(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Het allemaal eens herhalen maakt het geen beter standpunt. Ik zie niet echt waarom kinderen of leerkrachten met een begrafenisstemming naar school moeten omdat het algemeen niveau daalt. Ga jij triest naar je werk omdat er dit jaar minder winst werd gemaakt?

Je lijkt uiterlijke show te verwarren met iets doen.
Je kan je wel allemaal afvragen wat de meerwaarde van zo'n kleuterproclamaties is natuurlijk: is dat een meerwaarde voor het kind of dit vooral een meerwaarde voor de instagram value van de ouders? Zit een 5-jarig kind echt te wachten op zo'n proclamatie? Is zo'n kind niet minstens even blij met een vrije achtermiddag waar het gewoon kan spelen? Ik denk eerlijk dat de meerwaarde een beetje voorbij gaat aan een 5-jarige.

En ondertussen klagen en zagen ze in het onderwijsveld over de veel te hoge werkdruk. Als ik zie wat ze bij mijn vriendin nog allemaal in die laatste maand "moeten" (lees: vooral zelf wíllen) proppen dat is gewoon waanzin. Het moet allemaal nog georganiseerd geraken ook hé... dat kost allemaal tijd en dat is eigenlijk allemaal tijd die je niet aan je échte kerntaak kan spenderen.
Wij hadden in den tijd op het einde van het 6de leerjaar wel een soort uitwuifmoment maar dat was een beetje het afscheid van de school na 9 jaar veel meer dan echt een proclamatie ter ere van de prestaties in het lager...

Hier zo'n 6 jarige in't gezin die vorig jaar haar moment heeft gehad. Ik vraag me oprecht af wat daar verkeerd mee is?
Toen ik zo klein was, was dat inderdaad allemaal niet. Gewoon een laatste halve dag spelen, tijdens uw twee maand vakantie ne grotere boekentas gaan kopen en dan naar 't eerste. Maar ik moest ook amper iets kunnen in het laatste kleuterklasje.
Nu krijgen ze elke week contractwerk met daar in een hoop oefeningen. Verder kent ze elke letter uit het alfabet en kan ze (letter per letter) lezen.
Ja, dat verdient dan wel iets.

En da's ook niet voor elk kind weg gelegd. Eén van haar klasgenootjes mocht vorig jaar niet naar het eerste omdat hij er niet klaar voor was.
Je moet niet denken dat kleuters nu meer moeten kunnen dan 30 jaar geleden want dat is niet zo. Waarschijnlijk denk je dat jij dat vroeger allemaal niet moest kunnen, dat jij gewoon mocht "spelen" tot je naar het lager ging maar de realiteit is dat dat "spelen" niet zomaar random spelen was maar dat daar ook wel bepaalde prikkels mee gegeven werden naar motorische vaardigheden etc. Dat is nu nog hetzelfde, het verschil is dat het onderwijspersoneel nu elke scheet moet bijhouden in een agenda en rapporten die voor een maand uitgebreider zijn dan al mijn rapporteren uit het middelbaar samen...

@Reverz bij ons wordt het al niet tijdens schooltijd gedaan, maar om 18u.
Of het een "nut" heeft? Het is het vieren van een overgangsrite. Waar vroeger de eerste en plechtige communie als "feest" werd gegeven, valt dat op veel scholen, ook katholieke, weg uit het lespakket. Op die manier is er toch een klassikaal viermomentje waarop afscheid wordt genomen van een bepaalde periode (kleuter/lagere school).

In mijn ogen moet zo een proclamatie niet, stuur die kleuters de laatste dag met een zelfversierde medaille naar huis en die gaan even blij zijn. Maar als ze het dan toch doen: tof voor de kleintjes zeker?

Je kan je wel allemaal afvragen wat de meerwaarde van zo'n kleuterproclamaties is natuurlijk: is dat een meerwaarde voor het kind of dit vooral een meerwaarde voor de instagram value van de ouders? Zit een 5-jarig kind echt te wachten op zo'n proclamatie? Is zo'n kind niet minstens even blij met een vrije achtermiddag waar het gewoon kan spelen? Ik denk eerlijk dat de meerwaarde een beetje voorbij gaat aan een 5-jarige.
Dit 100%. Daar kan ik mij echt aan doodergeren, al die instamoms die moeten stoefen met hun kleine. :sarcastic:
Maar deftig opvoeden, ho maar! Dat moet de school maar doen.

@Reverz bij ons wordt het al niet tijdens schooltijd gedaan, maar om 18u.
Of het een "nut" heeft? Het is het vieren van een overgangsrite. Waar vroeger de eerste en plechtige communie als "feest" werd gegeven, valt dat op veel scholen, ook katholieke, weg uit het lespakket. Op die manier is er toch een klassikaal viermomentje waarop afscheid wordt genomen van een bepaalde periode (kleuter/lagere school).

In mijn ogen moet zo een proclamatie niet, stuur die kleuters de laatste dag met een zelfversierde medaille naar huis en die gaan even blij zijn. Maar als ze het dan toch doen: tof voor de kleintjes zeker?
De eerste communie zal inderdaad wat aan het wegvallen zijn. Als ik het goed heb is dat ook niet echt een echte "vereiste" als christen zoals doop en vormsel dat wel zijn. Dat werd bij ons dat ook meer begeleid vanuit de school. De plechtige communie/vormsel kwam dan weer meer op de schouders van de parochie terecht en dat was minder een school aangelegenheid.

Ik wil voor alle duidelijkheid ook niet zeggen dat er niet mag stilgestaan worden bij bepaalde milesstones wat het afronden van kleuter, lager, middelbaar wel is natuurlijk. Maar ik vind dat dat allemaal nogal uit proportie geblazen wordt. Je kan die gastjes gerust een cadeautje geven of een zelfversierde medaille inderdaad maar daar een hele show rond opvoeren geeft gewoon weinig meerwaarde voor die kinderen zelf.

Dat de organisatie niet gedaan wordt tijdens de schooluren maakt ook weinig uit, het moet nog steeds gebeuren. Er zijn weinig leerkrachten die klagen over hun echte kerntaak, het gaat vooral (en niet onterecht) over alle randzaken die er daarnaast bijkomen. Er wordt al zo ongeloofelijk veel tijd versmost aan al die agenda's en rapporteren dat al die extra's die er bij komen om buiten de schooluren nog te regelen er gewoon teveel aan zijn. En zo vergaderen om 18u is helemaal klote eigenlijk, als je net naast de school woont maakt het weinig uit maar als je een half uur verderop woont en je moet om 16u eerst naar huis en dan terugkomen dan kan je al beter op school blijven, maar je verspilt natuurlijk 2u die je liever bij je gezin bent waarschijnlijk.

De boodschap van mijn post was ook nooit: "had men die halve dag niet aan een proclamatie besteed maar aan leerstof, dan was het onderwijsniveau terug op peil".

Ik heb héél wat radicale meningen over hoe ik mocht je mij een termijn of liefst 2-3 minister van Onderwijs maken, ik het onderwijs een radicale schop onder z'n kont zou geven om het efficiënter te maken (genre: bye, bye godsdienstleerkrachten betaald door de staat, LO leerkracht? Proficiat: uw prestatienoemer voor een voltijdse is vanaf nu 36, lat hoger in alles van BSO tot ASO, ... smartboard/beamer? Goed voor videofragmenten of beeldmateriaal, maar géén invulboeken meer, etc.). Maar in deze richt je je pijlen toch echt op de verkeerde zaken.

Neen, de boodschap van mijn post was:
- De enorme ironie om exact in tijden van een schaamteloze daling van het onderwijsniveau, uit te pakken met dergelijke groots opgezette proclamaties. Jij ziet de potsierlijkheid daar niet van in?

Je kan de togaatjes en de felgekleurde diploma's over the top vinden, zeker voor kleuters en lagere school kinderen, maar voor de rest zijn die schoolfeesten niet grootser als vroeger, en als ik gelukkige kinderen zie heb zelfs ik als routinematig verzuurd persoon het er toch énorm moeilijk mee om datgene dat ze gelukkig maakt op een uitzonderlijke dag per schooljaar te gaan afbreken hoor.

Nogmaals een belangrijke reality check: (zelf een vijftal jaar in het secundair gewerkt, dus zelf geen rechtstreekse ervaring mee, maar wel via vele leerkrachten en directies van die niveaus gehoord:) die proclamaties en schoolfeesten zijn een noodzaak om de schoolkas te spijzen.
Dus die leerkrachten en ouders die daar volgens jou de teloorgang van ons onderwijs toejuichen zijn feitelijk net aan het deelnemen aan een "ritueel" dat de boel in de praktijk net nog draaiende houdt. Wil je die zaken afschaffen en zeggen: ja, jongens en meisjes goed gedaan, ga daar maar wat spelen... dan zal je nog een extra zak geld aan financiering richting kleuter en lager onderwijs moeten schuiven. Die "domme" ouders die daar feesten, eten en drinken... die brengen wel geld op.

- Daarmee samenhangend straalt bovenstaand puntje bij mij als bezorgde ouder nu niet direct iets uit van "Oei, ons werk moet beter. We hebben de boodschap begrepen. We werken keihard aan een oplossing en we doen er alles aan om beter te doen!" Neen, we staan champagne te drinken op het graf van onze enige grondstof, terwijl we door onze concurrenten langs alle kanten ingehaald worden. Een typisch fenomeen van de decadentie van in een in verval zijnde maatschappij. En die decandentie moeten we veranderen in sobere nuchterheid om door middel van hard te werken terug weerbaar en concurrentieel te worden.

In één ding is men wel goed in ons onderwijs: inflatie creëren. Na de diploma-inflatie, nu ook de toga- en proclamatie-inflatie.

Met alle respect, maar onderliggend aan deze boodschap zeg jij eigenlijk dat het dalende onderwijsniveau een gevolg is van het onvoldoende hun best doen van leerkrachten in de klas? Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.
Zijn er rotte appels? Ongetwijfeld, en in veel scholen wel minstens altijd één, en ik kan je meerdere verhalen vertellen van voorbeelden die de kantjes er énorm van af lopen.
Maar je hebt steevast ook een veelvoud aan gemotiveerde leerkrachten die feitelijk onderbetaald zijn voor het werk dat zij verzetten. Ben het ideologisch ook niet altijd met die laatsten eens, maar er wordt door vele leerkrachten wél nog hard gewerkt.

De schuld voor het dalende onderwijsniveau ligt véél meer op een wisselwerking tussen beleid enerzijds en maatschappij en vooral ouders anderzijds.
Een zesjescultuur? Die komt allereerst van de ouders die daar genoegen mee nemen (mijn ouders verwachtten destijds een 7 en waren al content met een 8, jammer genoeg voor mezelf legde ik de lat wel eerder op liefst een 9 en worst case een 8).
Allerlei extra verwachtingen die bovenop het onderwijs worden getorst, die ten koste gaan van de klassieke leertijd? Die komen van het beleid hogerop.

Had je je pijlen nu wat meer gericht op de ouders die overdreven veel stoefen met hun jeugdige afstammelingen op social media dan had ik er nog enig begrip voor gehad. Er valt wat voor te zeggen dat sommigen overdrijven, maar dat geldt voor alles wat social media aangaat. Ik moet me soms ook inhouden om niet op een foto te reageren met: hey, dat eten ziet er goed uit, is dat nog niet koud geworden terwijl je er zoveel foto's van trok? De verwoordingen van sommige ouders bij dergelijke proclamaties zijn ook niet degenen die ik zou kiezen, maar ik zou nu ook weer niet hele intentieprocessen maken bij foto's van een toga en diploma met allegorieën over het orkest op de Titanic.

Overgangsmomenten vieren in een leven is normaal, of dat nu bij een 5/6-jarige kleuter is, een 11/12-jarige die volgend jaar naar het middelbaar trekt, of een afstuderende tiener die nog naar de hogeschool of universiteit moet.
Maar dat is een moeilijk evenwicht zoeken natuurlijk: op zich is er niets mis met een overgangsmoment te vieren, zekerl de 5-jarige kleuter gerust héél blij mag zijn deze overgang in diens leven, en diens ouder ook, en beiden mogen genieten van zo'n feestje, zou zeker de volwassene in dit verhaal mogen snappen dat dit natuurlijk maar een kleine stap is in een langer verhaal.

Laatst bewerkt:
In het verleden al eens aangehaald maar mijn schoonvader is dus leerkracht in het middelbaar (bso)

Deze week hadden ze inschrijvingen en sommige inschrijvingen waren leerlingen die geen diploma lager onderwijs hebben behaald en puur op leeftijd naar het middelbaar mogen.

(De volledige situatie is waarschijnlijk iets genuanceerder maar vond dit toch zeer opmerkelijk tbh)

Ja, dat verdient een "Goed zo jongen, je mag naar het eerste leerjaar volgend jaar! Ga nu maar wat spelen."

Kijk eens aan, fantastisch. En dat klasgenootje stond daar dan met pruillip en tranen in de ogen te kijken naar de "proclamatie" van al haar andere klasgenootjes, waarvan sommige onderwijzers en pedagogen het o zo nodig vonden om dat eens goed in de verf te zetten. Terwijl één kleutertje aan de kant moest blijven zitten in zijn/haar gewone kleren. Gefaald. Niet slim genoeg. Buiten de groep. Op het laagste schavotje. Trauma voor het leven. Goed gedaan, onderwijs. Maar hey, die hebben 5 jaar pedagogie gestudeerd dus die zullen het wel beter weten. "Ah, daar hadden we nog niet aan gedacht mac-bc, dat dat een tweesnijdend zwaard was."

Neen, stop met excuses te verzinnen. Gewoon minder kak aan hangen, en dat geldt in beide richtingen:
- Geslaagd? Goed zo!
- Niet geslaagd? Jammer, probeer volgend jaar nog eens. De wereld vergaat niet.

Een proclamatie moet toch geen pedagogische waarde hebben ?
Wat is er mis met een milestone in het leven te vieren ?

Verjaardagen vieren wij ook thuis, daar moet het kind nog minder voor doen (gewoon bestaan).

Je klinkt bijna jaloers :P

In het verleden al eens aangehaald maar mijn schoonvader is dus leerkracht in het middelbaar (bso)

Deze week hadden ze inschrijvingen en sommige inschrijvingen waren leerlingen die geen diploma lager onderwijs hebben behaald en puur op leeftijd naar het middelbaar mogen.

(De volledige situatie is waarschijnlijk iets genuanceerder maar vond dit toch zeer opmerkelijk tbh)
Ik had in het lager een klasgenoot die eerder een jaar gedubbeld had. Zijn verjaardag viel in februari. Zijn punten waren tussen de 55 à 65% (als ik het me goed herinner) en het was toen duidelijk dat hij enkel iets met zijn handen wilde doen. (Hij had ook ADHD en was een heel extravert, joviaal type, misschien is dat relevant voor de context.)
Tegen het einde van het vijfde leerjaar was hij dus al 12 geworden was, mocht hij blijkbaar van het vijfde direct naar het eerste middelbaar BSO.
Ik veronderstel dat deze mogelijkheid bestaat, omdat je bij die algemene vakken van het BSO vooral herhaling krijgt van het lager. Dat laatste werd me bevestigd door nog een andere oude klasgenoot, maar dit is maar één datapunt dat ik heb, dus heel anekdotisch en onzeker. Dus als je het zesde overslaat en wat ouder bent, vinden sommigen niet zo een probleem, omdat je dan wellicht sneller aan het werk kan.

Later heeft hij tegen mij gezegd dat hij zich dat beklaagd heeft. Hij kwam onder andere in de problemen voor Frans.

(Door ziekte en thuissituatie heb ik ooit ook een jaar moeten dubbelen in het kleuter, maar omdat ik daarna >90% daarna haalde in het lager, ik naar het ASO of IW zou gaan, en omdat ik geboren was in september, was dat voor mij nooit een optie.)

Laatst bewerkt:
Echt, wat een tristesse is dit nu weer. O nee, een proclamatie voor kleuters, dat is de oorzaak van de teloorgang van het onderwijs. Alsof het vroeger door de laatste dag school kwam waar je als kind uw schoolbank mocht poetsen en op de speelplaats mocht spelen terwijl de leerkrachten wat zaten te praten en sigaretten te roken dat het niveau veel hoger was. Het zal inderdaad aan dat verschil liggen. Dat dat allemaal niet hoeft en zulke zever gerust mag in het land van herkomst blijven, helemaal akkoord maar dat is toch geen reden waarom de niveau in het onderwijs daalt. Precies een bende senioren hier die in iedere gebeurtenis een reden zien waarom het slechter is nu.

Overgaan op basis van leeftijd gebeurde 30j geleden ook al hoor, heb zo ook een klasgenote gehad die na het 5de plots verdwenen was... Het kind was toen ook net 14j geworden...

Dit kan dus ENKEL voor een BSO-richting omdat de instapvoorwaarden daar zijn dat je minimum 12j bent én de eindtermen van het 4de leerjaar behaald hebt.

Echt, wat een tristesse is dit nu weer. O nee, een proclamatie voor kleuters, dat is de oorzaak van de teloorgang van het onderwijs. Alsof het vroeger door de laatste dag school kwam waar je als kind uw schoolbank mocht poetsen en op de speelplaats mocht spelen terwijl de leerkrachten wat zaten te praten en sigaretten te roken dat het niveau veel hoger was. Het zal inderdaad aan dat verschil liggen. Dat dat allemaal niet hoeft en zulke zever gerust mag in het land van herkomst blijven, helemaal akkoord maar dat is toch geen reden waarom de niveau in het onderwijs daalt. Precies een bende senioren hier die in iedere gebeurtenis een reden zien waarom het slechter is nu.

Zie je wel @Sylverscythe, zelfs 2 keer hetzelfde proberen uitleggen op een andere manier en er zijn nog steeds mensen die het niet begrijpen.

Mac-bc: "Boodschap x"
*verwarring over wat nu mijn boodschap was*
Mac-bc: "Neeneen, de boodschap van mijn post was x, niet y.".
Nestorius: "Mac-bc zegt y!".

*zucht*

Zie je wel @Sylverscythe, zelfs 2 keer hetzelfde proberen uitleggen op een andere manier en er zijn nog steeds mensen die het niet begrijpen.

Mac-bc: "Boodschap x"
*verwarring over wat nu mijn boodschap was*
Mac-bc: "Neeneen, de boodschap van mijn post was x, niet y.".
Nestorius: "Mac-bc zegt y!".

*zucht*
ipv wat belachelijk een monoloog te voeren zou je misschien beter wat meer duiding geven en dan de zaken wat beter proberen te verwoorden ipv continue hetzelfde te herhalen.

De juffen van m'n zoon zijn achteraf komen vertellen dat ze zo fier waren op hun leerlingen. Dat ze heel het concept zelf hadden bedacht, dat ze heel goeie ideeën hadden en dat er eigenlijk van versteld stonden hoe goed 5/6-jarigen iets willen kunnen organiseren. Dus dat is al pluspunt 1.
Uw ander punt over Instagram: we hebben van de school het 'verbod' gekregen om iets van de viering op sociale media te zwieren.
Dus neen, geen Insta-meerwaarde die viering.

Goh, ik ken niet genoeg van de psyche van een 5-jarige om te zeggen dat ze daar wel/niet iets aan hebben. Noodzakelijk lijkt het me zeker niet, maar goed, dat waren die jaarlijkse "grootouderfeesten" waar we dan moesten voor oefenen, terwijl ik geen grootouders had die kwamen, ook niet.
Dit 100%. Daar kan ik mij echt aan doodergeren, al die instamoms die moeten stoefen met hun kleine. :sarcastic:
Maar deftig opvoeden, ho maar! Dat moet de school maar doen.
Ik pak deze twee samen, maar ik weet nu wel niet of er veel correlatie is tussen "instamom" zijn en je kinderen slecht opvoeden. Allez ik vind social media ook een kanker, en begrijp niet waarom mijn departement erop moet aanwezig zijn, maar ouders waren vroeger ook wel trots op de klein mannen. Mijn moeder ontweek 30 jaar geleden de buurvrouw op een bepaald moment, omdat die enkel kon praten over hoe goed haar dochters het deden op school. Nu zou die natuurlijk meer mensen kunnen bereiken via social media.
En ondertussen klagen en zagen ze in het onderwijsveld over de veel te hoge werkdruk. Als ik zie wat ze bij mijn vriendin nog allemaal in die laatste maand "moeten" (lees: vooral zelf wíllen) proppen dat is gewoon waanzin. Het moet allemaal nog georganiseerd geraken ook hé... dat kost allemaal tijd en dat is eigenlijk allemaal tijd die je niet aan je échte kerntaak kan spenderen.
Wij hadden in den tijd op het einde van het 6de leerjaar wel een soort uitwuifmoment maar dat was een beetje het afscheid van de school na 9 jaar veel meer dan echt een proclamatie ter ere van de prestaties in het lager...
Ja, dat er te weinig tijd is voor de kerntaken lijkt me zeker te kloppen. Maar ligt dat dan aan leukigheden zoals "proclamaties", of vooral aan de administratieve overlast van bovenaf opgelegd, gecombineerd misschien met het gevoel best alles te documenteren voor wanneer de ouders aan je deur staan?

Allez, het lijkt me dat al die leukigheden al jaar en dag gebeuren in andere landen, met variabele kwaliteit van het onderwijs. Tenzij er ergens een aanwijzing zou zijn dat dit nu voor een daling in het niveau zorgt, lijkt het mij toch vooral "oudemannenpraat" om het daar te gaan zoeken.

ipv wat belachelijk een monoloog te voeren zou je misschien beter wat meer duiding geven en dan de zaken wat beter proberen te verwoorden ipv continue hetzelfde te herhalen.
Hij heeft dat al tweemaal duidelijk gedaan hoor, of ben ik nu echt de enige hier die begrijpend kan lezen?? Mac heeft nérgens beweerd dat een proclamatie voor kleuters de oorzaak van wat dan ook zou zijn, laat staan "de teloorgang van het onderwijs". Hij haalt gewoon de ironie ervan aan, met het dalende niveau van ons onderwijs in het acherhoofd. En borduurt daar dan nog wat op verder. Enfin, dat is toch hoe ik zijn posts interpreteer. 🤷‍♂️

Hij heeft dat al tweemaal duidelijk gedaan hoor, of ben ik nu echt de enige hier die begrijpend kan lezen?? Mac heeft nérgens beweerd dat een proclamatie voor kleuters de oorzaak van wat dan ook zou zijn, laat staan "de teloorgang van het onderwijs". Hij haalt gewoon de ironie ervan aan, met het dalende niveau van ons onderwijs in het acherhoofd. En borduurt daar dan nog wat op verder. Enfin, dat is toch hoe ik zijn posts interpreteer. 🤷‍♂️
Waarom blijft hij dan vermelden dat men die halve dag van die proclamatie beter in lesgeven gestopt had? Gezien die proclamatie gezn oorzaak is. Het is niet omdat je a zegt dat je daar geen zaken impliceert he.

En voor je het weet is een idiote "proclamatie" voor 5-jarige kleuters niet belachelijk, maar wel diegene die het aandurft om daar vragen bij te stellen. What a time to be alive.

Nog één poging: die potsierlijke, over-het-paard-getilde proclamatiefeestjes voor kleuters zijn het symbool van een gebrek aan ernstigheid, realiteitszin en sense of urgency.

Nog een poging tot vergelijking: Als eerste minister ga je ook niet met veel misbaar naar een decadent feest met champagne à volonté op het moment dat uw land in nationale crisis verkeert.
- Is dat decadent feest de oorzaak van die nationale crisis? Neen.
- Is de nationale crisis opgelost wanneer dat decadent feest niet georganiseerd wordt? Neen, of slechts in heel beperkte mate.
- Maar hopelijk zijn we het erover eens dat de eerste minister wel beter dat feestje cancelt en dat hij beter stelt dat er momenteel geen reden is om te feesten, en dat hij in plaats daarvan een crisisberaad houdt om de mensen te helpen. Zal die 3 uur crisisberaad vroeger of later, hét grote verschil maken? Wellicht niet. Maar ook al helpt het al een klein beetje; het helpt tenminste. En vooral: je geeft een duidelijk signaal dat je de situatie ernstig neemt.

Ik verwacht feestje, proclamaties, ... bij grote verwezenlijkingen. Maar ik constateer momenteel:
- De verwezenlijkingen worden kleiner (dalend onderwijsniveau)
- De feestjes worden groter (proclamaties, diploma'tjes, ... zelfs voor de kleuterklas)

Reageert er trouwens nog iemand op de impact van dergelijke potsierlijke proclamatiefeestjes op dat ene kindje die daar de ganse middag met lege handen en zonder toga moet toekijken hoe zijn klasgenootjes bejubeld worden? Of moet ik eerst pedagoog worden vooraleer ik mij daar vragen mag bij stellen?

Laatst bewerkt:
Ik stel voor dat we de discussie verleggen van waarom het onderwijsniveau daalt en wat eraan kan gedaan worden naar welke events toegelaten zijn in deze context, kwestie van toch een symbooldossier te hebben om over te leuteren. We zijn uiteindelijk Belgen hé.

En voor je het weet is een idiote "proclamatie" voor 5-jarige kleuters niet belachelijk, maar wel diegene die het aandurft om daar vragen bij te stellen. What a time to be alive.

Nog één poging: die potsierlijke, over-het-paard-getilde proclamatiefeestjes voor kleuters zijn het symbool van een gebrek aan ernstigheid, realiteitszin en sense of urgency.

Nog een poging tot vergelijking: Als eerste minister ga je ook niet met veel misbaar naar een decadent feest met champagne à volonté op het moment dat uw land in nationale crisis verkeert.
- Is dat decadent feest de oorzaak van die nationale crisis? Neen.
- Is de nationale crisis opgelost wanneer dat decadent feest niet georganiseerd wordt? Neen, of slechts in heel beperkte mate.
- Maar hopelijk zijn we het erover eens dat de eerste minister wel beter dat feestje cancelt en dat hij beter stelt dat er momenteel geen reden is om te feesten, en dat hij in plaats daarvan een crisisberaad houdt om de mensen te helpen. Zal die 3 uur crisisberaad vroeger of later, hét grote verschil maken? Wellicht niet. Maar ook al helpt het al een klein beetje; het helpt tenminste. En vooral: je geeft een duidelijk signaal dat je de situatie ernstig neemt.

Ik verwacht feestje, proclamaties, ... bij grote verwezenlijkingen. Maar ik constateer momenteel:
- De verwezenlijkingen worden kleiner (dalend onderwijsniveau)
- De feestjes worden groter (proclamaties, diploma'tjes, ... zelfs voor de kleuterklas)

Reageert er trouwens nog iemand op de impact van dergelijke potsierlijke proclamatiefeestjes op dat ene kindje die daar de ganse middag met lege handen en zonder toga moet toekijken hoe zijn klasgenootjes bejubeld worden?
Echt man, hoe over the top reageer jij hier eigenlijk op. Moeten we echt kinderen gaan straffen voor het beleid in scholen. En dan nog zo'n belachelijke vergelijking maken.
Als je de vergelijking juist wil maken zou het zijn dat jij als burger niet op vakantie mag vertrekken omdat er een nationale crisis is. En de burgemeester moet verder doen met u te wijzen op uw verantwoordelijkheden als burger.
Maar neen: o 5 jarigen hebben plezier terwijl dat het onderwijsniveau daalt. DE SCHANDE. Echt man, nog triester dan ik dacht.

Het moment waarop ik in de kleuterschool mijn diploma mocht ontvangen ondertekend door Sinterklaas, de Kerstman, de Paashaas en de 3 biggetjes blijft toch nog steeds een van de meest trotse momenten uit mijn leven. :unsure:

Terug
Bovenaan