Alsof we hier direct een werkbaar kader moeten gaan bespreken, als men afkomt met simpele kritiek dat het ligt aan de beloningscultuur omdat men op woensdagavond een gin tonic drinkt moet je ook fair genoeg zijn om niet te gaan verwachten van een ander dat we daar zwaar diep op in zullen gaan.
Je zou voor minder kunnen spreken van op de man spelen natuurlijk wanneer je het niet eens bent met iemand die stelt dat beloningscultuur het probleem is (waar ik het overigens ook niet mee eens ben) en dan vervolgens gewoon stelt: ah, werkte jij niet deeltijds in het onderwijs maar verdiende nog bij? Ik heb jou gewoon uitgelegd waarom dat net in het specifieke voorbeeld van de chauffagist net een voordelige combinatie kan zijn, en dat er véél ergere voorbeelden zijn.
Het is gewoon schrijnend dat het altijd maar weer direct over de verloning gaat, alsof dat weer het enige is dat telt in de wereld van vandaag. Net daar zit voor mij het grootste probleem, leerkrachten worden geen leerkracht meer omwille van een roeping dat ze willen mensen opleiden, het gaat enkel nog over verloning en vakantie, Net als in de meeste andere beroepen. Het enige wat nog telt is keiharde dollars en voor de rest nog enkel het nodige doen. Bitter weinig mensen hebben nog de incentive om hun werk zo goed mogelijk te willen doen en te excelleren in hun kunnen. Net zoals jongeren en studenten veel te veel de keuze maken in hun studierichtingen omwille van de verloning later ipv te doen waar ze goed in zijn en wat ze graag doen.
Ik heb op de verloning gewezen in het kader van de oneerlijkheid binnen het systeem, ik heb niet gezegd dat de verloning op zich te laag is (hoewel daar ook iets voor te zeggen valt wegens het volstrekte gebrek aan extralegale voordelen in een samenleving waarin hooggeschoolde jobs doorgaans fiscaal geoptimaliseerd worden). Je kan wel hopen op voldoende roepingen, daar hebben zowel onderwijs als zorg decennia op geteerd lijkt mij (in de zorg had men al een pandemie nodig om een herwaardering te krijgen). Plus zelfs al ga je ervanuit dat de verloning in het onderwijs nog oké is, aan het einde van de maand moet iedereen wel nog rondkomen en dan stel ik vast dat: dat dit voor sommigen door onvrijwillig deeltijds te werken zéér moeilijk is, tenzij je een partner hebt die je financieel steunt (of rijke ouders ofzo), en at het gebrek aan zekerheid qua tewerkstelling het moeilijker maakt om leningen vast te krijgen, verdere stappen te zetten in je privé leven (woning kopen), ... dat gaat niet louter om de keiharde dollars.
Vakantie in het onderwijs, ... ik ben het COC niet, de grote vakantie inkorten lijkt mij net wél een goed idee. Ben Weyts zal waarschijnlijk dit echter niet snel invoeren want dan lijkt het alsof Vlaanderen Wallonië achterna holt en dat kan er bij een Vlaams-Nationalist waarschijnlijk niet in.
Eerlijkheid qua verloning lijkt mij echter iets dat je sowieso zou moeten nastreven, en dan bots je in het onderwijs op héél wat problemen.
Alleen al eind vorig schooljaar bij familie en vrienden weer een paar trieste verhalen gehoord waarbij je toch eens stevig achter je oren moet krabben omwille van het nepotisme dat we tolereren bij schooldirecties en de bullshit achter de huidige organisatie. Op die momenten toch ergens blij dat ik dat niet meer moet meemaken voorlopig.
Persoonlijk zou ik zelf jongeren/mensen met een roeping voor het onderwijs dit afraden, tenzij ze goed geconnecteerd zijn of op een pot (spaar)geld zitten.
Het wordt hoog tijd dat de maatschappij eens terug wat meer respect begint te krijgen voor mensen die goed zijn in hun job en kunde hebben en wat minder naar verloning om aanzien te krijgen. Want dat is niet enkel een probleem in het onderwijs maar gaat evenzeer op bij technische profielen, zorg en zelfs nog maar simpele handenarbeid.
In een maatschappij waarin het leven steeds duurder wordt... ik heb het afgelopen jaar oprecht gereflecteerd over een leukere, maar minder betaalde job te doen. Maar als alleenwonende, € 500 netto inleveren opnieuw... neen, gewoonweg niet haalbaar. Dus bij mezelf de klik gemaakt: enerzijds toch maar promotie najagen in de hoop daar wat meer uitdaging te vinden en anderzijds misschien eens rondkijken voor een leuke bijverdienste met wat meer adrenaline.
Stel de vraag eens aan jezelf: welke simpele handenarbeid zou jij nog willen doen aan de verloning die men in loondienst ervoor aanbiedt? Ik heb nog al wel eens gedacht: mijn grootvader was fietsenmaker, dat was eigenlijk een zalige job, maar veel andere handenarbeid jobs zoals rekkenvuller in de supermarkt of schoonmaker zou ik toch beleefd voor passen hoor.
Ik weet welke keuzes ik zou maken mocht ik terug 18-20 zijn, maar dat is eenvoudigweg te laat.
En om
@mac-bc eens te channelen: technische profielen worden ook vaak onderbetaald ten opzichte van de sales mensen hogerop in die keten, afgaande op o.a. recente verhalen die ik over bouwwerven heb gehoord.