Hoe vaak ga jij op reis?

Hoevaak ga jij op reis?

• Totaal aantal stemmers
    81
Tijd maken. Echt, moet ge doen voor uw eigen sanity.
Ik ben ondertussen alweer een tijd in het rood aan het draaien en ik kijk uit naar de herfstvakantie om er weer een paar dagen uit te zijn. Herfstvakantie, bijna de hele Kerstvakantie, een week in de Paasvakantie en 3.5 weken in de zomer zet ik min of meer voorop als vaste vakantieperiodes. Ik heb dat gewoon nodig om goed gewapend te blijven om het stevige tempo tussen de vakanties te blijven aankunnen.

Hier is het dan ook wel meer dan gemiddeld op reis gaan. Die 3.5 weken in de zomer is quasi 100% buitenland, voorbije Paasvakantie naar Kreta geweest en in de herfstvakantie was het een week in Duitsland/Oostenrijk.

Wel efkes slikken soms als ik denk aan hoeveel er tegen reizen wordt aangekletst op die manier, maar prijs me dan weer gelukkig dat dat kan zonder me pijn te doen.
Was meer om het gemiddelde beetje naar beneden te halen. ;)

Op zich neem ik wel voldoende verlof, moet ook lukken met het werk natuurlijk.
Standaard, week kerstvakantie, week paasvakantie en 2 a 4 weken groot verlof.

Daarbuiten probeer ik zoveel mogelijk 4/5de te werken waar mogelijk.

élke avond uit eten/afhaalmaaltijd tijdens skiën én een duurder chalet én een reis naar Japan, dat noem ik wel redelijk superzot. In de zin van: je zal geen 1% van de bevolking vinden in belgië die dat doet (VERRE VAN).
Nee, dat is niet de standaard.

Voor mij is dat echt niet de definitie van superzot hoor. Dat is zeker bovengemiddeld, en uiteraard niet iedereen gegeven.
Ik zeg ook niet elke dag 4 sterren gaan eten. Maar een half pension of eens een goedkope resto, eens een frietje en zo van die dingen. Gewoon niet zelf koken.

Maar superzot dat is voor mij toch al zeer exclusieve hotels/ reisorganisaties en met privé vliegtuig of vliegen niet in economy.

Wat ik vooral wou zeggen was dat met 7k gezinsinkomen en een afgewerkt huis je nog altijd wel uitgaven kan hebben. Het is maar hoe je leeft.
De keuze om veel te sparen voor later, of de keuze te maken om nu al geld uit te geven is iets persoonlijk. Maar je doet dat ook maar wat uw inkomen u toelaat.

Even enkele cijfers van 2023 (bron: https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/onderzoek-vakanties-en-reizen#figures):
- ja, GEMIDDELD (da's niet de standaard) gaan mensen 2 keer per jaar op reis. Niet minstens, niet "de standaard". Gemiddelden wijken sterk af door hoge waardes. Laaggeschoolden gaan bvb gemiddeld maar 0,9 keer op reis, hooggeschoolden 2,9 keer.
- die reizen zijn voor de helft "citytrips" (trips van 1 tot 3 nachten), dus lange reizen zit er minder in.
- 77% van de gezinnen met kinderen gaat op reis, 68% naar het buitenland. Bijna 1 op 3 van de gezinnen gaat dus niet naar het buitenland op reis. Zélfs bij gezinnen met 2 werkenden gaat "slechts" 84% op reis, 77% naar het buitenland.
- de gemiddelde uitgave per jaar (opnieuw: pas op met gemiddeld), per persoon is 1322, voor gemiddeld 14 dagen reis per jaar.

Het ontgaat mij volledig waarom je de noodzaak voelt om er nu zoveel cijfers bij te sleuren.
Ten eerste wil ik wel duidelijk stellen dat onder vakantie ik alles bedoel wat niet thuis zijn is, dus grote reis, skireis, citytrip, naar center parcs gaan, weekendje weg, op weekend met de sportclub etc.

Dan ten tweede ga ik uit van een gewoon modaal gezin. Daarover zeg ik dat twee reizen of uitstappen noem het zoals je wilt, toch zo een beetje standaard is. Lees daar kijkt nu toch niemand vreemd van op?
Natuurlijk zijn er mensen die niet daar de ruimte voor hebben, en natuurlijk is de invulling niet voor iedereen hetzelfde. Maar daar ging het mij niet om.

En nogmaals, 2x op reis gaan per jaar, op welke manier ook, is niet de standaard :)

Ik zeg ook nergens dat jij dat gezegd hebt 😝

Lees hierboven.
Volgens mij versta je mij gewoon niet goed. Mij gaat het erom dat een gezin die 2x op reis gaat op een jaar nu toch niet bij de absolute elite hoort.
Dat nu toch niemand daar vreemd van opkijkt.

Miljaar 2x op reis de norm...

Wij zijn een koppel met bovengemiddelde inkomens beide en met één zomervakantie en een paar citytripjes zijn we wel klaar met de uitgaven. Ik ken mensen die 2x per jaar gaan... Daar verdient telkens één van het koppel alleen al +6k/maand netto of de tweede reis is gesponsord door en samen met de (rijke) ouders.
Als ik van loon tot loon zou leven misschien... Maar dat is niet de bedoeling. Ik zie niet in hoe mensen met normalere inkomsten of één van de 2 als part timer dat zouden doen. Totaal geen norm dus.

Maar je gaat zelf meer dan 2x per jaar op reis dus ik snap uw punt niet zo goed?

Goh, ik heb hier niet het geld voor al zou ik het wel willen. Eenmaal is goed genoeg, helaas ben ik geen echte BG'er nu :(

Is geleden van 2017 dat we nog op reis geweest zijn. We hebben financieel moeilijke jaren gehad. Nu kunnen we gerust een jaarlijkse reis betalen maar allebei weinig behoefte aan. Ik kom zelf van een bescheiden thuis waar nooit geld was om op reis te gaan, dus heb er ook geen behoefte aan. Integendeel, ik voel me meestal schuldig hoeveel geld het kost.

Als de kinderen groter zijn gaan we waarschijnlijk opnieuw wat reizen (niet te ver of exotisch) om hen leuke ervaringen en herinneringen te geven.

Echte BGer in hart en nieren hier: minstens 1 exotische reis per jaar en minstens 2-3x binnen Europa.
Dit jaar was dat bv Costa Rica en Colombia in maart en paar keer Griekenland in juni, juli en september.
City trips meetellen is voor wannabe BGers.
Gr

BELANGRIJKE EDIT: uiteraard wordt er business class gevlogen.

Maar het vergelijken van het aantal vakanties zegt toch niets. Eenmaal 3 weken naar Japan tov 4 keer een weekend naar centerparcs.

De discussie is ook vanuit een andere insteek ontstaan.
Het ging in eerste instantie over een hoog gezinsinkomen wat leidt tot een hoog spaarbedrag als het huis afgewerkt is. Waarop de reactie was dat dit niet automatisch altijd zo is, maar dat dit afhankelijk is van uw uitgaven. En dan gaf ik het typische voorbeeld van reizen, waar je op jaarbasis wel wat geld aan kan uitgeven.

Je moet heel dat stuk kaderen.
Vooral ook omdat dit was tegen iemand met een bepaalde ethiek als het op sparen en uitgeven aankomt, lees heel veel sparen en relatief weinig uitgeven.

Je moet het inderdaad ook zien in de bredere context van "waar je staat" in je leven.

Ons netto maandinkomen is vandaag ruim 8000 EUR hoger dan 15 jaar geleden; en we hebben mooie bedragen in reserve staan, maar met nog grote werken aan het huis, 3 kinderen, (huis)dieren en drukke jobs is het toch moeilijker om die mooie verre jobs te doen, die ik in 2009 wél makkelijk kon doen.

Voor mijn werk al veel mooie plekken gezien; New York, Orlando, Atlanta, Chicago, San Diego... Ook in EU al meer steden bezocht via m'n werk dan privé.

Echte vakantie is voor mij dus eerder ontsnappen in de bergen, dat kost relatief weinig en geeft zo veel energie :)

Het meest decadente dat we dit jaar deden was een korte wandelvakantie in Zuid-Tirol, zonder kinderen onder ons 2; een week na onze gezinsvakantie in het Zwarte Woud; ook alleen maar mogelijk als je de luxe hebt om de kinderen een weekje "te parkeren" bij grootouders of nabije familie...

Ik heb hier een buurman die op pensioen is en pakweg 20 keer op reis gaat, is scherp 3-4 maand thuis - steeds met de wagen en de fiets, verleden week is hij nog eens een praatje komen maken en vertelde dat hij dit jaar al 21000 km met zijn fiets had gereden.

Het overgrote deel van mijn verlof is gevuld met reizen, veel van een paar dagen binnen Europa wel.

Twee keer Cuba zat er ook wel tussen vorig jaar en dit jaar.

Once again een topic over 'kijk hoeveel ik verdien!!' :laugh:
Once again een topic door mods afgesplitst met bedenkelijke titel en poll, waar de context van de beginpost compleet wegvalt en de discussie al van in't begin ontspoort.

Zoals al een paar keer aangekaart in dit topic: 4 keer op weekend/citytrip gaan gaat door sommigen als 4 reizen aanzien worden en als anderen niet. Wat de poll en volgende discussie al nutteloos maakt.

Telt 1 of 2 nachten weg in eigen land ook als vakantie?

Zoniet zitten we de laatste jaren op 1 per jaar, wel altijd buiten Europa.
Vorig jaar 13k, dit jaar 11k

En dat is geen Hilton of business class vliegen.
N keer goed eten zit er wel altijd bij, maar voor de rest geven we ons geld dan liever aan ervaringen op vakantie (liever iets met privé gids bezoeken/bezichtigen dat met 20-50 op een bus gegooid worden) dan aan een duurder hotel.

We hebben geen kinderen dus dat helpt wel en volgend jaar zal het wat korter bij thuis zijn (maar dan misschien 2x :unsure: )

Vroeger jaarlijks, maar sinds we verhuisd zijn en honden hebben, is dat quasi volledig weggevallen. Dit jaar zijn we nog eens paar weken naar Zweden geweest, maar het was daarvoor van 2018 dat we nog ergens zijn geweest (toen wel 3 reizen gedaan, Egypte, Portugal en IJsland).
Op Egypte na, zijn al onze reizen ook met de auto geweest, dat vinden we veel aangenamer.
Nu de kleine naar school gaat en ik niet tegen drukte (en duurte :unsure: ) kan, valt de luxe weg om buiten het seizoen te gaan, dus de frequentie zal waarschijnlijk niet beteren.

3 keer per jaar een zonvakantie van een weekje.
Hotel van steeds 4*, dus proper, maar bewust geen 5*.
Ook steeds all-in, ook al maak er niet steeds gebruik van.

Zelfs aan het overwegen om er 4 keer per jaar van te maken.

Ik ga 3x tot 4x per jaar op reis, waaronder ik toch 2 grote reizen probeer te doen (buiten Europa) en daarnaast nog 2 kleinere reizen waaronder een weekje Italië/Spanje en een skivakantie. Mijn jaarlijks reisbudget (voor mij alleen) is 5.000€ en dat probeer ik ook uit te geven op jaarbasis.
Mijn reizen zijn zeker niet zot qua luxe, maar als ik bijv. in Australië ben wil ik wel gaan scuba diven of een mini-cruise doen langs speciale stranden. Zo loopt de kost al vlug op.

Laatst bewerkt:
3 a 4 keer per jaar op reis voor 2-4 weken per keer. Meestal helft vlieg vakanties andere helft lokale vakantie met de wagen (vooral beach holidays).

Ook af en toe eens weekendje weg lokaal met vrienden. Meestal camping of naar een huis van hun.

Vakantie altijd met het gezin, dus 4 pax. Ik werk wel 7 dagen op 7 dus mijn vakantie zijn de enigste dagen dat ik niet werk.

Terug
Bovenaan