(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Er is een verschil en een gelijkenis met België.
Het verschil is dat Singapore wss een van de strengste immigratiewetten heeft. Een punten gebaseerd systeem waar je, zonder dat je iets kan bijbrengen aan de maatschappij, weinig te zoeken hebt. De gelijkenis met België is dat ze in Singapore ook verschillende talen spreken (3 als ik me goed herinner, Tamil, mandarijns en nog eentje dat ik niet meer weet)

Je zou dus kunnen argumenteren dat het taalgebruik geen hindernis mag zijn om academische prestaties neer te zetten. Echter ben ik van mening dat de reden dat we nu achteruit gaan een gevolg dat 'verschil' namelijk een te grote immigratie. 25% van de Vlaamse bevolking is van buitenlandse afkomst. (4/10 EU en 6/10 non EU) Aangezien ze vaak in de meest voorkomende immigratielanden geen uitgebreid schoolsysteem die de mensen genoeg prikkelt kan je concluderen dat de immigranten hebben gemiddeld gezien, ifv het land van waar ze komen, een lager IQ hebben. Intelligentie is een complexe eigenschap die wordt beïnvloed door zowel genetische als omgevingsfactoren. Persoonlijk denk dat die omgevingsfactoren iets zwaarder doorweegt dan de genetische gifted few. Het brein is 'een spier' die dient getraind te worden.

De kinderen van geïmmigreerde ouders welke in België geboren zijn bouwen zo ook een achterstand op die volledig los staat van de taal die thuis gesproken wordt. Kan er geholpen worden met het huiswerk door de ouders? Worden die kinderen voldoende geprikkeld? Kan een kind met vragen die hij op school niet durft stellen wegens schaamte omdat hij het niet snapt dan wel aan de ouders stellen? De school kan maar zover helpen als ze kan natuurlijk echter sturen we kinderen natuurlijk geen 24 uur per dag naar school.

Ik veronderstel dat een systeem zoals in Singapore er maar komt door generatie na generatie het belang van een degelijke opleiding voorop te stellen. De regels zijn gedefinieerd en iedereen moet maar conformeren. Zo groei je als maatschappij gezamenlijk naar een hoger IQ. Door de maatschappij open te stellen voor mensen met gemiddeld gezien een lager IQ (ongeacht de reden van immigratie wel correct is ) trek je het gemiddelde naar beneden. Dit heeft natuurlijk ook gevolg op kinderen die thuis wel extra geprikkeld worden en wel meekunnen maar waar in de school de lat nu weer lager dient gelegd te worden. Eerlijkheid gebiedt ons ook te zeggen dat onze scholen gewoon niet voorzien van middelen, zij het financieel of een menselijk kapitaal, om dit te kunnen opvangen. Een systeem zoals Singapore zie ik dus hier de komende 20 jaar totaal niet mogelijk momenteel. Ergens zie ik dat wel goed komen in de toekomst maar het zal wel wat generaties vragen om weer op het niveau te komen waar we vroeger zaten.

pfkx04bhulh91.jpg

Zoals je zegt 25% van de Vlaamse bevolking is van buitenlandse afkomst, maar bij de -18 jarigen is dat 50% !

(Bij beide cijfers worden ook gemengde koppels gerekend waarbij 1 van de ouders oorspronkelijk van het buitenland kwam).

Ik vind zeker niet dat die allemaal probleem gevallen zijn (ik zit zelf in die groep met een buitenlandse moeder), maar gewoon om de schaal aan te geven dat het zeker niet makkelijker gaat worden met de integratie & bijhorende problematiek de komende decennia.

Bij die recente kennis en taaltesten in het onderwijs, weet er iemand of de resultaten gekend zijn voor de verschillende groepen ?

klopt volgens mij niet:

Bekijk bijlage 20405
(bron: http://npdata.be/BuG/475-Leeftijd/ , inclusief kinderen met GROOTouders die een buitenlandse herkomst hebben dus héél ruim gerekend).

Uit statbel:
Herkomst per leeftijd en geslacht per gemeente.

Vlaams gewest 776.000 Belg met belgische achtergrond en 1.314.555 totaal -> 41%
Hierin zitten 151.000 niet belgen, 69.000 Belgen die als eerste nationaliteit niet-belgisch waren, 139.000 met 1 ouder die oorspronkelijk niet belgisch was en 177.000 met 2 ouders.

In 2021 was dit nog 39%, dat matched idd met je tabel.

Klopt dat ik het met het blote oog wat overschat had. Echter mijn punt geld nog steeds (25% totaal, maar 41% bij -18j, rising fast als je de jaren ervoor bekijkt). Waarschijnlijk zullen de oerbelgen in de minderheid geraken in de toekomst.

Je moet trouwens de statistiek van brussel is zien voor -18 jarigen. 89% is van buitenlandse afkomst van de -18jarigen :crazy:

Je moet trouwens de statistiek van brussel is zien voor -18 jarigen. 89% is van buitenlandse afkomst van de -18jarigen :crazy:
Wat in een internationale stad met een definitie die heel ruim is, absoluut doodnormaal is.

Wat in een internationale stad met een definitie die heel ruim is, absoluut doodnormaal is.

En kan je dat staven?

Dus 90% van de minderjarigen van allochtone afkomst is normaal in een grootstad? In welke grootsteden buiten enkele Franse is dat nog het geval? En kom nu niet af met New York waar er mensen wonen wiens bedovergrootvader nog met de laatste Europese migratiegolven naar ginder getrokken is. Ik vertrouw erop dat je zoals altijd wel met betrouwbare cijfers zal komen.

Als dat inclusief de mensen is met een buitenlandse grootouder lijkt me dat nu ook wel niet zo spectaculair als men hier lijkt te denken. Men focust hier op de meer getto-wijken, maar je hebt ook de eurocraten met al hun personeel en de universiteiten uiteindelijk.

Laatst bewerkt:

Een goede minister van Onderwijs, dat zou eens een kans moeten krijgen.

Te weinig leerkrachten? Laat ons dat kernprobleem vooral niét oplossen en wat rommelen in de marge om te camoufleren dat er te weinig leerkrachten zijn. Zo gaan we ons echt verbeteren hoor. En hoe gaan de ouders dat gat nu weer mogen opvullen? Krijgen we op woensdag dan ook een nanny van onze nanny-state?

Maar waarom zijn er zo weinig jongeren die nog willen studeren voor leerkracht, dat kan je toch niet allemaal op het conto van Weyts schrijven?

hier se, de nv-a heeft mac weer getriggered. Het onderwijs is een olietanker, dat draai je niet snel, dat heeft jaaaaren nodig om te draaien. Verwachten dat een minister in 1 legislatuur zo'n ingrijpende wijzigingen klaarkrijgt, tja, misschien kan je weyts ook verwijten dat hij kanker niet uit de wereld geholpen heeft of de oorlog in oekraïne gestopt heeft.

Er loopt al jarenlang véél mis in het onderwijs en het huidige sociale klimaat maakt de job ook zeker niet aantrekkelijker. De scholen moeten de kinderen maar opvoeden en respect van ouders naar leerkrachten toe is vaak zoek. Gooi daar het M-decreet en de algemene "bepamperen is beter" mentaliteit van tegenwoordig nog bij en je zou aardig gek zijn om nu in het onderwijs te willen stappen.

Maar bon, tis makkelijker in jouw wereld om dat op de nv-a te steken he.

Maar waarom zijn er zo weinig jongeren die nog willen studeren voor leerkracht, dat kan je toch niet allemaal op het conto van Weyts schrijven?
Ik ben dan misschien geen jongere meer, maar ik ben wel jonger dan de gemiddelde BG'er en er zitten ook nog een hoop studenten in mijn vriendenkring. Van wat ik hoor (en hoorde toen ik ging studeren) zijn de volgende zaken een groot probleem:
  • Het gebrek aan respect voor leerkrachten
  • De huidige cultuur van altijd maar resultaten aanvechten en de schuld van slechte/gebrekkige/onvolledige opvoeding bij de leerkracht steken
  • De grote onzekerheid rond werk en heel het gedoen met vaste benoemingen
  • Veel administratieve rompslomp
Ik heb het hier nogal gezegd, maar in mijn kring waren er toen wij gingen studeren een paar die echt met een grote passie aan hun opleiding voor leerkracht begonnen. Dat waren er echt die kinderen dingen wilden bijbrengen en die echt voor het vak gingen maar die zijn, op een persoon na, allemaal gestopt omwille van (een mix van) de redenen hierboven. De paar die aan die opleiding zijn begonnen met zo'n attitude van 'ik moet toch iets doen' zitten er wel nog bijna allemaal in. Daarom zijn dat geen slechte leerkrachten, en het is uiteraard anekdotisch, maar het valt me toch op.

Ik heb trouwens wel nog niet veel leerkrachten goed horen praten over Weyts, dus ik weet niet waarom die N-VA verdediging hier zo plots staat. Het lijkt me geen ongefundeerd N-VA bashen of weet ik veel wat mac-bc doet.

Maar wat verwachten (potentiële) leerkrachten dan juist van Ben Weyts of van een andere onderwijsminister, of wat vinden ze juist zo slecht aan zijn beleid? Dat bijvoorbeeld leerkrachten uit het Freinetonderwijs geen goed woord over hebben voor een N-VA minister lijkt me logisch, een mening mag niet bepaald worden door blinde politieke voorkeur.

Ik ben zelf geen leerkracht (al denk ik ook wel het mijne van sommige van zijn beslissingen) dus ik ga niet pretenderen dat ik hier een gefundeerde mening over kan geven. Ik merk maar gewoon op dat men in het onderwijs zeker geen onverdeeld fan is van Weyts. Maar het klopt natuurlijk ook wel helemaal dat de huidige problemen in het onderwijs niet de schuld zijn van Weyts. Dat is al veel langer aan de gang.

Wat Weyts nu aan het doen is, is inderdaad veel gerommel in de marge, maar hij kan geen leerkrachten tevoorschijn toveren of jongeren verplichten in het onderwijs te gaan.

Leerkrachten ontlasten zou kunnen door extra administratieve krachten aan te nemen in de scholen. Maar dan moet de verloning er ook naar zijn, want in onze verhitte arbeidsmarkt kan je elders veel meer gaan verdienen en dan komen we in het bredere maatschappelijke probleem terecht.

Weyts heeft zich vooral bezig gehouden met allemaal kleine ballonnetjes. Structurele wijzigingen om het lerarentekort op middellange termijn aan te pakken heeft hij niet geïntroduceerd. Je kan de olietanker niet draaien, als je geen duwtje of sturing geeft.

De centrale toetsen gaat hij er wel door krijgen, dat gaat zijn grote verwezenlijking zijn als minister van Onderwijs. Die centrale toetsen zijn een instrument om de onderwijskwaliteit te meten, maar of die echt het gewenste resultaat gaan hebben daarover zijn de meningen in het onderwijsveld heel verdeeld. Het grootste probleem mijn inziens is nog altijd het gebrek aan voldoende, kwalitatieve leerkrachten en het absolute gebrek aan degelijke ondersteuning voor die leerkrachten. En daar heeft hij niets noemenswaardig klaargespeeld.

Er moet wel gezegd worden dat Weyts zijn legislatuur echt wel zwaar geleden heeft onder de coronapandemie, daar is die wel een paar jaar beleid mee verloren.

Laten we anders zelf eens een paar ideeën lanceren voor een strategische aanpak?

• Afschaffen vaste benoemingen en werken met contracten van onbepaalde duur.
  • Oprichten van een pool met vervangingsleerkrachten, dit kunnen mensen van binnen en buiten het onderwijs zijn, weliswaar met de juiste competenties.
  • Meer leerkrachten kunnen hopelijk leiden naar kleinere klasgroepen waardoor het beheersbaar blijft voor de leerkrachten.
  • Meer geld voor digitalisering van allerhande administratieve processen en het aanwerven van administratieve krachten.
  • Werken naar een stelsel van een minimum aantal uren per week.
  • Herstellen van de autoriteit van scholen en leerkrachten.
  • Taaltoetsen voor nieuwe leerlingen, uitbreiden van de OKAN klassen.
  • Nonchalance en desinteresse bij de ouders afstraffen, ouders verplichten van hun deel van de opvoeding te doen.

Ik ben dan misschien geen jongere meer, maar ik ben wel jonger dan de gemiddelde BG'er en er zitten ook nog een hoop studenten in mijn vriendenkring. Van wat ik hoor (en hoorde toen ik ging studeren) zijn de volgende zaken een groot probleem:
  • Het gebrek aan respect voor leerkrachten
  • De huidige cultuur van altijd maar resultaten aanvechten en de schuld van slechte/gebrekkige/onvolledige opvoeding bij de leerkracht steken
  • De grote onzekerheid rond werk en heel het gedoen met vaste benoemingen
  • Veel administratieve rompslomp
Ik heb het hier nogal gezegd, maar in mijn kring waren er toen wij gingen studeren een paar die echt met een grote passie aan hun opleiding voor leerkracht begonnen. Dat waren er echt die kinderen dingen wilden bijbrengen en die echt voor het vak gingen maar die zijn, op een persoon na, allemaal gestopt omwille van (een mix van) de redenen hierboven. De paar die aan die opleiding zijn begonnen met zo'n attitude van 'ik moet toch iets doen' zitten er wel nog bijna allemaal in. Daarom zijn dat geen slechte leerkrachten, en het is uiteraard anekdotisch, maar het valt me toch op.

Ik heb trouwens wel nog niet veel leerkrachten goed horen praten over Weyts, dus ik weet niet waarom die N-VA verdediging hier zo plots staat. Het lijkt me geen ongefundeerd N-VA bashen of weet ik veel wat mac-bc doet.

Er is wel iets wat ik niet begrijp. Vroeger waren er zogezegd wel genoeg leerkrachten, die allemaal vastbenoemd werden en heel hun carrière in dezelfde school konden doorlopen. Nu zijn er te weinig leerkrachten, maar wringt men zich in 27 hoeken en bochten om toch maar geen vast contract te geven, terwijl ze wel klagen dat ze niemand vinden. Welke cynische logica zit daar achter?

Ik ben nog een stuk jonger dan jou, en in mijn vriendenkring ken ik letterlijk niemand die niet met z'n ogen draait of zo als je vraagt of hij/zij het zou zien zitten om voor de klas te gaan staan (ook al studeren ze taal- en letterkunde of zo). Denk dat iedereen jonger dan pakweg 35 wel goed genoeg heeft ingezien dat elke leerkracht zich moet gedragen als een labbekak; iemand die altijd op z'n kop moet laten kakken, die alles maar moet slikken en die ziet hoe de ene bende varkens en clowns (ook ik tijdens m'n laatste jaren middelbaar) elkaar om het uur/50 minuten komen aflossen.
Lesgeven in een gemeente vol met boerenzonen (als dat nog bestaat) zal nog draagbaar zijn en een zeker aanzien hebben, maar lesgeven in een (groot)stad is simpelweg een deprimerende afvallingsrace. Je moet al half gek of een naïeve idealist zijn om daar nog warm voor te lopen. En de verloning dat daar tegenover staat, daar krijg je het al helemaal koud van. Kan je die tanker nog keren? Ik heb zo m'n twijfels, dit is een vicieuze cirkel.

Laten we anders zelf eens een paar ideeën lanceren voor een strategische aanpak?

• Afschaffen vaste benoemingen en werken met contracten van onbepaalde duur.
  • Oprichten van een pool met vervangingsleerkrachten, dit kunnen mensen van binnen en buiten het onderwijs zijn, weliswaar met de juiste competenties.
  • Meer leerkrachten kunnen hopelijk leiden naar kleinere klasgroepen waardoor het beheersbaar blijft voor de leerkrachten.
  • Meer geld voor digitalisering van allerhande administratieve processen en het aanwerven van administratieve krachten.
  • Werken naar een stelsel van een minimum aantal uren per week.
  • Taaltoetsen voor nieuwe leerlingen, uitbreiden van de OKAN klassen.
  • Nonchalance en desinteresse bij de ouders afstraffen, ouders verplichten van hun deel van de opvoeding te doen.
Helemaal akkoord met wat je hier aanhaalt. Maar het ene is wel een pak concreter dan het andere.
Vooral deze zijn mooi maar wel heel vaag:

Terug
Bovenaan