Hoe kaart je het gesprek over meer/minder seks met je partner aan?

Die gewoonte om samen te gaan slapen gebeurt hier eigenlijk amper. Ik ben meer een avondmens en heb minder slaap nodig. Maar om bepaalde zaken gedaan te krijgen is dat wel een goeie tip, want dan gebeurt er al sneller iets.

En als je wéét dat je van een avondje TV-kijken moe wordt (ik val dan ook vaak in slaap om dan wakker te worden, nog een koffie te gaan halen en ergens anders te gaan zitten met een boek), zorg er dan voor dat je vroeger tussen de lakens kan belanden. Maak daar iets speels van. Bouw de spanning op.
Op welke momenten vind je dan nog de tijd om echt op niet-seksuele manier intiem te zijn met elkaar? Ik vind toch dat zo samen slapen, en nog even wat lachen/knuffelen/zeveren altijd enorm intiem/verbindend werkt. Helemaal alleen samen in een ruimte, amper licht,... Dat ervaar ik toch niet op de andere/traditionelere manieren, en ik ben denk ik niet de enige die er zo over denkt. Dus wel benieuwd naar je reply. Laat die maalstroom maar eens gaan, Avondland

Op welke momenten vind je dan nog de tijd om echt op niet-seksuele manier intiem te zijn met elkaar? Ik vind toch dat zo samen slapen, en nog even wat lachen/knuffelen/zeveren altijd enorm intiem/verbindend werkt. Helemaal alleen samen in een ruimte, amper licht,... Dat ervaar ik toch niet op de andere/traditionelere manieren, en ik ben denk ik niet de enige die er zo over denkt. Dus wel benieuwd naar je reply. Laat die maalstroom maar eens gaan, Avondland
Niet zo heel vaak, moet ik toegeven. I

Een paar maand geleden bvb: we zaten samen in de bureau te werken toen ik me rechtstelde en zei: "ik heb een goestingske" (doelend op een koek). Zij sprong mee recht, zei "oeh, ik ook" en dartelde recht naar boven.
Het lijkt me dat jullie op een compleet andere lijn zitten qua communicatie, dat valt niet meer te redden. :wink:

Een paar maand geleden bvb: we zaten samen in de bureau te werken toen ik me rechtstelde en zei: "ik heb een goestingske" (doelend op een koek). Zij sprong mee recht, zei "oeh, ik ook" en dartelde recht naar boven.
Dit leest wel heel grappig in ons lokaal dialect. "Ik ook" = "ik oek" (= ik koek) :p

Oei..

Wij hebben hier ook bijna 2j apart geslapen..
Ok, dat kwam doordat m'n vrouw haar enkel op 3 plaatsen gebroken had en ze niet naar boven kon. (En we een bed hadden van 140)
Sinds begin januari hebben we een nieuw, groter bed en slapen we terug samen boven.

En onze jongste zoon (10j) slaapt ook nog steeds bij ons op de kamer.
Maar dit is omdat we momenteel maar 3 slaapkamers ter beschikking hebben. Die van de oudste zoon is te klein voor 2, en als we de jongste zoon bij ons dochter zouden leggen moorden die elkaar uit.
Onze kamer is heel ruim. Er staan momenteel 2 kleerkasten, 2 bureau's, een bed van 180 en een bed van 90 in, en er is nog ruimte over.

Eens onderstaande ruimte getransformeerd is naar extra slaapkamers, dressing,... krijgt hij zijn eigen kamer... (Uiterste deadline voor mezelf is 1 september 2026, dan gaat de jongste naar het 1e middelbaar.

Bekijk bijlage 38655

Dit is geen rem op ons seksleven, Da manneke slaapt door alle geluiden door, en het wat stiller moeten doen is wel een beetje spannend.

Wij hebben hier ook wel een mix tussen enerzijds de sfeer te laten groeien (wat wat was weggedeemsterd door niet samen te slapen) en het vlakaf zeggen.
Of jullie geloven dat die kleine door alles doorslaapt. Waarschijnlijk durft die niet anders dan zich stil te houden. Ik heb het op vakantie meegemaakt, ik lag als 8jarige in een zetelbedje in dezelfde kamer als mijn ouders, dat beeld krijgt ge nooit meer van uw netvlies :oink:.

Wij slapen met een dochertje van 3 maand tijdens de week ook apart. Ik ben nog in moederrust, de papa moet elke ochtend om 6u eruit en heeft het momenteel op het werk best pittig. Ons dochtertje slaapt in co-sleeper aan ons bed. Meestal slaapt ze door maar ze durft om 2u-3u nog eens een flesje vragen en dan zijt ge gegarandeerd voor een uur wakker. Je hoort ook elk zuchtje van de baby, ik heb zelden in mijn leven zo onvast geslapen.
Mijn vriend heeft altijd gezegd dat apart slapen nooit zou gebeuren, hij heeft dat ook altijd een vreemd concept gevonden, tot die ondervond hoe lastig het was zich op het werk te concentreren. Hoe we het gaan doen als ik weer aan het werk ga weten we nog niet, ik zie mezelf eerlijk gezegd dan ook niet meer de nachten steeds volledig alleen opvangen, ik slaap nu nog wat bij tijdens de dochter haar lange voormiddag-dut.
Hopen dat ze rond 6-7 maand op haar kamertje kan slapen 🤷🏻‍♀️.

In de zetel voel ik mij een levend kussen. In mijn linkerarm ligt onze dochter, onder mijn rechterarm ligt mijn vriend met zijn hoofd op mij (hoeksalon) en onze hond op mijn voeten/benen.
Wij steken onze dochter samen in bed, dat is een moment waarop we samen als gezin meestal knuffelen, lachen en zeveren. Voor ik zelf ga slapen geven wij elkaar ook nog altijd een knuffel.

Intiem contact is een bezoekje aan de logeerkamer.
Het idee om naast de co-sleeper te liggen prutsen vinden we beiden moeilijk.

Ik praat er niet graag over, maar ik ga hier toch nog een insteek geven die ik nog niet vermeld heb gezien.
Ik herken stukken van het verhaal van @mac-bc, in die zin dat ik ook in een huwelijk heb gezeten waarin het niet goed zat met de seks (niet met de kwantiteit, maar ook niet met de kwaliteit). Mijn ex-vrouw en ik matchten daarin helemaal niet, ik had een gezonde appetijt en zij was vrij aseksueel... Ik heb daar heel lang mee proberen te leven, door mezelf teniet te doen. Ook al zag ik haar echt wel graag, dat gebrek ging wel zwaar wegen en vertroebelde onze relatie sterk. Uiteindelijk heeft het ons ook uit mekaar gedreven.
Ondertussen ben ik al jaren samen met een andere vrouw, en wij hebben een rijk seksleven (gemiddeld 3-4 keer per week), een beetje het andere uiterste misschien...
Nu het punt: mijn omgeving zegt mij dat ik keihard veranderd ben in die periode. Vroeger was ik vaak zuur, kortaf en nukkig, terwijl ik nu heel relaxt en blij overkom. Ik denk dat je de invloed van (het gebrek aan) seks op een man toch niet mag onderschatten. En als ik dan denk aan hoe nukkig en zuur @mac-bc soms overkomt in zijn mails, dan zou het wel eens deels hier aan te wijten kunnen zijn.

Dit vind ik wel een interessante observering. Ik heb ook jarenlang een relatie gehad waarbij de seks zeer sporadisch was (1x om de paar maand) en ook niet goed was (allerlei redenen). Zij had een laag libido, ik had een normaal libido maar eerlijk gezegd voelde dat gebrek aan seks voor mij niet echt aan als een probleem. Fysieke aanraking is voor mij wel belangrijk maar seks op zich, ik kan ook wel zonder en als de rest van de relatie goed is (wat het ook was) zou een gebrek aan seks voor mij nooit een breekpunt zijn. Wat wel een probleem is, is de afwijzing van de partner, waardoor je je slecht/ongeliefd kan beginnen voelen. En dat gaf soms wel een discussies, want als je steeds afgewezen wordt, stop je uiteindelijk met proberen en bloedt je seksleven helemaal dood.

Maar, uiteindelijk is die relatie dan gestopt, om redenen die niets te maken hadden met seks. En ik heb nu sinds ongeveer een jaar een nieuwe vriendin. En dat is wel dag en nacht verschil. Wij hebben zo goed als elke dag seks en soms als we tijd genoeg hebben ook meerdere keren per dag. Dat gaat nu met mijn nieuwe vriendin helemaal vanzelf. Waar seks voor mij altijd iets was waar ik allerlei negatieve gevoelens bij had is dat nu iets geworden dat leuk en ongedwongen is. En om te linken aan uw post: net zoals bij jou zegt iedereen in mijn omgeving nu tegen mij dat ik nu veel gelukkiger ben dan vroeger. Terwijl ik dat zelf niet per se zo bewust ervaar. Maar misschien is die heropleving, zelfs “bevrijding” van mijn seksleven wel één van die redenen.

@mac-bc Je hebt ondertussen een punt bereikt waar het probleem van te weinig seks, wat op zich geen groot probleem hoeft te zijn, is geëvolueerd naar allerlei negatieve gevoelens tegenover je partner (ontgoocheling, verbitterdheid, onbegrip…) en dat is vergif voor de relatie. Dit is wat ik zou doen: ‘s avonds even heel serieus met haar praten (mag ook via calendar invite 😉) dat dat gebrek aan seks voor jou echt een probleem is en dat je het graag wil oplossen omdat je voelt dat het een kloof duwt tussen jullie, niet enkel fysiek maar ook emotioneel. Het probleem dus benoemen zonder een schuldige te zoeken, gewoon zeggen hoe je je voelt en dat je het graag wil oplossen (en dus impliciet haar ook verzekeren dat je de relatie ook wel een kans blijft geven). En dan eventueel voorstellen om eens een afspraak te maken bij een relatietherapeut (of iets anders, want ze heeft misschien zelf ook suggesties). Als ze weigert om een oplossing te zoeken of zelfs om het probleem te erkennen, moet je haar duidelijk maken dat dat wel echt een groot probleem is voor jou en mogelijks het einde van de relatie kan betekenen, zodat het echt duidelijk is hoe serieus het is. En als er dan niets veranderd, moet je zelf eens nadenken over het beëindigen van de relatie, wat de gevolgen daarvan zijn en of dat een beter alternatief is dan samenblijven. Je kan daar eventueel ook zelf eens met een therapeut alleen over gaan praten, of met een vriend, want dat kan wel een moeilijke oefening zijn als je dat alleen in je hoofd moet doen. En ook, behalve altijd analytisch na te denken, ook eens focussen op hoe je je voelt. Hoe voel je je bij het idee dat je nog met haar samen bent en de relatieproblemen opgelost zijn (= er is terug een gezond seksleven)? Wat als er de komende jaren, mogelijks de rest van je leven niks verandert en je de rest van je leven semi-celibaat met haar moet verderleven? Hoe voel je je bij het idee om terug single te zijn en op zoek te gaan naar een nieuwe vriendin (die mogelijks zelf ook al kinderen heeft en zeker ook niet perfect zal zijn)?

Ik lees hier heel veel dingen die voor mij persoonlijk problematisch klinken en voor mij (ons) nooit zouden werken.
- amper of nooit samen gaan slapen
- apart slapen
- kinderen die op dezelfde kamer slapen
- 1 x om de zoveel maanden sex

Tenzij je het allebei goed vind of beiden een laag libido hebt en er niet van wakker ligt lijkt me dat 80% van zulke gevallen op den duur een relatiebreuk zullen opleveren.
Drukke job, kleine kinderen enzovoort zijn in mijn ogen allemaal excuses.
Als je echt wil, dan vind je wel een weg.
We hebben allemaal drukke stressvolle momenten en kleine kinderen en dat was ook nooit geen issue.

Just my 2 cents…

Gelukkig niet in die situatie, maar bij een grotendeels a-seksuele partner zou ik dan toch eens polsen hoe ze tegen een FWB aankijkt.
Want binnen een relatie is dat toch heel egoïstisch dat je je partner een basisbehoefte ontzegt. Ik denk dat er veel koppels nog samenzijn, net omdat er (al dan niet stilzwijgend) een FWB in het spel is die het seksuele gemis bij de partner draaglijk(er) maakt.

Oei..

Wij hebben hier ook bijna 2j apart geslapen..
Ok, dat kwam doordat m'n vrouw haar enkel op 3 plaatsen gebroken had en ze niet naar boven kon. (En we een bed hadden van 140)
Sinds begin januari hebben we een nieuw, groter bed en slapen we terug samen boven.

Maar dit is omdat we momenteel maar 3 slaapkamers ter beschikking hebben. Die van de oudste zoon is te klein voor 2, en als we de jongste zoon bij ons dochter zouden leggen moorden die elkaar uit.
Onze kamer is heel ruim. Er staan momenteel 2 kleerkasten, 2 bureau's, een bed van 180 en een bed van 90 in, en er is nog ruimte over.

Eens onderstaande ruimte getransformeerd is naar extra slaapkamers, dressing,... krijgt hij zijn eigen kamer... (Uiterste deadline voor mezelf is 1 september 2026, dan gaat de jongste naar het 1e middelbaar.

Bekijk bijlage 38655

Dit is geen rem op ons seksleven, Da manneke slaapt door alle geluiden door, en het wat stiller moeten doen is wel een beetje spannend.

Wij hebben hier ook wel een mix tussen enerzijds de sfeer te laten groeien (wat wat was weggedeemsterd door niet samen te slapen) en het vlakaf zeggen.
Voos.

Ik ben niet echt preuts, maar poepen in dezelfde slaapkamer in aanwezigheid van uw kind van reeds 10 jaar oud, is toch een beetje ... vreemd?
Of ligt dat aan mij?

Ik ben niet echt preuts, maar poepen in dezelfde slaapkamer in aanwezigheid van uw kind van reeds 10 jaar oud, is toch een beetje ... vreemd?
Of ligt dat aan mij?
Daarbij aansluitend: waarom moeten kinderen tegenwoordig allemaal zo op een bepamperde manier behandeld worden en per se nog bij de ouders in dezelfde slaapkamer slapen?
Dat je een baby'tje bij u neemt in de slaapkamer is de normaalste zaak, uit veiligheid. Maar eens ze peuter zijn (en al iets of wat hun,plan kunnen trekken) zouden ze bij mij op hun eigen slaapkamer vliegen (zo was het ook in mijn tijd).

Wat is het nut daarvan?
Er zullen altijd wel koppels zijn die het romantiseren om hun kind ten alle tijde dicht bij hen te hebben, maar wat een impact heeft dat niet op het koppel zelf, en dan inderdaad op het intieme?

Daarbij aansluitend: waarom moeten kinderen tegenwoordig allemaal zo op een bepamperde manier behandeld worden en per se nog bij de ouders in dezelfde slaapkamer slapen?
Dat staat anderzijds wel in zijn post.
Het is tijdelijk (wel vrij lang) wegens plaatsgebrek en verbouwing.
Maar ik zou het dan misschien eerder doen als ze nog niet gaan slapen zijn, of overdag beneden zitten, of naar de hobby zijn, of bij de grootouders, of zelf weg etc...

Een andere reden om uw kind lang bij u te laten slapen kan ook zijn om net géén seks te moeten hebben met je partner, zoals bij mac.

Laatst bewerkt:
Of ligt dat aan mij?

99% van de seks die wij hebben is idd als de kinderen niet thuis zijn, beneden als ze al slapen,...
Maar soms gebeurt het wel eens spontaan..

Zoals ik in een vorige post al zei, we hebben momenteel geen plaats om hem een aparte kamer te geven.

De verbouwingen duren idd al heel lang, maar ik doe alles zelf, en kan quasi enkel in het weekend. En die kamers zijn jammer genoeg niet het enige dat al gedaan is of wat ik nog moet doen.

Dat je een baby'tje bij u neemt in de slaapkamer is de normaalste zaak, uit veiligheid. Maar eens ze peuter zijn (en al iets of wat hun,plan kunnen trekken) zouden ze bij mij op hun eigen slaapkamer vliegen (zo was het ook in mijn tijd).

Wat is het nut daarvan?
Er zullen altijd wel koppels zijn die het romantiseren om hun kind ten alle tijde dicht bij hen te hebben, maar wat een impact heeft dat niet op het koppel zelf, en dan inderdaad op het intieme?
Ik waak er ook over dat onze dochter niet bij ons komt slapen nu ze een eigen kamer heeft. Wel nog makkelijk praten want ze slaapt nog in een babybed. Volgens mij gebeurt dat bij veel koppels ook eerder "per ongeluk" omdat ze met een moeilijke slaper zitten die enkel wil slapen wanneer een van de ouders of beide ouders naast hen liggen. Ik snap nu wel dat na de 100ste gebroken nacht je dan toegeeft eerlijk gezegd.

Maar goed, ik ken nu ook wel een koppel met drie kinderen, waar ze tot hun 10 jaar ofzo allemaal nog geregeld bij hen in bed kropen, waarna de vader van miserie in een van de kinderen hun bed ging liggen, dat is dan natuurlijk verre van ideaal.

Als je wat verder teruggaat naar de tijd van kleine arbeiderswoningen en 6+ kinderen zullen er daar ook wel genoeg kinderen bij de ouders op de kamer hebben geslapen (en aanwezig zijn geweest bij de verwekking van broers of zussen :unsure: ).

Als onze dochter 's nachts wakker wordt van een nachtmerrie ga ik die soms halen om bij ons mee in bed te nemen, maar dat gebeurt niet zo vaak (1*/week is al uitzonderlijk). Misschien is dat eerder uit luiheid, ik ga om 3u 's nachts geen half uur naast dat kind liggen waken tot ze in slaap valt. Als ze bij ons ligt valt die binnen 5 minuten in slaap.

Enige nadeel: die pakt mijn kussen altijd af, dus ik moet een ander kussen voorzien. :unsure:

Dat staat anderzijds wel in zijn post.
Het is tijdelijk (wel vrij lang) wegens plaatsgebrek en verbouwing.
Maar ik zou het dan misschien eerder doen als ze nog niet gaan slapen zijn, of overdag beneden zitten, of naar de hobby zijn, of bij de grootouders, of zelf weg etc...

Een andere reden om je kind lang bij u te laten slapen kan ook zijn om net géén seks te moeten hebben met je partner, zoals bij mac.

Ze geeft nog (gedeeltelijk) borstvoeding waardoor het voor haar handiger is dat ze 's nachts desgevallend niet moet opstaan. Ok, dat kleine praktische voordeeltje snap ik natuurlijk. Maar waarom moet een kleine op die leeftijd in hemelsnaam nog borstvoeding krijgen?! Ook iets waar ik tegen ben. Kinderen moet je zo vroeg mogelijk op hun eigen pootjes leren staan. Ik ben tegen bepampering.

Maar hey, "emancipatie van de vrouw". En "dat is iets tussen vrouw en kind". En "dat is mijn keuze". En "dat is goed voor het kind". Maar of dat goed is voor de relatie (en dus onrechtstreeks óók voor het kind)? Dat wordt niet in vraag gesteld.

Ook deze discussie is geëvalueerd van een open gesprek naar een irritatie. Ik blijf te pas en te onpas mijn mening daarover ventileren. Dit komt allemaal in de grote pot van toegevingen van mij naar haar toe, zonder dat daar iets tegenover staat. Ik laat duidelijk blijken dat de balans niet in evenwicht is. Maar bon, als er niet geluisterd wordt dan is het niet moeilijk dat er soms harde woorden vallen zeker?

Ze geeft nog (gedeeltelijk) borstvoeding waardoor het voor haar handiger is dat ze 's nachts desgevallend niet moet opstaan. Ok, dat kleine praktische voordeeltje snap ik natuurlijk. Maar waarom moet een kleine op die leeftijd in hemelsnaam nog borstvoeding krijgen?! Ook iets waar ik tegen ben. Kinderen moet je zo vroeg mogelijk op hun eigen pootjes leren staan. Ik ben tegen bepampering.

Maar hey, "emancipatie van de vrouw". En "dat is iets tussen vrouw en kind". En "dat is mijn keuze". En "dat is goed voor het kind". Maar of dat goed is voor de relatie (en dus onrechtstreeks óók voor het kind)? Dat wordt niet in vraag gesteld.

Ook deze discussie is geëvalueerd van een open gesprek naar een irritatie. Ik blijf te pas en te onpas mijn mening daarover ventileren. Dit komt allemaal in de grote pot van toegevingen van mij naar haar toe, zonder dat daar iets tegenover staat. Ik laat duidelijk blijken dat de balans niet in evenwicht is. Maar bon, als er niet geluisterd wordt dan is het niet moeilijk dat er soms harde woorden vallen zeker?
Zo lang borstvoeding geven als wenselijk voor moeder en kind is nu wel iets dat gewoon door pakweg de WHO wordt ondersteund hoor. Genoeg culturen waar dat ook normaal is en dat niet moet betekenen dat de man op zijn kin moet kloppen. Al dat gezever over bepampering komt echt wel over als een of andere boomer met de openheid van geest van een hermetisch afgesloten kist, jouw hoekje Vlaanderen is de wereldwijde standaard niet. Als je die grijsgedraaide plaat (cfr. "ik blijf te pas en te onpas mijn mening daarover ventileren") blijft afspelen en dat altijd als een toegeving gaat verkopen, is het toch normaal dat er geen enkele constructieve dialoog tussen jullie mogelijk is?

Laatst bewerkt:
Op Reddit kan je altijd eens kijken op r/deadbedrooms.
Hoe is andere affectie tussen jullie? Is er nog veel ander fysiek contact?

Na een kind is het hier ook bergafwaarts. Bijkomend moet telkens het initiatief van mijn kant komen (ook voor knuffels etc...). En dan stopt het ook gewoon op een bepaald moment.

Zo lang borstvoeding geven als wenselijk voor moeder en kind is nu wel iets dat gewoon door pakweg de WHO wordt ondersteund hoor. Genoeg culturen waar dat ook gewoon normaal is en dat niet moet betekenen dat de man op zijn kin moet kloppen. Al dat gezever over bepampering komt echt wel over als een of andere boomer met de openheid van geest van een hermetisch afgesloten kist, jouw hoekje Vlaanderen is de wereldwijde standaard niet. Als je die grijsgedraaide plaat (cfr. "ik blijf te pas en te onpas mijn mening daarover ventileren") blijft afspelen en dat altijd als een toegeving gaat verkopen, is het toch normaal dat er geen enkele constructieve dialoog tussen jullie mogelijk is?

Aaah, daar hebben we het WHO-argument.
Luister eens goed: de WHO moet zich niet moeien in ons huishouden.

Dat is weer typisch die "expertencultuur" waarin we zijn terechtgekomen. Experten mogen er zijn, experten moéten er zijn. Leve de experten. Maar sommigen zijn daar zo door geobsedeerd dat er geen enkele ruimte meer is voor nuance. Vraag eens aan de WHO of dat hun advies ook nog geldig is wanneer het gezin daardoor op ontploffen staat en de kinderen straks hun papa niet meer zullen zien. Wat weegt dan uiteindelijk het zwaarste door denk je? Of gaat de WHO dan een vervang-papa sturen? Ik dacht het niet.

Bah.

Terug
Bovenaan