Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Maar je hebt toch gewoon betaald aan het hotel.

Het is niet omdat booking.com er niet tussen zit dat je ineens geen toeristenbalsting enz meer moet betalen.
Inderdaad, maar die mens/manager/whatever stort dat niet door, noch de commissie naar booking.com. Terwijl ik van booking.com wel een reservering heb met bedrag + btw + toeristenbelasting enz. Enfin, volgende keer gaan we naar zo'n bekende keten ipv een louche klein sjoemelhotel waarvan het gebouw van de jaren 60 ofzo is met scheuren in de inkomhal en een trap die zodanig versleten is dat er precies 50 jaar lang elke dag olifanten over liepen.

Maar die hoeft dat toch helemaal niet door te storen naar booking.com als het verblijf daar geanulleerd is.

Beter wat minder geld naar die dieven van booking

Toevallig allemaal beginnend met +32 2 489 en dan verschillende andere nummers er achter.

Uiteraard wordt er snel afgelegd en niets ingesproken.

Terugbellen zou een zeer dure grap zijn, dus uiteraard niet gedaan.
Die krijg ik ook al enkele dagen.
En al veel langer +32 9 420 xx xx
Dat is echt al maanden

Probleem is dat ik het soms niet direct zie en toch opneem, ale geeft opzich geen probleem want ze leggen zelf meteen af.
Vermoedelijk voor hits te hebben ofzo.
Maar ik pak meestal alles op ifv zelfstandige activiteit.

Vandaag ontvangen:​

From: "(Waterunie) De Watergroep & Farys " <[email protected]>​

Eén platform voor alles — bereid je account voor​

Beste klant,
Farys en De Watergroep bundelen hun krachten en maken één digitaal platform waar je straks alles regelt: facturen, meldingen en je persoonlijke instellingen. Dat betekent eenvoud — maar alleen als jouw contactgegevens kloppen.

Wat verandert (en wat blijft)
Blijft hetzelfde: de kwaliteit van je drinkwater en onze storingsdienst.
Nieuw: één onlineportaal met al je dossiers samengebracht.

Belangrijk nu: bereid je account voor zodat je straks zonder problemen kan inloggen en je dossiers kan blijven beheren.

Wat jij nu even doet (2 minuten):
  1. Controleer je e-mailadres en telefoonnummer
  2. Bevestig je naam en afleveradres
  3. Vul ontbrekende contactpersonen of correspondentieadressen aan
Als we je gegevens tijdig hebben, migreren we je account automatisch naar het nieuwe platform — zonder dat je iets extra moet doen op 1 januari.

En dan volgt een link. Dit is een nieuwe dacht ik. En behoorlijk goed gemaakt... kan mij goed voorstellen dat minder aandachtige mensen daarin stinken.
Deze ook gehad, al een paar keer zelfs, op mijn vrouw haar email want water is nu toevallig een vd weinige dingen die nog bij haar staan en niet mij/ons dus eentje voor op het "dat moet ik ook nog eens in orde brengen".
Vandaag weer eentje, vrouw forward nu wel ff naar ons email

Heel goed gemaakt, afzendadres toonde zelfs @watergroep op gsm, soit, in 7 haasten en afgeleid door zeurende kinderen er dus los ingetrapt.
Gegevens ingevuld (niks kritieks...
denk ik) eer er een belletje ging rinkelen (stond 1 erg raar geformuleerd zinnetje in) dus tja, maar aandachtig zijn komende tijd met alles.
Net zelfs al telefoon, onbekend nr (niet zo ongewoon vr mij):
"spreek ik met meneer achternaam-vrouw?"
"Erm, ja zeker"
*klik* afgelegd

Weer eentje van Fluvius, of eigenlijk van Fluvlius 😀. Deze fout in de getoonde afzender geeft het eigenlijk al een beetje weg, alsook het onderwerp in slecht Nederlands.
From is: "Fluvlius" <[email protected]>

1000007729.jpg

Pablo Sanchez <[email protected]>

Hallo, mijn naam is Sanchez. Ik kom uit New York, Verenigde Staten. Ik ben een voormalig bankier bij HSBC Bank in de Verenigde Staten. Ik schrijf deze brief naar aanleiding van een verzoek van een zakenman, een burger van uw land, die enkele jaren voor zijn overlijden in de Verenigde Staten woonde. Deze persoon had een bankrekening in de Verenigde Staten met een saldo van $ 2,8 miljoen (twee miljoen achthonderdduizend dollar). Ik ben door deze bank gemachtigd om te helpen bij het vinden van de erfgenaam en nabestaande voor de man die deze rekening als nabestaande zal erven. Ik zou verschillende manieren willen gebruiken om de relatie vast te stellen, maar ik kan niemand vinden. Ik zal de bank vragen de rekening te vereffenen, aangezien ik niemand heb gevonden. Ik ben nu van plan u als nabestaande voor te stellen. Reageer zo snel mogelijk als u interesse heeft.

Met vriendelijke groet

Pablo Sanchez

Oplichters stelen 100.000 euro via Itsme in Hasselt: "Met 1 klik geef je alles weg"

Triest eigenlijk dat ze hun clickbait titel niet aanpassen, want men kon ook wel weten dat het meer dan één klik was natuurlijk.

Update 30 oktober 2025: 10 dagen na de publicatie van dit artikel laat de politie weten dat er belangrijke informatie naar boven is gekomen na verder onderzoek.

Het slachtoffer heeft meer handelingen gesteld dan 1 klik om oplichters toegang te geven tot zijn rekeningen. Daarnaast zou er een systeemfout zijn geweest bij de bank en is het slachtoffer inmiddels schadeloos gesteld.

Plots een berichtje in het Frans via SMS (van een Belgisch mobiel nummer zowaar)

SPF Justice
* Aucune regularisation reçue pour votre amende de 25 €.
Dernière relance avant frais de dossier. Voir votre situation= www.roverheid.blahblah

Ik heb geantwoord dat ik geen Frans begrijp en men mij in het Nederlands berichtjes moet sturen. ;)

(Duidelijk kan een scam niet zijn, Op https://fines.justonweb.be/myfines staan er dan ook geen boetes open op mijn naam)

Laatst bewerkt:
Oplichters stelen 100.000 euro via Itsme in Hasselt: "Met 1 klik geef je alles weg"
Triest eigenlijk dat ze hun clickbait titel niet aanpassen, want men kon ook wel weten dat het meer dan één klik was natuurlijk.

Hoe bedoel je? Als ik op dat artikel klik, zie ik dit:
lY5wEMd.png

Titel en tekst zijn dus aangepast op de site van VRT NWS. Zal dus eerder aan het forum/caching liggen dat dit niet meegenomen wordt...

Hoe bedoel je? Als ik op dat artikel klik, zie ik dit:
lY5wEMd.png

Titel en tekst zijn dus aangepast op de site van VRT NWS. Zal dus eerder aan het forum/caching liggen dat dit niet meegenomen wordt...

Dat kan, maar tegelijkertijd toont het aan hoe kritiekloos journalisten meegaan in die arme sob stories over phishing.
Laten we wel wezen: veruit de meeste slachtoffers doen domme dingen waarvan je anno 2025 zou mogen weten dat je ze niet mag doen, het zal zo goed als NOOIT één klik zijn waarmee je opgelicht wordt.

Als de "bank" je zelf opbelt, vraagt om computerprogramma's te installeren, codes door te geven... zouden er meerdere alarmbellen mogen afgaan. Nu in dit verhaal was er blijkbaar ook een systeemfout bij de bank, dus kan soms ook complexer zijn. Maar Itsme zal ik bijvoorbeeld nooit gebruiken op een onbekende website.

Dat kan, maar tegelijkertijd toont het aan hoe kritiekloos journalisten meegaan in die arme sob stories over phishing.
Laten we wel wezen: veruit de meeste slachtoffers doen domme dingen waarvan je anno 2025 zou mogen weten dat je ze niet mag doen, het zal zo goed als NOOIT één klik zijn waarmee je opgelicht wordt.

Als de "bank" je zelf opbelt, vraagt om computerprogramma's te installeren, codes door te geven... zouden er meerdere alarmbellen mogen afgaan. Nu in dit verhaal was er blijkbaar ook een systeemfout bij de bank, dus kan soms ook complexer zijn. Maar Itsme zal ik bijvoorbeeld nooit gebruiken op een onbekende website.
Uit het originele artikel:
"Ze vragen om op een van de icoontjes van Itsme te drukken om de betaling te bevestigen", zegt politiewoordvoerder Dorien Baens. "De nietsvermoedende slachtoffers beseffen op dat moment niet dat ze hen toegang geven tot al hun rekeningen."
"Mensen weten intussen dat je niet zomaar je pincode of bankkaart aan vreemden mag geven, maar soms onderschatten ze het gevaar van Itsme. Met 1 druk op de knop geef je oplichters toegang tot al je rekeningen."
Dus, richt uw kritiek op de politiewoordvoerder. Want dat heeft de journalist letterlijk overgenomen. En een correctie gepubliceerd eens de politie zelf aangaf dat het verhaal niet klopte.

Dat een krant de uitspraak van de politiewoordvoerder overneemt in een lopende zaak is geen probleem en niet kritiekloos meegaan. Dat zou een correcte bron moeten zijn...

Nog eens een klassieker gezien in de spam:

Congratulations! You’ve been randomly selected to receive a $3,500,000 USD donation from Mrs. Mavis L. Wanczyk, winner of the $758 million Mega Millions Jackpot.

This donation is part of her personal charitable outreach to support individuals worldwide.

Your Donation Code: US506328

Please reply with your code to confirm and begin the claim process.
Thank you for being part of this goodwill initiative.

Regards,

Mavis

Gisteren telefoontje gehad van een franstalige dame diepe wou spreken over werk en ik die moest toevoegen in whats app …die heeft pech gehad want ik gebruik whats app dus niet . ;)

Hier een Frans nummer dat mij opbelt. Tweede keer deze week. Blijkbaar niet de enige want op het werk hadden enkele collega's het ook voor.

Gisteren ook franse oproep ontvangen.
De enige die echt niet willen ophouden is de 09 420 xx xx nummer, dit is echt zo goed als dagelijks.
De 02 489 xx xx heeft het voorlopig al opgegeven.

Terug
Bovenaan