Hoe nemen jullie meerdere laptops mee?

nestorius

Well-known member
Crowdfunder FE
Voor mijn werk als diagnosetechnieker heb ik dagelijks meerdere laptops nodig. Momenteel staat de teller op 4 toughbooks cf53 en 2 cf54 met verschillende diagnoseprogramma's. Jammer genoeg is het niet mogelijk om daar wat in te kuisen gezien ieder programma wel zijn verschillende eisen stelt aan de configuratie en men daar niet echt uitgaat van de nieuwste standaarden. Nu zit ik al een tijd te zoeken naar een case, opbergbox of weet ik veel wat om die wat geordend te kunnen meenemen. Nu ligt dat ganse dagen in mijn bestelwagen door elkaar en is het altijd kijken welke ik juist nodig heb (en sommige keren mag ik dan terug een eind wandelen om de juiste uit te halen). Zijn er nog mensen met zo'n probleem en wat is jullie oplossing hiervoor?
 
Voor mijn werk als diagnosetechnieker heb ik dagelijks meerdere laptops nodig. Momenteel staat de teller op 4 toughbooks cf53 en 2 cf54 met verschillende diagnoseprogramma's. Jammer genoeg is het niet mogelijk om daar wat in te kuisen gezien ieder programma wel zijn verschillende eisen stelt aan de configuratie en men daar niet echt uitgaat van de nieuwste standaarden. Nu zit ik al een tijd te zoeken naar een case, opbergbox of weet ik veel wat om die wat geordend te kunnen meenemen. Nu ligt dat ganse dagen in mijn bestelwagen door elkaar en is het altijd kijken welke ik juist nodig heb (en sommige keren mag ik dan terug een eind wandelen om de juiste uit te halen). Zijn er nog mensen met zo'n probleem en wat is jullie oplossing hiervoor?
Ik gebruik zoiets in de aard voor mijn hoofdjob.
1 laptop, 1 tablet, 3 grote mappen.
Passen volgens mij wel zeker 4 15inch laptops in en je hebt bredere, diepere modellen van zo een tas ook.
 
Ik gebruik zoiets in de aard voor mijn hoofdjob.
1 laptop, 1 tablet, 3 grote mappen.
Passen volgens mij wel zeker 4 15inch laptops in en je hebt bredere, diepere modellen van zo een tas ook.
Ik gok dat er ergens een link verdwenen is?
 
Het doel is dat je iets in uw bestelwagen monteert ofzo?
lijkt mij dan dat je zoiets moet zoeken? dit is waarschijnlijk dan te klein? https://www.gamma.be/nl/assortiment/ladekast-opbergsysteem-4-lades-transparant-plastic/p/B128119
Ik ben op zoek naar een mobielere oplossing, ik heb sortimo rekken in mijn grote bestelwagen maar ik wissel de laatste tijd wel meer met mijn kleinere bestelwagen gezien dat wat makkelijker is al ik naar plekken moet waar het moeilijker parkeren is/ ver rijden is gezien het brandstofverbruik van mijn grote bestelwagen.
 
Heb je al bekeken of het mogelijk is om de laptops te virtualiseren en zo verschillende omgevingen virtueel naast elkaar kan draaien op dezelfde laptop? Apparaten verbonden met USB e.d. kan je normaal doorlussen aan een VM. Zo draait ieder diagnoseprogramma toch nog in z'n eigen habitat.
 
Ja voor PLC programmeurs was een virtuele machine ook vaak een oplossing per fabrikant/versie.
 
meerdere laptops gaat toch echt in tegen een general-purpose computer (laptop).
keer vragen of ze dat niet op 1 laptop werkende krijgen, met genoeg virtuele omgevingen moet dat echt wel lukken.
 
En ik dacht dat ik te veel toughbooks had.
Ik heb een CF-18 met een draaibaar aanraakscherm waar XP opstaat, die ik hou voor applicaties die niet overweg kunnen met een multicore proccessor, een CF-53 voor al de rest, en een CF-31 als backup.
Ik gebruik daarvoor een grote boekentas, waarvan ik niet meer weet waar ik ze ooit gekocht heb, en waar de drie laptops en alle accessoires mooi inpassen.
En het durft wel eens te gebeuren dat ik op intervenie moet, en dat de tas nog in de werkplaats blijkt te staan. ;)
 
Heb je al bekeken of het mogelijk is om de laptops te virtualiseren en zo verschillende omgevingen virtueel naast elkaar kan draaien op dezelfde laptop? Apparaten verbonden met USB e.d. kan je normaal doorlussen aan een VM. Zo draait ieder diagnoseprogramma toch nog in z'n eigen habitat.
Ja, ik heb trouwens een stuk of 8 verschillende vm's. Probleem is ook dat die verschillende vm's gewoon te groot beginnen worden om er een hoop op 1 harde schijf te krijgen. Om nog maar te zwijgen van de problemen om de licenties werkend te krijgen. Zo heeft mercedes een systeem van hardwarekeys die wijzigen van zodra een component van een pc verandert. MAN werkt dan weer met een smart card die 9 van de 10 keer conflicten geeft bij vm ware. Om nog maar te zwijgen dat de meeste vci's soms uitvallen bij gebruik met een virtuele omgeving, iets wat ik echt niet kan hebben tijdens het flashen of programmeren van ecu's. Voertuigfabrikanten geven gewoon geen fuck om gemak van de gebruiker en al zeker niet als je onafhankelijk bent van het merk. Als je al uberhaupt de kans krijgt om iets van diagnoseapparatuur te kopen. Als het van hun afhangt koop je gewoon een complete kit en gebruik je die enkel voor hun merk. Andere merken zijn toch kut volgens hun.
 
Probleem is ook dat die verschillende vm's gewoon te groot beginnen worden om er een hoop op 1 harde schijf te krijgen.
De kost van een multi TB SSD valt in het niets vergeleken met de aankoop van elk van die verschillende rugged laptops. Daarnaast heb je in VMware Workstation ook een optie om per VM een Disk Cleanup te doen. In combinatie met wat opkuis in het OS (vooral Windows Update via elevated cleanmgr.exe) kan je hiermee ettelijke tientallen GB recupereren.

Om nog maar te zwijgen van de problemen om de licenties werkend te krijgen. Zo heeft mercedes een systeem van hardwarekeys die wijzigen van zodra een component van een pc verandert. MAN werkt dan weer met een smart card die 9 van de 10 keer conflicten geeft bij vm ware. Om nog maar te zwijgen dat de meeste vci's soms uitvallen bij gebruik met een virtuele omgeving, iets wat ik echt niet kan hebben tijdens het flashen of programmeren van ecu's. Voertuigfabrikanten geven gewoon geen fuck om gemak van de gebruiker en al zeker niet als je onafhankelijk bent van het merk.
Ok, duidelijk. In dat geval zou ik proberen om:
  1. Uit te vissen welke programma's probleemloos met elkaar kunnen leven in dezelfde Windows.
  2. Diegene die echt afgescheiden moeten draaien, via Multiboot rechtstreeks op de laptop draaien. Het nadeel hiervan t.o.v. VMs is dat je ze niet tegelijk kan gebruiken (maar dat lijkt niet de bedoeling?).
Om dit te bekomen ga je er echter een pak tijd moeten in steken, en heb je ook wel een degelijke kennis van OS nodig.
 
De kost van een multi TB SSD valt in het niets vergeleken met de aankoop van elk van die verschillende rugged laptops. Daarnaast heb je in VMware Workstation ook een optie om per VM een Disk Cleanup te doen. In combinatie met wat opkuis in het OS (vooral Windows Update via elevated cleanmgr.exe) kan je hiermee ettelijke tientallen GB recupereren.


Ok, duidelijk. In dat geval zou ik proberen om:
  1. Uit te vissen welke programma's probleemloos met elkaar kunnen leven in dezelfde Windows.
  2. Diegene die echt afgescheiden moeten draaien, via Multiboot rechtstreeks op de laptop draaien. Het nadeel hiervan t.o.v. VMs is dat je ze niet tegelijk kan gebruiken (maar dat lijkt niet de bedoeling?).
Om dit te bekomen ga je er echter een pak tijd moeten in steken, en heb je ook wel een degelijke kennis van OS nodig.
Goch, ik moet zeggen dat het langs de andere kant wel voor mij de goedkoopste oplossing is. Een refurbished toughbook kost mij eigenlijk minder dan al de tijd en moeite die ik zou steken in alles uit te vogelen en te configureren. Ik ben in hoofdzaak technieker en geen it'er. En het voordeel van meerdere pc's is wel dat wanneer ik er 1 mol (wat wel eens durft gebeuren, bvb ergens laten liggen waardoor die opeens ergens tussen zit, een meter of 3 naar beneden laten vallen en meer van die geintjes) ik gewoon maar enkele programma's moet herinstalleren ipv alles.
 
Ok, duidelijk. In dat geval zou ik proberen om:
  1. Uit te vissen welke programma's probleemloos met elkaar kunnen leven in dezelfde Windows.
  2. Diegene die echt afgescheiden moeten draaien, via Multiboot rechtstreeks op de laptop draaien. Het nadeel hiervan t.o.v. VMs is dat je ze niet tegelijk kan gebruiken (maar dat lijkt niet de bedoeling?).
Om dit te bekomen ga je er echter een pak tijd moeten in steken, en heb je ook wel een degelijke kennis van OS nodig.
Dat van die multiboot was ook direct mijn gedacht toen ik dit topic begon te lezen.

Misschien is het wel makkelijk als je iemand zou hebben die je hiermee kan helpen, zodat je niet zelf veel tijd erin zou moeten steken?
 
Dat van die multiboot was ook direct mijn gedacht toen ik dit topic begon te lezen.

Misschien is het wel makkelijk als je iemand zou hebben die je hiermee kan helpen, zodat je niet zelf veel tijd erin zou moeten steken?
Jammer genoeg zijn er bitter weinig mensen die daar echt kennis in hebben om die verschillende software samen te laten werken zonder conflicten of om de verschillende licenties niet in conflict komen.
 
Terug
Bovenaan