Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ik ben klant bij Luminus.
Een e-mail ontvangen dat ik mijn gegevens online moet updaten waarbij ik ook mijn bankrekeningnummer moet aangeven.Maar het telefoonnummer waar ik kan naar bellen klopt niet.
Het email komt van info Luminus aan info web.be.
Of ben ik te achterdochtig?Maar dat e-mail is wel perfect opgemaakt.
Als je het niet zeker weet, kun je hun klantendienst zelf misschien even bellen. Het nummer op hun website dan.

Ik ben klant bij Luminus.
Een e-mail ontvangen dat ik mijn gegevens online moet updaten waarbij ik ook mijn bankrekeningnummer moet aangeven.Maar het telefoonnummer waar ik kan naar bellen klopt niet.
Het email komt van info Luminus aan info web.be.
Of ben ik te achterdochtig?Maar dat e-mail is wel perfect opgemaakt.
Als je het niet zeker weet, kun je hun klantendienst zelf misschien even bellen. Het nummer op hun website dan.
En zelf via je browser naar de website gaan i.p.v. door te klikken via de link in je email.

Vandaag een aantal mails van "Paypal" gekregen met een betaalverzoek.

stephen dickstein sent you an invoice for $999.99 USD

Redpark sent you a money request​

Payment request details

Amount requested
$299.99 USD

Maar die worden wel opgepikt door Paypal zelf blijkbaar. Als ik voor "report invoice" kies, krijg ik al meteen de melding dat die al verwijderd is omdat ze denken dat het een scam is. Ik was eerst wel zelf in Paypal gaan kijken of er effectief iets was.

Tijd om mijn email in Paypal eens te veranderen zeker?

En zelf via je browser naar de website gaan i.p.v. door te klikken via de link in je email.

Doe ik ook en mijn gegevens zijn in orde.Als ik op de link klik kom ik uit op luminus.com in plaats van luminus.be.

Edit:Juist telefoon gekregen van luminus met de melding dat dit scam is.

Laatst bewerkt:
Doe ik ook en mijn gegevens zijn in orde.Als ik op de link klik kom ik uit op luminus.com in plaats van luminus.be.

Betekent dit dat die mail en jouw abonnement een toevalligheid zijn of zijn alle Luminus-klanten gemaild (en hoe komen zij aan die lijst)?

Betekent dit dat die mail en jouw abonnement een toevalligheid zijn of zijn alle Luminus-klanten gemaild (en hoe komen zij aan die lijst)?

Ik krijg mails van alle banken over betalingen die informatie vereisen, alle energieleveranciers waar ik gegevens moet updaten, en ik heb op elk moment pakjes van alle grote online shops naar mij onderweg. Verder worden er elke dag correctionele onderzoeken naar mij gestart maar win ik ook gelukkig dagelijks grote bedragen in tombola's.

Gewoon nooit op een link in een mail klikken. Als je ergens je gegevens moet updaten gaat dat ook wel verschijnen als je rechtstreeks op het klantenportaal inlogt. Zelfde met de e-box van de overheid: moeilijk om de fakes van de echte te onderscheiden dus als ik denk dat het legitiem kan zijn log ik gewoon rechtstreeks op de website in, nooit via een link.

Nooit op louche links in mails klikken.

Gewoon verwijderen of zelf de URL intypen maar nooit klikken

Gewoon nooit op een link in een mail klikken. Als je ergens je gegevens moet updaten gaat dat ook wel verschijnen als je rechtstreeks op het klantenportaal inlogt. Zelfde met de e-box van de overheid: moeilijk om de fakes van de echte te onderscheiden dus als ik denk dat het legitiem kan zijn log ik gewoon rechtstreeks op de website in, nooit via een link.

Natuurlijk, nooit op een link zo maar klikken.

Nou, ik vraag het omdat ik anders toch wel zou willen weten of die gegevens komen van Luminus en dus gehackt zijn of dat er een mailbom de deur uit is gegaan met een “gelukkige” toevalstreffer. Als de gegevens verkregen zijn door een hack van Luminus, zou ik wel willen weten waarom zij mij niet op de hoogte gesteld hebben van de hack en welke gegevens precies dan van mij in foute handen zijn gevallen.

Je hoort altijd van een hack uit het nieuws maar welk bedrijf informeert zijn klanten dat er gehackt is?

Laatst bewerkt:
Zeer vreemde telefoon deze ochtend.

Zoals de naam aangeeft verblijf ik in Canada, maar mijn Belgische telefoonnummer is nog aangesloten (leve esim). Word wakker gebeld door iemand die van Luminus is. Ik zeg dat ik niet meer in Belgie woon en niet geintereseerd ben, en dat het dus geen zin heeft om mij nog te bellen. Kerel weet blijkbaar mijn (oud) adres. Ik vind dat raar maar zeg dat ik daar niet meer woon. Blijkbaar had hij mijn gegevens uit de KBO databank gehaald. en die begint te zeggen (dreigen?) dat als ik niet meer op dat adres woon dat hij die KBO gegevens moet schrappen en dat aan de overheid gaat rapporteren. Ben kwaad geworden en gezegd dat het zijn zaken niet zijn en dat ik niet in Luminus geinteresseerd ben en heb de telefoon afgesmeten.

Geen idee of het een scam was, of een belachelijk irritante nieuwsgierige telemarketeer, maar het is lang geleden dat ik nog zo kwaad geweest ben op een telemarketing mens. Bewijst nog maar eens dat gewoon beleefd nee zeggen niet meer werkt.

(Ter info, het vermeldde adres was dat van mijn Belgische BV, waar ik nog actief ben met een vennoot. Maar dat wou ik verder aan die man niet meer uitleggen.)

Nou, ik vraag het omdat ik anders toch wel zou willen weten of die gegevens komen van Luminus en dus gehackt zijn of dat er een mailbom de deur uit is gegaan met een “gelukkige” toevalstreffer.

Je hoort altijd van een hack uit het nieuws maar welk bedrijf informeert zijn klanten dat er gehackt is?

Heeft weinig met ‘geluk’ te maken. Iedereen is klant van een energie-leverancier en veel zijn er daar niet van. De kans is dus relatief groot dat als je een random Belg mailt, hij klant is van Luminus.
Er is dus ook niets gelekt/gehackt bij Luminus. Ik dacht overigens dat bedrijven verplicht zijn bij een hack de geimpacteerde klanten in te lichten, en de boetes als ze dat niet doen zijn significant. EDIT: Eens opgezocht en is dus inderdaad onderdeel van GDPR. Bedrijven moeten hun klanten binnen de 72u informeren wanneer een datalek vastgesteld is.

Je mag niet op een link klikken wordt er aangeraden.Ok.maar wat kan er dan gebeuren?Als je er op klikt word je doorverwezen naar een site waar je je bankgegevens moet doorgeven.Maar als je niets doorgeeft is er toch geen gevaar?
Je sluit de boel gewoon en verwijderd e-mail.

Je mag niet op een link klikken wordt er aangeraden.Ok.maar wat kan er dan gebeuren?Als je er op klikt word je doorverwezen naar een site waar je je bankgegevens moet doorgeven.Maar als je niets doorgeeft is er toch geen gevaar?
Je sluit de boel gewoon en verwijderd e-mail.

Ze weten dat je die emails leest en dat je durft op links klikken, verwacht je dus nog maar aan meer scam pogingen.
Ze kunnen toestel type en locatie daardoor ook achterhalen, welke browser je gebruikt e.d. Dus toekomstige scams kunnen nog persoonlijker worden. (Tenzij je een VPN gebruikt)

En ja, soms kan er ook direct mallware geinstalleerd worden op je computer.
Mijn vermoeden is dat de meeste scam links vooral het eerste doen, maar het tweede is zeker niet uitgesloten.

Ze weten dat je die emails leest en dat je durft op links klikken, verwacht je dus nog maar aan meer scam pogingen.
Een link kan gevaarlijk zijn omdat je er door er op te klikken, zelf ongewild malware mee download.

Bovendien, is het geen malware, door het klikken op de link weten ze dat jouw mailaccount nog gebruikt wordt en icm alle browser gegevens en hardwaregegevens en welke gegevens ze van je hebben of nog van je krijgen, wordt jouw profiel geupdate en brengen deze gegevens wat meer op bij het verhandelen van de bulk data die ze hebben.

Om deze reden meld ik me niet meer af voor nieuwsbrieven waar ik me niet zelf voor aangemeld heb (blokkeer en delete). En reageer ik ook niet op zogenaamde privé conversaties waarin mijn account bijgevoegd is. Soms zijn allerlei account namen, een variatie op die van mij, bijgevoegd.

Ik heb nl ooit een “leuke” kennis gehad die een mail stuurde met een link (zo van moet je dit zien) waarmee ik mijzelf ongewild abonneerde op allerlei spam. Leuke kennis was een vader van een vriendinnetje uit de kleuterklas van een van mijn kinderen en ik had totaal geen argwaan.

Links zijn niet altijd van het onschuldige type dat je weg kan klikken en dat er dan niets gebeurd is.

Bovendien, is het geen malware, door het klikken op de link weten ze dat jouw mailaccount nog gebruikt wordt en icm alle browser gegevens en hardwaregegevens en welke gegevens ze van je hebben of nog van je krijgen, wordt jouw profiel geupdate en brengen deze gegevens wat meer op bij het verhandelen van de bulk data die ze hebben.

Dat is toch allemaal niet meer nodig?

https://en.wikipedia.org/wiki/Spy_pixel zei:
Spy pixels or tracker pixels are hyperlinks to remote image files in HTML email messages that have the effect of spying on the person reading the email if the image is downloaded.[1][2] They are commonly embedded in the HTML of an email as small, imperceptible, transparent graphic files.[3] Spy pixels are commonly used in marketing, and there are several countermeasures in place that aim to block email tracking pixels. However, there are few regulations in place that effectively guard against email tracking approaches.

Het feit dat je mail opent is al voldoende voor die bevestiging. Daarom dat links en afbeeldingen uitgeschakeld worden als die in spam/junk zit.

Dat is toch allemaal niet meer nodig?

Het feit dat je mail opent is al voldoende voor die bevestiging. Daarom dat links en afbeeldingen uitgeschakeld worden als die in spam/junk zit.
Daarom dat je (in Gmail en Outlook) moet bevestigen of je de afbeeldingen in een email wilt zien. Dat is een bescherming tegen die spy pixels.

Ik hang eraan...

Iemand zend me een mail, vanuit mijn eigen emailadres dat hij, tenzij ik 1850$ litecoin stort, hij alle filmpjes die hij vanop mijn toestellen gemaakt heeft tijdens fap sessie, inclusief de perverse filmpjes die ik opzoek, gaat lossen op het internet 😔

Het moment om er proberen een onlyfans van te maken?

Wel de eerste keer dat ze een spam/scam mail "vanuit" mijn emailadres naar mijn email adres sturen.
Toch vies als je dat ziet (terwijl het 99% kans is dat get gewoon gespoofed is)

Ik hang eraan...

Iemand zend me een mail, vanuit mijn eigen emailadres dat hij, tenzij ik 1850$ litecoin stort, hij alle filmpjes die hij vanop mijn toestellen gemaakt heeft tijdens fap sessie, inclusief de perverse filmpjes die ik opzoek, gaat lossen op het internet 😔

Het moment om er proberen een onlyfans van te maken?

Wel de eerste keer dat ze een spam/scam mail "vanuit" mijn emailadres naar mijn email adres sturen.
Toch vies als je dat ziet (terwijl het 99% kans is dat get gewoon gespoofed is)
Sowieso gespoofed, maar zo willen ze extra de indruk wekken dat ze aan uw toestellen / mail kunnen.

Ik ben vandaag slachtoffer geworden van een variant van deze scam
My account was hacked, linked to an instagram account, and suspended because the Insta account violated Facebooks rules

Ik was kerst aan het vieren en op dat ogenblik heeft iemand een onbekend email aan mijn instagram account gekoppeld (ik kreeg hier een security melding van maar ik heb dit niet asap gezien want ik was niet eens online :frown:)

Vanuit dat nieuw emailaddres heeft men mijn emailaddres opgegeven als PP account om er betalingen mee uit te voeren (via Meta-Pay). Men heeft betalingen kunnen uitvoeren zonder mijn wachtwoorden te weten en zonder 2 steps auth uit te voeren. :wtf:

Ondertussen heb ik mijn instagram account terug overgenomen en extra beveiliging toegevoegd. Ik heb mijn instagram ondertussen gewijzigd naar privé. Ter info: Als iemand hier op BG ooit een mail krijgt dat er een vreemd email gekoppeld wordt aan zijn of haar instagram account --> NEEM ASAP ACTIE: verwijder dat email meteen en zet daarna ook 2 steps auth aan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan