Hoe zou jij de begroting in orde brengen?

Besparen of belastingen?

• Besparingen

• Belastingen

• Besparingen en belastingen

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Gezien de economische omstandigheden laat men de piste meer inkomen door meer mensen aan het werkt te krijgen best varen denk ik, dat gaat imo nog een gitzwarte streep door de rekening worden. Hopelijk is mijn inschatting verkeerd.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/06/begroting-nationale-bank-wunsch/

We zijn door de uitgaven van defensie eigenlijk terug bij af.

Hetgeen we niet mogen doen is besparen en de hete aardappel doorgeven aan een andere overheidsinstantie. Afbouwen werkloosheidsuitkering: gevolg meer leefloonaanvragen.

Ik hoop eigenlijk (voor mijn eigen job) dat men vooral de brede schouders meer gaan belasten/ op zoek gaan naar meer inkomsten.

Begrijpelijk, maar zonder drastische ingrepen in de pensioenen, onderwijs en in de gezondheidszorg lijkt het een onmogelijke opdracht, die brede schouders heeft behoorlijk wat grenzen gezien de echt brede schouders effectief kunnen zeggen: de pot op - en die behoorlijk sterke schouders zijn ook een druppel op een hete plaat in het kader van de begroting.

Edit: al is er nog een piste mogelijk - de algemene belastingen verhogen, voor iedereen - dat zou ook voldoende geld opleveren om de begroting op te kuisen - maar of daar een draagvlak voor is betwijfel ik ten zeerste, en of het verantwoord is nog veel meer. Al kan je evengoed zeggen: de Belgen hebben te veel geld en de overheid te weinig - dus we lossen dat op.

Wie zijn eingelijk deze brede schouders voor jou?
Awel iemand die na aftrek van (in mijn ogen) levensnoodzakelijk uitgaven (wonen, nutstvoorzieningen, voedsel, kinderen) nog een bedrag overhoudt van 3000 EUR? Alles wat erboven nog overblijft meer belasten

Ik stel het wel heel eenvoudig voor, I know en ook niet haalbaar. Maar wel vanuit het principe dat iemand die nog veel geld overhoud na aftrek van bepaalde uitgaven mogen echt wel meer belast worden dan degene die een klein bedrag overhouden

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/06/begroting-nationale-bank-wunsch/

We zijn door de uitgaven van defensie eigenlijk terug bij af.

Hetgeen we niet mogen doen is besparen en de hete aardappel doorgeven aan een andere overheidsinstantie. Afbouwen werkloosheidsuitkering: gevolg meer leefloonaanvragen.

Ik hoop eigenlijk (voor mijn eigen job) dat men vooral de brede schouders meer gaan belasten/ op zoek gaan naar meer inkomsten.
We gaan een BBMZ moeten uitvinden :p.
Bijzondere bijdrage voor militaire zekerheid :p

Met dit soort grote dossiers is het toch altijd een beetje als op een slappe koord dansen. Probeer je tot de laatste cent alles te recuperen met het risico dat Nike zijn boeltje hier volledig opdoekt of kom je tegemoet ergens in het midden? Plots 5000 mensen op straat is ook een aderlating voor de overheid.
Ik snap u, maar alles is wel ooit begonnen met 1 miljoen euro schuld. Wat zeg ik, met €100.000 schuld

Gewoon schandalig dat ze dat laten groeien tot 1,5 miljard euro

Over de gratis maaltijden: alleen als beide ouders werkloos zijn. Dit is hier geen sinterklaas show.

Laatst bewerkt:
Ik snap u, maar alles is wel ooit begonnen met 1 miljoen euro schuld. Wat zeg ik, met €100.000 schuld

Gewoon schandalig dat ze dat laten groeien tot 1,5 miljard euro

Over de gratis maaltijden: alleen als beide ouders werkloos zijn. Dit is hier geen sinterklaas show.

We zitten aan 500mrd schuld...

En er komt elk jaar 30mrd bij.

Awel iemand die na aftrek van (in mijn ogen) levensnoodzakelijk uitgaven (wonen, nutstvoorzieningen, voedsel, kinderen) nog een bedrag overhoudt van 3000 EUR? Alles wat erboven nog overblijft meer belasten

Ik stel het wel heel eenvoudig voor, I know en ook niet haalbaar. Maar wel vanuit het principe dat iemand die nog veel geld overhoud na aftrek van bepaalde uitgaven mogen echt wel meer belast worden dan degene die een klein bedrag overhouden
Het probleem hier is dat je denkt in particulier geld en loon.

Die appelsien is al uitgeperst, hoor.

Kies maar, waar moet er allemaal van bespaard worden?

Persoonlijk: ik vrees dat onze sociale zekerheid er onderuit zal gaan. En we meer naar Amerikaanse toestanden gaan evolueren waar je met een helehoop mensen zit die dieper en dieper in de schuld zakken.

Ik vrees dat dat de uiteindelijke uitkomst zal zijn.

Of, de belgische staat gaat failliet.

Was het niet gewoon dat ze 30 miljard zochten?

Hoeveel schulden een land heeft zegt me al lang niet meer zoveel. Zoek het maar eens op over Amerika bv. Die bedragen kan je simpelweg nooit terugbetalen. Je kan enkel doen alsof je het ooit gaat terugbetalen.

Aan onszelf werken.
Als we de bevolking van Nederland en België omwisselen zal de Belgische staatsschuld zeker dalen.
Sloth is de hoofdzonde waar we als Belgen zwaar aan zondigen.

Op zijn best kunnen we hopen op een begroting in evenwicht, als je dat kan voor een paar 10-tal jaar haalt de inflatie automatisch de schuldenlast in.

Afbetalen is gewoon even niet aan de orde.

Ik denk/hoop: 1 grote eengemaakte kapitaalmarkt op EU niveau organiseren. Dat je zowel bij pakweg een Litouwse bank je hypothecaire krediet kan financieren voor een huis in België als bij Belfius. Zo zouden we echt een reservemunt kunnen worden, waardig aan de dollar. En zo op EU schaal goedkoper verder kunnen lenen & herfinancieren. Zodat de rentelasten onder controle blijven en we toch nog altijd rode cijfers kunnen bijvoegen.

Als het nu met BdW niet eens lukt, gaat het nooit lukken. Kan je maar beter de rentelasten proberen onder controle houden.

Die studie heb je toch gelezen met een bias dan.
Bijna één op de tien van de Vlaamse kinderen kampt met voedselonzekerheid. Dat wil zeggen dat ze regelmatig geen toegang hebben tot gezonde en kwalitatieve voeding. Maar deze kinderen stappen daarom nog niet met een lege brooddoos of honger de schoolpoort binnen.

Als één op de 10 kinderen geen goede voeding krijgt, vind ik dat we daar iets aan moeten doen. Elk kind moet alle kansen krijgen om zich te ontplooien, en dat wordt al een heel stuk moeilijker zonder dat aan de basisbehoeften voldaan is.

Er zit wel nog een paar kilometer tussen geen toegang hebben tot gezonde of kwalitatieve voeding, en geen toegang hebben tot voeding full stop.

Daar een term als voedselonzekerheid op plakken is tendentieus.

Nederland heeft een gelijkaardige welvaart en sociale zekerheid en ze hebben minder belastingen, toch hebben zij geen noemenswaardig begrotingstekort. Ik denk niet dat er iets is dat Nederland kan dat wij onmogelijk kunnen. Onze buurlanden bewijzen dat een sociale welvaartmaatschappij met redelijke belastingen en een begroting die op orde is wel degelijk mogelijk is. Niet dat we hen exact meten kopiëren maar het is ook duidelijk geen onbereikbare utopie.

Verkeersbelasting in Nederland is veel duurder dan hier. Daar betalen ze ongeveer elke maand het bedrag dat men in Vlaanderen jaarlijks betaald. Daar zie je ook veel minder grote auto’s. Benzine is er ook een pak duurder. Nederlanders dichtbij de grens komen hier tanken.

In Nederland heeft men de zorgverzekering geprivatiseerd. Iedereen die werkt betaald zelf ziijn zorgpremie.

Verkeersbelasting in Nederland is veel duurder dan hier. Daar betalen ze ongeveer elke maand het bedrag dat men in Vlaanderen jaarlijks betaald. Daar zie je ook veel minder grote auto’s. Benzine is er ook een pak duurder. Nederlanders dichtbij de grens komen hier tanken.

Veel minder zware wagens is een fabeltje.
Alleen nog maar in april 2025 werden er 103 BMW X5’s verkocht. Bezwaarlijk een lichte of kleine wagen.

Benzine is er duurder ja, en over de grens tanken gebeurt, je zou gek zijn mocht je het niet doen.
Maar laat ons ook niet vergeten dat de lonen hoger liggen. En de lasten lager liggen.

Zorgverzekering is geprivatiseerd ja. En dat voelt aan als duurder. Maar als je kijkt wat onze zorgverzekering ons kost is dat ook waanzinnig duur.
Daar zit je met een systeem dat hoe meer aanspraak je maakt op het systeem, hoe meer je bijdraagt. Dat is iets wat bij ons niet bestaat. Hier betaalt iedereen gewoon tout court veel.

Terug
Bovenaan