(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Uiteraard. Er is natuurlijk altijd de optie om een uitzondering aan te vragen, maar dat lijkt me (hoop ik) in deze situatie sowieso een 'neen'.

Het ging me eerder om de manier waarom deze studente er mee om ging. Die had echt de ingesteldheid van: "wat is het probleem? Niet geslaagd, dan doe ik die vakken toch gewoon volgend jaar opnieuw?"
ik volg toch de logica van die student. Niet geslaagd tja de wereld vergaat niet ofwel herexamen, als ik al iets gepland heb dan wordt het gewoon volgend jaar. Toch niets slechts aan ? Alsof dat dit haar topprioriteit moet zijn. Ik zou gewoon zeggen leef u leven en geniet ervan. Je moet gewoon niet komen bleiten.

In het begin van dit topic had ik al geschreven dat studenten van nu niet te vergelijken zijn met die van 20 jaar geleden. In mijn familie hebben de jongere generaties allemaal wel een of andere reis gemaakt tijdens hun studiejaren (6 tot 12 maanden) en dus hun studie gewoon opzij gezet.

ik volg toch de logica van die student. Niet geslaagd tja de wereld vergaat niet ofwel herexamen, als ik al iets gepland heb dan wordt het gewoon volgend jaar. Toch niets slechts aan ? Alsof dat dit haar topprioriteit moet zijn. Ik zou gewoon zeggen leef u leven en geniet ervan. Je moet gewoon niet komen bleiten.

In het begin van dit topic had ik al geschreven dat studenten van nu niet te vergelijken zijn met die van 20 jaar geleden. In mijn familie hebben de jongere generaties allemaal wel een of andere reis gemaakt tijdens hun studiejaren (6 tot 12 maanden) en dus hun studie gewoon opzij gezet.

Vanuit het standpunt van de student misschien wel. Vanuit het standpunt van de maatschappij totaal niet. Studenten zijn extreem hard gesubsidieerd, en als deze dan zomaar kansen weggooien is dat gewoon weggesmeten geld.

Student kost qua werkingsmiddelen +- 15k voor voltijds jaar. Inschrijvingsgeld voor niet-beursstudent: +- 1k.

Wil ze de volle (maar dan ook echt de volle) pot betalen, be my guest. Graag :)

Random u studie verlengen kost toch tijd en geld (van jou, je ouders & de maatschappij).
Dus daar nonchalant mee omspringen is toch niet wenselijk ?

Het einde van de wereld is het ook wel niet.

Ook allemaal perfect vermijdbaar door gewoon deftig u examens voor te bereiden en geen herexamens te hebben. Vond het tijdens mijn studie al wat vreemd hoe normaal velen vonden om herexamens te hebben. Tegenwoordig is dat uitgebreid naar het normaal vinden dat je een jaar of twee extra over je studie doet. Niet het einde van de wereld, maar hoe sommigen tijdens sollicitaties erover praten alsof dat super normaal is zonder greintje schaamte (we nemen veel aan vers uit de unief), die nemen we ook niet zo snel aan dan.

Het feit dat het je niet lukt in de normale tijd zegt ofwel iets over je attitudie/werk ethiek, ofwel iets over je intelligentie. Zeker als je dat dan maar 'normaal' vind. Op het werk gaat het dan ook 'normaal' zijn dat u code vol bugs zit, want ja het is toch wel moeilijk en niet alles kan perfect zijn, en jantje van om de hoek kan ook geen code schrijven.

Laatst bewerkt:
Vanuit het standpunt van de student misschien wel. Vanuit het standpunt van de maatschappij totaal niet. Studenten zijn extreem hard gesubsidieerd, en als deze dan zomaar kansen weggooien is dat gewoon weggesmeten geld.

Student kost qua werkingsmiddelen +- 15k voor voltijds jaar. Inschrijvingsgeld voor niet-beursstudent: +- 1k.

Wil ze de volle (maar dan ook echt de volle) pot betalen, be my guest. Graag :)
Als het systeem van studiepunten nog bestaat dan zijn ze beperkt in het gesubsidieerd gedeelte. Dat de staat hun toelaat om 3 keer te mogen herbeginnen dan is dat ook zo en begrijp ik dat zij er gebruik van maken.
Moeten ze maar een systeem als in Nederland vinden waar je bindend 45 SP moet behalen.
Random u studie verlengen kost toch tijd en geld (van jou, je ouders & de maatschappij).
Dus daar nonchalant mee omspringen is toch niet wenselijk ?

Het einde van de wereld is het ook wel niet.

Ook allemaal perfect vermijdbaar door gewoon deftig u examens voor te bereiden en geen herexamens te hebben. Vond het tijdens mijn studie al wat vreemd hoe normaal velen vonden om herexamens te hebben. Tegenwoordig is dat uitgebreid naar het normaal vinden dat je een jaar of twee extra over je studie doet. Niet het einde van de wereld, maar hoe sommigen tijdens sollicitaties erover praten alsof dat super normaal is zonder greintje schaamte (we nemen veel aan vers uit de unief), die nemen we ook niet zo snel aan dan.

Het feit dat het je niet lukt in de normale tijd zegt ofwel iets over je attitudie/werk ethiek, ofwel iets over je intelligentie.

Als zij voor mij een uitleg kunnen geven is dat geen probleem. Ik heb er ook wat langer over gedaan en ik zeg het eerlijk dat ik gewoon niet in de correcte studierichting was en dan gewoon ging werken terwijl ik nog ingeschreven stond op unief.

Als het systeem van studiepunten nog bestaat dan zijn ze beperkt in het gesubsidieerd gedeelte. Dat de staat hun toelaat om 3 keer te mogen herbeginnen dan is dat ook zo en begrijp ik dat zij er gebruik van maken.
Moeten ze maar een systeem als in Nederland vinden waar je bindend 45 SP moet behalen.

Als zij voor mij een uitleg kunnen geven is dat geen probleem. Ik heb er ook wat langer over gedaan en ik zeg het eerlijk dat ik gewoon niet in de correcte studierichting was en dan gewoon ging werken terwijl ik nog ingeschreven stond op unief.
Een goede reden is nog te begrijpen. Maar de reden 'omdat het kan' vind ik maar zwak. Er zijn veel dingen die kunnen/mogen, maar daarom nog niet wenselijk of ethisch zijn.

Dit staat voor mij toch vooral gelijk aan geen prioriteiten kunnen stellen. Onderwijs is in dit land spotgoedkoop en dan zou je het rekken om eens een reis te maken. De eerlijke oplossing is dat om je niet in te schrijven dat jaar. De reactie zal uiteindelijk wel worden im het systeem weer te verstrengen.

Als student is je "job" om te studeren en te slagen, na je studies of terwijl je niet gesubsidieerd wordt tijd genoeg om de wereld rond te trekken.

[Waarom hebben we infeite nog een 2de zit vraag ik me soms af. In de meeste landen bestaat dit niet, en het resultaat is dat de tamme/somme student 6 kansen heeft voor hetzelfde examen. Persoonlijk, als ik dan zie wat een geregel dat weer geeft in augustus/september, voor 2 man en een paardenkop waarvan de meesten amper beter scoren, denk ik dat dit ook efficiënter kan.]

Dit staat voor mij toch vooral gelijk aan geen prioriteiten kunnen stellen. Onderwijs is in dit land spotgoedkoop en dan zou je het rekken om eens een reis te maken. De eerlijke oplossing is dat om je niet in te schrijven dat jaar. De reactie zal uiteindelijk wel worden im het systeem weer te verstrengen.

Als student is je "job" om te studeren en te slagen, na je studies of terwijl je niet gesubsidieerd wordt tijd genoeg om de wereld rond te trekken.

[Waarom hebben we infeite nog een 2de zit vraag ik me soms af. In de meeste landen bestaat dit niet, en het resultaat is dat de tamme/somme student 6 kansen heeft voor hetzelfde examen. Persoonlijk, als ik dan zie wat een geregel dat weer geeft in augustus/september, voor 2 man en een paardenkop waarvan de meesten amper beter scoren, denk ik dat dit ook efficiënter kan.]

Werkelijk? Dat wist ik niet eerlijk gezegd. Welke prominente landen hebben dat dan niet?
Voor de rest heb je gelijk: studeren is een vorm van job/werken... [behalve dat je er géén pensioenrechten mee opbouwt].

Een goede reden is nog te begrijpen. Maar de reden 'omdat het kan' vind ik maar zwak. Er zijn veel dingen die kunnen/mogen, maar daarom nog niet wenselijk of ethisch zijn.
Dat is puur subjectief die ‘goede reden’. Wie weet heeft zij maanden gespaard om haar droomreis te kunnen betalen. Dan is dat voor haar een goede reden. Of misschien ligt die studierichting haar gewoon niet en zal ze in oktober iets anders proberen.

Haar prioriteiten liggen gewoon ergens anders. 20 jaar ben je maar een keer, een studiejaar opnieuw doen (ja ten koste van de maatschappij) kan je 3 keer doen. Ik zeg dat ze ergens wel gelijk hebben geniet eerst van uw leven.

Ik zocht net op het internet, fenomeen is ook waarneembaar in Australië en VS, ongeveer 41% van de studenten behaald zijn diploma binnen de verwachte termijn (4 of 5 jaar). Ik denk dat het gewoon ligt aan de generatie.

In west Europa is het systeem van herexamens toch overal. Het verschil is dat deze meestal tijdens het lopende studiejaar plaatsvinden en niet aan het begin van de volgende.

Dat is geen werkbaar kader, want ook al kan je de stelling dat alle actoren in dit verhaal enige verantwoordelijkheid dragen gerust verdedigen, zelfs dan zitten er immense grootordes qua verschil in wie in dit verhaal verantwoordelijkheid draagt.
Alsof we hier direct een werkbaar kader moeten gaan bespreken, als men afkomt met simpele kritiek dat het ligt aan de beloningscultuur omdat men op woensdagavond een gin tonic drinkt moet je ook fair genoeg zijn om niet te gaan verwachten van een ander dat we daar zwaar diep op in zullen gaan.
Overigens wat mij betreft draagt die LO leerkracht in mijn voorbeeld zelf overigens géén verantwoordelijkheid voor zijn/haar luxe-combo want dat is een gevolg van een individu die binnen een bestaand systeem voor hem of haar de ideale combinatie maakt. Heb je het geluk of de connecties dat je aan een fulltime benoeming als LO leerkracht kan geraken? Jackpot: dat is perfect te combineren met een waslijst aan bijverdiensten.
De leerkracht basisonderwijs of secundair die een echt vak geeft en die volgend jaar een nieuwe klas/uurrooster krijgt? Die mag voor hetzelfde basisloon ploeteren voor hetzelfde basisloon en zal z'n vrije tijd mogen koesteren.

De achterliggende fout zit op een beleid qua prestatienoemers dat volstrekt achterhaald is.

Lever je kritiek op Chauffagist die stelt dat die naast 4/5 werken nog genoeg tijd over heeft voor een bijverdienste?
  1. Wel, dat zou eigenlijk zelfs de bedoeling moeten zijn. Als zijn aanstelling als leerkracht niet voltijds is, of zelfs indien wél dan zou een bijverdienste net als bij andere jobs ook moeten lukken. Alleen mag inderdaad, daar heb je gelijk in, zijn job als docent niet in gedrang komen.
  2. Probleem qua leerkrachten en hoeveel tijd ze in hun job investeren ligt wat mij betreft eerder bij achterhaalde prestatienoemers:
    • die voor vakken zoals LO, PO, godsdienst, ... gewoon luxe zijn, dit terwijl die vakken minstens op het niveau van praktijkvakken gebracht zouden moeten worden.
    • praktijkvakken in het tso of bso vaak op veel te hoge noemers staan terwijl directies en inspecties in die richtingen meer veeleisend zijn dan vroeger (niet onterecht qua leerinhoud, onterecht qua verloning van de leerkracht)
    • er géén correctie is voor zaken als ervaring, paralleluren, etc. geef jij 5 x 4 uur Nederlands? Dat is dan een voltijdse voor 5 klassen, een honderdtal leerlingen. De collega Geschiedenis? Dat zijn dan 10 à 11 klassen voor 2 uur. De werklast qua aantal examens, klassenraden, etc. daar wordt allemaal niet voor gecorrigeerd.
Het is gewoon schrijnend dat het altijd maar weer direct over de verloning gaat, alsof dat weer het enige is dat telt in de wereld van vandaag. Net daar zit voor mij het grootste probleem, leerkrachten worden geen leerkracht meer omwille van een roeping dat ze willen mensen opleiden, het gaat enkel nog over verloning en vakantie, Net als in de meeste andere beroepen. Het enige wat nog telt is keiharde dollars en voor de rest nog enkel het nodige doen. Bitter weinig mensen hebben nog de incentive om hun werk zo goed mogelijk te willen doen en te excelleren in hun kunnen. Net zoals jongeren en studenten veel te veel de keuze maken in hun studierichtingen omwille van de verloning later ipv te doen waar ze goed in zijn en wat ze graag doen. Het wordt hoog tijd dat de maatschappij eens terug wat meer respect begint te krijgen voor mensen die goed zijn in hun job en kunde hebben en wat minder naar verloning om aanzien te krijgen. Want dat is niet enkel een probleem in het onderwijs maar gaat evenzeer op bij technische profielen, zorg en zelfs nog maar simpele handenarbeid.

Dat is puur subjectief die ‘goede reden’. Wie weet heeft zij maanden gespaard om haar droomreis te kunnen betalen. Dan is dat voor haar een goede reden. Of misschien ligt die studierichting haar gewoon niet en zal ze in oktober iets anders proberen.

Haar prioriteiten liggen gewoon ergens anders. 20 jaar ben je maar een keer, een studiejaar opnieuw doen (ja ten koste van de maatschappij) kan je 3 keer doen. Ik zeg dat ze ergens wel gelijk hebben geniet eerst van uw leven.

Ze kan haar droomreis altijd maken na haar studies. En ze wou geen andere richting, gewoon dezelfde maar geen zin om herexamens te doen. Ze had er ook kunnen voor zorgen dat ze op alles geslaagd was, dan was er geen probleem.

In jouw redenering mag je dus vrolijk 12 jaar doen over een masteropleiding van 4j, of 15j over een masteropleiding van 5j. Mooi, zeer mooi :)

Classic BG, een tweedehands anekdote doodanalyseren en alle mogelijke projecties over beweegredenen en motieven er op loslaten zodat men zijn eigen verheven moraliteit er boven kan stellen.
Is dat neokapitalisme of net communisme? Alles wat de maatschappij niet genoeg oplevert, is verwerpelijk.

Gelukkig weet Zoidberg de nodige overdrijving ook aan te brengen. 15 jaar doen over een masteropleiding

Laatst bewerkt:
Gelukkig weet Zoidberg de nodige overdrijving ook aan te brengen. 15 jaar doen over een masteropleiding

Dat was een reactie op MySa02 zijn "een studiejaar opnieuw doen kan je 3 keer doen".

Reteslecht academiejaar achter de rug, geen intentie om een andere opleiding te doen, er speelden geen andere omstandigheden, maar dan toch ook 0.0 incentive om nog iets recht te trekken in de 2e zit. Ik vind dat niet normaal, maar goed, meerdere forumleden hier wel :)

Classic BG, een tweedehands anekdote doodanalyseren en alle mogelijke projecties over beweegredenen en motieven er op loslaten zodat men zijn eigen verheven moraliteit er boven kan stellen.
Is dat neokapitalisme of net communisme? Alles wat de maatschappij niet genoeg oplevert, is verwerpelijk.

Het probleem is eerder wat hier geschetst wordt: https://xkcd.com/1499/. Er wordt door de maatschappij iets gratis aangeboden en in plaats van daar fatsoenlijk mee om te gaan wordt het wat misbruikt voor eigen voordeel.

Het is niet omdat de maatschappij zo soepel is om drie keer je studiejaar te betalen als je studies mislukken dat het de bedoeling is dat je dat subsidie geld moedwillig wegsmijt.

Alsof we hier direct een werkbaar kader moeten gaan bespreken, als men afkomt met simpele kritiek dat het ligt aan de beloningscultuur omdat men op woensdagavond een gin tonic drinkt moet je ook fair genoeg zijn om niet te gaan verwachten van een ander dat we daar zwaar diep op in zullen gaan.

Je zou voor minder kunnen spreken van op de man spelen natuurlijk wanneer je het niet eens bent met iemand die stelt dat beloningscultuur het probleem is (waar ik het overigens ook niet mee eens ben) en dan vervolgens gewoon stelt: ah, werkte jij niet deeltijds in het onderwijs maar verdiende nog bij? Ik heb jou gewoon uitgelegd waarom dat net in het specifieke voorbeeld van de chauffagist net een voordelige combinatie kan zijn, en dat er véél ergere voorbeelden zijn.

Het is gewoon schrijnend dat het altijd maar weer direct over de verloning gaat, alsof dat weer het enige is dat telt in de wereld van vandaag. Net daar zit voor mij het grootste probleem, leerkrachten worden geen leerkracht meer omwille van een roeping dat ze willen mensen opleiden, het gaat enkel nog over verloning en vakantie, Net als in de meeste andere beroepen. Het enige wat nog telt is keiharde dollars en voor de rest nog enkel het nodige doen. Bitter weinig mensen hebben nog de incentive om hun werk zo goed mogelijk te willen doen en te excelleren in hun kunnen. Net zoals jongeren en studenten veel te veel de keuze maken in hun studierichtingen omwille van de verloning later ipv te doen waar ze goed in zijn en wat ze graag doen.

Ik heb op de verloning gewezen in het kader van de oneerlijkheid binnen het systeem, ik heb niet gezegd dat de verloning op zich te laag is (hoewel daar ook iets voor te zeggen valt wegens het volstrekte gebrek aan extralegale voordelen in een samenleving waarin hooggeschoolde jobs doorgaans fiscaal geoptimaliseerd worden). Je kan wel hopen op voldoende roepingen, daar hebben zowel onderwijs als zorg decennia op geteerd lijkt mij (in de zorg had men al een pandemie nodig om een herwaardering te krijgen). Plus zelfs al ga je ervanuit dat de verloning in het onderwijs nog oké is, aan het einde van de maand moet iedereen wel nog rondkomen en dan stel ik vast dat: dat dit voor sommigen door onvrijwillig deeltijds te werken zéér moeilijk is, tenzij je een partner hebt die je financieel steunt (of rijke ouders ofzo), en at het gebrek aan zekerheid qua tewerkstelling het moeilijker maakt om leningen vast te krijgen, verdere stappen te zetten in je privé leven (woning kopen), ... dat gaat niet louter om de keiharde dollars.

Vakantie in het onderwijs, ... ik ben het COC niet, de grote vakantie inkorten lijkt mij net wél een goed idee. Ben Weyts zal waarschijnlijk dit echter niet snel invoeren want dan lijkt het alsof Vlaanderen Wallonië achterna holt en dat kan er bij een Vlaams-Nationalist waarschijnlijk niet in.

Eerlijkheid qua verloning lijkt mij echter iets dat je sowieso zou moeten nastreven, en dan bots je in het onderwijs op héél wat problemen.
Alleen al eind vorig schooljaar bij familie en vrienden weer een paar trieste verhalen gehoord waarbij je toch eens stevig achter je oren moet krabben omwille van het nepotisme dat we tolereren bij schooldirecties en de bullshit achter de huidige organisatie. Op die momenten toch ergens blij dat ik dat niet meer moet meemaken voorlopig.

Persoonlijk zou ik zelf jongeren/mensen met een roeping voor het onderwijs dit afraden, tenzij ze goed geconnecteerd zijn of op een pot (spaar)geld zitten.

Het wordt hoog tijd dat de maatschappij eens terug wat meer respect begint te krijgen voor mensen die goed zijn in hun job en kunde hebben en wat minder naar verloning om aanzien te krijgen. Want dat is niet enkel een probleem in het onderwijs maar gaat evenzeer op bij technische profielen, zorg en zelfs nog maar simpele handenarbeid.

In een maatschappij waarin het leven steeds duurder wordt... ik heb het afgelopen jaar oprecht gereflecteerd over een leukere, maar minder betaalde job te doen. Maar als alleenwonende, € 500 netto inleveren opnieuw... neen, gewoonweg niet haalbaar. Dus bij mezelf de klik gemaakt: enerzijds toch maar promotie najagen in de hoop daar wat meer uitdaging te vinden en anderzijds misschien eens rondkijken voor een leuke bijverdienste met wat meer adrenaline.

Stel de vraag eens aan jezelf: welke simpele handenarbeid zou jij nog willen doen aan de verloning die men in loondienst ervoor aanbiedt? Ik heb nog al wel eens gedacht: mijn grootvader was fietsenmaker, dat was eigenlijk een zalige job, maar veel andere handenarbeid jobs zoals rekkenvuller in de supermarkt of schoonmaker zou ik toch beleefd voor passen hoor.
Ik weet welke keuzes ik zou maken mocht ik terug 18-20 zijn, maar dat is eenvoudigweg te laat.

En om @mac-bc eens te channelen: technische profielen worden ook vaak onderbetaald ten opzichte van de sales mensen hogerop in die keten, afgaande op o.a. recente verhalen die ik over bouwwerven heb gehoord.

Ik vind dit allemaal vrij karakterloos. Als je deftig studeert heb je 3 maanden zomervakantie, dat is toch voldoende om op reis te gaan denk ik dan. Studeren is grotendeels een beetje karakter tonen en doorzetten. Het probleem is dat dit vandaag gewoon vaak ontbreekt. Zowel bij de ouders als bij de kinderen.

Die studente gaat sowieso in de problemen komen hoor.

Doordat ze haar herexamens niet mee doet, is ze sowieso voor minder dan 50% opgenomen studiepunten geslaagd. Dit wil zeggen dat ze een bindende voorwaarde aan haar been krijgt. Dat houdt in dat ze volgend jaar voor alle eerstebachelorvakken moet geslaagd zijn, op 8 studiepunten na (dus in de praktijk mag ze voor één of twee vakken buizen).

Als haar dat niet lukt, wordt ze het jaar erna geweigerd voor de opleiding. Dus die zal moeten gaan van op níks geslaagd zijn, naar volgend jaar op praktisch alles geslaagd. Ze heeft nog een hele examenperiode (tweede zit) om dat te vermijden en dat laat ze liggen.

Allez, sorry ze, ge kunt eens van yolo doen maar dit is gewoon dom.

Je zou voor minder kunnen spreken van op de man spelen natuurlijk wanneer je het niet eens bent met iemand die stelt dat beloningscultuur het probleem is (waar ik het overigens ook niet mee eens ben) en dan vervolgens gewoon stelt: ah, werkte jij niet deeltijds in het onderwijs maar verdiende nog bij? Ik heb jou gewoon uitgelegd waarom dat net in het specifieke voorbeeld van de chauffagist net een voordelige combinatie kan zijn, en dat er véél ergere voorbeelden zijn.
Dat maak jij ervan dat ik op de man speel, terwijl er genoeg posts zijn van chauffagist waarbij hij aangeeft dat hij weet heeft van docenten die aan de lopende band bij verdienen en hun eigen werk niet meer serieus nemen. Maar daar heeft hij zo te zien minder problemen mee dan met de beloningscultuur. Dus stop uw veronderstellingen maar terug van waar ze komen.
Veel docenten bij ons zijn ook bedrijfsleider. Er is geen aanwezigheidsplicht. Vaak hoef je maar een paar dagen te komen, ik kan me voorstellen dat je na 2 jaar niet veel voorbereiding meer hebt aan je lessen, gezien bij mij als starter het grootste werk in lesmateriaal maken zit en slechts een klein deel in voorbereiding in de zin van instuderen.

Je hoort ze dan bellen in de gang, duidelijk niet voor school. Ze rijden met perso-platen of reclame op hun wagen. Als je ze nodig hebt op vrijdag zijn ze niet bereikbaar.

Meanwhile 3000 netto cashen voor een "voltijdse" en ondertussen tussen de lessen door een zaak runnen.

Ik heb op de verloning gewezen in het kader van de oneerlijkheid binnen het systeem, ik heb niet gezegd dat de verloning op zich te laag is (hoewel daar ook iets voor te zeggen valt wegens het volstrekte gebrek aan extralegale voordelen in een samenleving waarin hooggeschoolde jobs doorgaans fiscaal geoptimaliseerd worden). Je kan wel hopen op voldoende roepingen, daar hebben zowel onderwijs als zorg decennia op geteerd lijkt mij (in de zorg had men al een pandemie nodig om een herwaardering te krijgen). Plus zelfs al ga je ervanuit dat de verloning in het onderwijs nog oké is, aan het einde van de maand moet iedereen wel nog rondkomen en dan stel ik vast dat: dat dit voor sommigen door onvrijwillig deeltijds te werken zéér moeilijk is, tenzij je een partner hebt die je financieel steunt (of rijke ouders ofzo), en at het gebrek aan zekerheid qua tewerkstelling het moeilijker maakt om leningen vast te krijgen, verdere stappen te zetten in je privé leven (woning kopen), ... dat gaat niet louter om de keiharde dollars.
En moet ik ergens track bijhouden misschien van wat jij al allemaal gezegd hebt? In ieder topic gaat het maar weer over wat gij al allemaal verteld of geopperd hebt.
Dat er problemen zijn bij deeltijdsen ga je mij niet horen ontkennen maar mensen die stellen dat het onmogelijk is om rond de komen als voltijdse leerkracht? Dat is van de pot gerukt.
Vakantie in het onderwijs, ... ik ben het COC niet, de grote vakantie inkorten lijkt mij net wél een goed idee. Ben Weyts zal waarschijnlijk dit echter niet snel invoeren want dan lijkt het alsof Vlaanderen Wallonië achterna holt en dat kan er bij een Vlaams-Nationalist waarschijnlijk niet in.
Ach, het is weer omdat het van wallonie is en dat een NVA'er aan het roer staat dat het niet zou kunnen. Misschien eens ook stilstaan dat het voor iedereen niet zo evident is opeens het ganse systeem waar onze samenleving al jaren rekening mee houdt te gaan veranderen. Wat met verloven van ouders, opvang enz?
Eerlijkheid qua verloning lijkt mij echter iets dat je sowieso zou moeten nastreven, en dan bots je in het onderwijs op héél wat problemen.
Alleen al eind vorig schooljaar bij familie en vrienden weer een paar trieste verhalen gehoord waarbij je toch eens stevig achter je oren moet krabben omwille van het nepotisme dat we tolereren bij schooldirecties en de bullshit achter de huidige organisatie. Op die momenten toch ergens blij dat ik dat niet meer moet meemaken voorlopig.

Persoonlijk zou ik zelf jongeren/mensen met een roeping voor het onderwijs dit afraden, tenzij ze goed geconnecteerd zijn of op een pot (spaar)geld zitten.

In een maatschappij waarin het leven steeds duurder wordt... ik heb het afgelopen jaar oprecht gereflecteerd over een leukere, maar minder betaalde job te doen. Maar als alleenwonende, € 500 netto inleveren opnieuw... neen, gewoonweg niet haalbaar. Dus bij mezelf de klik gemaakt: enerzijds toch maar promotie najagen in de hoop daar wat meer uitdaging te vinden en anderzijds misschien eens rondkijken voor een leuke bijverdienste met wat meer adrenaline.
Alsof de verloning in het onderwijs oneerlijk is. Ik heb genoeg vrienden die leerkracht zijn en die verdienen even goed hun boterham als andere mensen hoor. Het probleem is dat iedereen lijkt te geloven dat je 3 keer op reis moet kunnen gaan in een jaar en om de 4 jaar uw auto moet kunnen vernieuwen om het gemaakt te hebben in het leven. En wederom dat gezeur dat het leven duurder wordt: daarvoor zitten we in een van de beste landen van europa, hier hebben we automatische loonindexering dus die stijging in levensduurte wordt automatische gecompenseerd. En voor dat nepotisme, daar wil ik toch eens wat meer bewijzen van zien.
Stel de vraag eens aan jezelf: welke simpele handenarbeid zou jij nog willen doen aan de verloning die men in loondienst ervoor aanbiedt? Ik heb nog al wel eens gedacht: mijn grootvader was fietsenmaker, dat was eigenlijk een zalige job, maar veel andere handenarbeid jobs zoals rekkenvuller in de supermarkt of schoonmaker zou ik toch beleefd voor passen hoor.
Ik weet welke keuzes ik zou maken mocht ik terug 18-20 zijn, maar dat is eenvoudigweg te laat.

En om @mac-bc eens te channelen: technische profielen worden ook vaak onderbetaald ten opzichte van de sales mensen hogerop in die keten, afgaande op o.a. recente verhalen die ik over bouwwerven heb gehoord.
En waarom geloof jij dat ik geen handenarbeid doe? Ikzelf ben technicus en mijn vrouw is verpleegkundige, gelieve dan ook niet af te komen met zulke bullshit alsof ik niet zou weten hoe de verloning is in die andere sectoren. Niet iedereen hier boert zich rijk in de IT. Ik kom heus niet aan de bedragen die anderen vangen maar voor mij is dat dan ook geen probleem, ik werk gemiddeld 310 dagen op een jaar en sta elke dag met even veel plezier op want ik doe graag wat ik doe en kan gerust zeggen dat ik van mijn hobby mijn beroep gemaakt heb. En daar komt nog altijd een serieus deel handenarbeid bij kijken en ik zou het ook niet anders willen, chapeau voor mensen die de ganse dag op een bureaustoel kunnen zitten maar ik bedank er toch liever voor.

Dat maak jij ervan dat ik op de man speel, terwijl er genoeg posts zijn van chauffagist waarbij hij aangeeft dat hij weet heeft van docenten die aan de lopende band bij verdienen en hun eigen werk niet meer serieus nemen. Maar daar heeft hij zo te zien minder problemen mee dan met de beloningscultuur. Dus stop uw veronderstellingen maar terug van waar ze komen.

Fair enough, dat had ik niet gelezen.

En moet ik ergens track bijhouden misschien van wat jij al allemaal gezegd hebt? In ieder topic gaat het maar weer over wat gij al allemaal verteld of geopperd hebt.
Dat er problemen zijn bij deeltijdsen ga je mij niet horen ontkennen maar mensen die stellen dat het onmogelijk is om rond de komen als voltijdse leerkracht? Dat is van de pot gerukt.

Ik beweer helemaal niet dat het onmogelijk is om rond te komen als voltijds leerkracht... eerder de zaken daarrond zijn niet bepaald evident.
Ik kon destijds maar met veel moeite een hypothecaire lening bekomen bijvoorbeeld.

Ach, het is weer omdat het van wallonie is en dat een NVA'er aan het roer staat dat het niet zou kunnen. Misschien eens ook stilstaan dat het voor iedereen niet zo evident is opeens het ganse systeem waar onze samenleving al jaren rekening mee houdt te gaan veranderen. Wat met verloven van ouders, opvang enz?

Dat is een ander debat, waarbij je goede redenen aanhaalt... maar 't was maar om te zeggen niet iedereen zou voor 't onderwijs kiezen voor de vakantie hoor.

Alsof de verloning in het onderwijs oneerlijk is. Ik heb genoeg vrienden die leerkracht zijn en die verdienen even goed hun boterham als andere mensen hoor. Het probleem is dat iedereen lijkt te geloven dat je 3 keer op reis moet kunnen gaan in een jaar en om de 4 jaar uw auto moet kunnen vernieuwen om het gemaakt te hebben in het leven. En wederom dat gezeur dat het leven duurder wordt: daarvoor zitten we in een van de beste landen van europa, hier hebben we automatische loonindexering dus die stijging in levensduurte wordt automatische gecompenseerd. En voor dat nepotisme, daar wil ik toch eens wat meer bewijzen van zien.

Daarbij ga je eigenlijk compleet niet in op de zaken die ik opsomde over hoe verschillende mensen binnen het systeem volstrekt ongelijk verloond worden, ... in de zaken die je aanhaalt heb je gelijk, dat wel, maar dat zijn dus andere zaken.

Wat dat nepotisme betreft, tja... ik ga hier geen uurroosters/privésituaties van familie/kenissen online gooien, neen. Het ding met dergelijk nepotisme is dat je het moeilijk kan bewijzen en dat het wettelijk perfect in orde is binnen ons onderwijssysteem.

En waarom geloof jij dat ik geen handenarbeid doe? Ikzelf ben technicus en mijn vrouw is verpleegkundige, gelieve dan ook niet af te komen met zulke bullshit alsof ik niet zou weten hoe de verloning is in die andere sectoren. Niet iedereen hier boert zich rijk in de IT. Ik kom heus niet aan de bedragen die anderen vangen maar voor mij is dat dan ook geen probleem, ik werk gemiddeld 310 dagen op een jaar en sta elke dag met even veel plezier op want ik doe graag wat ik doe en kan gerust zeggen dat ik van mijn hobby mijn beroep gemaakt heb. En daar komt nog altijd een serieus deel handenarbeid bij kijken en ik zou het ook niet anders willen, chapeau voor mensen die de ganse dag op een bureaustoel kunnen zitten maar ik bedank er toch liever voor.

Tof voor u. Stiekem misschien zelfs wat jaloers want dan zit je in een "goede zone", genoeg handenarbeid echter waar je toch echt ofwel géén voldoening uit kan halen en tegelijkertijd nog een goed loon, dat geeneens een toploon moet zijn. Ik verdien ook maar "gemiddeld" hoor (bijna ongeveer het mediaanloon van deze regio) en ben daar op zich niet miscontent mee, mis gewoon wat uitdaging/adrenaline.

Ik beweer helemaal niet dat het onmogelijk is om rond te komen als voltijds leerkracht... eerder de zaken daarrond zijn niet bepaald evident.
Ik kon destijds maar met veel moeite een hypothecaire lening bekomen bijvoorbeeld.
Maar dat zijn toch zaken waar andere mensen ook problemen mee hebben, zelfs al ben je geen leerkracht.
Dat is een ander debat, waarbij je goede redenen aanhaalt... maar 't was maar om te zeggen niet iedereen zou voor 't onderwijs kiezen voor de vakantie hoor.
Fair enough. Ik heb trouwens geen enkel probleem met de vakantie die leerkrachten krijgen, dat is voor mij onderdeel van de functie en ik acht het ook nodig als compensatie voor het werk tijdens het schooljaar en ook om toch mentaal tot rust te kunnen komen want dag in dag uit met kinderen/ jongeren moeten werken, dat is volgens mij toch ook niet vol te houden. Ik heb wel problemen met leerkrachten die leerkracht worden omwille van die vakantie. Dat zijn mensen die het voor verkeerde redenen worden.
Daarbij ga je eigenlijk compleet niet in op de zaken die ik opsomde over hoe verschillende mensen binnen het systeem volstrekt ongelijk verloond worden, ... in de zaken die je aanhaalt heb je gelijk, dat wel, maar dat zijn dus andere zaken.
Het ganse systeem van vaste benoemingen en de onzekerheid voor niet vast benoemden is gewoonweg slecht, daar zit zoveel scheef aan en ik geef je daar volledig gelijk in maar dat is terug niet exclusief bij het onderwijs. Voor mij mag dat ganse syteem gewoon op de schop.
Wat dat nepotisme betreft, tja... ik ga hier geen uurroosters/privésituaties van familie/kenissen online gooien, neen. Het ding met dergelijk nepotisme is dat je het moeilijk kan bewijzen en dat het wettelijk perfect in orde is binnen ons onderwijssysteem.
Ook hier is dat toch iets dat terugkomt bij veel jobs, hoeveel functies zijn er niet waarbij de ene meer mag dan de andere omwille van het feit dat men bevriend is met x of y. Dat is jammer genoeg hoe de wereld werkt. Idealiter zou dat er overal uit moeten en zou het omwille van bekwaamheden moeten zijn dat men mensen gaat voortrekken. Maar volgens mij gewoon een utopie.
Tof voor u. Stiekem misschien zelfs wat jaloers want dan zit je in een "goede zone", genoeg handenarbeid echter waar je toch echt ofwel géén voldoening uit kan halen en tegelijkertijd nog een goed loon, dat geeneens een toploon moet zijn. Ik verdien ook maar "gemiddeld" hoor (bijna ongeveer het mediaanloon van deze regio) en ben daar op zich niet miscontent mee, mis gewoon wat uitdaging/adrenaline.
Ik durf dat niet zeggen dat je uit bepaalde soorten handenarbeid geen voldoening zou kunnen halen. Volgens mij wel moest men ook eens terug wat meer respect krijgen voor die handenarbeid. Al die dingen zijn wel noodzakelijk in de wereld (het is niet alsof die jobs er gekomen zijn voor het tijdverdrijf van de mensen) en je moet het ook maar kunnen. Zo werkt er hier in de straat een thaise vrouw bij een firma waar ze uien pellen (voor grootkeukens, restaurants enz). Wel daar heb ik ongelofelijk respect voor en die vrouw doet dat ook graag, die is oprecht blij dat ze daar de kans gekregen heeft om te gaan werken, heeft een elektrische fiets gekregen van de werkgever als teken van respect. Dat zijn toch zaken die veel werkgevers te weinig in het achterhoofd houden. En eigenlijk is een goeie verloning ook een groot teken van respect. Maar jammer genoeg zitten we in een maatschappij waar iedereen zo weinig mogelijk wil geven en zoveel mogelijk wil krijgen. Ook als het gaat om respect.

Het is gewoon schrijnend dat het altijd maar weer direct over de verloning gaat, alsof dat weer het enige is dat telt in de wereld van vandaag.
Je werkt toch voor een inkomen? Of sleutel je zo graag dat je tegen je klanten zegt: deze herstelling hoef je niet te betalen.

Net daar zit voor mij het grootste probleem, leerkrachten worden geen leerkracht meer omwille van een roeping dat ze willen mensen opleiden, het gaat enkel nog over verloning en vakantie, Net als in de meeste andere beroepen.
Gek dat er zoveel mensen toch weer uitstromen. De verloning is echt niet zo vet in het lager en secundair onderwijs. Ook bij ons zit je gewoon op een gemiddeld loon en is er niks van extra's, geen hospitalisatieverzekering, geen auto, geen woon-werkverkeer, geen groepsverzekering. Als je niet benoemd geraakt, maak je ook geen aanspraak op het deftig pensioen. De verloning ligt vast in tabellen per functie/diploma. Het enige wat je kan doen is een hogere functie uitoefenen, voor de rest is het gewoon wachten tot je anciënniteit bereikt.
Het enige wat nog telt is keiharde dollars en voor de rest nog enkel het nodige doen. Bitter weinig mensen hebben nog de incentive om hun werk zo goed mogelijk te willen doen en te excelleren in hun kunnen. Net zoals jongeren en studenten veel te veel de keuze maken in hun studierichtingen omwille van de verloning later ipv te doen waar ze goed in zijn en wat ze graag doen.
Ok goed doen is belangrijk en daar heb je gelijk, maar wie wilt er nu nog iets langdurig goed doen zonder een deftige beloning. Uiteindelijk is er de afgelopen jaren een belangrijke trend gezet: mensen pikken het niet meer zomaar dat er eenzijdige verrijking plaats vindt op hun kennis en kunnen. De goede profielen kennen hun prijs of gaan Freelance.
Het wordt hoog tijd dat de maatschappij eens terug wat meer respect begint te krijgen voor mensen die goed zijn in hun job en kunde hebben en wat minder naar verloning om aanzien te krijgen.
Met respect koop je natuurlijk niks.
Want dat is niet enkel een probleem in het onderwijs maar gaat evenzeer op bij technische profielen, zorg en zelfs nog maar simpele handenarbeid.
Bizar genoeg wil men voor die schaarse handige profielen de verloning maar zelden optrekken. Genoeg techniekers die maar 2800 bruto krijgen. Ze zijn dan verwonderd dat de betere techniekers zich verleggen naar beter betaalde jobs. Waarom geen deftige en geschoolde techniekers aantrekken met It-dayrates van 750/dag? Nee die dayrates worden wel betaald, maar voor technische profielen zit er daar altijd zo een dubieuze firma tussen die 400 in eigen zak steekt.

Terug
Bovenaan