élke avond uit eten/afhaalmaaltijd tijdens skiën én een duurder chalet én een reis naar Japan, dat noem ik wel redelijk superzot. In de zin van: je zal geen 1% van de bevolking vinden in belgië die dat doet (VERRE VAN).
Nee, dat is niet de standaard.
Voor mij is dat echt niet de definitie van superzot hoor. Dat is zeker bovengemiddeld, en uiteraard niet iedereen gegeven.
Ik zeg ook niet elke dag 4 sterren gaan eten. Maar een half pension of eens een goedkope resto, eens een frietje en zo van die dingen. Gewoon niet zelf koken.
Maar superzot dat is voor mij toch al zeer exclusieve hotels/ reisorganisaties en met privé vliegtuig of vliegen niet in economy.
Wat ik vooral wou zeggen was dat met 7k gezinsinkomen en een afgewerkt huis je nog altijd wel uitgaven kan hebben. Het is maar hoe je leeft.
De keuze om veel te sparen voor later, of de keuze te maken om nu al geld uit te geven is iets persoonlijk. Maar je doet dat ook maar wat uw inkomen u toelaat.
Even enkele cijfers van 2023 (bron:
https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/onderzoek-vakanties-en-reizen#figures):
- ja, GEMIDDELD (da's niet de standaard) gaan mensen 2 keer per jaar op reis. Niet minstens, niet "de standaard". Gemiddelden wijken sterk af door hoge waardes. Laaggeschoolden gaan bvb gemiddeld maar 0,9 keer op reis, hooggeschoolden 2,9 keer.
- die reizen zijn voor de helft "citytrips" (trips van 1 tot 3 nachten), dus lange reizen zit er minder in.
- 77% van de gezinnen met kinderen gaat op reis, 68% naar het buitenland. Bijna 1 op 3 van de gezinnen gaat dus niet naar het buitenland op reis. Zélfs bij gezinnen met 2 werkenden gaat "slechts" 84% op reis, 77% naar het buitenland.
- de gemiddelde uitgave per jaar (opnieuw: pas op met gemiddeld), per persoon is 1322, voor gemiddeld 14 dagen reis per jaar.
Het ontgaat mij volledig waarom je de noodzaak voelt om er nu zoveel cijfers bij te sleuren.
Ten eerste wil ik wel duidelijk stellen dat onder vakantie ik alles bedoel wat niet thuis zijn is, dus grote reis, skireis, citytrip, naar center parcs gaan, weekendje weg, op weekend met de sportclub etc.
Dan ten tweede ga ik uit van een gewoon modaal gezin. Daarover zeg ik dat twee reizen of uitstappen noem het zoals je wilt, toch zo een beetje standaard is. Lees daar kijkt nu toch niemand vreemd van op?
Natuurlijk zijn er mensen die niet daar de ruimte voor hebben, en natuurlijk is de invulling niet voor iedereen hetzelfde. Maar daar ging het mij niet om.
En nogmaals, 2x op reis gaan per jaar, op welke manier ook, is niet de standaard
Ik zeg ook nergens dat jij dat gezegd hebt
Lees hierboven.
Volgens mij versta je mij gewoon niet goed. Mij gaat het erom dat een gezin die 2x op reis gaat op een jaar nu toch niet bij de absolute elite hoort.
Dat nu toch niemand daar vreemd van opkijkt.
Miljaar 2x op reis de norm...
Wij zijn een koppel met bovengemiddelde inkomens beide en met één zomervakantie en een paar citytripjes zijn we wel klaar met de uitgaven. Ik ken mensen die 2x per jaar gaan... Daar verdient telkens één van het koppel alleen al +6k/maand netto of de tweede reis is gesponsord door en samen met de (rijke) ouders.
Als ik van loon tot loon zou leven misschien... Maar dat is niet de bedoeling. Ik zie niet in hoe mensen met normalere inkomsten of één van de 2 als part timer dat zouden doen. Totaal geen norm dus.
Maar je gaat zelf meer dan 2x per jaar op reis dus ik snap uw punt niet zo goed?