven te worden. Op lokaal en landelijk niveau lijkt me dat ook organisatorisch onmogelijk.

Het allerbelangrijkste wat erin staat, is toch wel de SES:
"Van leerlingen met een hoge SES (sociaaleconomische situatie) behoort slechts 6 procent tot de laagpresteerders. Bij jongeren uit een lage SES is dat 41 procent."

Die kloof zal voor een stuk ook overeenkomen met de kloof tussen jongeren met een migratieachtergrond vs zonder. Die is ook nergens in de Oeso groter, staat erin. Een minder aantal toppresteerders, maar een grotere kans om goed te presteren in een hoge sociaal-economische situatie.

Weyts gaat meteen over naar het "migratie-effect", maar bedoelt eigenlijk het integratie-effect. Want de coronacrisis mag geen excuus zijn omdat die in alle Oeso-landen te zien is. Migratie toch ook. Echt zo veel procenten en punten te halen op andere plaatsen! Thuis Nederlands spreken biedt een véél kleiner voordeel dan je in een sociaaleconomisch goede situatie bevinden.

Weyts ziet hierin de bevestiging dat zijn hervormingen nodig zijn... is hier niet eerder in te zien dat zijn hervormingen totaal gefaald zijn en blijven falen? "Maar déze gaan wel echt werken" ?

Weyts ziet hierin de bevestiging dat zijn hervormingen nodig zijn... is hier niet eerder in te zien dat zijn hervormingen totaal gefaald zijn en blijven falen? "Maar déze gaan wel echt werken" ?
Dat is natuurlijk gewoon 100% klassiek politiek gedraai hé, net als zijn uitspraken over hoe de resultaten pas binnen 10 jaar beter gaan zijn een ideaal excuus zijn om hem en zijn veranderingen vrij te pleiten. Nu goed, Weyts, ik ken niet veel mensen in het onderwijs die daarvan erg tevreden zijn.

Maar in deze spreekt hij uit wat ik al bij de top van het GO! 4 (a 6) jaar geleden hoorde, hij begint toch al de juiste mensen te horen en hun ideeën over tenemen. Met zijn communicatie is nog wel wat mis, zoals loser aanhaalde (migratie vs integratie).

Maar mag ik toch even een lans breken om "hervormingen" nog even uit te stellen? Het middelbaar kraakt nog steeds van de overhaast doorgedreven (en véél te laat afgewerkte) doelstellingen fatsoenlijk te integreren en bij ELK nieuw bericht klinkt de roep (niet hier) opnieuw om verandering en hervorming. Laten we eerst de hervorming in de eerste graad (5j geleden) fatsoenlijk evalueren.

Maar in deze spreekt hij uit wat ik al bij de top van het GO! 4 (a 6) jaar geleden hoorde, hij begint toch al de juiste mensen te horen en hun ideeën over tenemen. Met zijn communicatie is nog wel wat mis, zoals loser aanhaalde (migratie vs integratie).

Maar mag ik toch even een lans breken om "hervormingen" nog even uit te stellen? Het middelbaar kraakt nog steeds van de overhaast doorgedreven (en véél te laat afgewerkte) doelstellingen fatsoenlijk te integreren en bij ELK nieuw bericht klinkt de roep (niet hier) opnieuw om verandering en hervorming. Laten we eerst de hervorming in de eerste graad (5j geleden) fatsoenlijk evalueren.
Het kan zelfs nog zijn dat de volgende hervormingen wél de juiste zijn en dat ze nodig zijn. Maar het geklungel en de snel-snel doorgeduwde hervormingen waar niemand voorstander van was, en dan snel-snel de hervormingen afgevoerd en opnieuw hervormd en dan nu de volgende "wel juiste" hervormingen doorduwen... dan kunnen ze nog juist zijn wat ze willen, de citroen is uitgeperst ook een beetje?

Je vergelijking lijkt me eerder dat ze een citroen uitpersen en proberen om sinaasappelsap te krijgen terwijl de citroen luid roept dat het een uitgeperste citroen is.

Het mag bijna niet gezegd worden maar dit is toch quasi volledig te wijten aan de verhouding van leerlingen met allochtone roots? Ik durf het geen omvolking noemen maar een gemiddeld Islamitisch gezin heeft meer kinderen dan een Belgisch gezin. Helaas heerst daar vaak nog een andere opvoedingscultuur en in de cijfers zie je duidelijk dat die groep het gemiddelde sterk naar beneden trekt. Thuis geen Nederlands praten is bijvoorbeeld één van de grote pijnpunten. Alle initiatieven ten spijt maar dit gaat pas veranderen als de volgende generaties meer ingeburgerd geraken.

Los van bovenstaande is dit ook nog deels te danken aan Crevits met haar M-decreet en bijgevolg de lat die o.a. daardoor heel wat lager ligt. Het is niet voor niets dat ze het onderwijs een tanker noemen. Het effect van veranderingen zie je pas jaren later. Een beetje goedkoop dus om Weyts hierop af te rekenen. Waarmee ik niet wil zeggen dat al zijn maatregelen goed zijn, integendeel.

Laatst bewerkt:
Het mag bijna niet gezegd worden maar dit is toch quasi volledig te wijten aan de verhouding van leerlingen met allochtone roots? Ik durf het geen omvolking noemen maar een gemiddeld Islamitisch gezin heeft meer kinderen dan een Belgisch gezin. Helaas heerst daar vaak nog een andere opvoedingscultuur en in de cijfers zie je duidelijk dat die groep het gemiddelde sterk naar beneden trekt. Thuis geen Nederlands praten is bijvoorbeeld één van de grote pijnpunten. Alle initiatieven ten spijt maar dit gaat pas veranderen als de volgende generaties meer ingeburgerd geraken.

Los van bovenstaande is dit ook nog deels te danken aan Crevits met haar M-decreet en bijgevolg de lat die o.a. daardoor heel wat lager ligt. Het is niet voor niets dat ze het onderwijs een tanker noemen. Het effect van veranderingen zie je pas jaren later. Een beetje goedkoop dus om Weyts hierop af te rekenen. Waarmee ik niet wil zeggen dat al zijn maatregelen goed zijn, integendeel.
Sorry, maar dat is gewoon niet waar. Niet alles is een migratiedebat, hè... Er staat letterlijk in het artikel dat er in Vlaanderen meer jongeren met migratieachtergrond zijn dan in andere Oeso-landen, maar niks wat het grote verschil in niveau kan verklaren. Nergens gaat het over "opvoedingscultuur" of "meer kinderen... 18% leerlingen met migratie-achtergrond vs 13% in andere Oeso-landen. Wat nog altijd in totaal 18% is. Geen 100%. Nochtans gaat overal iedereen achteruit. Dat is het net.

Dan is het niet omdat het "niet gezegd mag worden" (het staat er, wat mag niet gezegd worden?), maar omdat het niet klopt of niet statistisch aantoonbaar is. Overal gaat iedereen achteruit. Een goede sociaaleconomische situatie zorgt ervoor dat je meer kans hebt om te slagen, en die link is groter dan migratieachtergrond. Dat verschil is ook groter dan in andere Oeso-landen. Wie thuis Nederlands spreekt, heeft ook meer kans om te slagen. Niemand weet of dat betekent dat Nederlands spreken helpt, of dat mensen met een hogere sociaaleconomische situatie thuis vaker Nederlands spreken, trouwens. Enfin, die link is er meer dan waarschijnlijk wel, hè.

Maar zelfs als het dat is, gaat het om een integratieprobleem, niet om een migratieprobleem. Want die 18% vs 13%: andere Oeso-landen gaan niet zo sterk achteruit en hebben ook migranten.

En het M-decreet was er ook onder Weyts. We zijn 4 jaar nadat hij het heeft overgenomen, terwijl N-VA in verkiezingsbeloftes heeft gesteld dat ze het onderwijs gingen hervormen. Dan is dit gewoon gefaald, dat hebben ze niet gedaan.

Slechte resultaten liggen vooral aan de zesjesmentaliteit waar het onderwijs nu al minstens 2 decennia van doordrongen is.
Vroeg of laat wreekt zich dat dus.

Terug
Bovenaan