Hoe nemen jullie meerdere laptops mee?

Jammer genoeg zijn er bitter weinig mensen die daar echt kennis in hebben om die verschillende software samen te laten werken zonder conflicten of om de verschillende licenties niet in conflict komen.
Daarmee dat ik zeg "helpen", dus samen werken naar een oplossing en niet iemand anders alles laten doen, want dan zal het inderdaad niet lukken vrees ik.

Bestaan er eigenlijk nog laptops waarbij je makkelijk de harde schijven kunt wisselen? Vroeger kon dat, zo een verwisselbare harddisk op de plaats van de ingebouwde cd-rom, maar tegenwoordig hebben laptops dat al niet meer.
 
Daarmee dat ik zeg "helpen", dus samen werken naar een oplossing en niet iemand anders alles laten doen, want dan zal het inderdaad niet lukken vrees ik.

Bestaan er eigenlijk nog laptops waarbij je makkelijk de harde schijven kunt wisselen? Vroeger kon dat, zo een verwisselbare harddisk op de plaats van de ingebouwde cd-rom, maar tegenwoordig hebben laptops dat al niet meer.

Niet on the fly.
M.2 is meer en meer courant en dat laat zich makkelijk wisselen, maar je moet dat wel op een bench doen want dat is met een schroevendraaier.
Je kan wel makkelijk een externe USB-C SSD meepakken, die dingen zijn snel en relatief duurzaam. SD kaarten kan ook, die lezers zitten wel vaak standaard in een toestel, maar daar ga je niet van kunnen booten denk ik. SD kaarten bestaan ook al in gigantische grootte.
 
Jammer genoeg zijn er bitter weinig mensen die daar echt kennis in hebben om die verschillende software samen te laten werken zonder conflicten of om de verschillende licenties niet in conflict komen.
Goh, het uitzoeken van dit soort zaken vind ik wel plezant eigenlijk. Met de juiste software kan je in kaart brengen welke manipulaties een bepaald softwarepakket doet in het bestandssysteem, register, enz. tijdens installatie of activatie van een licentie. Van zodra je daar zicht op hebt kan je inschatten welke componenten in elkaars vaarwater kunnen komen.

Bestaan er eigenlijk nog laptops waarbij je makkelijk de harde schijven kunt wisselen? Vroeger kon dat, zo een verwisselbare harddisk op de plaats van de ingebouwde cd-rom, maar tegenwoordig hebben laptops dat al niet meer.
Die use case lijkt me toch ook overbodig geworden door de komst van USB sticks die snel genoeg zijn om een OS op te draaien.
 
Indien OP geen probleem heeft met het gebruik van meerdere toestellen, zou ik enkel en alleen omwille van bedrijfszekerheid niet aanraden om die op 1 toestel te proberen zetten (en al zeker niet met onbetrouwbare datadragers als usb sticks of sd kaarten). Los van mogelijke conflicten met licenties, hardware etc, creëert het ook een single point of failure: 1x de laptop laten vallen (wat blijkbaar wel durft voorkomen), en er kan geen enkele diagnose meer uitgevoerd worden.

Uit eigen ervaring hier:
- een goede 'tech' rugzak met plaats voor 2-3 meest gebruikte toestellen en everyday cary materiaal (bv die van Linus Tech Tips, maar die is mss zelfs overkill), maar die in de rug een dwarse opening heeft om deze over het handvat van een trolley reiskoffer te steken.
- een stevige trolley op wielen voor alle andere laptops, waar je de rugzak bovenop kunt schuiven. Bv https://www.vikingdirect.be/nl/alumaxx-reiskoffer-challenger-45-x-25-x-385-cm-p-1031487
 
Terug
Bovenaan