Hoe kaart je het gesprek over meer/minder seks met je partner aan?

(*) Behalve wanneer er kinderen moesten gemaakt worden natuurlijk. Dan besprong ze mij meerdere keren per dag. Achteraf bekeken zou je kunnen stellen dat ik seksueel misbruikt werd omwille van haar behoefte aan sperma. Ik fungeerde als zaadbank. Nu ik mijn taak als spermadonor heb vervuld, mag ik beschikken. Maar eerst nog even de afwas doen aub. Ah ja, want je moet wel een moderne man zijn natuurlijk.
Als vrouwen op die manier zouden behandeld worden, er was al lang een #MeToo van gekomen en een parlementair debat.

Pfoe. Zoals altijd begrijp ik je insteek wel, maar is het wel weer zo overtrokken, belerend en zelfs beledigend, dat al m'n haren rechtop gaan staan. En ik ben dan nog niet eens je vrouw... Ik vind het een beetje vuil om het hier te hebben over seksueel misbruik, terwijl daar gebeurde wat je net wilt. En het feit dat je het hebt over de afwas doen als toegeving, want je moet een moderne man zijn, helpt natuurlijk ook niet aan het beeld: De toegeving voor jou is afwas doen? Waarom hoort dat niet gewoon bij zaken die moeten gebeuren en die jij voor jouw rekening neemt? Waarom is het automatisch haar taak, die jij overneemt uit Goedheid (en blijkbaar in ruil voor seks)?

Weet je, ik heb op mijn leeftijd al een en ander meegemaakt, voor een of andere reden kiezen mensen mij om hun hart te luchten.

Luisteren is een kunst, ik zal nooit oordelen en zwijg als een graf naderhand . . . soms heb ik het geluk dat ik beide zijden van het verhaal hoor.

Het Mac-bc verhaal is eentje dat keer op keer terugkomt .... en in de meeste gevallen draait het uit op een scheiding of berusting van de partner die het meeste tekort gedaan is. De partner/man die berust doet dit vaak om het huwelijk te redden en gaat misschien zijn behoeften ergens anders halen al dan niet bij een professional.

Wat mij telkens weer opvalt is dat die vrouwen zonder blikken of blozen van hun partner eisen dat hij trouw blijft en als door de hand Gods geslagen, er van schrikken dat hun man vreemd gaat, en op een bepaald moment, na jaren geduld, begrip, uzelf te kort doen etc. heeft hij ineens een klik met een andere vrouw en uiteraard,na jaren verwaarlozing, is de seks, niet geheel verrassend, fantastisch.

Ik heb van verschillende vrouwen gehoord dat seks als wapen wordt gebruikt . . . de kraan gaat dicht en gij staat te springen van de goesting(zij zijn het sterke geslacht).

Ik wens Mac-Bc veel wijsheid, sterkte en relativeringsvermogen.
Voor een post die stelt beide zijden nuchter te aanhoren en enkel te luisteren, ligt de schuld hier toch al verdacht veel bij één kant... Om niet te zeggen uitsluitend. Wat stel je dan voor, dat zijn vrouw maar gewoon tegen haar goesting toch laat doen, zodat ze zijn bedrog niet zou rechtvaardigen? Ik zeg maar iets, stel dat zij ernaar snakt om met een voorbinddildo een man te nemen, moet mac dat dan ook maar tegen zijn goesting laten doen, of anders mag ze hem bredriegen?

En alle mogelijk terechte redenen waarom zij geen zin heeft, en daar misschien zelf ook niet blij mee is of zelfs van afziet, tellen niet mee. Het is "de tang zet de kraan dicht om zelf iets te bekomen"... Wat bekomt ze precies?

Voor een post die stelt beide zijden nuchter te aanhoren en enkel te luisteren, ligt de schuld hier toch al verdacht veel bij één kant... Om niet te zeggen uitsluitend. Wat stel je dan voor, dat zijn vrouw maar gewoon tegen haar goesting toch laat doen, zodat ze zijn bedrog niet zou rechtvaardigen? Ik zeg maar iets, stel dat zij ernaar snakt om met een voorbinddildo een man te nemen, moet mac dat dan ook maar tegen zijn goesting laten doen, of anders mag ze hem bredriegen?
Man of vrouw, je kan in het verhaal perfect de rollen omdraaien.
Als zij ernaar snakt om iets met een voorbinddildo te doen, dan snakt ze toch al tenminste naar een vorm van seksueel plezier.
Dit kan voor mac dan perfect een reden zijn om hiermee verder aan de slag te gaan en voor beide bevredigend seksueel plezier te vinden.
Maar als het seksuele langs één kant helemaal afwezig is, dan zijn er niet veel andere opties hé.

Man of vrouw, je kan in het verhaal perfect de rollen omdraaien.
Als zij ernaar snakt om iets met een voorbinddildo te doen, dan snakt ze toch al tenminste naar een vorm van seksueel plezier.
Dit kan voor mac dan perfect een reden zijn om hiermee verder aan de slag te gaan en voor beide bevredigend seksueel plezier te vinden.
Maar als het seksuele langs één kant helemaal afwezig is, dan zijn er niet veel andere opties hé.
Niet veel andere opties dan uitzoeken waarom het langs ene kant afwezig is en samen (al dan niet met een professional) de oorzaken proberen te bekijken en oplossingen zoeken, bedoel je? Of niet veel andere opties dan het maar tegen je zin doen en haar beschuldigen van seksueel misbruik wanneer ze het wel doet, en psychologische foltering wanneer ze het niet doet op het moment dat jij het verwacht maar je inspanningen die dag beperkt zijn tot 'de vaste discussies eens uit de weg gegaan' en 'ook iets gedaan voor de kinderen'?

Ik stel het veel feller voor dan ik het bedoel, want ik snap mac zeker, zoals ik al zei. En ik vind het heel goed dat je over zulke dingen een topic kunt maken om het te bespreken. Maar het zo overtrokken, dramatisch en vijandig schrijven (en dus ook bekijken, neem ik aan) gaat toch echt wel heel ver en kan niet anders dan een deel van de oorzaak zijn. Zo overtrokken zal het vaak niet verlopen bij de meeste stellen, dus voor mij heeft het ook geen meerwaarde om het gesprek naar zulke extremen te trekken.

Ik heb die frutstratie ook al gemerkt bij vrienden. "Ja, 't gaat zo moeilijk" of vaste date nights vastleggen, maanden op voorhand, zodat zij weet wat de verwachting is. Ik zou dat zelf niet kunnen en niet willen om eerlijk te zijn. Dat is de zaken overforceren en imo ga je dan een verwachting leggen bij je partner die ze niet altijd kan waarmaken.

Stel dat je dan aan je datenight avond komt en haar hoofd staat er niet naar, ga je dat dan toch forceren? Daar wordt toch niemand blij van?

Onze gewoonte is om quasi elke avond samen naar bed te gaan. Nog effe iets lezen, daarna tegen elkaar liggen en nog wat bij praten.
Imo creeërt dat wel een bepaalde sfeer waarin zaken sneller en natuurlijker kunnen escaleren. Seks is hier eigenlijk nooit gepland maar vloeit altijd voort uit 's avonds tegen elkaar te plakken in bed.

Ons jongste kind is bijna 2 jaar en slaapt nog altijd op "onze" slaapkamer. Een keuze van mijn vrouw waar ik niet achtersta. En door slechte ervaringen daarmee met ons oudste kind, heb ik bij ons jongste kind gezegd tegen mijn vrouw: "ofwel vliegt die kleine op een normale leeftijd naar haar eigen kamer, ofwel slaap ik apart". Zij wou niet inbinden, dus heb ik voor mezelf beslist om apart te slapen.

We slapen dus al bijna 2 jaar apart. Ik geef aan dat ik dat een gemis vind en vraag nog regelmatig wanneer ze zal veranderen van gedacht. In het begin vaak met een romantische ondertoon, hoe meer de frustraties opspelen hoe "directer" ik dat verwoord.

Ik ben dan toch meer van de school van @Creeping Death waarbij ik graag heb dat de dingen tot stand komen uit 'sfeer' eerder dan uit het expliciet uitspreken de goesting :D Seks is voor mij ook gewoon het gevolg van het opbouwen van een bepaalde spanning, en dat is iets dat ik moeilijk vind om op commando te doen.

Akkoord. Liefst spontaan, als dat er niet van komt spreken we dan maar een bepaalde verwachting uit (zoals de aanleiding van deze posts) zonder er een datum en uur op te kleven.

Maar bon, ik denk dat er nu uit pure miserie maar één methode meer overblijft en dat is dan blijkbaar een meeting invite in de agenda uitsturen met datum en uur. Ik kan misschien nog een kamer reserveren hier in huis. Dan kan ze in ieder geval niet meer uit de lucht komen vallen. Maar romantisch en spontaan en leuk vind ik dat allemaal niet.

amai ik lees hier dat er zijn die gewoon op de man af zeggen "zin in sex? hop naar boven". :eek: of dingen in die aard.

Zo letterlijk hoeft het voor mij niet, en zou een dood doener zijn . Ik kom toch liever wat spontaan in de mood, en nog liefst van al, out of the blue, onverwachts, wat opbouwen..

Zelfs met bar girls of massagedames bouw ik liever de spanning op en zeg ik dan "lets go upstairs and see what happens"...
Tenzij ze me zelf ergens binnen of mee sleuren natuurlijk, maar dat is ook meestal na een random praatje te maken.

Anyway om terug on topic te gaan: seks is voor velen ook gewoon niet essentieel belangrijk in een relatie.
Als MacBc en zijn vrouw anders perfect gelukkig zijn, en enkel het seksuele hapert, tja dan lijkt me dat toch ook perfect mogelijk dat hij op een ander gaat, (op voorwaarde dat het geen relatie of maitresse wordt), maar gewoon casual paid sex om zijn behoefte te stillen, lijkt me toch gewoon perfect mogelijk, als beiden daar ok mee zijn?

Laatst bewerkt:
Akkoord. Liefst spontaan, als dat er niet van komt spreken we dan maar een bepaalde verwachting uit (zoals de aanleiding van deze posts) zonder er een datum en uur op te kleven.

Maar bon, ik denk dat er nu uit pure miserie maar één methode meer overblijft en dat is dan blijkbaar een meeting invite in de agenda uitsturen met datum en uur. Ik kan misschien nog een kamer reserveren hier in huis. Dan kan ze in ieder geval niet meer uit de lucht komen vallen. Maar romantisch en spontaan en leuk vind ik dat allemaal niet.
Kinderen op logé sturen en met de madam eens op hotel gaan? Moet je niet enkel doen in functie van seks, maar zorgt ook nog eens voor wat tijd voor jullie als koppel.

Niet veel andere opties dan uitzoeken waarom het langs ene kant afwezig is en samen (al dan niet met een professional) de oorzaken proberen te bekijken en oplossingen zoeken, bedoel je? Of niet veel andere opties dan het maar tegen je zin doen en haar beschuldigen van seksueel misbruik wanneer ze het wel doet, en psychologische foltering wanneer ze het niet doet op het moment dat jij het verwacht maar je inspanningen die dag beperkt zijn tot 'de vaste discussies eens uit de weg gegaan' en 'ook iets gedaan voor de kinderen'?
Bij mac kan er misschien nog hoop zijn om via die weg een oplossing te zoeken (gezien de voorgeschiedenis en huidge stand van zaken).

Maar in vele andere gevallen is het gewoon zo dat een andere partij helemaal geen of heel weinig zin in seks heeft.
Libido's die niet matchen en voor problemen zorgen.
In dat geval zijn er niet veel opties meer. Ofwel ga je uit elkaar ofwel vind je een tussenweg waarbij de ene partner wel nog ergens (al dan niet met toestemming) zijn seksuele behoeften kan vervullen.

Maar nu zijn hier toch al zo veel andere dingen voorgesteld dan dat? Of toch op andere manieren ingekleed, want opnieuw is het hier supervijandig, een ultimatum, jij die iets afdwingt en de ander die moet inbinden... Ik zie er weinig 'samen' in?

Een meetinginvite in de agenda bespreken, afspreken dat het die dag is, het eens hebben over initiatief en wie dat moet nemen, en in de aanloop -en gedurende- die dag een beetje de sfeer ernaar maken en wat spanning opbouwen, flirten, iets romantisch doen en even wegtrekken uit de vaste routine die duidelijk weegt als een anker om jullie beiden. Dat laatste heeft iedereen wel in meer of mindere mate, volgens mij. En dan zien wat ervan komt en een beetje intimiteit in de relatie krijgen op dat moment, wat later en gaandeweg kan uitgroeien tot piemel in vagina (afhankelijk van het gesprek over initiatief, misschien wil zij liever dat jij het neemt of andersom).

Nee, uit pure miserie een seksmeeting uitsturen met datum en uur van de deadline voor de relatie. Dat gaat goed komen. Zeker doen.

Maar nu zijn hier toch al zo veel andere dingen voorgesteld dan dat? Of toch op andere manieren ingekleed, want opnieuw is het hier supervijandig, een ultimatum, jij die iets afdwingt en de ander die moet inbinden... Ik zie er weinig 'samen' in?

Een meetinginvite in de agenda bespreken, afspreken dat het die dag is, het eens hebben over initiatief en wie dat moet nemen, en in de aanloop -en gedurende- die dag een beetje de sfeer ernaar maken en wat spanning opbouwen, flirten, iets romantisch doen en even wegtrekken uit de vaste routine die duidelijk weegt als een anker om jullie beiden. Dat laatste heeft iedereen wel in meer of mindere mate, volgens mij. En dan zien wat ervan komt en een beetje intimiteit in de relatie krijgen op dat moment, wat later en gaandeweg kan uitgroeien tot piemel in vagina (afhankelijk van het gesprek over initiatief, misschien wil zij liever dat jij het neemt of andersom).

Nee, uit pure miserie een seksmeeting uitsturen met datum en uur van de deadline voor de relatie. Dat gaat goed komen. Zeker doen.
Ik denk niet dat hij serieus was @Loser :')

In elk geval @mac-bc het klinkt allemaal weer super vertrouwd met als grote verschil dat ik het idee hebt dat gij 100 keer meer met getrokken messen en ultimatums afkomt. Ofwel stopt ge daar nu direct mee, zoekt ge hulp, en dan kan het MISSCHIEN nog goed komen. Als gij op deze manier ook thuis tegen uw vrouw praat dan gaat gij linea reacta richting een (volgens mij vijandige) breuk met de moeder van uw kinderen en dat wens ik u echt niet toe.

Laatst bewerkt:
Weet je, ik heb op mijn leeftijd al een en ander meegemaakt, voor een of andere reden kiezen mensen mij om hun hart te luchten.

Luisteren is een kunst, ik zal nooit oordelen en zwijg als een graf naderhand . . . soms heb ik het geluk dat ik beide zijden van het verhaal hoor.

Het Mac-bc verhaal is eentje dat keer op keer terugkomt .... en in de meeste gevallen draait het uit op een scheiding of berusting van de partner die het meeste tekort gedaan is. De partner/man die berust doet dit vaak om het huwelijk te redden en gaat misschien zijn behoeften ergens anders halen al dan niet bij een professional.

Wat mij telkens weer opvalt is dat die vrouwen zonder blikken of blozen van hun partner eisen dat hij trouw blijft en als door de hand Gods geslagen, er van schrikken dat hun man vreemd gaat, en op een bepaald moment, na jaren geduld, begrip, uzelf te kort doen etc. heeft hij ineens een klik met een andere vrouw en uiteraard,na jaren verwaarlozing, is de seks, niet geheel verrassend, fantastisch.

Ik heb van verschillende vrouwen gehoord dat seks als wapen wordt gebruikt . . . de kraan gaat dicht en gij staat te springen van de goesting(zij zijn het sterke geslacht).

Ik wens Mac-Bc veel wijsheid, sterkte en relativeringsvermogen.

Op mijn meest cynische momenten treed ik je hierin bij.

Laat ons niet vergeten dat seks binnen het huwelijk eeuwenlang als een recht werd beschouwd. Sinds de jaren '90 werd de wet (terecht overigens) gewijzigd zodat verkrachting binnen het huwelijk erkend werd.
Maar samen met de verdere emancipatie van de vrouw heeft het mijns inziens ook geleid tot een minachting van de behoeftes van de man. Zoals iemand anders hier eerder al zei: het is een basisbehoefte zoals eten en drinken. En wanneer uw echtgenote het jou dan enerzijds verbiedt om seks te hebben met haar en anderzijds het ook verbiedt om het op een ander te zoeken, dan sta je daar mooi in de fanfare van honger en dorst.

Op mijn meest cynische momenten treed ik je hierin bij. Of zoals ik eerder al zei:

Laat ons niet vergeten dat seks binnen het huwelijk eeuwenlang als een recht werd beschouwd. Sinds de jaren '90 werd de wet (terecht overigens) gewijzigd zodat verkrachting binnen het huwelijk erkend werd.
Maar samen met de verdere emancipatie van de vrouw heeft het mijns inziens ook geleid tot een minachting van de behoeftes van de man. Zoals iemand anders hier eerder al zei: het is een basisbehoefte zoals eten en drinken. En wanneer uw echtgenote het jou dan enerzijds verbiedt om seks te hebben met haar en anderzijds het ook verbiedt om het op een ander te zoeken, dan sta je daar mooi in de fanfare van honger en dorst.
red pill is de andere kant uit vriend.

Ik ontken niet dat seks een behoefte is, maar ik zou dat toch niet op hetzelfde niveau als eten en drinken zetten. Je overleeft met gemak een maand zonder seks (of zelfs een heel leven lang), maar zonder eten en drinken is dat toch wat moeilijker.

Ik heb nog nooit een seksmeeting uitgestuurd, omdat ik liever heb dat het spontaan komt. Maar spontaan komt het al lang niet meer. Mijn volgende stap was om een bepaalde verwachting uit te spreken om nog eens seks te hebben "van zodra het kan". Maar dan verwijten sommigen mij hier dat ik niet duidelijk genoeg was.
Dus suggereerde ik dat het laatste redmiddel dan maar een gortdroge meeting invite was met datum, uur en locatie zoals je op uw werk een meeting zou inplannen. Totaal tegen mijn principes. Maar als "duidelijkheid" blijkbaar het ontbrekende element is, dan zeg ik wanhopig dat dat misschien maar de volgende stap moet zijn.

Ik ontken niet dat seks een behoefte is, maar ik zou dat toch niet op hetzelfde niveau als eten en drinken zetten. Je overleeft met gemak een maand zonder seks (of zelfs een heel leven lang), maar zonder eten en drinken is dat toch wat moeilijker.
Vergelijk het eens met eten en drinken continu via een infuus langs de arm binnen krijgen.
Je kan perfect overleven maar hou je het lang vol?

Ik heb nog nooit een seksmeeting uitgestuurd, omdat ik liever heb dat het spontaan komt. Maar spontaan komt het al lang niet meer. Mijn volgende stap was om een bepaalde verwachting uit te spreken om nog eens seks te hebben "van zodra het kan". Maar dan verwijten sommigen mij hier dat ik niet duidelijk genoeg was.
Dus suggereerde ik dat het laatste redmiddel dan maar een gortdroge meeting invite was met datum, uur en locatie zoals je op uw werk een meeting zou inplannen. Totaal tegen mijn principes. Maar als "duidelijkheid" blijkbaar het ontbrekende element is, dan zeg ik wanhopig dat dat misschien maar de volgende stap moet zijn.
Wat zegt uw vrouw zelf? Zorgen jullie ervoor dat het bespreekbaar is? Heeft zij problemen met haar lager libido? Wat zou zij plezant vinden als opbouw voorafgaand op de effectieve daad?

Je mag ook niet vergeten dat het hormoonhuishouden van de vrouw volledig overhoop gehaald wordt met het krijgen van kinderen. Lichaam verandert, wat het zelfvertrouwen kan aantasten, wat dan weer nodig is om zichzelf bloot te geven tijdens seks, enz.

Professionele hulp kan antwoorden bieden op al die vragen. Enkel nog maar het feit dat jullie daar samen zouden naartoe gaan kan al deugd doen voor jullie relatie, omdat dat wil zeggen dat jullie beiden bereid zijn om eraan te werken. En op die manier krijg je ook een geheel ander perspectief op de situatie.

Vergelijk het eens met eten en drinken continu via een infuus langs de arm binnen krijgen.
Je kan perfect overleven maar hou je het lang vol?
Er zijn mensen die geen seks nodig hebben, maar ik ken toch niemand die kan overleven zonder eten en drinken. Ik ontken niet dat het een basisbehoefte is, maar niet in die mate dat we sterven als we een tijdje zonder zitten.

Maar in het geval van mac denk ik toch dat communicatie een zéér groot issue is. Dat lijkt me zelfs de basis. Als hij praat in de taal van Mars en zij in de taal van Venus, gaan ze elkaar niet vinden.

Yep. Hier trek ik de lijn: veel plezier ermee. Jezus.
In je reply op mijn post negeer je opnieuw de hele post, om weer af te komen met diezelfde vijandige stelling. Als ik hier dan lees 'verkrachting binnen het huwelijk werd terecht tegen de wet, maar... dan vrees ik dat de keuze die derp aangeeft al lang gemaakt is. En dat je het ook alleen wilt zien als 'haar schuld'. Oké dan, prima, het is haar schuld. Je hebt 'gewonnen'.

Pfoe. Zoals altijd begrijp ik je insteek wel, maar is het wel weer zo overtrokken, belerend en zelfs beledigend, dat al m'n haren rechtop gaan staan. En ik ben dan nog niet eens je vrouw... Ik vind het een beetje vuil om het hier te hebben over seksueel misbruik, terwijl daar gebeurde wat je net wilt. En het feit dat je het hebt over de afwas doen als toegeving, want je moet een moderne man zijn, helpt natuurlijk ook niet aan het beeld: De toegeving voor jou is afwas doen? Waarom hoort dat niet gewoon bij zaken die moeten gebeuren en die jij voor jouw rekening neemt? Waarom is het automatisch haar taak, die jij overneemt uit Goedheid (en blijkbaar in ruil voor seks)?

Ja, dat is scherp geformuleerd. Maar hoe zou jij het dan noemen: enkel wanneer het is om kinderen te verwekken mag je "uw ding doen" en van zodra dat doel bereikt is mag je op uw kin kloppen. Vind jij dat normaal? Ik vind dat een heel denigrerende gedachte. Manonvriendelijk. Als het woord nog niet bestaat, dan introduceer ik het hierbij. Worden wij als man gereduceerd tot spermadonoren of is seks misschien wel méér dan dat? Is seks niet de lichamelijke veruitwendiging van de liefde?
Was dat niet hoe er vroeger soms op schandelijke wijze met vrouwen werd omgegaan? Ze konden zogezegd enkel dienen om kinderen te verwekken en moesten voor de rest op hun kin kloppen.

Ik heb hier nog maar één beduidende reactie op gekregen en dat was van iemand die zei dat dat door vrouwelijke hormonen misschien ook wel deels te verklaren is. Fair enough.
Maar laat het ons dan nu even hebben over de mannelijke hormonen om seks te willen hebben. Of is dat taboe?

Daarin kadert ook mijn opmerking over "de afwas doen". Het feit dat vrouwenemancipatie toch wel heel fel éénrichtingsverkeer is geworden. Want vergis u niet. Ik doe wel degelijk ruim mijn gedeelte van het huishouden (dus ja, ik doe ook de afwas), ik stel mijn carrière ondergeschikt aan de carrière van mijn vrouw, mijn vrouw heeft vaak ook het laatste woord als het gaat over de kinderen (ik slaap dus tegen mijn goesting apart), ...

Maar hallo, mag ik ook nog behoeftes hebben aub? Sorry dat ik besta hoor.

Terug
Bovenaan