Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ben een stresskieken. Deze morgen wou ik mijn broodje bestellen, wil online betalen met payconiq.
Ik doe de app open, account geblokkeerd. Tiens? per ongeluk wat codes in mijn broekzak zitten duwen mogelijks? Ik herlink mijn kaart via de app van mijn bank en blijft hangen. Kaart dan volledig verwijderd in payconiq app en opnieuw willen toevoegen. 'Deze kaart is al gekoppeld aan een andere account' melding.
Dan maar cardstop gebeld en kaart en payconiq app laten blokkeren. Ik vertrouw het allemaal niet meer... Ik had het beter eens aan mijn bomma gevraagd of dit een BIB of MITM attack is of ik een probleem heb met mijn public private keys...
En wat heeft dit met scammen te maken? Je weet niet wat er gebeurd is...

Als ik het zo lees kan het vanalles zijn. Als je nog met de payconiq app zat kan het zelfs gewoon zijn omdat je de app niet geüpdated hebt want die bestaat al enkele maanden niet meer. Het is Bancontact Pay...

Mijn ervaring met die app zijn ook niet bepaald positief. Ik was heel blij toen de banken die functionaliteit in hun eigen apps zijn beginnen inbouwen want dan kon ik payconiq (allez, nu dus Bancontact Pay ;) ) eraf smijten. Vroeger ook meermaals problemen gehad met kaarten toe te voegen (initiëel op nieuw toestel of opnieuw op hetzelfde na een probleem). Wat je daar beschrijft van blijven hangen en dan erna melding dat het toch al toegevoegd was ook meermaals gehad. Lag telkens aan de brakke app en niet aan scammers. Ik hoop dat het voor u ook zo is.

Een Belgische rechtbank heeft recent in kort geding geoordeeld dat banken slachtoffers van phishing onmiddellijk moeten terugbetalen. Deze uitspraak, die als een belangrijk juridisch precedent geldt, draait de bewijslast om: de bank moet eerst betalen en kan nadien eventueel zelf naar de rechter stappen om het geld aan te vechten. [klik klik]
Waarom deze uitspraak een doorbraak is:
  • De wet is leidend: De rechter stelt dat banken de wet moeten volgen. Deze wet schrijft voor dat bij niet-toegestane transacties de bank in principe onmiddellijk over de brug moet komen.
  • Geen voorafgaande weigering: Banken weigerden in het verleden vaak terugbetalingen als ze vonden dat de klant 'grof nalatig' was geweest. Dankzij deze uitspraak gebeurt de terugbetaling nu eerst.
  • Bewijslast bij de bank: Wil een bank het geld van het slachtoffer terugvorderen, dan is het aan de financiële instelling om keihard te bewijzen dat de klant in de fout is gegaan.
Wat dit voor u betekent:
Bent u zelf slachtoffer van online oplichting of phishing en weigert uw bank de schade te vergoeden? Dan kan deze uitspraak u sterker in uw schoenen laten staan. Experte adviezen raden aan om u niet zomaar af te schepen met interne bankprocedures en desnoods juridische stappen te overwegen. [

En wat heeft dit met scammen te maken? Je weet niet wat er gebeurd is...

Als ik het zo lees kan het vanalles zijn. Als je nog met de payconiq app zat kan het zelfs gewoon zijn omdat je de app niet geüpdated hebt want die bestaat al enkele maanden niet meer. Het is Bancontact Pay...

Mijn ervaring met die app zijn ook niet bepaald positief. Ik was heel blij toen de banken die functionaliteit in hun eigen apps zijn beginnen inbouwen want dan kon ik payconiq (allez, nu dus Bancontact Pay ;) ) eraf smijten. Vroeger ook meermaals problemen gehad met kaarten toe te voegen (initiëel op nieuw toestel of opnieuw op hetzelfde na een probleem). Wat je daar beschrijft van blijven hangen en dan erna melding dat het toch al toegevoegd was ook meermaals gehad. Lag telkens aan de brakke app en niet aan scammers. Ik hoop dat het voor u ook zo is.
Was reeds recente app. Vorige week nog maar gebruikt. Het zal wss een bug bij payconiq zijn maar beter zo dan morgen op een lege bankrekening te kijken.
Ik ga ook de app erafzwieren en enkel nog de specifieke bankapps gebruiken.

Wero ligt plat. Er kan zelfs niet betaald worden met QR code. Ik dacht ik bel eens of zo om te melden. Ze verwijzen door naar hun website, waar de 'hulp' een chatbot is die zelfs de woorden 'technische storing' niet kent. Wtf is dat met die klote bedrijven die GEEN deftige manier hebben om iemand te contacteren, zelfs niet bij dringende zaken.
@zwarten

Da's geen achterpoortje hé, dan kunt ge een overval op straat waarbij ze uw portefeuille met cash pikken ook een achterpoortje noemen.

Als je echt wil dan kan je veel mensen vlotjes bestelen. Sommige mensen maken het u erg gemakkelijk.

Ik ga (als test) achter een wat oudere dame of heer in een supermarkt aanschuiven aan de kassa.
Dikwijls dekken ze hun pincode niet af. Ik schrik er van hoeveel mensen dat NIET doen.

Of ik er al ingeslaagd ben in praktijk om zo mensen hun pincode te weten? JA.
Daarna gewoon in een moment van onoplettendheid hun bankkaart stelen.
Die laatste test heb ik nog niet uitgevoerd maar ik had er al een paar keer de kans toe.
Zelfs ene die even zijn kaart op de grond legt tijdens het inladen van zijn winkelwaar. :unsure: (ik ben serieus)

Even later is die mens zijn / haar geld kwijt (als ik van kwade wil zou zijn)

Als je echt wil dan kan ik veel mensen vlotjes bestelen. Sommige mensen maken het u erg gemakkelijk.

Ik ga (als test) achter een wat oudere dame of heer in een supermarkt aanschuiven aan de kassa.
Dikwijls dekken ze hun pincode niet af. Ik schrik er van hoeveel mensen dat NIET doen.

Die laatste test heb ik nog niet uitgevoerd maar ik had er al een paar keer de kans toe.
Zelfs ene die even zijn kaart op de grond legt tijdens het inladen van zijn winkelwaar. :unsure: (ik ben serieus)

Even later is die mens zijn / haar kaart en geld kwijt hé (als ik van kwade wil zou zijn)
Zakkenrollen lijkt me moeilijker dan je denkt. Probeer het volgende keer is en schrijf je bevindingen neer. Enfin. Hier of op HLN.

Zakkenrollen lijkt me moeilijker dan je denkt. Probeer het volgende keer is en schrijf je bevindingen neer. Enfin. Hier of op HLN.
Dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat mensen heel erg onvoorzichtig zijn.

Mensen die er echt goed op letten, hun pincode steeds bedekken en ook hun kaart niet zomaar rond laten slingeren = Bij die mensen zal het zeker niet lukken.

Ik ben ooit gezakkenrolled (gezakgerold?) door een entertainer op een bedrijfsfeestje. Die gast was u aan het afleiden en onnozel aan het doen en die had me volledig gepluimd zonder dat ik het gewoon doorhad (gsm weg, portefeuille weg, horloge van mijn pols gehaald, zelfs niet gevoeld hé, en dat was nog eentje met een moeilijk bandje.. niet normaal)

Als je echt wil dan kan je veel mensen vlotjes bestelen. Sommige mensen maken het u erg gemakkelijk.

Even later is die mens zijn / haar geld kwijt (als ik van kwade wil zou zijn)
Ah jij test dat zelfs?
Maar intussen staat ge wel aan de kassa aan te schuiven en ziet de kassier of de mensen achter u wat ge doet, net als de eventuele camera's. Intussen betaal je ook met je eigen kaart, waardoor de politie in korte tijd voor je deur kan staan...

Niet dat een echte dief zo zal handelen, maar er zitten er effectief tussen.

Onlangs eentje die een fiets van 5K wou stelen, kijkt recht in de camera wanneer 'm binnen komt, enkele minuten later, in dezelfde kledij met z'n pet en jas om z'n gezicht te bedekken de fiets stelen... Easy. Gevangenis in.

Ah jij test dat zelfs?
Maar intussen staat ge wel aan de kassa aan te schuiven en ziet de kassier of de mensen achter u wat ge doet, net als de eventuele camera's. Intussen betaal je ook met je eigen kaart, waardoor de politie in korte tijd voor je deur kan staan...

Niet dat een echte dief zo zal handelen, maar er zitten er effectief tussen.

Onlangs eentje die een fiets van 5K wou stelen, kijkt recht in de camera wanneer 'm binnen komt, enkele minuten later, in dezelfde kledij met z'n pet en jas om z'n gezicht te bedekken de fiets stelen... Easy. Gevangenis in.
Ik heb hier al op geantwoord om 14:23

Een van de doelen van dit topic (naast het feit dat je zeker trots mag zijn op jezelf als je een scam vermeden hebt) is om er voor te zorgen dat zo weinig mogelijk mensen in de val trappen.

Ik ben ooit gezakkenrolled (gezakgerold?) door een entertainer op een bedrijfsfeestje.
Ik heb ooit een show gevolgd en die noemde iets in de zin van: 'Ik ben een zakkenroller'
En dat was echt crazy. :oink:

De man op het podium daagde mensen in de zaal uit: Ik ga uw geld stelen. Betrap je mij? Dan krijg je uw geld van deze show terugbetaald.

Ik kan je zeggen: Ondanks dat iedereen extra alert was heeft niemand hem toen kunnen betrappen. Nochtans waren mensen dus effectief hun horloge, halsketting, portefeuille enzovoorts kwijt. Het strafste van al was dat er ene ook plots zijne bril kwijt was (aldus van zijn gezicht gehaald).

Sure hij had zijn handlangers maar dan nog: Je besefte hij gaat het proberen dus ik ben extra alert! Mmm dat viel ferm tegen.

Ik heb ooit een show gevolgd en die noemde iets in de zin van: 'Ik ben een zakkenroller'
En dat was echt crazy. :oink:

De man op het podium daagde mensen in de zaal uit: Ik ga uw geld stelen. Betrap je mij? Dan krijg je uw geld van deze show terugbetaald.

Ik kan je zeggen: Ondanks dat iedereen extra alert was heeft niemand hem toen kunnen betrappen. Nochtans waren mensen dus effectief hun horloge, halsketting, portefeuille enzovoorts kwijt. Het strafste van al was dat er ene ook plots zijne bril kwijt was (aldus van zijn gezicht gehaald).

Sure hij had zijn handlangers maar dan nog: Je besefte hij gaat het proberen dus ik ben extra alert! Mmm dat viel ferm tegen.
Nou die handlangers bleken toevallig ook de slachtoffers te zijn? :s

"Good evening mister, you want to go to a stripclub?"
Nope.
"No problem, have a wonderful night!"

Tot 6x die vraag gekregen op een uur tijd.

Na op te zoeken: één grote scam waarbij je beroofd wordt van uw geld en meer. Fysiek geweld wordt ook niet geschuwd. Volgens mij heeft @Stinkbakkes daar ervaring mee als ik mij dat goed kan herinneren.

Na 5x gaan ze mij niet meer liggen hebben!

"Good evening mister, you want to go to a stripclub?"
Nope.
"No problem, have a wonderful night!"

Tot 6x die vraag gekregen op een uur tijd.

Na op te zoeken: één grote scam waarbij je beroofd wordt van uw geld en meer. Fysiek geweld wordt ook niet geschuwd. Volgens mij heeft @Stinkbakkes daar ervaring mee als ik mij dat goed kan herinneren.

Na 5x gaan ze mij niet meer liggen hebben!
Yup, in Boedapest moeten vechten . Nie altijd gezond om enkel met je D te denken brah

Terug
Bovenaan