Hoeveel treintickets heb ik nodig?

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Ik wil van Antwerpen-Berchem naar Mechelen-Nekkerspoel reizen.

Ik kan hiervoor een rechtstreekse stoptrein zonder overstap nemen, maar qua dienstregeling komt het mij beter uit om van Berchem naar Mechelen de trein te nemen, en dan in Mechelen over te stappen op een trein naar Nekkerspoel. Die trein van Berchem naar Mechelen rijdt door Nekkerspoel, maar stopt er niet.

Ik heb op de site van de nmbs de verschillende scenario's doorgelezen, maar ik zou graag helemaal zeker zijn: moet ik 2 tickets kopen als ik overstap in Mechelen, of is 1 ticket voldoende?
 
Je moet strikt genomen een extra ticket kopen van zodra je een stuk spoor "dubbel" gebruikt.
En in het slechtste geval zet je een pruillip op en zeg je "Hoe bedoel je de trein stopt niet in Nekkerspoel? :cry: "
 
Als we dan toch taggen, @MiniJeffrey @Waelvis
 
Ik wil van Antwerpen-Berchem naar Mechelen-Nekkerspoel reizen.

Ik kan hiervoor een rechtstreekse stoptrein zonder overstap nemen, maar qua dienstregeling komt het mij beter uit om van Berchem naar Mechelen de trein te nemen, en dan in Mechelen over te stappen op een trein naar Nekkerspoel. Die trein van Berchem naar Mechelen rijdt door Nekkerspoel, maar stopt er niet.

Ik heb op de site van de nmbs de verschillende scenario's doorgelezen, maar ik zou graag helemaal zeker zijn: moet ik 2 tickets kopen als ik overstap in Mechelen, of is 1 ticket voldoende?

Je mag zonder zorgen jouw scenario volgen, want je zal een ticket naar zone mechelen krijgen. Dit betekent dat je bij aankomst in die zone onbeperkt in die zone mag reizen. Je mag dus perfect door Nekkerspoel heenrijden tot Mechelen om dan terug te keren.

Dit mag niet bij stations die niet in dezelfde zone liggen.
 
Je mag zonder zorgen jouw scenario volgen, want je zal een ticket naar zone mechelen krijgen. Dit betekent dat je bij aankomst in die zone onbeperkt in die zone mag reizen. Je mag dus perfect door Nekkerspoel heenrijden tot Mechelen om dan terug te keren.

Dit mag niet bij stations die niet in dezelfde zone liggen.
Inderdaad, zelfde geldt ook voor Berchem. Zal ook op het ticket staan als Zone Antwerpen normaal. Met dat ticket kan je dus ook even eerst naar Centraal en dan terug naar Berchem als je dat zou willen.
 
Je mag zonder zorgen jouw scenario volgen, want je zal een ticket naar zone mechelen krijgen. Dit betekent dat je bij aankomst in die zone onbeperkt in die zone mag reizen. Je mag dus perfect door Nekkerspoel heenrijden tot Mechelen om dan terug te keren.

Dit mag niet bij stations die niet in dezelfde zone liggen.

Voor de volledigheid:

Wanneer je een zone passeert, telt dit niet. Bv: Mechelen naar Lier, je passeert normaal gezien Antwerpen-Berchem en dit is je overstapstation, je mag in principe niet tot Centraal reizen en dan terugkeren. Het vrij reizen in een zone geldt enkel als een zone je vertrek en/of aankomst is.

Dit is ook de reden waarom je nooit een H/T moet kopen als je binnen een zone blijft. Bv als je Gent-Dampoort - Gent Sint pieters en terug wil reizen, koop je gewoon een enkel Zone Gent - Zone Gent, je mag met dit ticket onbeperkt de hele dag binnen de zone Gent reizen.

Het reizen binnen de zone vervalt wanneer je die verlaat, bv. Zone Gent - Kortrijk. Je mag eerst onbeperkt Zone Gent reizen, maat zodra je de rit naar Kortrijk aanvangt mag je later niet terugkomen om onbeperkt in Zone Gent weer te gaan sporen. Mag wel met een H/T natuurlijk want dan doe je na de heenrit ook een terugrit met aankomst in zone Gent = opnieuw onbeperkt reizen.
 
Terug
Bovenaan