Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
anoniem belt me. uiteraard pak ik nooit op bij anoniem.
Ze laten een voicemail achter.

(te laat ingesproken denk ik).......uitgevoerd hoeft u verder niets te doen. Herkent u deze betaling niet druk 1. Druk op 1 en één van onze medewerkers helpt u graag verder...

Soit, obvious scam is obvious maar als ze anoniem bellen kan ik niet terugbellen en een voicemail op 1 duwen gaat ook niet....
Get your game up!

Toch ben ik laatst heel erg geschrokken. Zoon kreeg een rekening over de post van een arts waar hij niet in behandeling was of was geweest (ik had de arts wel gebeld met de vraag of hij er behandeld kon worden maar dat kon niet). Die rekening deed ik af als scam: want geen behandeling, dan kan je ook niets in rekening worden gebracht. Dit was zeker zo’n slimme bende die had gegokt (naam van een mogelijke behandelaar en goed had gegokt). Een tijd later werd er gebeld en op de voicemail een half bericht ingesproken met een afgeknepen “dossiernummer” waarvan ik dacht, zie je wel hoe doorzichtig, hoe handig begin en eind van het bericht staat niet op de voicemail, dus een scam.
Uiteindelijk is de deurwaarder langsgekomen, maanden later.. Dus het was geen scam.. of toch wel? Bleek het allemaal wel te kloppen.. De aanleiding om een rekening te sturen bleek niet gegrond maar de rest was legit. Wat mij opviel en wat mijn gedachte dat het echt een scam was, bevestigde was dat de menselijke maat weg was. Alles, op de deurwaarder na, was geautomatiseerd.

Uiteindelijk hebben we het voor laten komen en hebben we gewonnen (en jurisprudentie geschreven). En wij vinden dat nog leuk, maar wat nu als je van een brief of een deurwaarder onder de indruk bent en de weg niet kent.. dan óf betaal je toch maar óf je betaalt niet en komt in de problemen door dat de kosten enorm oplopen..

Ik vind de scheidslijn tussen scam en afgeknepen voicemail van een legitiem deurwaardersbedrijf echt wel eng.. dun..

Laatst bewerkt:
alleen te herkennen aan het emailadres, eigenlijk
En aan de krappe termijn van 1 dag. Een deftig bedrijf gaat zoiets minstens weken van tevoren sturen, en in de meeste gevallen maanden van tevoren met meerdere herinneringen.

Bij zulke mails log ik trouwens altijd zelf in op de website in plaats van in de mail te klikken. 9 op 10 keer gaat dat ook, en als het niet gaat ga ik alles driedubbelchecken.

Aanhangwagen achter de auto en naar den Decathlon want heb ondertussen 5 fietsen (3 x MTB en 2 x elektrische stadsfietsen) gewonnen en 4 hike pakketten...toffe mensen dat die mij week op week laten winnen ondanks dat ik daar nooit koop!

Vandaag ontvangen:​

From: "(Waterunie) De Watergroep & Farys " <[email protected]>​

Eén platform voor alles — bereid je account voor​

Beste klant,

Farys en De Watergroep bundelen hun krachten en maken één digitaal platform waar je straks alles regelt: facturen, meldingen en je persoonlijke instellingen. Dat betekent eenvoud — maar alleen als jouw contactgegevens kloppen.

Wat verandert (en wat blijft)
Blijft hetzelfde: de kwaliteit van je drinkwater en onze storingsdienst.
Nieuw: één onlineportaal met al je dossiers samengebracht.

Belangrijk nu: bereid je account voor zodat je straks zonder problemen kan inloggen en je dossiers kan blijven beheren.

Wat jij nu even doet (2 minuten):

1. Controleer je e-mailadres en telefoonnummer
  2. Bevestig je naam en afleveradres
  3. Vul ontbrekende contactpersonen of correspondentieadressen aan
Als we je gegevens tijdig hebben, migreren we je account automatisch naar het nieuwe platform — zonder dat je iets extra moet doen op 1 januari.

En dan volgt een link. Dit is een nieuwe dacht ik. En behoorlijk goed gemaakt... kan mij goed voorstellen dat minder aandachtige mensen daarin stinken.

Vandaag ontvangen:​

From: "(Waterunie) De Watergroep & Farys " <[email protected]>​

Eén platform voor alles — bereid je account voor​

Beste klant,
Farys en De Watergroep bundelen hun krachten en maken één digitaal platform waar je straks alles regelt: facturen, meldingen en je persoonlijke instellingen. Dat betekent eenvoud — maar alleen als jouw contactgegevens kloppen.

Wat verandert (en wat blijft)
Blijft hetzelfde: de kwaliteit van je drinkwater en onze storingsdienst.
Nieuw: één onlineportaal met al je dossiers samengebracht.

Belangrijk nu: bereid je account voor zodat je straks zonder problemen kan inloggen en je dossiers kan blijven beheren.

Wat jij nu even doet (2 minuten):
  1. Controleer je e-mailadres en telefoonnummer
  2. Bevestig je naam en afleveradres
  3. Vul ontbrekende contactpersonen of correspondentieadressen aan
Als we je gegevens tijdig hebben, migreren we je account automatisch naar het nieuwe platform — zonder dat je iets extra moet doen op 1 januari.

En dan volgt een link. Dit is een nieuwe dacht ik. En behoorlijk goed gemaakt... kan mij goed voorstellen dat minder aandachtige mensen daarin stinken.
Ik heb vandaag een gelijkaardige mail gekregen, andere tekst, maar komt op hetzelfde neer.

Dan heb ik er ook nog eentje van de "Vlaamse overheid" gekregen, dat ik mijn belastingen nog niet betaald zou hebben.
Ziet er ook echt uit, maar is toegekomen op een mailadres dat ik niet voor dergelijke zaken gebruik.

"Vlaamse Overheid" <[email protected]>;

Formele Ingebrekestelling – Betaling van Openstaande Vordering van € 291,09.

Overheidsdocumenten (eBox)

Beste relatie,

Er is tot op heden geen betaling ontvangen voor de onderstaande vordering, ondanks dat de oorspronkelijke betalingstermijn inmiddels is verstreken.

Dossiernummer: 8472857

Openstaand bedrag: € 291,09
Vervaldatum oorspronkelijke betalingstermijn: 5 augustus 2025

Wij sommeren u hierbij om het totaalbedrag onverwijld te voldoen. De uiterste betaaldatum is 23 augustus 2025.

Let op: Indien de betaling niet tijdig wordt verricht, zullen wij genoodzaakt zijn om conservatoir beslag te leggen op uw bezittingen om de vordering te innen. Dit is een ingrijpende maatregel die extra kosten met zich meebrengt, welke u dan eveneens zult moeten betalen.

Deze e-mail dient als een formele ingebrekestelling. Het is belangrijk dat u deze betaling uiterlijk op 23 augustus 2025 verricht om verdere stappen te voorkomen.

Naar het document

Vlaamse overheid

Beste relatie,

Er is tot op heden geen betaling ontvangen voor de onderstaande vordering, ondanks dat de oorspronkelijke betalingstermijn inmiddels is verstreken.

Wij sommeren u hierbij om het totaalbedrag onverwijld te voldoen. De uiterste betaaldatum is 23 augustus 2025.

Let op: Indien de betaling niet tijdig wordt verricht, zullen wij genoodzaakt zijn om conservatoir beslag te leggen op uw bezittingen om de vordering te innen. Dit is een ingrijpende maatregel die extra kosten met zich meebrengt, welke u dan eveneens zult moeten betalen.

Deze e-mail dient als een formele ingebrekestelling. Het is belangrijk dat u deze betaling uiterlijk op 23 augustus 2025 verricht om verdere stappen te voorkomen.

Naar het document

Vlaamse overheid
Deze dus, volledig hetzelfde, zelfs de dossiernummer is hetzelfde bij mij.

Beste relatie,

Naar het document

Vlaamse overheid
Met wat geluk zijn het mooie meubelen.

De tijd van onsamenhangende teksten vol schrijffouten en stijlbreuken is in elk geval zo goed als voorbij met de opkomst van A.I...

Deze dus, volledig hetzelfde, zelfs de dossiernummer is hetzelfde bij mij.
Vandaag opnieuw dezelfde mail, maar toegekomen op een ander email adres.
Ondertussen ook nog 2 andere mails gehad van de "Vlaamse overheid".

De scammers / spammers zijn blijkbaar ook uit verlof, het zijn rustige maanden geweest, maar de laatste dagen begint het weer.

Idd ze zijn weer erg actief : "Vlaamse Overheid" <[email protected]>;

Formele Ingebrekestelling (ik bibber al) – Betaling van Openstaande Vordering van € 143,59.

Beste relatie,

Openstaand bedrag: € 143,59
Vervaldatum oorspronkelijke betalingstermijn: 12 augustus 2025

Wij sommeren u hierbij om het totaalbedrag onverwijld te voldoen. De uiterste betaaldatum is 28 augustus 2025.

Deze e-mail dient als een formele ingebrekestelling. Het is belangrijk dat u deze betaling uiterlijk op 28 augustus 2025 verricht om verdere stappen te voorkomen.

Naar het document

Vlaamse overheid

"B Post Services" <[email protected]>;

Belastingbetaling vereist

Geachte klant,

Voordat uw pakket bezorgd kan worden, dient u extra belasting te betalen.

Actie vereist:

Betaal de openstaande belastingkosten om ervoor te zorgen dat uw pakket
zonder vertraging wordt bezorgd.

Pakketinformatie

Pakket-ID: BPBE1593R403

Te betalen bedrag: ? 2,00

Vervaldatum: 28 Augustus 2025

Om uw betaling te voltooien en uw levering te plannen:

Betaal nu belastingkosten
_____

Waarom worden er belastingkosten in rekening gebracht?

Internationale zendingen kunnen onderhevig zijn aan invoerrechten,
douanerechten en andere kosten die door het land van bestemming worden
geheven. Deze kosten zijn niet inbegrepen in de oorspronkelijke
verzendkosten.

Hulp nodig?

Indien u vragen heeft over deze kosten, kunt u contact opnemen met onze
klantenservice:

* Telefoon: 02 249 329 51 (ma-vr 8:00-18:00)
* E-mailadres: [email protected] <mailto:[email protected]>

BPost SA - Rue de Bruxelles 56, 1000 Brussel, Belgie

BTW BE 0206.485.748 - RPR Brussel

U ontvangt deze e-mail omdat u een pakket bij BPost heeft. (lol, nee ik heb geen pakket bij Bpost)

Afmelden | Privacybeleid

Heb net een telefoontje gehad van card stop (zei die vrouwelijke stem toch ) maar ze gebruikten een privé nummer .
Ze hadden een verdachte transactie opgemerkt van €2500 en als die juist was moet ik op nr9 duwen maar als dat niet van mij was moest ik op nr 1 duwen en zou ik in contact komen met een medewerker en die zou mij zeggen wat ik moest doen om die transactie dan stop te zetten ….

Tja , heb gewoon opgelegd maar ben nu wel benieuwd wat er zou gebeurd zijn als ik op 9 geduwd had …(denk waarschijnlijk eden stem die als bevestiging kaartje en code zal vragen denk ik . ;) )

"CM" <[email protected]>;

We informeren u graag over een financiële tussenkomst waarop u volgens uw dossier recht hebt

Is deze mail niet goed leesbaar? Bekijk de online versie.

Beste

Hierbij informeer ik u over een gunstige beslissing van CM (Christelijke Mutualiteit). U komt in aanmerking voor een tegemoetkoming. Alle relevante informatie vindt u terug in het document dat CM onlangs ter beschikking heeft gesteld.

Ga naar uw informatie

Welkom zonder afspraak

Je kan op volgende momenten zonder afspraak terecht bij de infobalie voor een korte vraag:

Maandag van 9 tot 12 uur en van 13.30 tot 16.30 uur Dinsdag van 9 tot 12 uur Woensdag van 9 tot 12 uur en van 13.30 tot 16.30 uur Donderdag van 9 tot 12 uur en van 13.30 tot 16.30 uur Vrijdag van 9 tot 12 uur

Je kan er ook een afspraak maken voor een gesprek met een CM-medewerker over jouw gezondheid en welzijn.

Ook welkom in een ander CM-Gezondheidspunt

Onze CM-medewerkers staan in alle CM-Gezondheidspunten voor je klaar met de vertrouwde en uitstekende dienst- en hulpverlening. Je vindt de locaties en openingstijden op http://www.cm.be/gezondheid.

Jouw CM Gezondheidsfonds is een voortrekker in kwaliteitsvolle dienst- en hulpverlening. Daarbij hoort ook een goede bereikbaarheid op het moment dat jij het nodig hebt!

Wil je een afspraak of heb je een andere vraag voor CM?

Je bereikt ons gemakkelijk via:

Mijn CM-app: je digitale CM-kantoor via de smartphone

cm.be/mijncm

Charlot de Chatbot op cm.be

cm.be/contactformulier

CM-brievenbus

02 204 32 10

Zorglijn 02 204 32 34 of cm.be/zorglijn

Op afspraak in een CM-Gezondheidspunt: cm.be/afspraken

We zijn er meer dan ooit om jou te helpen.

Met vriendelijke groeten

Je CM-team

Pas hier je communicatievoorkeuren aan.
Heb je nog geen CM-account?
Klik dan hier om jouw communicatievoorkeuren aan te passen.
Een CM-account maak je makkelijk en snel aan via deze link.
Privacy

Schrijf je hier uit om niet langer e-mails van ons te ontvangen.

Terug
Bovenaan